رشد ۵۰ درصدی تولید مس کاتد در بهار امسال

واحدهای بزرگ تولیدکننده مس کشور در بهار امسال با رشد ۵۰ درصدی تولید مس کاتد نسبت به مدت مشابه پارسال به رقم ۵۳ هزار و ۲۳۳ تن دست یافتند و از این رو برای دستیابی به جایگاه دهم جهانی با تولید ۶۵۵ هزار تن در افق ۱۴۰۵ چشم انداز مناسبی پیش روست.

کد خبر : 81444
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 تیر 1397 - 8:09

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”، داده های آماری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نشان می دهد خرداد ماه امسال تولید کاتد مس در مجتمع سرچشمه و میدوک ( کرما ) ۱۹ هزار و ۷۶۱ تن بود که در مقایسه با خرداد پارسال ۱۰۹ درصد رشد کرد.
جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از ۲۱ میلیون تن ذخیره قطعی مس، ۳.۱ درصد از ذخایر جهانی این فلز سرخ را در اختیار دارد و سیاست خود را برای دستیابی به جایگاه دهم جهانی با تولید ۶۵۵ هزار تن در افق ۱۴۰۵ دنبال می کند.
برپایه افق پیش بینی شده، در سال ۱۴۰۱ ظرفیت تولید هلدینگ مس به ۴۲۵ هزار تن می رسد و با احتساب لیچینگ به ۵۲۵ هزار تن افزایش می یابد، بنابراین انتظار می رود در سال ۱۴۰۵ این ظرفیت به ۶۵۵ هزار تن برسد.

** رشد ۵۶ درصدی تولید آند
میزان مس آند تولیدی در مدت سه ماهه نخست امسال به رقم ۷۰ هزار و ۸۷۱ تن رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۵۶ درصدی را نشان می دهد.
در خردادماه مجتمع سرچشمه و خاتون آباد (کرمان) در مجموع ۲۵ هزار و ۵۹۷ تن آند تولید کردند که در مقایسه با خرداد پارسال افزایش ۹۶ درصدی را ثبت کرد.
سرانه کنونی تولید مس کشور ۱۶ هزار و یکصد کیلوگرم اعلام شده است. این میزان در سال ۱۳۹۲ ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم بود.

** افزایش تولید ۱۰ درصدی کنسانتره مس
بر پایه بررسی جداول آماری، بهار امسال در مجتمع میدوک، سرچشمه (کرمان) و سونگون (آذربایجان شرقی) ۳۱۳ هزار و ۲۷۳ تن کنسانتره مس تولید شد که در مقایسه با دوره مشابه پارسال افزایش ۱۰ درصدی را نشان می دهد.
این واحدها در خردادماه ۱۰۰ هزار و ۲۰۱ تن کنسانتره تولید کردند که نسبت به خرداد ۱۳۹۶ رشد ۱۰ درصدی داشت.
برنامه سال ۱۴۰۵ در بخش مس، دستیابی به سرانه ۲۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم تولید کاتد است؛ در حالی که رقم متوسط سرانه تولید جهانی نزدیک به ۲۴ هزار کیلوگرم (۴ تن) است.
اکنون ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کنسانتره مس در کشور وجود دارد و برای برنامه توسعه در این بخش به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره نیاز است؛ نکته قابل توجه آنکه در این صورت مازاد کنسانتره نیز نخواهیم داشت.

** استخراج سنگ مس
آمارهای ایمیدرو نشان می دهد در سه ماهه نخست امسال در مجتمع سونگون، سرچشمه و میدوک ۴۵ میلیون و ۸۱۲ هزار و ۷۵۰ تن سنگ مس استخراج شد که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۱۲ درصدی را ثبت کرد.
عملکرد خرداد این واحدها ۱۴ میلیون و ۳۳۶ هزار و ۷۳۰ تن بود که در مقایسه با خرداد ۹۶ به میزان ۶ درصد افزایش داشت.

** استخراج ۱۴.۱ میلیون تن سنگ سولفیدی مس
میزان سنگ سولفیدی مس استخراجی در مدت سه ماهه مورد بررسی در واحدهای میدوک، سرچشمه و سونگون به رقم ۱۴ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۴۵۵ تن رسید که در مقایسه با دوره مشابه در سال ۹۶ افزایش هشت درصدی داشت.
میزان سنگ سولفیدی استخراجی این واحدها در خرداد ماه امسال چهار میلیون و ۶۱۸ هزار و ۴۱۳ تن بود که نسبت به عملکرد خرداد ۹۶ افزایش هشت درصدی را ثبت کرد.
به گزارش ایرنا، پارسال برنامه فروش بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال مس تحقق یافت و امسال دستیابی به فروش ۹۵ هزار میلیارد ریالی از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران ترسیم شده که نسبت به عملکرد پارسال نزدیک به ۲۰ درصد افزایش مورد انتظار است .

گزارش از حسین عضدی فسا

 

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.