رابطه درآمد خانواده بر ساختار مغز کودکان!

نتایج یک پژوهش جدید که با بررسی اسکن های MRI انجام شده، نشان می دهد ساختار مغز کودکان و نوجوانان خانواده های دارای درآمد کمتر با هم سن و سالان آن ها که خانواده ثروتمندتری دارند، متفاوت است.

کد خبر : 62563
تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 خرداد 1398 - 0:33

 

به گزارش پایگاه خبری ““ججین“،  دانشمندان در گزارشی که در مجله علمی «نیچر نوروساینس» منتشر کرده اند، وجود ارتباط بین بزرگ شدن در یک خانواده کم درآمد و داشتن ناحیه سطحی کوچک تر در مناطق مغز را که با مهارت هایی برای موفقیت آکادمیک مرتبط است، تایید کرده اند.

بنابر نتایج این پژوهش، این ارتباط مستقل از نژاد و قومیت کودک است. به علاوه آن ها دریافته اند حتی اندک افزایش درآمد در میان خانواده های فقیر به طور نسبی موجب افزایش ناحیه سطحی مغز و بنابراین ظرفیت یادگیری بیشتر می شود. «الیزابت سوئل»، نویسنده اصلی این مقاله و متخصص بیمارستان اطفال لس آنجلس گفته است: «ما واقعا نمی دانیم پول چگونه موجب تفاوت در اندازه مغز می شود اما گمان می کنیم این اتفاق به دلیل تمامی منابعی باشد که در دسترس مردم دارای درآمد بالاتر قرار دارد همچون تغذیه خوب، بهداشت و سلامت، مدرسه بهتر و غیره.»

در این پژوهش ۱۱۰۰ کودک و نوجوان ۳ تا ۲۰ ساله بررسی شده اند. این پژوهشگران دریافتند با افزایش سطح درآمد خانواده، ناحیه سطحی مغز که مربوط به پشتیبانی زبان، خواندن، مهارت های سه بعدی و نقش های اجرایی است، وسیع تر می شود. این ها فرایندهای ذهنی هستند که تمرکز، یادآوری و عملکرد چند وظیفه ای را موجب می شوند. به علاوه این پژوهش نشان می دهد میزان تحصیلات پدر و مادر بر کلیت ناحیه سطحی مغز کودک تاثیرگذار است به طوری که هر چه میزان تحصیلات والدین بیشتر باشد، ناحیه سطحی مغز کودک طی رشد او بزرگ تر می شود.

البته در این پژوهش تاکید شده است وضعیت اجتماعی و اقتصادی یک کودک ضرورتا رشد مغزی و شناختی کودک در همه موارد را دیکته نمی کند. به علاوه درآمد خانواده دلیلی بر تفاوت های مغزی نیست. این پژوهشگران بر این باورند وجود تفاوت های مغزی نشان دهنده وجود تفاوت های تجربی است.

منبع: مجله علمی «نیچر نوروساینس»

 

 


 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.