دیوید دانبار بیوک ، اسطوره خودروسازی

 

 

اختراعات او در این کارخانه باعث شد تا به‌عنوان یک مخترع جوان بتواند شریک کارخانه شود. در آن دوره وجود موتورهایی با احتراق داخلی توجه بیوک را به خود جلب کرد و وقت خود را صرف مطالعه بر روی این نوع موتور کرد. به ‌این‌گونه دیوید وارد صنعت خودروسازی شد، او تمام وقت خود را به‌کار بر روی طراحی خودرواختصاص داد و توانست شرکت خود به نام بیوک را در سال ۱۸۹۹ تاسیس کند. او همچنین شروع به تحقیق در بازار فروش وقیمت خودرو کرد، تحقیقات و کوشش‌های وی سال‌ها بعد با تاسیس خودروسازی بیوک تاثیر مثبتی بر بازار فروش بیوک داشت.در سال ۱۹۰۲ وی شرکت دوم خود را تاسیس کرد. کارخانه بیوک با دو هدف فروش موتور به سایر خودروسازان و ساخت خودرو در مرحله بعد آغاز به‌کار کرد. مشکلات مالی گرداندن کارخانه و تامین بودجه موردنیاز باعث شد تا دیوید در آستانه ورشکستگی قرار بگیرد و تنها یک اتومبیل بسازد. او همچنین موتور (Valve-in-Head) را که سوپاپ آن در بالا قرار می‌گرفت، اختراع کرده بود که در مقایسه با موتور‌هایی که دریچه سوپاپ آنها در کنارشان قرار داشت و در بیشتر خودروهای آن زمان به‌کار می‌رفت، قدرت بیشتری داشت. موتور ابتکاری بیوک با استقبال خوبی از طرف کارخانه‌های موتور و خودروسازی مواجه شد.

به‌رغم فروش این موتور، بیوک بار دیگر با کمبود پول برای گرداندن کارخانه مواجه شد و مجبور شد ۵۰۰۰ دلار قرض بگیرد. وی با کمک یکی از دوستان طرفدارش توانست کارخانه اتومبیل‌سازی بیوک را سر و سامان دهد و خودروی بیوک را از سال ۱۹۰۳ رسما تولید کند. برسکلو دوست بیوک او را وادار کرد تا با مالک کارخانه‌ای در فلینت در شهر دیترویت برای تولید خودرو وارد مذاکره شود. او با جلب‌توجه مالکان کارخانه توانست با قرض ۱۰ هزار دلار از یک بانک محلی در دیترویت قروض بیوک را پس دهد. او در این کارخانه حدود ۱۶ خودرو در ۳۴ مدل با برند بیوک طی سال ۱۹۰۴ تولید کرد. او به خاطر درگیری‌هایی که با روسای کارخانه فلینت دیترویت داشت تصمیم به ترک فلینت گرفت. در سال ۱۹۰۴ دیوید بیوک با ویلیام سی دورانت آشنا شد که تجربه فراوانی از کار در کارخانه‌های ساخت کالسکه داشت. در اواخر این سال دورانت شرکت بیوک موتور را خریداری کرد.

30 (4)

دورانت که بعد‌ها جنرال موتورز را تاسیس کرد مانند فورد می‌دانست که کلید موفقیت کارخانه در بالا بردن سرعت و توان تولید و کم‌کردن هزینه‌های جانبی است. دورانت کارخانه را برای تولید بیشتر سازماندهی کرد و کارخانه جدیدی برای شرکت خرید. در سال ۱۹۰۵ مدل C موفقیت زیادی کسب کرد و در سال ۱۹۰۷ بیوک پس از فورد مقام دوم فروش را به دست آورد اما در مقابل بیوک هر خودرویی را ساخته می‌شد به‌عنوان یک اختراع منحصر‌به‌فرد تلقی می‌کرد. اختلاف‌نظر بیوک با دورانت باعث شد که وی کارخانه را رها کند و نزد همسر و پسرش در دیترویت بازگردد. دورانت بعد از ترک وی در سال ۱۹۰۸ هدایت کارخانه را بر عهده گرفت و با خرید اولدزموبیل، کادیلاک (پونتیاک) جنرال‌موتورز را شکل داد. موفقیت بیوک مشکلات مالی GM را در سال ۱۹۱۰ کاهش داد و در آن سال توانست از همه تولیدکنندگان خودرو پیشی بگیرد. پس از آن بیوک همیشه در بین بهترین تولیدکنندگان و فروشندگان اتومبیل جای گرفت.