در شب ششم از جشنواره موسیقی فجر چه گذشت؟

ششمین شب از جشنواره موسیقی فجر در حالی تمام شد که با نخستین اجراهای بخش بانوان همراه بود، گروه‌های بین‌المللی را میزبانی کرد و شاهد اجراهای عجیب و غریب و باز هم صندلی‌های خالی در برخی سالن‌ها بود.

کد خبر : 112662
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 بهمن 1398 - 11:13

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری ایسنا، در شامگاه سه‌شنبه (۲۹ اسفند ماه) و در ششمین شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، ۱۲ اجرا روی صحنه رفت و اجرای گروه‌های ویژه بانوان آغاز شد. در شبی که گذشت صحنه فرهنگسرای نیاوران در اختیار سه گروه موسیقی بانوان قرار گرفت. گروه «نوشه» در سانس نخست و گروه‌های «کوک ماه» و «چریکه سنه» نیز در سانس دوم اجرای خود را به روی صحنه بردند.

همچنین تالار وحدت دو اجرا از بخش بین‌الملل از کشورهای بلژیک و فرانسه را میزبانی کرد، در تالار رودکی ارکستر زهی نیلپر آنسامبل بادی و کانتوس به روی صحنه رفتند، سالن سوره میزبان برگزیدگان جشنواره نوای خرم و هنرستان موسیقی پسران بود و برج آزادی نیز گروه رها را همراهی کرد. همچنین در بخش پاپ جشنواره موسیقی امسال میلاد نمایشگاه نیز هر دو سانس خود را در اختیار سیروان خسروی قرار داد.

شب تالار وحدت فراتر از مرزهای جغرافیایی 

فلوریان نواک (رسیتال پیانو) از کشور بلژیک اجرای سانس نخست تالار وحدت را برعهده داشت. در این اجرا فلوریان نواک در سخنانی به حاضران خوش آمد گفت و از اینکه در جشنواره موسیقی ایران شرکت کرده است، ابراز خرسندی کرد.

او پیش از نواختن هر قطعه توضیحی درباره آن ارائه می‌داد و بعد با آرامش خاصی انگشتانش را بر روی کلیدهای پیانو فرود می‌آورد.

پایگاه خبر ججین

پایگاه خبر ججین

اجرای دوم تالار وحدت در ششمین شب از جشنواره موسیقی فجر نیز به بخش گروه دوئت آکاردئون و ساکسیفون اختصاص داشت؛ اجرایی که با استقبال خوب و در بخش‌هایی همراهی تماشاگران همراه شد. این اجرا با حضور محمد اله‌یاری (مدیرکل دفتر موسیقی) و شاهین فرهت (دبیر جشنواره) به روی صحنه رفت.

اجرای شب گذشته این گروه فرانسوی که با کنش‌های جالبی از سوی دو نوازنده همراه بود، به حدی با استقبال مواجه شد که در پایان و پس از خروج آنها از روی سن با تشویق‌های مکرر حاضران بار دیگر به صحنه برگشتند و قطعه‌ای دیگر نواختند که با همراهی تماشاگران خاتمه یافت.

پایگاه خبر ججین

پایگاه خبر ججین

تلفیق موسیقی، سکوت و جیغ بنفش در تالار رودکی 

سالن رودکی در شب ششم جشنواره موسیقی فجر میزبان ارکستر زهی نیلپر بود که با استقبال خوبی همراه شد. ارکستر نیلپر در سال ۸۳ تاسیس شده و در تمام این سال‌ها بر اجرای آثار موسیقی معاصر ایرانی و بین‌المللی تمرکز داشته است. در این اجرا هیچ دیالوگ خاصی از سوی رهبر ارکستر با حاضران در سالن برقرار نشد.

اما رودکی در سانس دوم خود میزبان اجرایی متفاوت از گروه کانتوس بود که در جریان آن قطعه‌ای به نام سکوت، در سکوت کامل و بدون حرکت نوازندگان نواخته شد.

کاوه میرحسینی، رهبر گروه رو به جمعیت حاضر در سالن توضیح داد که قطعه‌ای به نام سکوت نواخته می‌شود که ۲۳۴ ثانیه است و فقط سکوت است که شنیده می‌شود اما سکوت مطلقی وجود ندارد. سپس با حرکت دست رهبر گروه قطعه «سکوت» در سکوت اجرا شد. گروهی از حاضران تعجب کرده و بعضی به خنده افتاده بودند. اما قطعه سکوت تا انتها اجرا شد و اعضای گروه بی‌حرکت ایستاده بودند و کاوه میرحسینی سکوتشان را گاهی با حرکات دستش رهبری می‌کرد.

در این اجرا قطعه‌ عجیب دیگری نواخته شد که در جریان آن صداهایی گوش خراشی توسط نوازنده‌ها نواخته و آواهای نامفهوم کودکان به جیغی بلند منتهی شد! لحظاتی بعد گروه کودکان نواک با اشاره رهبر گروه یکی یکی شروع به خندیدن کردند و باز همان آواها و جیغ بنفش! گروه کانتوس که انگار آمده بودند تا گوش‌خراش‌ترین صداهای ممکن را از سازهایشان تولید کنند این قطعه مرموز را ادامه دادند و کودکان باز یکی پس از دیگری با اشاره کاوه میرحسینی خندیدند و این قطعه سرانجام به پایان رسید.

صندلی‌های تالار رودکی در این اجرا همچون شب‌های گذشته نیمه‌ پر بود و جاهای خالی برای نشستن زیاد داشت.

پایگاه خبر ججین

پایگاه خبر ججین

طنین صدای بانوان در فرهنگسرای نیاوران 

فرهنگسرای نیاوارن در ششمین شب از جشنواره موسیقی فجر میزبان بخش بانوان بود و گروه‌های نوشه، کوک ماه و چریکه سنه روی صحنه رفتند.

مهمان ویژه کنسرت گروه نوشه، پریچهر خلوتی ـ‌ خواننده باسابقه ـ بود که آهنگ «نگو نمیام» با ترانه‌سرایی و آهنگسازی جهانبخش پازوکی را خواند. در پایان این خواننده آهنگ «پرسون پرسون» را اجرا کرد که تماشاچیان را به وجد آورد؛ به طوری که تقریبا همه تماشاگران سالن با او همخوانی می‌کردند.

در سانس ساعت ۲۱:۳۰ نیز گروه کوک ماه و چریکه سنه در سالن خلیج فارس  اجرا شد که نسبت به سانس پیش جمعیت بیشتری را به خود می‌دید و میانگین سنی خانم‌های شرکت‌کننده هم نسبت به سانس قبل، پایین‌تر بود.

لباس‌های خوش رنگ و لعاب خوانندگان و نوازندگان گروه چریکه سنه از استان کردستان اولین چیزی بود که توجه تماشاچیان را به خود جلب کرد؛ به طوری که یکی از تماشاگران با صدای بلند خطاب به اعضای گروه گفت «چه لباس‌های قشنگی!» شادی غلامی، خواننده اصلی خواننده گروه هم در پاسخ به این تعریف گفت «لباس‌ها پیشکش شما؛ البته در انتهای مراسم.»

قبل از ورود به سالن کنسرت بانوان، همه شرکت‌کننده‌ها موظف بودند گوشی تلفن همراه خود و حتی وسایل ضبط صدا را به مسوولان سالن تحویل می‌دادند. همچنین بازرسی بدنی شرکت‌کننده‌ها بخش جدایی‌ناپذیر کنسرت‌های بخش بانوان نیاوران بود که باعث نارضایتی برخی از شرکت‌کننده‌ها هم می‌شد.

گله سیروان خسروی از نورپردازی سالن

سالن میلاد نمایشگاه نیز در شبی که گذشت میزبان سیروان خسروی بود. در اواسط کنسرت خسروی از خاموش نکردن نورهای کنار دیوار شاکی شد و گفت «زمانی که از برای حضور در جشنواره دعوت می‌کنید لطفا به کارمان احترام بگذارید. نورها را خاموش نمی‌کنید که نورپردازی که برایمان مهم است خراب شود؟!»

پایگاه خبر ججین

پایگاه خبر ججین

سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر که از ۲۴ بهمن ماه به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده است، ۳۰ بهمن ماه آخرین روز خود را پشت سر می‌گذارد و اختتامیه نیز اول اسفند ماه برگزار می‌شود.


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.