دادگاه استیضاح دونالد ترامپ از یک مرحله دیگر گذشت/ احتمال تبرئه از اتهامات به‌زودی

یکی دیگر از مراحل دادگاه استیضاح دونالد ترامپ به پایان رسید و جمهوری‌خواهان امیدوارند رأی‌گیری نهایی برای تبرئه او از اتهامات را به‌زودی برگزار کنند.

کد خبر : 111672
تاریخ انتشار : جمعه 11 بهمن 1398 - 10:49

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، مرحله «سئوال و جواب» از مراحل دادگاه استیضاح «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه به پایان رسید و تلاش‌های نماینده‌های دموکرات برای کسب آرای لازم جهت فراخواندن شهود جدید به جلسه دادگاه استیضاح بی‌نتیجه متوقف شد.

مرحله سوال و جواب از روز چهارشنبه در مجلس سنا آاز شد و طی آن نمایندگان کنگره، سوالاتی را از مدیران استیضاح مجلس نمایندگان آمریکا و همچنین تیم وکلای کاخ سفید مطرح کردند. سئوالات به صورت نوشتاری تقدیم تقدیم «جان رابرت»، قاضی ارشد ایالات متحده (رئیس نظام دیوان فدرال آمریکا) شد و او این سوالات را قرائت کرد.

طبق گزارش «ای‌بی‌سی‌نیوز»، در این مرحله بیش از ۹۰ سوال مطرح شد و نمایندگان ۸ ساعت به طرح سوال پرداختند. بعد از پایان جلسه روز چهارشنبه، از سخنان «میچ مک‌کانال»، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنا  اینطور برمی‌آمد که او از آرای کافی برای غلبه بر هر گونه طرح از سوی نمایندگان دموکرات برای فراخواندن شهود جدید به دادگاه استیضاح برخوردار است. این مسئله به مک‌کانل امکان خواهد داد دادگاه استیضاح را وارد مرحله نهایی کند.

چندین نماینده جمهوری‌خواه در گفت‌وگو با ای‌بی‌سی‌نیوز گفته‌اند امیدوارند از همین شنبه وارد مرحله رأی‌گیری برای تبرئه دونالد ترامپ از اتهامات وارده در پرونده موسوم به «اوکراین‌گیت» شوند. دونالد ترامپ قرار است سه‌شنبه نطق سالانه خود، معروف به «سخنرانی وضعیت کشور» (State of the Union) را ایراد کند و قانونگذاران جمهوری‌خواه امیدوارند تا قبل از این روز او را از ۲ اتهام وارد شده در این پرونده تبرئه کنند.

مجلس سنا قرار است امروز، جمعه یک رأی‌‌گیری مهم برای تعیین این خواهد داشت که آیا نیاز به حضور شهود دیگر برای اظهارنظر در پرونده اوکراین‌گیت هست یا خیر. جمهوری‌خواهان در این مجلس که اکثریت کرسی‌ها را در اختیار دارند اطمینان دارند که می‌توانند جلوی تلاش دموکرات‌ها برای احضار شهود بیشتر به جلسه دادگاه را بگیرند.

برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه گفته‌اند امیدوارند همین امروز تکلیف تبرئه دونالد ترامپ را مشخص کنند. «جان باراسو»، به عنوان سومین نماینده بلندپایه جمهوری‌خواه در مجلس سنا گفت: «احساس بسیار مثبتی در این خصوص داریم. تعداد کسانی که دارند می‌گویند “آماده‌ایم وارد مرحله نهایی شویم” دارد بیشتر و بیشتر می‌شود.»

پرونده استیضاح دونالد ترامپ طی دو اتهام مشخص یعنی «سوء استفاده از قدرت» با تحت فشار قرار دادن رئیس جمهوری اوکراین برای تحقیق درباره فساد مالی احتمالی فرزند جو بایدن، رقیب انتخاباتی وی و نیز «مانع تراشی بر سر تحقیقات بر سر این پرنده» در مجلس نمایندگان تایید شد.

جلسه دادگاه استیضاح ترامپ در روزهای اخیر تحت تأثیر انتشار کتابی از «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی برکنارشده کاخ سفید قرار گرفته است. گفته می‌شود این کتاب حاوی اطلاعاتی درباره رسوایی گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین است که می‌تواند استیضاح او را پیچیده‌تر کند.

روز چهارشنبه رسانه‌های آمریکا از جمله شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش دادند کاخ سفید با ارسال نامه‌ای رسمی به جان بولتون به او درباره انتشار این کتاب هشدار داده است. کاخ سفید در آن نامه مدعی شده کتاب بولتون حاوی اطلاعات محرمانه است و لازم است بخش‌هایی از آن قبل از انتشار حذف شود.

بولتون در این کتاب که بخش‌هایی از آن به دست نیویورک‌تایمز رسیده، نوشته است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ما اوت ۲۰۱۹ (شهریورماه) به وی گفته بود که کمک نظامی ۳۹۱ میلیون دلاری به اوکراین را متوقف می‌کند.

دموکرات‌ها فشار زیادی را به مجلس سنا وارد کرده‌اند تا بولتون را عنوان یکی از شهود اصلی پرونده استیضاح ترامپ، احضار کند. دونالد ترامپ پیش از این در توئیتی در واکنش به افشاگری‌های جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید نوشته است: من هرگز به بولتون نگفتم که کمک مالی به اوکراین با تحقیقات مربوط به دموکرات‌ها پیوند خورده است، از جمله بایدن‌ها.

وی در ادامه افزود: در واقع، او هرگز در آن زمان نسبت به این مساله اعتراض نکرد. اگر جان بولتون چنین چیزی را گفته است، تنها برای فروش کتابش بوده است. متن تماس‌های تلفنی من با زلنسکی رئیس جمهور اوکراین ثابت می‌کند که هیچ فشاری و هیچ گونه مشکلی وجود نداشته است. رئیس جمهور و وزارت خارجه اوکراین نیز این مساله را تایید کرده‌اند.

ترامپ نوشت: علاوه بر این من با زلنسکی در سازمان ملل دیدار کردم. دموکرات‌ها گفته‌اند که من هرگز با او دیدار نکردم و کمک مالی به اوکراین را بدون هیچ شرط و تحقیقاتی آزاد کردم. من همین طور به اوکراین اجازه دادم تا موشک‌های ضد تانک ژاولین را خریداری کند. دولت من کارهایی فراتر از دولت قبلی انجام داده است.

 


 

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.