خون‌آشام‌ها / افسانه یا حقیقت

خون‌آشام‌ها تاریخچه طول و درازی دارند، برخی ادعا می‌کنند که این موجودات از ابتدای جهان وجود داشته‌اند اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که باور به وجود خون‌آشام‌ها و نامیرایان از قرن هجدم شروع شده است.

کد خبر : 41708
تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1396 - 22:20

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، می‌دانیم که سال ۱۷۳۲، سال شکوفایی خون‌آشام‌ها بود. ۱۲ کتاب و چهار رساله در مورد این موضوع منتشر شد و اصطلاح «خون‌آشام» برای اولین بار در زبان انگلیسی استفاده شد. اما اکتشافات باستان‌شناسی اخیر در گورستان‌های اروپایی نشان می‌دهد که اعتقاد به وجود خون‌آشام‌ها قبل از سال ۱۵۰۰ میلادی نیز وجود داشته است.

در حال حاضر، بدن یک خون‌آشام ۵۰۰ ساله در یک قبرستان باستانی در لهستان به نمایش گذاشته شده است. جسد این خون‌آشام دوسال قبل کشف شد و باستان‌شناسان تایید کردند که به پاهای این جسد، میخ‌های چوبی زده شده است(احتمالا برای این که قادر به فرار از تابوت نباشد) و یک سنگ نیز در دهانش قرار دارد(تا توانایی خون خوردن نداشته باشد). در بلغارستان اجساد خون‌آشام‌ قدیمی‌تر از خون‌آشام لهستان پیدا شده است.

همچنین بقایای اولین خون‌آشام انگلستان در یورکشایر پیدا شده است که قدمت آن به قرون وسطی بازمی‌گردد. فرار ساکنین این دهکده در سال ۱۵۰۰ نشان از اعتقاد شدید آنها به بازگشت مردگان از مرگ دارد. آنها خود را در برابر خطر حملات خون‌آشام‌ها و مردگان آماده می‌کردند که این امر نشان از اعتقاد قرون وسطایی به رستاخیز زامبی‌ها می‌دهد.

اعتقاد به شکلی از خون‌آشام از قرون وسطی در سراسر اروپا به چشم می‌خورد اما اولین خون‌آشام رمانتیک جهان در سال ۱۸۱۹ معرفی شد. لرد روتون، اولین خون‌آشام تخیلی، در یکی از داستان‌های جان پولیدوری ظاهر شد. حالا سوال اینجاست که چگونه تصور ما از خون‌آشام‌های ژولیده وحشی به اشراف‌زادگان مودب تبدیل شد؟ برای درک این مسئله باید به باورهای اولیه مردم از موجودات شب برگردیم.

در اولین اسناد نوشته‌شده درباره خون‌آشام‌ها، این موجودات به عنوان نجات‌یافتگان از مرگ شناخته می‌شوند که معمولا شکل یکی از اعضای مرده خانواده را به خود می‌گرفتند.در چنین داستان‌هایی، خون‌آشام‌ها برای به پایان رساندن کار ناتمامی از مرگ برمی‌گشتند.

خون‌آشام‌ها درواقع بدن افراد مرده هستند که توسط ارواح شیطانی تسخیر شده‌اند، این موجودات شب‌ها از قبر بیرون می‌آیند، از خون افراد زنده تغدیه می‌کنند و آنها را می‌کشند.

برخلاف خون‌آشامان اشراف‌زاده انگلستان، تصور اکثر مردم قرون وسطی از خون‌آشام‌ها شبیه به زامبی‌های امروزی است. به گفته متخصصان، در یونان باستان، اعتقاد بر این بود که سفر یک روح از قلمروی مردگان به دنیای زندگان ۴۰ روز به طول می‌انجامد؛ این سفر در بعضی موارد سال‌ها نیز طول می‌کشید. به همین دلیل مردم معتقد بودند که خون‌آشام‌ها ظاهری آشفته و کثیف دارند.

مترجم: هانا حیدری

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.