خلیلزاد: توافق با طالبان آماده تایید ترامپ است

زلمای خلیلزاد، نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان که بعد از آخرین دور مذاکره با طالبان در قطر به کابل رفته، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی طلوع‌نیوز گفته است که هیأت آمریکایی با طالبان در اصول به توافق نهایی رسیده‌اند ولی این توافقنامه برای اجرایی شدن باید از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، تایید شود.

کد خبر : 104680
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 شهریور 1398 - 9:08

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، خلیلزاد اضافه کرده است که اگر “شرایط مطابق توافقنامه” پیش برود، در ۱۳۵ روز آمریکا “پنج پایگاهش” را در افغانستان در چند مرحله ترک خواهد کرد.

همچنین به نقل از روزنامه نیویورک تایمز خلیلزاد به رهبران حکومت وحدت ملی گفته است شمار نیروهای آمریکایی که در این مدت از این پنچ پایگاه، افغانستان را ترک خواهند کرد ۵۴۰۰ سرباز خواهد بود. آمریکا در حال حاضر ۱۴ هزار نیرو در افغانستان دارد.

خلیلزاد در مصاحبه با طلوع‌نیوز افغانستان گفت روی کار آمدن نظام امارت اسلامی در افغانستان برای آمریکا قابل قبول نیست و افزود:”ما تنها طرفدار حکومتی خواهیم بود که مطابق مذاکره و گفتمان به وجود می‌آید”.

نماینده آمریکا برای صلح افغانستان در سفرش به کابل با رهبران حکومت وحدت ملی دیدار کرد و به گفته وحید عمر، مشاور ارشد محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در امور روابط عمومی و استراتژیک خلیلزاد در این دیدار پیش‌نویس موافقتنامه نهایی میان آمریکا و طالبان را فقط به غنی نشان داده است.

او قبل از این در صفحه رسمی توییترش نوشته بود که خلیلزاد یک کپی از این موافقتنامه را در اختیار رئیس جمهوری افغانستان قرارداده ولی بعدا تصحیح کرد که فقط یک نسخه به غنی نشان داده شده ولی به او تحویل داده نشده است.

خلیلزاد اما گفت که به دلایل امنیتی و قبل از توافق رئیس‌جمهوری ترامپ نمی‌خواسته جزئیات این توافقنامه افشا شود، به این دلیل کپی آن را در اختیار رهبران حکومت وحدت ملی قرار نداده ولی به آنها فرصت مطالعه آن را داده است.

درباره این که آیا رهبران حکومت وحدت ملی از این توافقنامه استقبال کرده‌اند یا نه خلیلزاد گفت که نمی‌تواند در این مورد ابراز نظر کند و اضافه کرد: “چرا که این موافقتنامه آنها (حکومت افغانستان) نیست با طالبان، این موافقتنامه ما (آمریکا) است با طالبان… دروازه را باز کردیم برای مرحله بعدی (مذاکرات دولت با طالبان).”

خلیلزاد همچنین گفت: حالا در یک مرحله انتقال از گفت‌‍وگوهای آمریکا با طالبان به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی هستیم.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید که زلمای خلیلزاد جزئیات تفاهمنامه میان آمریکا و طالبان را با مقام‌های حکومت افغانستان شریک ساخته و قرار شده که درباره آن تبادل نظر شود.

به گزارش بی.بی.سی او افزود که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان از خلیلزاد خواسته که جزئیات تفاهم‌نامه را با اقشار مختلف مردم افغانستان در میان گذارد.

صدیقی درباره مفاد و جزئیات این موافق‌نامه ابراز نظر نکرد و حتی زمانی که از او پرسیده شد که در متن این موافقت نامه “امارات اسلامی” درج شده و یا “طالبان” از پاسخ سرباز زد و گفت تفاهمنامه نیاز به بررسی بیشتر دارد.

او گفت که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در زمان مشخص آن برگزار خواهد شد و هیج حرفی در این نشست‌ها درباره تعویق انتخابات ریاست جمهوری زده نشده‌ است.

بعضی از رسانه‌ها گزارش داده که آمریکا تلاش دارد تا از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان جلوگیری کند.

نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان هم گفت که آمریکا نمی‌گوید انتخابات برگزار نشود ولی صلح برای آمریکا اولویت دارد.

در همین حال ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان اعلام کرده که زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در دیدار با عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی “از تامین صلح سراسری و پایدار “به او اطمینان داده است.

خلیلزاد بعد از مذاکره ۱۰ روزه با نمایندگان طالبان به کابل آمده تا رهبران و مقام‌های ارشد دولت افغانستان را از جزئیات مذاکرات خود با نمایندگان طالبان در جریان بگذارد.

بعد از پایان دور نهم مذاکرات، خلیلزاد اعلام کرد که در آستانه توافق با طالبان است، توافقی که به گفته او “خشونت را کاهش داده و راه را برای افغان‌ها خواهد گشود تا برای مذاکرات در مورد یک صلح با عزت و پایدار و یک افغانستان متحد و با اقتدار که ایالات متحده، متحدینش و هیچ کشور دیگری را تهدید نکند، با هم بنشینند”.

ریاست اجرایی افغانستان اعلام کرده که خلیلزاد، عبدالله را در جریان آخرین جزئیات مذاکرات آمریکا و طالبان قرار داده است.

این نهاد افزوده که خلیلزاد در جریان سفرش به کابل با تمام طرف‌ها مذاکره و گفت‌وگو خواهد کرد.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز گذشته در توییتی نوشت که دور نهم مذاکرات با طالبان “با کامیابی” به پایان رسیده است.

دور نهم مذاکرات آمریکا و طالبان ۳۱ مرداد در دوحه آغاز شد و مدت ده روز ادامه داشت.

از سویی، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که در صورت رسیدن به توافق صلح با طالبان، نیروهای نظامی آمریکا در یک منطقه افغانستان حضور خواهند داشت.

او به فاکس‌نیوز گفته بود که پس از امضای توافق‌نامه با طالبان، شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان با کاهش حدود سی درصدی، به ۸۶۰۰ نفر خواهد رسید.


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.