خطاهای رایج در راه‌اندازی یک استارت‌آپ

کسب‌وکارهای استارت‌آپی از هر نوع و در همه صنایع، با چالش‌هایی مواجه هستند. برخی موانع از کنترل یک صاحب کسب‌وکار خارج است، اما برخی دیگر اجتناب‌پذیرند.

کد خبر : 92545
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 دی 1397 - 7:12

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین“،  برخی از رایج‌ترین خطاهایی که استارت‌آپ‌ها با آن مواجه می‌شوند و نحوه مقابله با آنها را در اینجا عنوان می‌کنیم.

 

 

 

 

۱- ناتوانی در انتخاب یک هویت کسب‌وکار درست

 

 

چه تنهایی برای خودتان کار می‌کنید، چه یک شرکت با مسوولیت محدود هستید و چه یک شرکت سهامی، ساختاری که برای کسب‌وکارتان انتخاب می‌کنید، از نظر چشم‌انداز حقوقی، مالی و جنبه‌های دیگر، بر شما اثرگذار است. انتخاب ساختاری که با نوع فعالیت شما همخوانی درستی ندارد، دارایی‌های شخصی شما را در معرض ریسک قرار می‌دهد و باعث می‌شود مجبور شوید مالیاتبیشتری بپردازید یا با مشکلات دیگری مواجه شوید.

قبل از تصمیم‌گیری در مورد ساختار کسب‌وکارتان، گزینه‌هایی را که دارید مرور کنید. توصیه ما این است که از یک وکیل، حسابدار، مشاور مالیاتی یا دیگر کارشناسان حرفه‌ای راهنمایی بگیرید تا مطمئن شوید مزایا و معایب هر نوع هویت کسب‌وکار را می‌دانید.

 

 

۲- اینکه سعی کنید همه کارها را خودتان انجام دهید

 

 

صاحبان کسب‌وکارهای جدید اغلب هنگام راه‌اندازی استارت‌آپ‌های خود باید از کارهای زیادی سر دربیاورند (فروش،‌ عملیات، بازاریابی، حسابداری و …). اما این به آن معنا نیست که همه کارها را خوب انجام می‌دهند. نظارت داشتن بر همه جنبه‌های کسب‌وکارها خوب است، ‌اما اگر وظایفی را انجام دهید که زمان یا تخصص کافی برای آنها ندارید، بیشتر از آنکه مفید باشید، به کسب‌وکارتان لطمه می‌زنید. با اینکه ممکن است از یک لحاظ در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید، اما اگر اشتباه‌های بدی مرتکب شوید، در بلند مدت هزینه‌های بیشتری برای کسب‌وکارتان رقم می‌زنید.

مهارت‌ها و تخصص‌های خودتان را به دقت ارزیابی کنید و در مورد کمبودهایتان صادق باشید. به‌عنوان مثال، اگر خیلی جزئی‌نگر نیستید یا برای استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری احساس راحتی نمی‌کنید، با برون‌سپاری برخی فعالیت‌های دفتری به یک متخصص مورد اطمینان، در زمان و دردسرهایی که ممکن است مواجه شوید، صرفه‌جویی ‌کنید.

 

 

 

۳- نداشتن یک استراتژی برای رسیدن به اهداف‌تان

 

 

 

در کسب‌وکار مثل بازی فوتبال، فقط کافی نیست که خط دروازه را بشناسید، بلکه باید طرحی برای رسیدن به آن هم داشته باشید. شروع یک کسب‌وکار مثل فوتبال نیازمند یک دفترچه راهنما است که در آن تاکتیک‌ها و استراتژی‌های تیم مشخص می‌شود. باید دقیقا مشخص کنید چه کسانی، چه مسوولیت‌هایی دارند و چگونه با هم همکاری می‌کنند تا گل بزنند. نوشتن یک طرح کسب‌وکار، حتی طرحی که خیلی هم مبسوط و گسترده نباشد، به شما در پیمودن این مسیر کمک می‌کند.

 

 

 

۴- نداشتن سرمایه برای مواقع سختی

 

 

فشارهای شروع یک کسب‌وکار وقتی چند برابر می‌شود که کارآفرینان باید نگران باشند از امروز تا فردا، پول کافی برای باز نگه داشتن درهای شرکت دارند یا نه.

با پیش‌بینی دقیق امور مالی شرکت و تامین مالی‌های جدید، می‌توانید از قرار گرفتن در چنین موقعیت ناخوشایندی دوری کنید. باید مطمئن شوید سرمایه کاری کافی برای انجام فعالیت‌های روزانه و نیز سرمایه پشتیبان برای پوشش اتفاق‌های اضطراری و غیرمنتظره را دارید. بهتر است از یک مشاور مالی کسب‌وکار یا حسابدار کمک بگیرید تا در این پیش‌بینی‌های مالی به شما کمک کند.

 

 

 

۵- تلاش بر اینکه کسب‌وکارتان همه چیز برای همه کس باشد

 

 

این موضوع به‌خصوص برای استارت‌آپ‌های خدمات-محور صدق می‌کند. وحشتناک است که شرکتی را راه‌اندازی کنید و بلافاصله لیستی از مشتریان دست به نقدی که برای شما درآمدزایی داشته باشند، در اختیار نداشته باشید. به هر حال، وقتی هر نوع مشتری را بپذیرید، بدون اینکه بدانید مورد مناسبی برای کسب‌وکار شما هست یا نه، نتایج وحشتناک خواهد بود.

مشتریانی که با معیارهای کسب‌وکار شما همخوانی ندارند، زمان و انرژی زیادی از شما خواهند گرفت. وقتی نیازهای آنها توسط فرآیندها و سیستم‌های تثبیت‌شده شما برآورده نشوند، به خودتان می‌آیید و می‌بینید بیش از حد به این نوع مشتریان توجه نشان داده‌اید و از مشتریان ایده‌آل غافل شده‌اید. علاوه بر این، همه زمانی که صرف مشتری اشتباه می‌کنید، باعث می‌شود آزادی کافی برای پرداختن به مشتریانی که همخوانی بیشتری با کسب‌وکارتان دارند، نداشته باشید.

بهتر است ویژگی‌های ایده‌آلی که در مشتریان به دنبال آن هستید، تعیین کنید. به‌عنوان مثال، یک شرکت نرم‌افزاری B۲B، می‌تواند معیارهای یک مشتری خوب را بر اساس بازار عمودی، تعداد کاربران، درآمد سالانه، تعداد موقعیت‌های مکانی، انواع سیستم‌هایی که نیازمند یکپارچه‌سازی هستند و… تعیین کند.

داشتن چک لیستی از ویژگی‌های مورد نیاز و ارزیابی فرصت‌های متناسب آن، کمک می‌کند به آنچه می‌خواهید برسید و از مشتریانی که مطلوب‌تان نیستند، دور شوید.

 

 

۶- توجه نکردن به الزامات قانونی

 

 

اگر شرکتی با مسوولیت محدود تاسیس کرده‌اید یا کسب‌وکارتان را به هر شکل ثبت کرده‌اید، برای اینکه شرکت‌‌تان متناسب با وضعیتی که ثبت شده به کارش ادامه دهد، باید یکسری الزامات قانونی را رعایت کنید. شرکت‌هایی که نمی‌توانند به این الزامات پایبند باشند یا به فرجه‌هایی که برای آنها تعیین شده توجه نمی‌کنند، با جریمه‌های مالی و غیرمالی یا حتی انحلال کسب‌وکار مواجه می‌شوند.

اجازه ندهید این اتفاق برای شما بیفتد! مباحث قانونی منطقه، شهر یا کشور خود را بدانید و به آنها عمل کنید؛ از جمله تمدید مجوز یا پروانه‌ کسب‌وکار، پر کردن گزارش سالانه، پر کردن اظهارنامه مالیاتی و ….

وقتی استارت‌آپی راه‌اندازی می‌کنید، از همان ابتدا یک بازی تمیز و تهاجمی را شروع کنید. یعنی اقداماتی انجام دهید تا از خطاهای رایج نام برده شده در بالا، اجتناب شود.

 

منبع: Forbes 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.