خداوند متعال در قرآن کریم به چه کسانی “متجاوز” گفته است؟

در ظلم و تعدى به حقوق زن، خود مرد نیز زجر مى ‏کشد. زن و مرد در نظام آفرینش جزء یک پیکرند و ظلم به عضوى، ظلم به تمام اعضا است. کسى که به زن ظلم کند به استقبال کیفر الهى رفته و لذا به خودش نیز ظلم کرده است.

کد خبر : 81065
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 تیر 1397 - 8:09

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”،استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه ۲۳۱ سوره بقره پرداخته است.

* آیه               

وَإِذَا طَلَّقْتُمُ الْنِّسآءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِکُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَلَا تُمْسِکُوهُنَّ ضِرَاراً لِتَعْتَدُواْ وَمَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ وَلَا تَتَّخِذُواْ ءَایَتِ اللَّهِ هُزُواً وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَمَا أَنْزَلَ عَلَیْکُمْ مِنَ الْکِتَبِ والْحِکْمَهِ یَعِظُکُمْ بِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِکُلِّ شَىْ‏ءٍ عَلِیمٌ‏

* ترجمه                      

و هنگامى که زنان را طلاق دادید و به پایان مهلت (عدّه) رسیدند، پس یا به طرز شایسته آنها را نگاه دارید (و آشتى کنید) و یا آنها را به طرز پسندیده‏اى رها سازید. و براى آزار رسانیدن، آنان را نگاه ندارید تا (به حقوقشان) تعدّى کنید و کسى که چنین کند، به خویشتن ظلم کرده و مبادا آیات خدا را به مسخره بگیرید و نعمتى ر ا که خداوند به شما داده و کتاب آسمانى و حکمتى را که بر شما نازل کرده و شما را با آن پند مى ‏دهد، یاد کنید و از خدا پروا داشته و بدانید خداوند به هر چیزى آگاه است.

* نکته ها                     

هر کجا زمینه ‏ى انحراف و ظلم و خطر بیشتر است، هشدارها و سفارش‏ ها نیز باید بیشتر باشد. با آنکه در دو آیه‏ ى قبل فرمود: «فامساک بمعروف او تسریح باحسان» بار دیگر در این آیه مى ‏فرماید: «فامسکوهنّ بمعروف او سرّحوهنّ بمعروف» زیرا شرایط روحى زن و مرد در موقع جدایى، عادّى نیست و زمینه ‏ى انتقام و آزاررسانى بسیار وسیع و خطر ظلم و تعدّى فراوان است.

در ظلم و تعدى به حقوق زن، خود مرد نیز زجر مى ‏کشد. زن و مرد در نظام آفرینش جزء یک پیکرند و ظلم به عضوى، ظلم به تمام اعضا است. کسى که به زن ظلم کند به استقبال کیفر الهى رفته و لذا به خودش نیز ظلم کرده است.

* پیام ها                      

۱- اسلام، زندگىِ همراه با صفا و محبّت را مى‏ خواهد، نگاهدارى همسر به قصد آزار او حرام است. «ولاتمسکوهنّ ضراراً لتعتدوا»

۲- کسانى که با همسر خود بدرفتارى مى ‏کنند، متجاوزند. «لتعتدوا»  [۱]

۳- ظلم به زن، ظلم به خویشتن است. «فقد ظلم نفسه»

۴- ازدواج، یکى از آیات بزرگ الهى است [۲] و نباید با طلاق ‏هاى بى‏ مورد یا نگاهدارى همسر به قصد آزار او، این قانون مقدّس استهزا شود. «ولا تتخذوا آیات اللّه هزواً»

۵ – به جاى کینه ‏ها و ضعف ‏ها وتلخى ‏ها از نعمت‏ ها یاد کنید. مشکلات اندک خانوادگى را در کنار میلیون ‏ها نعمت الهى چیزى نشمارید. «واذکروا نعمت اللّه علیکم»

۶- براى بهبود روابط زناشویى، توجّه به احکام و مواعظ کتاب آسمانى و تقوا لازم است. «واذکروا… ما انزل علیکم من الکتاب و الحکمه یعظکم به واتقوا اللّه»

۷- کسى که خود را در محضر خدا بداند، از گناه پرهیز مى ‏کند. «واتقوا اللّه واعلموا ان اللّه بکل شى‏ء علیم»

۸ – اگر هدفتان از طلاق، ظلم به همسر و سوء استفاده باشد، باید بدانید که خداوند آگاه است. «انّ اللّه بکل شى‏ء علیم»

پی نوشت:

۱) آنان که متجاوز به حدود و حقوق دیگران باشند، مورد مهر و محبّت خداوند قرار نمى‏ گیرند. «انّ اللّه لایحّب المعتدین» بقره/ ۱۹۰

۲) و من ایاته ان خلق لکم من أنفسکم أزواجاً لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودّه و رحمهً/ از آیات الهى آن است که براى شما از خودتان، همسرانى آفرید تا وسیله آرامش شما باشند و بین شما و آنان موّدت و رحمت قرار داد. روم/ ۲۱

 

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.