خانه-موزه فارابی در ترکیه افتتاح شد

خانه-موزه فارابی، اندیشمند و فیلسوف بزگ ایرانی، با همکاری دو کشور قزاقستان و ترکیه، در شهر استانبول افتتاح شد.

کد خبر : 103128
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 مرداد 1398 - 9:51

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، خانه-موزه فارابی فیلسوف و دانشمند بزرگ ایرانی به مناسبت ۱۱۵۰‌اُمین سالگرد تولد وی که قرار است در سال ۲۰۲۰ توسط یونسکو جشن گرفته شود، توسط دانشگاه ملی فارابی قزاقستان و شهرداری استابول، با حمایت شورای همکاری کشورهای ترک‌زبان و سفارت قزاقستان در ترکیه افتتاح شده است.

در این مراسم معاون شهردار استانبول، دبیر کل سازمان بین‌المللی فرهنگ ترکی (TURKSOY)، رئیس دانشگاه ملی فارابی قزاقستان، رئیس دانشگاه استانبول و نمایندگانی از سفارت قزاقستان در ترکیه برگزار شد.

این خانه-موزه که در مرکز شهر توریستی استانبول واقع شده است، دارای چند بخش است که هر کدام اطلاعات منحصر به فردی درباره مراحل مختلف زندگی و کار ابونصر محمد بن محمد فارابی اندیشمند بزرگ جهان اسلام رائه می‌دهند که به عنوان معلم دوم بشریت (پس از ارسطو، معلم اول) شناخته می‌شود.

 

 

پایگاه خبر ججین

 

 

در این موزه، مجسمه، آثار تاریخی، آثار فارابی که نقشی اساسی در بسیاری از حوزه‌های دانش بشری داشت و همچنین کتاب‌هایی که درباره وی نگاشته شده به نمایش گذاشته شده است. میراث فکری به جامانده از فارابی شامل حوزه‌های ریاضیات، فلسفه، شیمی، زیست‌شناسی، ستاره‌شناسی، پزشکی، منطق، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، قانون، اخلاق و سایر حوزه‌های علمی می‌شود.

نظام‌مند کردن و طبقه‌کردن علوم توسط فارابی بعدها به توسعه اندیشه علمی در جهان انجامید و وی با فعالیت‌های خلاقانه‌خود پلی معنوی میان شرق و غرب ایجاد کرد.

«گالیم موتانوف» رئیس دانشگاه ملی قزاقستان (فارابی) در سخنانی در مراسم افتتاحیه این خانه-موزه گفت: ایجاد یک خانه موزه مستقل برای فارابی در ترکیه، نقطع عطف مهم دیگری در بیشتر شناساندن گنیجینه فرهنگی ترکی و قراقی از طریق میراث فارابی است که نقشی ارزشمند در تاریخ تمدن بشری ایفا کرد.

 

 

پایگاه خبر ججین

پایگاه خبر ججین

پایگاه خبر ججین

انتهای پیام

 

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.