حوزه‌های علمیه باید به سوی علم تمدن ساز حرکت کنند

تولیت آستان قدس رضوی خواستار حرکت علمی و تحقیقی در حوزه‌های علمیه شد و افزود: حوزه‌های علمیه باید به سوی علم تمدن ساز حرکت کنند.

کد خبر : 95483
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 اسفند 1397 - 13:52

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی امروز در اجتماع حوزویان استان تهران که با عنوان “حوزویان و گام دوم انقلاب” در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: جامعه روحانیت و حوزه‌های علمیه امروز در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به بیانیه‌ای راهبردی، امیدبخش و راهگشا که هموار کننده مسیر پیش رو است نیاز داشت. رهبر معظم انقلاب با صدور این بیانیه راه را برای رهروان و دلدادگان انقلاب هموارتر کردند.

وی افزود: رهبر انقلاب در این بیانیه تمام ظرفیت‌ها و امکانات کشور را برای تحقق آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی بسیج کردند. سیر نظام، دولت و جامعه مسیری است که باید برای رسیدن به تمدن اسلامی طی شود این مسیر به یک بازبینی جدی داشت تا با بررسی مجدد آن به تبیین و ترویج بیشتر اهداف انقلاب و پیشرفت‌های حاصل شده در این ۴۰ سال بپردازیم و ضعف‌هایمان را شناسایی و اصلاح کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: روحانیت و حوزه هم مبدا انقلاب بوده و هم حامی انقلاب؛ سرنوشت روحانیت با انقلاب اسلامی گره خورده است. حوزه مبدا انقلاب بود و از درون این حوزه فردی همچون امام خمینی روی کار آمد و امروز به برکت انقلاب اسلامی کشورهای اسلامی بیدار شدند و می‌خواهند هویت بازیافته خود را که همان اسلام تمدن‌ساز است دنبال کنند و به عنوان یک مسلمان زندگی کنند.

حجت‌الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه به عنوان پیشتاز و روشنفکرانی که پیش از همه و بیش از همه می‌دانند و به جامعه هشدار می‌دهند دارای وظیفه سنگینی هستند. روشنفکر واقعی کسی است که جامعه را خوب بشناسد، نیاز جامعه را بشناسد و آماده ایفای نقش باشد که شهدا و جانبازان و ایثارگران کشورمان همان روشنفکران حقیقی هستند. روشنفکر کسی نیست که فرهنگ غرب را وارد کشور کند و هویت ملی را از آن بگیرد.

وی با اشاره به برخی مشخصات حوزه انقلابی گفت: برخورداری از فقه نخستین مشخصه حوزه انقلابی است. فقیه کسی است که فقه در جان و سرشت او نشسته باشد و در مقابل فقیه کسی نیست که فقط یکسری فرمول‌ها و روشها را بلد باشد. امام خمینی کسی بود که فقه در سرشت و جان او جای گرفته بود. علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: علم مطلوب علمی است که در سرشت آدمی قرار گیرد.

تولیت آستان قدس برخورداری از تهذیب و اخلال را دومین شاخصه حوزه انقلابی عنوان کرد و افزود: آگاهی سیاسی و به روز بودن اطلاعات در جامعه و منطقه سومین ویژگی یک حوزه انقلابی است. در حوزه انقلابی باید با تفکر مخالف حوزه انقلابی مقابله کرد یعنی تفکری که بخواهد حوزه انقلابی و همراه انقلاب و نفی کننده نیازهای جامعه نباشد با این جریان مقابله کرد که این نیازمند بصیرت است.

وی افزود: زمان‌شناسی و موقعیت‌شناسی یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که در حوزه انقلابی باید وجود داشته باشد. امام خمینی اینچنین بود و رهبر معظم انقلاب نیز نشان داده‌اند که هم دشمن را به خوبی می‌شناسد و هم زمان را به خوبی می‌شناشند. زمان‌شناسی موثر امری ضروری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: برگزاری نشست‌های مختلف درباره بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بسیار خوب است اما باید این در میدان عمل هم دیده شود که اولین گام آن زدودن یأس و ناامیدی و ترویج امید به آینده در کشور است.

وی گفت: امروز عده‌ای می‌خواهد طاغوت و طاغوتیان را در جامعه تطهیر کنند این در حالی است که آنها جنایات بسیاری را انجام دادند که باید این رفتارهای آنها به خوبی برای مردم تبیین شود. مردم ما باید اسناد انقلاب اسلامی را درباره خیانت‌های رژیم پهلوی ببینند تا آگاهی کاملی را در این زمینه به دست آورند.

رئیسی بر وجود تقویت فضاهای علمی و پژوهشی کشور تاکید کرد گفت: حرکت علمی و تحقیقی در حوزه باید بیش از پیش صورت گیرد و این تلاش بسیار جدی را می‌طلبد باید به سوی علم تمدن‌ساز حرکت کرد. امام صادق(ع) در پاسخ به هیچ سوالی عاجز نبوده است. پس فقه قادر به پاسخگویی سوالات است اما باید کار جدی صورت گیرد.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: دروازه معنویت و اخلاق باید با سخنان روحانیت موجب تقویت فضای اخلاقی در جامعه شود و باید ارزشهای جامعه را برجسته کرد و امید، ابتکار و خلاقیت را در جامعه گسترش داد.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد کشور در بیانیه گام دوم انقلاب گفت: مردم بدانند که کمترین دریافت‌های مالی را طلبه‌ها دارند البته به غیر از عده‌ای که ممکن است در جایی مشغول به کار باشند و حقوق مجزا دریافت کنند. بیشترین تعداد شهدا نیز مربوط به جامعه روحانیت است.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: امروز مسئله معیشت مردم جزو دغدغه‌های روحانیت است، چون روحانیت از مردم و با مردم‌اند این یکی از ویژگی‌های قشر مردم است. ما باید ارزش‌های اخلاقی و دینی مانند قناعت، صرفه‌جویی و… را برای حل مشکلات اقتصادی کشور به کار گیریم.

وی خاطرنشان کرد: اجرای عدالت یکی از ویژگی‌های انقلاب است. امام خمینی به ما آموخت که برقراری نظام باید مبتنی بر عدالت باشد. اگر روزی ببینید در جایی در قبال فساد کوتاهی می‌شود این ارتباطی به انقلاب و ماهیت آن ندارد. امام خمینی و رهبر انقلاب هر دو تأکیدات زیادی کردند که باید با مردم زندگی کرد نه زندگی اشرافی و تجملاتی.

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.