حسنی مبارک درگذشت

حسنی مبارک رئیس‌جمهور مخلوع مصر امروز سه‌شنبه در سن ۹۱سالگی درگذشت.

کد خبر : 112917
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 اسفند 1398 - 12:30

پایگاه خبر ججین

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر در سن ۹۱سالگی درگذشت.

پایگاه خبری الیوم السابع گزارش داد حسنی مبارک امروز سه‌شنبه درگذشت و دوستان علاء مبارک فرزند وی شروع به انتشار پیام‌های تسلیت در شبکه‌های ارتباط اجتماعی کرده‌‌اند.

این سایت افزود خانواده مبارک همچنان سکوت در پیش گرفته و هیچ بیانیه رسمی درباره درگذشت وی صادر نکرده‌اند.

پیش از این خبرها مبنی بر مرگ حسنی مبارک به‌ویژه با توجه به وخامت مجدد حال وی و بستری شدن وی در اتاق مراقبت‌های ویژه منتشر شده بود.

زندگی‌نامه

«محمد حسنی سید مبارک» در سال ۱۹۲۸ در روستای «کفر المصیلح» از توابع استان «المنوفیه» مصر به دنیا آمد، تحصیلات مقدماتی خود را در همان روستای خود به پایان رساند تا پس از آن راهی دانشکده نظامی و در سال ۱۹۴۹ با درجه ستوان‌دوم از آن فارغ ‌التحصیل شود.

مبارک در سال ۱۹۵۰ به دانشکده نیروی هوایی ملحق شد و تحصیلات تکمیلی خو را در آکادمی نظامی شوروی سابق سپری کرد و پس از پیشرفت در نیروی هوایی مصر تا مقام معاونت ریاست جمهوری این کشور رسید.

حسنی مبارک چهارمین رئیس‌ جمهوری مصر شمرده می‌شود که از تاریخ ۱۴ اکتبر ۱۹۸۱ تا ۱۱ فوریه ۲۰۱۱ (سه دهه) قدرت را در این کشور در دست داشت تا اینکه در این سال پس از قیام مردم مصر از سمت خود برکنار شد.

مدت زمامداری حسنی مبارک یکی از طولانی‌ترین حکومت‌های منطقه‌ای به‌شمار می‌آید و پس از حکومت سرهنگ «معمر قذافی»، ‌دیکتاتور مقتول لیبی؛ «سلطان قابوس بن سعید سلطان»، پادشاه فقید عمان؛ «علی عبدالله صالح»، دیکتاتور مخلوع یمن و «محمد علی پاشا» در مصر دارای پنجمین حکومت طولانی در جهان عرب بود.

انقلاب سال ۲۰۱۱ مصر تنها به حکومت سی‌ساله حسنی مبارک در این کشور پایان نداد، بلکه پرونده‌های بسیاری را در این کشور گشود که برای سال‌ها بسته بودند و کسی جرئت و اجازه نزدیک شدن به آنها را نداشت.

مبارک سرانجام روز سه‌شنبه بیست و پنجم فوریه ۲۰۲۰ (ششم اسفند ۹۸) بر اثر وخامت شدید وضعیت جسمانی درگذشت.

 


 

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.