حجت‌الاسلام خاتمی: ترامپ آبروی مسیحیت را می‌برد/ انتقاد از بی‌ظرفیتی برخی سیاسیون

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به سالروز تولد حضرت عیسی( ع) گفت: ترامپ آبروی دین مسیحیت را بُرده است.

کد خبر : 91881
تاریخ انتشار : جمعه 7 دی 1397 - 10:54

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی، خطیب نماز جمعه این هفته تهران در خطبه‌های این نماز در سخنانی ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌‌شاهرودی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: در خطبه‌های اول، سبک زندگی قرآنی را با الهام از قرآن مطرح کردیم، مراقب خودتان باشید و خودتان را نبازید.

وی با طرح این سؤال که چه می‌شود که بعضی از ما مراقب خودمان نباشیم؟، اظهار داشت: یک مانع، طرح عرفان‌‌های انحرافی و قلابی است و یکی دیگر نیز، خودشیفتگی است که انسان احساس کند خیلی آدمِ خوبی است؛ بُعد دیگر در عرصه سیاسی است، چون اخلاق که فقط فردی و اجتماعی نیست، اخلاق سیاسی هم هست.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با تأکید بر اینکه خودشیفتگی در عرصه سیاسی نیز عامل سقوط است، گفت: کسی که در این عرصه خودشیفته شد، بیراهه می‌رود و ناتوان خواهد شد. راه مقابله با خودشیفتگی سیاسی این است که انسان تحلیل و نظر دیگران را هم بشنود، کسی که باورش باشد که بهترین حرف را خودش می‌زند، عامل سقوط است.

**خودشیفتگی در عرصه سیاسی عامل سقوط است

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی دومین عرصه خودشیفتگی در بُعد سیاسی را، کم‌تحملی  و بی‌تحملی دانست و افزود: کسی که وارد عرصه سیاست می‌شود، باید تحملش به اندازه یک دریا و اگر نشد، به اندازه یک نهر بزرگ باشد. متأسفانه ظرفیت بعضی از سیاسیون ما به اندازه ته استکان هم نیست. در جامعه آزاد اختلاف سلیقه است، بگذاریم طرف مقابل حرفش را بزند، تحمل مخالف نقطه مقابل خودشیفتگی سیاسی است.

وی اضافه کرد: بُعد دیگر خودشفتگی در عرصه سیاسی، قوم‌سالاری و باندسالاری است. اینکه هرکسی که عضو حزب من است بهتر از دیگران می‌فهمد، این تعصب منفی و ضد ارزش است؛ این خودشیفتگی سیاسی در عرصه عمل است، نقطه مقابل آن شایسه‌سالاری است. هر که شایسته است، مسئولیت بگیرد و هر که شایسته نیست، مسئولیت نگیرد.هر که لیاقت و شایستگی دارد، باید مسئولیت‌ها به او سپرده شود.

**ترامپ آبروی مسیحیت را برده است

به گزارش تسنیم، خطیب نماز جمعه این هفته تهران در ادامه ضمن تبریک به مناسبت سالروز میلاد حضرت عیسی مسیح(ع)، گفت: ما که مسلمان و شیعه هستیم، حریم ویژه‌ای برای این پیامبر خدا قائل هستیم و معتقدیم او نمُرده و به آسمان رفته و با ظهور حضرت بقیه‌الله‌الاعظم به زمین خواهد آمد و به حضرت اقتدا خواهد کرد. ضمن تبریک به مسیحیان جهان می‌گویم که آبروی حضرت مسیح را حفظ کنید، متأسفانه حاکمان استکباری که خود را مسیحی می‌دانند و ترامپ می‌گوید که به عمرم فقط انجیل مطالعه کرده‌ام، دارد آبروی این پیامبر بزرگ را می‌برد، بگویید ما چه کنیم، با صدای بلند از آمریکا ابراز تبری کنید و مثل این مردم مرگ بر آمریکا بگویید.

وی افزود: بی‌تردید، اگر حضرت عیسی(ع) در جمع ما بود، در خط مقدم، ابراز تبری و انزجار از این جنایتکارانی که لکه ننگ مسیحیت هستند، خواهد داشت.

حجت‌‌الاسلام خاتمی به درگذشت آیت‌الله‌هاشمی‌شاهرودی اشاره کرد و گفت: این هفته، ایران اسلامی خادم بزرگی را از دست داد. فقیه بزرگوار، آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی، زیباترین تفسیر و تصویر را مقام معظم رهبری در پیام‌شان از این بزرگوار داشتند و با ۸ صفت ایشان را ستودند.

**۸ صفت آیت‌الله هاشمی شاهرودی در پیام رهبرانقلاب

وی به ذکر ۸ صفت که مقام معظم رهبری در توصیف مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌شاهرودی بیان کردند، اشاره کرد و افزود: فقیه عالیقدر، استاد بزرگ حوزه علمیه قم، دارای آثار و برکات علمی بسیار، از یاران و شاگردان و همراهان شهید نام‌آور و بزرگوار شهید صدر، برادر ۳ شهید بزرگوار، کارگزاری با وفا در مهم‌ترین تشکیلات نظام اسلامی، رئیس موفق مجمع تشخیص مصلحت، عضو مؤثر شورای نگهبان؛ اینها صفاتی بود که رهبر انقلاب برای آن مرحوم به کار بردند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران اضافه کرد: به حق آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی، این ظرفیت را دارد که الگویی برای حوزه‌های علمیه باشد. فقیهی که از بُنِ جان، دین را عین سیاست می‌دانست و معتقد به حاکمیت دین در صحنه بود. به دلیل اینکه هر جا، جای خدمت بود، وارد می‌شد. تقویت نظام را بر خودش واجب می‌دانست و واقعا از بُنِ جان ارادتمند مقام معظم رهبری، آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای بود؛ البته این ارادت متقابل بود که در پیام رهبر انقلاب نیز آن را دیدیم؛ امیدواریم  با امامان معصوم حشر شود که عمری به آنها عشق می‌ورزید.

** واکنش به واژگونی اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد

حجت‌الاسلام خاتمی در ادامه به حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان در محوطه دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات اشاره کرد و گفت: ما برای درگذشتگان، طلب مغفرت داریم. برای بازماندگان صبر و برای مجروحان طلب شفا از خداوند داریم. امید که در این عرصه به‌گونه‌ای عمل شود که دیگر شاهد اینگونه حوادثی که همراه با تقصیر هست، نباشیم. آن چنان که مسئولان با درستی و دقت مشغول عمل هستند.

وی ادامه داد: بر خودم لازم دیدم از قوه‌قضائیه به خاطر جلوه‌‌های برجسته قاطعیتی که طی یک ماه گذشته به حمدالله در عرصه برخورد با مفسدان اقتصادی انجام دادند، تشکر کنم. امیدواریم این تیغ همچنان، علیه مفسدان اقتصادی تیز باشد و انشاء‌الله در همه عرصه‌‌ها، این قوه ارزشمند در سالم‌سازی جامعه تلاش بایسته را داشته باشد.

**تقدیر از دانشجویان حاضر در پویش نجات

خطیب نماز جمعه این هفته تهران تصریح کرد: پویش دانشجویی “روزه نجات” در حمایت از مردم یمن در دانشگاه تهران که هم طلاب و دانشجویان در آن هستند، حرکت مقدسی است، از عزیزانی که این پویش مقدس را راه انداختند، تشکر می‌کنم.  از دانشجو، چنین حرکاتی حماسی و دوست‌‌داشتنی انتظار است، در شرایطی که مردم مظلوم یمن در اوج مظلومیت هستند، این عزیزان با این پویش، این راه را باز کردند که انشاء‌الله بار دیگر درد مردم یمن، شنیده شود.

حجت‌الاسلام خاتمی همچنین به ۷ دی، سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی(ره) اشاره و تأکید کرد: انصافا این نهضت موفق بوده است، نرخ باسوادی ۴۷ درصدی سال ۵۵ کجا و نرخ با سوادی ۹۴ درصدی سال ۱۳۹۵ کجا، انشاء‌الله که این گام تا آنجا پیش رود که ما هیچ بی‌سوادی در این کشور نداشته باشیم.از نماینده معظم ولی‌فقیه در نهضت سوادآموزی، جناب آقای قرائتی که از آغاز در این نهاد خدمتگذار، خدمتگذار بوده‌اند و تا الآن هم در این نهاد هستند، تشکر می‌کنم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به سالروز حماسه ۹ دی سال ۸۸ اشاره کرد و گفت: حماسه نهم دی سال ۸۸ است، به عنوان حماسه، ماندگار شده است، مقام معظم رهبری نام حرکت ارزشمند مردم را، حماسه نامیدند، ایشان فرمودند که “در قضایای ۹ دی، هم عاشورا به کمک ملت آمد و حماسه بزرگ و ماندگاری را خلق کرد”. حماسه یعنی کار افتخارآفرین شجاعانه که با مهارت انجام می‌شود، انصافا این تعریف بر این حرکت پرخروش صادق است، این حماسه بیعت با ولایت بود.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران اضافه کرد: بنده آن روزها به کل کشور مسافرت می‌کردم. دو شعار بدون اینکه هماهنگی شود، شعار سراسری بود؛ “این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده” این یعنی بیعت با ولایت، و شعار دیگر اینکه “ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند”؛ این شعارها در سراسر کشور بدون هماهنگی در ۹ دی سال ۸۸ سر داده می‌شد.

حجت‌الاسلام خاتمی با تأکید بر اینکه ۹ دی ۸۸، حماسه حضور بود، اظهار داشت: قرآن یکی از جلوه‌های مؤمنین را همین حضور می‌داند. مؤمنین در هر عرصه‌ای که حضورشان ضرورت داشته باشد، با افتخار در این عرصه حاضر هستند، این حماسه را شما مردم خوب کل کشور، به ویژه تهران داشتید.

**فتنه‌گران بدانند حماسه ۹ دی قابل تکرار است

وی، ۹ دی سال ۸۸ را جلوه‌‌ای از بصیرت مردم دانست و گفت: سال ۸۸ خیلی فاصله ندارد، دو اردوگاه شکل گرفت، یکی اردوگاه اوباما، رئیس رژیم صهیونیستی، منافقین ضد خلق، سلطنت‌طلبان پست و منفور، فدائیان خلق از خدا بی‌خبرها، فراری‌ها و همه واداده‌ها در این اردوگاه بودند. در اردوگاه دیگر، شما مردم، بسیجی‌ها و حزب‌اللهی‌ها بودید. در این حماسه شما مردم نشان دادید که از خواص این ملت هستید، چون به موقع دشمن را تشخیص دادید و به موقع هم راه مقابله را پیدا کردید. روز عجیبی بود، گویا از زمین آدم می‌جوشید، مسئولان انتظامات می‌گفتند که دیگر از دست ما کاری ساخته نیست. مردم به سرعت به سمت میدان انقلاب می‌شتافتند و عکس‌هایی از مقام معظم رهبری و حضرت امام(ره) در دست‌شان بود.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران اضافه کرد: فتنه ۸۸، از جنس عاشورا و کربلا بود. دیگر مردم تحمل نکردند که ببینند روز عاشورا با عزاداران حسینی برخورد می‌شود. سخن این است که آن روز کسانی که شعارشان مرگ بر اصل ولایت‌فقیه بود، باطن خودشان را نشان دادند. شور حسینی، کربلایی و عاشورایی به دادِ این انقلاب رسید؛ هشدار می‌دهم به همه آنها که می‌خواهند فتنه‌آفرینی کنند، بدانند که حماسه ۹ دی قابل تکرار هست.

حجت‌الاسلام خاتمی در بخش دیگری از سخنانش به اعتراضات جلیقه زردها در فرانسه اشاره و تصریح کرد: تحلیل بنده این است که معنای این درگیری‌ها این است که لیبرال دموکراسی غرب در شیب سقوط است. معنای این حرف این است که همان طور که سوسیال دموکراسی شرق فرو ریخت، صدای شکستن استخوان‌های لیبرال دموکراسی غرب هم به گوش می‌رسد.

**خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه جلوه شکست آمریکا در منطقه است

وی همچنین به خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه به دستور ترامپ اشاره کرد و گفت: با همه حاشیه‌ها و پشت صحنه‌هایی که این ماجرا دارد، تردیدی نیست که این جلوه‌ شکست آمریکا در منطقه است. این واقعیت را خودشان هم قبول دارند، استعفای وزیر دفاع‌شان در این راستاست. اوج این قصه این است؛ آنهایی که تا دیروز خواهان رفتن بشار اسد بودند، امروز به صراحت می‌گویند که دست از این شعار برداشته‌ایم. آنهایی که همراه آمریکا سفارتخانه‌هایشان را تعطیل کرده بودند، دست از پا درازتر به دمشق می‌روند و سفارتخانه‌‌های خودشان را باز می‌کنند. معنای این حرف این است که مقاومت جواب می‌دهد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: تحلیل بعدی که به جد قابل تأمل است، سفر مخفیانه ترامپ به عراق است. مخفیانه و در تاریکی شب و با هواپیمای چراغ خاموش، ۴ ساعت در پایگاه نظامی عین‌الاسد می‌ماند و می‌رود. این اعترف به دنیای عجز، دنیای خفت و اعتراف به حقانیت شما مردم است که مرگ بر آمریکا می‌گویید.

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.