جوانان پیگیر وعده‌های مسئولان باشند

جهانگیری با بیان اینکه مهمترین مطالبه جوانان حفظ حرمت آنهاست، گفت: نباید مداخله‌ای بی جا درزندگی جوانان انجام شود بلکه باید کاری کنیم که ذهن جوانان آینده بهتر از امروز باشد.

کد خبر : 73487
تاریخ انتشار : شنبه 8 اردیبهشت 1397 - 12:19

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری مهر، اسحاق جهانگیری در نشست هم اندیشی روسای مجامع سازمان‌های مردم نهاد سراسر کشور و جوانان احزاب و تشکل‌ها، با اشاره به وجود ۲ نگاه در سطح کشور درباره‌ جوانان و قرار گرفتن در سطوح مختلف مدیریتی اظهار کرد: یک نگاه در کشور درباره‌ جوانان وجود دارد که بر اساس آن به جوانان به عنوان یک فرصت بسیار استثنایی و مهم برای کشور و توسعه آن نگاه می‌شود.دیدگاه دیگری نیز وجوددارد که همواره از جوانان هراس دارد و تلاش می‌کند که جامعه را به نوعی به جوان هراسی تشویق نماید و بگوید که اگر جوانان کنترل و محدود نشوند ممکن است به بسیاری از مسائل آسیب‌هایی وارد شود.

وی تاکید کرد: ما باید در مقابل دیدگاه جوان هراسی در جامعه با طرح استدلال‌های قوی این گونه مطرح کنیم که جوانان مهمترین فرصتی هستند که در اختیار کشور قرار دارند و آنها می‌توانند آینده ایران را تضمین کنند.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه باید بپذیریم فرصت حضور جوانان در جامعه دارای یک سری اقتضاعات است خاطر نشان کرد: یکی از اقتضاعات وجود نسل جوان در جامعه آن است که در آن جامعه نشاط وجود داشته باشد. جامعه‌ای که در آن جوان‌ها هستند حتما باید شاد و پر نشاط باشد. و این که دیگران فکر می‌کنند می‌توانندبا گرفتن نشاط از جامعه از این فرصت استفاده کنند در اشتباه هستند.

جهانگیری ادامه داد: وجود فضای آزاد، نقد و امن از دیگر اقتضاعات حضور جوانان در جامعه است.

وی در ادامه به برخی از مطالبات مطرح شده از سوی جوانان در این نشست اشاره کرد و گفت: جلسه  امروز چنانچه اتفاقاتی به همراه نداشته باشد می‌تواند نمونه خوبی از شنیدن صدای جوانان و وجود فضای نقد برای آنها باشد. جوانان باید در جلسات با مدیران به راحتی هر مطلبی را که دارند به اطلاع مسئولان برسانند و بدانند که شنیده می‌شوند.

معاون اول رئیس جمهوری اظهار کرد: به تعبیر امام خمینی (ره) این از نعمات الهی است که بتوانیم فرصتی را به وجود آوریم که در آن از فضای نقد استفاده کنند.

وی با تاکید بر این که مهمترین مطالبه جوانان حفظ حرمت آنها است به برخی از مداخلات و سنگ اندازی‌ها در امور جوانان در جامعه اشاره و  با طرح این پرسش که تاکنون تا چه میزان از این مداخلات توانسته‌ایم  نتیجه گیری کنیم خاطر نشان کرد: نباید مداخله‌ای بی جا درزندگی جوانان انجام شود بلکه باید کاری کنیم که از ذهن جوانان آینده بهتر از امروز باشد.

جهانگیری گفت: هیچ موضوعی ایران را تهدید نمی‌کند و هیچ مساله‌ای  در داخل کشور وجود ندارد که قابل حل نباشد تمام  چالش‌ها و دغدغه‌های پیش روی ملت در زمینه‌های مختلف اعم از سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی با این شرط که اعتماد مردم  را نسبت به آینده سرد نکنیم و آینده را در ذهن جوانان تیره و تار جلوه ندهیم قابل حل است. نباید جوانان  از آینده بهراسند بلکه باید مطمئن باشند که آینده‌ی بهتری پیش روی آنهاست.

جهانگیری با  دعوت از جوانان ، احزاب و تشکل‌های مختلف برای برگزاری جلسات مشترک درباره‌ی موضوعات گوناگون و انجام گفت و گوی فیمابین  اظهار کرد: زمانی بود که همه گروههای سیاسی با گرایش‌های مختلف در احزاب جلساتی مشترک برگزار می‌کردند گرچه با پیگیری‌هایی که انجام می‌دادند. امروز نشد که برای بزرگترها چنین جلساتی برگزار شود اما من هنوز مایوس نشدم و معتقدم که گفت و گوی ملی میان بزرگترها و جریانات سیاسی و همچنین دولتی‌ها و مسئولان قوای سه گانه و مسئولان کشور راه حل بسیاری از مشکلات است. در گذشته زمانی جوانان این کار را شروع کرده بودند الان نیز آنها باید این کار را ادامه دهند تا تبدیل به الگویی برای دیگران شود.

وی با اشاره به شرایط بین‌المللی و برخی اظهارات مطرح شده علیه جمهوری اسلامی ایران طی روزهای اخیر افزود: طی دو سه روز اخیر تهدیدات زیادی علیه کشور ایران مطرح شد و اظهارات گستاخانه ای در این باره به زبان آورده شد، نفس این که راجع به کشور بزرگی مثل ایران این گونه حرف بزنند نشان بدی از دنیای امروز است. در این شرایط درمقابل چنین حرکت‌هایی حتما در داخل کشور نیازمند تفاهم باشیم و عده‌ای باید آغازگر این تفاهم شوند.

وی با اشاره به برخی مطالبات مطرح شده از سوی جوانان در این نشست تصریح کرد: بسیاری از مطالباتی که مطرح شد نباید مشکل امروز کشور باشد و ما نمی‌دانیم که چرا علی رغم پیگیری‌ها عده‌ای اصرار دارند که این مشکلات حل نشوند.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر این که راه اصلاح راهی دشوار است،  گفت: باید بدانیم که راه اصلاح ، عصبیت، تندخویی، بد اخلاقی و متهم کردن دیگران را نمی‌خواهد بلکه گاهی نیازمند مقاومت ،استقامت، صبوری است ، با رعایت این اصول اصلاح امور شدنی است.

جهانگیری با اشاره به برخی از انتقادات نسبت به عدم حضور جوانان در بدنه مدیریتی کشور و بالا بودن سن اعضای کابینه دولت اظهار کرد:‌ فکر نمی‌کنم از این که مطرح می‌شود مدیریت کشور باید جوان شود حتما منظور این است  جوان بودن سی نفری است که دور میز دولت می نشیند باید چهره‌ای جوان باشند و سالخورده نباشند؛ زیرا مشکل جوانان با جوان شدن افراد دور میز دولت حل می‌شود.

وی ادامه داد: دولت شامل مجموعه‌ای با بیش از ۲۰۰ هزار مدیر است این در حالی است که تعداد مدیران دولت ایران به اندازه‌ تعداد کارمندان دولت ژاپن است. در این شرایط ما اصرار  داریم قول داده‌ایم و روی قول خود نیز هستیم که  حتما جوانان با طی کردن سطوح مدیریتی در بدنه مدیریتی کشور قرار بگیرند. همچنین راجع به حضور و مشارکت زنان در بدنه مدیریتی کشور نیز تصویب کرده‌ایم که آخر برنامه ششم توسعه ۳۰ درصد از مدیریت کشور به زنان واگذار شود.

جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به طرح مطالباتی از دولت برای تحقق وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهوری و اعضای کابینه تصریح کرد:‌ آقای روحانی هفته قبل خیلی با قاطعیت تاکید کردند که سر وعده‌های خودبا مردم هستند. مطالبات به حق مردم ایران و شرکت کنندگان در انتخابات و همچنین رای دهندگان به آقای روحانی در دستور کار دولت قرار دارد. البته این سخن به معنای آن نیست که در همه امور با موفقیت پیش رفته‌ایم و من به عنوان عضوی از دولت قبول دارم که نارسایی‌هایی داریم. اما اگر ضعفی وجود دارد به معنای خلف وعده نیست. و ما قطعا تحقق وعده‌ها را پیگیری خواهیم کرد.

جهانگیری تاکید کرد: جوانان مطمئن باشند که پیگیری‌های آنها نتیجه خواهد داد و همه نظام و دولت از صدر تا ذیل به دنبال تحقق خواسته‌های جوانان هستند.

معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ارسال لایحه‌ احیای سازمان ملی جوانان به مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پیش از تشکیل دولت دوازدهم لایحه‌ احیا و ایجاد سازمان ملی جوانان را به مجلس فرستادیم اما مجلس به  دلایلی تندتر از انتظارات ما در این زمینه عمل کرد. حتی رئیس جمهوری نیز هفته قبل در جلسه مشترک دولت و مجلس به این موضوع اشاره کردند.

جهانگیری با بیان اینکه اگر اختیارات درباره‌ احیا و ایجاد سازمان ملی جوانان بر  عهده دولت بود حتما تاکنون انجام شده بود درباره‌ تشکیل شورای ملی جوانان در ریاست جمهوری اظهار کرد:‌ در این باره تصمیمی که گرفته بودیم آن بود که اگر سازمان ملی جوانان به ریاست جمهوری منتقل شود دیگر نیازی به تشکیل شورای ملی جوانان نیست. در حال حاضر ما منتظر نظر مجلس در این باره هستیم. اما چنانچه که مجلس به هر دلیلی انتقال سازمان ملی جوانان به ریاست جمهوری را نپذیرد ما برای پیگیری امور مربوط به جوانان در سطح دولت در قالب شورای ملی جوانان تعهدات خود را انجام خواهیم داد.

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.