جزئیات پرداخت یارانه نقدی در سال ۹۹

پرداخت یارانه نقدی سال آینده پس از ۱۰ سال پرداخت تغییر خواهد کرد و بنا بر اعلام کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، قرار است ۲۷ هزار تومان به مبلغ مصوب (۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان) به عنوان سبد حمایت معیشتی اضافه و در مجموع ۷۲۵۰۰ تومان برای هر نفر واریز شود.

کد خبر : 111859
تاریخ انتشار : شنبه 12 بهمن 1398 - 10:29

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری ایرنا، همه ما بارها ضرب المثل «به جای ماهی، به مردم ماهیگری یاد بدهیم» را از زبان کارشناسان اقتصادی و مسوولان وقتی صحبت از پرداخت یارانه نقدی و سبد معیشتی می‌شود، شنیده‌ایم. سال ۱۳۸۹ که اولین مرحله پرداخت یارانه نقدی شروع شد، قرار بود به تدریج مشمولان با درآمدهای بالا حذف شوند که در سال‌های گذشته به گفته کارشناسان به دلیل برخی ملاحظات سیاسی و نبود ساز و کارهای لازم برای شناسایی دهک‌های بالای جامعه همچنان یارانه نقدی به ۷۸ میلیون خانوار پرداخت می‌شود.

سرانجام در آبان ماه با افزایش قیمت بنزین، مقرر شد درآمد حاصل از این محل پس از حذف سه دهک‌های بالای جامعه، به مشمولان واقعی و شناسایی وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی به ۶۰ میلیون نفر پرداخت شود. پس از واریز مرحله نخست و حذف ۱۸ میلیون نفر از سبد معیشتی دولت اعتراض‌ها نسبت به شاخص‌های اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بالا گرفت.

در حالیکه جامعه به سمت شفاف سازی نسبت به تعیین دهک‌های بالای درآمدی حرکت می‌کرد و برنامه‌ریزی‌ها برای واریز سبد معیشتی دولت در زمان‌بندی مشخص اجرایی می‌شد، کمسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده خبر از واریز سبد معیشتی به حساب خانوارهای یارانه‌بگیر داد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق هفتم بهمن ماه در جمع خبرنگاران درباره آخرین مصوبات این کمیسیون گفت: ضمن بررسی ردیف ۲۳ تبصره ۱۴ ماده واحده لایحه بودجه سال آینده کشور مقرر شد در تقسیم مبلغ مورد نظر برای طرح یارانه معیشتی که بالغ بر ۳۱ هزار میلیارد تومان می شود، تجدید نظر صورت گرفته و ۸۰ درصد از این مبلغ به صورت یکسان میان تمامی ۷۸ میلیون ایرانی که یارانه نقدی دریافت می کنند، توزیع شود.

«هادی قوامی» علت اتخاذ این تصمیم را نارضایتی های گسترده درخصوص نحوه بررسی حساب های افراد جهت تعلق یارانه معیشتی عنوان کرد و افزود: بر این اساس تمامی ۱۸ میلیون نفری که یارانه معیشتی دریافت نمی کنند در سال آینده به مانند تمامی ایرانیانی که ۴۵ هزار تومان یارانه نقدی را دریافت می کنند، مبلغ دریافتی یارانه هایشان با افزایش ۲۷ هزار تومان به ۷۲ هزار تومان خواهد رسید.

سخنگوی لایحه بودجه ۹۹: یارانه نقدی خانوارها حذف نمی‌شود

سخنگوی لایحه بودجه ۱۳۹۹ روز شنبه در گفت و گو با ایرنا درباره جزئیات لایحه کمیسیون تلفیق، گفت: هنگام بررسی تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال آینده در این کمیسیون، رای نمایندگان بر این بود که یارانه نقدی و سبد حمایت معیشتی دولت با هم ادغام شود، ۲۰ درصد سبد حمایت معیشتی دولت به خانوارهای کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی اختصاص یابد و در آخر نیز فاصله ۷۸ میلیون تا ۶۰ میلیون نفری که سبد حمایت معیشتی دریافت نمی‌کنند، حذف شود.

«مژگان خانلو» افزود: با تصمیم نمایندگان، منابع پیش بینی شده کاهش یافت و جامعه هدف نیز افزایش یافت و در نتیجه میزان سرایه پرداختی ۷۲ هزار تومان تعیین شد.

وی تصریح کرد: بنابراین فردی که تا کنون ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی و ۵۵ هزار تومان سبد حمایت معیشتی دولت دریافت می‌کرد، سال آینده در مجموع ۷۲ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند و اینکه گفته می‌شود یارانه افزایش می‌یابد صحت ندارد.

سخنگوی لایحه بودجه اظهارداشت: با تصمیم کمیسیون تلفیق ۱۸ میلیون نفری که براساس شاخص‌های وزارت رفاه نیازی به سبد حمایت معیشتی ندارند ۲۷ هزار تومان بیشتر یارانه نقدی دریافت می‌کنند.

وی درباره حذف یارانه‌بگیران در سال آینده گفت: همواره در تبصره ۱۴ لایحه بودجه عنوان می‌شود که سه دهک درآمدی بالای جامعه باید حذف شود، اما سال آینده دیگر شاهد این اتفاق نخواهیم بود.

براین اساس چنانچه لایحه کمیسیون تلفیق در مجلس شورای اسلامی تصوب شود نه تنها درسال آینده یارانه نقدی خانوارها که قرار بود براساس قانون حذف شود، حذف نخواهد شد بلکه تمام یارانه‌بگیران نقدی، سبد معیشتی دولت را نیز دریافت می‌کنند.


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.