جرائم سرقت در خراسان رضوی بالاتر از میانگین کشوری

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور گفت: میانگین جرائم مربوط به سرقت در کشور ۲۰ درصد اما در خراسان رضوی ۲۷ درصد است؛ از آنجا که شهرهای مذهبی، مسافر بیشتری دارند، دارای مشکلات بیشتری نیز در این زمینه هستند.

کد خبر : 92690
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 دی 1397 - 6:07

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، اصغر جهانگیر در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل زندان‌های خراسان‌رضوی که در اداره کل زندان‌های خراسان‌رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ما به استان خراسان رضوی به چشم امید کشور و جهان اسلامی می‌نگریم؛ بنابراین هر حادثه‌ای که در این استان پیش آید، کشور و جهان اسلام را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. امروز همه ما مدیون امنیتی هستیم که به‌واسطه نظام جمهوری اسلامی ایجاد شده است.

وی افزود: وجود جمعیت کیفری یکی از دغدغه‌های بزرگی است که برای مسئولان دستگاه‌های قضایی از گذشته تاکنون ایجاد کرده است. در زمینه کاهش جمعیت کیفری ریاست قوه قضاییه حجت‌الاسلام آملی لاریجانی با بحث کاهش جمعیت کیفری دستورات خوبی ارائه داده که منجر شد در سال ۹۵ روند روبه‌رشد جمعیت کیفری در کشور متوقف و پس از آن کاهش یافت.

جمعیت کیفری رو به‌ رشد بوده است

جهانگیر ادامه داد: متاسفانه در دوسال اخیر به دلایل گوناگونی از جمله مشکلات اقتصادی که در کشور ایجاد شد که بخشی به دلیل تحریم‌ها و بخشی دیگر به دلیلی مسائل و مشکلات داخلی بوده، جمعیت کیفری روبه‌رشد رفت.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور خاطرنشان کرد: تلاش شده این میزان افزایش جمعیت کیفری کنترل شود، در این راستا نیاز است تا نگاهی تحولی بر جمعیت کیفری زندان‌ها داشته باشیم؛ بنابراین می‌توان با اصلاح قوانین، اصلاح نظام قضایی و… از افزایش جمعیت کیفری جلوگیری کرد. حتی می‌توان برای بخشی از جرایم عمد سبک، مجازات‌های جایگزین حبس فراهم کرد تا شرایطی را ایجاد کرد که فرد به زندان فرستاده نشود.

وی با بیان اینکه در قوانین ما تعداد جرایم غیرقابل گذشت بسیار زیاد است که دست مجریان قانون ما را در این زمینه می‌بندد»، گفت: جرایم غیرقابل گذشت به‌دلیل وسعت خود در قانون جزایی منجر شده تا زندان‌ها از نیروی کیفری انباشته شوند؛ بنابراین نگاه تحولی ویژه به قوانین جزایی الزامی است همچنین مجریان قانون نیز باید از مجازات‌های جایگزین بیشتر استفاده کنند.

جهانگیر با اشاره به برخی مشکلات موجود در مجازات‌های جایگزین توضیح داد: اگرچه که در قانون مجازات‌های جایگزین پیش‌بینی شده است، اما به‌دلیل عدم توجه به تمهیدات جایگزینی، عملی نمی‌شود. برای نمونه یکی از مجازات‌های جایگزین، حبس خانگی است که باید زندانی هزینه‌ای را چون اجاره پابند برای این نوع حبس جایگزین استفاده بپردازد و چون این افراد دارای مشکلات اقتصادی هستند استقبال خوبی از این ظرفیت‌ها نشده است.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور تشریح کرد: در سال‌های اخیر گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است. برای نمونه طرح صیانت از زندانبان‌ها است. همکاران ما در زندان‌ها دچار مشکل روحی می‌شوند، بنابراین این طرح در راستای حمایت، نظارت و آموزش آن‌ها ایجاد شد تا زندانبان‌ها دچار مشکل نشوند.

وی با بیان اینکه «یکی دیگر از طرح‌های مورد توجه بحث ارتقای وضعیت شغلی زندان‌بان‌ها است که در دستور کار قرار گرفته است»، گفت: در استان خراسان رضوی اقدامات خوبی در زمینه‌ زندان‌ها و جمعیت کیفری صورت گرفته، که همگی آن مرهون زحمات رئیس سازمان‌ زندان‌ها و دادستان استان است. تعیین تکلیف زندانی‌های بلاتکلیف از جمله اقداماتی بوده که پیگیری شده و به نتیجه رسیده است.

جهانگیر افزود: نکته مهم این‌جاست که میانگین متهمان کیفری در کشور ۲۰ درصد، اما در خراسان‌ رضوی ۱۷ درصد است که نشانگر پایین‌ بودن تعداد متهمان کیفری نسبت‌ به میانگین کل کشوری است. از آنجا که سه جرم اول کشور جرائم مربوط به موادمخدر، سرقت و جرائم علیه اشخاص است باید توجه داشت که ۳۹ درصد جرائم کشوری مربوط به مواد مخدر بوده که این میزان در استان خراسان‌ رضوی ۳۴ درصد است که نشانگر به‌ دست آوردن موفقیت‌هایی در این زمینه بوده است.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: نکته قابل توجه در رابطه با میانگین جمعیت کیفری در سرقت است که این میانگین در کشور ۲۰ درصد، اما در استان ۲۷ درصد است. بیشتر سرقت‌های صورت‌ گرفته در استان خُرد است؛ از آن‌جا که شهرهای مذهبی، مسافر بیشتری دارند، دارای مشکلات بیشتری در این زمینه هستند.

۱۰ درصد جرائم جمعیت کیفری علیه اشخاص است

وی ادامه داد: جا دارد که به حوزه اقتصادی و معیشت مردم در استان‌های مذهبی و شهرهایی که مسافر دارند توجه بیشتری شود در غیر این صورت فشار زیادی بر دستگاه‌های امنیتی و انتظانی وارد می‌شود. از سوی دیگر ۱۰ درصد جرائم جمعیت کیفری، جرائم علیه اشخاص است که بایستی برای کاهش آن آموزش‌های فرهنگی را افزایش دهیم. امروز پرونده‌های زیادی به‌دلیل توهین ایجاد می‌شود. نباید در شرایطی که مردم این همه مشکل دارند به‌دلیل توهین روانه زندان شوند.

جهانگیر اظهار کرد:نیاز است سعه‌ صدر مردم نسبت به یکدیگر بیشتر شود. زندان باید برای افرادی که جامعه را ناامن می‌کنند، باشد نه برای امور جزئی که منجر به هزینه‌های زیادی برای بیت‌المال شود. بنابراین نیاز است استان خراسان‌رضوی در این زمینه الگویی برای کشور و جهان اسلام باشد.

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.