جذب نقدینگی ۸ هزار شهروند با وعده سود ٣٠٠ درصدی

نماینده دادستان در نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده گروه بین المللی «گریس بند» گفت: متهم اصلی این پرونده خانمی است که با دفاتر غیررسمی در تهران و مشهد با وعده سود تا ٣٠٠ درصد به جذب نقدینگی و سرمایه هشت هزار شهروند اقدام کرده است.

کد خبر : 101210
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 تیر 1398 - 9:57

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰ نفر از متهمان اقتصادی امروز یکشنبه در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی به صورت علنی در حال برگزاری است.
صلواتی در ابتدای جلسه دادگاه، گفت: پرونده گروه بین المللی گریس بند با عنوان شرکت نادین فرتاک پارسیان دارای ۶۲ جلد و ۱۰ متهم است و متهمان به جذب سرمایه ۶۹ میلیارد تومانی اقدام کرده اند.
قاضی از نیازآبادی، نماینده دادستان خواست تا در جایگاه قرار بگیرد و کیفرخواست را قرائت کند.
نماینده دادستان درباره متهمان پرونده گفت: مریم هاشمی فرزند محمد، مدیرعامل شرکت نادین فرتاک پارسیان بازداشت به دلیل عجز از تودیع وثیقه، به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو عمده از طریق جذب سپرده در قالب عقد مضاربه منتهی به حیف و میل سپرده گذاری به مبلغ ۶۹ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۴۰۵ ریال متهم است.
وی ادامه داد: محمد هاشمی فرزند محمدرضا، بازداشت شده به دلیل عجز از تودیع وثیقه، متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو عمده از طریق جذب سپرده در قالب عقد مضاربه منتهی به حیف و میل سپرده گذاری به مبلغ ۶۹ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۴۰۵ ریال است.
نیازآبادی افزود: علی هاشمی فرزند محمد بازداشت شده به دلیل عجز از تودیع وثیقه، متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو عمده از طریق جذب سپرده در قالب عقد مضاربه منتهی به حیف و میل سپرده گذاری به مبلغ ۶۹ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۴۰۵ ریال و یک فقره جعل وکالت نامه و پولشویی به میزان ۲میلیون و ۴۵۰ هزار دلار برای فروش هتل صفا در کربلا است.
نماینده دادستان گفت: مصطفی هاشمی فرزند محمدرضا بازداشت به دلیل عجز از تودیع وثیقه، متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو عمده از طریق جذب سپرده در قالب عقد مضاربه منتهی به حیف و میل سپرده گذاری به مبلغ ۶۹ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۴۰۵ ریال است.
وی ادامه داد: محمدرضا هاشمی فرزند محمد بازداشت شده به دلیل عجز از تودیع وثیقه، متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو عمده از طریق جذب سپرده در قالب عقد مضاربه منتهی به حیف و میل سپرده گذاری به مبلغ ۶۹ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۴۰۵ ریال است.
نیازآبادی گفت: حسن هاشمی فرزند علی اکبر آزاد به دلیل تودیع وثیقه، متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو عمده از طریق جذب سپرده در قالب عقد مضاربه منتهی به حیف و میل سپرده گذاری به مبلغ ۶۹ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۴۰۵ ریال است.
وی اضافه کرد: ابوالفضل هاشمی فرزند غلامحسین بازداشت به دلیل عجز از تودیع وثیقه، متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو عمده از طریق جذب سپرده در قالب عقد مضاربه منتهی به حیف و میل سپرده گذاری به مبلغ ۶۹ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۴۰۵ ریال است.
نیازآبادی افزود: محسن ثابت قدم راسخ فرزند علیرضا، آزاد به تودیع وثیقه به مباشرت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو جزئی از طریق جذب سپرده در قالب عقد مضاربه به مبلغ ۹۰ میلیارد و ۶۰ میلیون ریال متهم است.
نماینده دادستان ادامه داد: ابراهیم مختاری فرزند احمد متهم به مباشرت در در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو جزئی از طریق جذب سپرده در قالب عقد مضاربه به مبلغ ۱۶ میلیارد و ۲۳۵ میلیون ریال است.
وی افزود: بهرام شازده احمدی فرزند اکبر، متهم دیگری است که آزاد است و اتهام وی مباشرت در در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو جزئی از طریق جذب سپرده در قالب عقد مضاربه به ۵۵ میلیارد و ۸۶۳ میلیون ریال است.

وعده سود ۳۰۰ درصدی عملی نشد
نماینده دادستان درباره متهم ردیف اول این پرونده گفت: مریم هاشمی اقدام به جذب میلیونی و میلیاردی سپرده مردم در قالب قرارداد صادرات زعفران، خاویار، مواد پتروشیمی و گندم کرده است و خارج از نظارت بانک مرکزی وعده تا بیش از ۳۰۰ درصد سود داده است اما این تعهدات به دلیل کمبود نقدینگی عملی نشده است.
وی ادامه داد: این خانم مدعی است که با ٣٧ شرکت داخلی و خارجی همکاری داشته است.
نماینده دادستان اضافه کرد: طبق گفته مریم هاشمی، علی نقیان مدیر شرکت کازیروواگرا در کشور قزاقستان است که به واسطه فردی به نام حمیدی که معاون وزیر جهاد کشاورزی بوده، به وی معرفی شده است.
نیازآبادی افزود: همچنین شرکت دیگری در قزاقستان با مدیریت حامد عرفانیان شرکتی است که با خانم هاشمی همکاری داشته و آنگونه که هاشمی گفته است در هر یک از دو شرکت باد شده مبلغ چهار میلیارد تومان برای کشت محصولات فراسرزمینی گندم، چغندر و جو سرمایه گذاری کرده و قرار بوده است که سود آن را به سرمایه گذاران بدهد.
وی ادامه داد: با شرکت نیلگون افق نیز در سال ٨٧ آشنا شده است و مبلغ ١٨ میلیارد تومان از سرمایه‌های سپرده گذاران نزد این شرکت است.
نماینده دادستان افزود: مریم هاشمی با ادعای انجام فعالیت اقتصادی با سود ٣۴۵ درصد برای تجارت خاویار، سود ٢۵٠ درصد برای گاز و مواد پتروشیمی، سود ۵٠٠ درصد برای مواد نفتی جذب سرمایه را انجام داده است تا بعد از سه تا چهار ماه در قالب مضاربه به سپرده گذاران سود بدهد.
نیازآبادی گفت: افرادی از جمله محمد هاشمی، حسن هاشمی، علی هاشمی و محمدجواد هاشمی و یاسر عزیزی و محمودی را معرفی می‌کرد که آنها مبادرت به جذب سپرده و از این رهگذر سود کسب می‌کنند.
وی ادامه داد: مریم هاشمی با توجه به رونق سپرده گذاری افرادی مثل بهرام شازده را معرفی می‌کند که اینها مبادرت به جذب سپرده کرده و سود آن را ۲۰۰ درصد اعلام می‌کند و صد درصد دیگر را به نام خود اخذ می‌کردند.
نماینده دادستان اظهار داشت: تبلیغات متهمان از طریق پیامک و به صورت زبانی بوده است و علت دیرکرد واریز سودها با طراحی سناریوهای مختلف مثل بلوکه شدن پول در خارج و با مطرح کردن اینکه به دلیل سوئیفت و تحریم‌های جدید نمی‌تواند پول را وارد کشور کند از ارائه مبالغ و سود به سپرده گذاران اجتناب می کرده است و زمانی که سپرده گذاران اعتراض کردند متهمان با شایعه سکته و بیماری اقدام به مظلوم نمایی و جلب ترحم کرده اند.
نماینده دادستان گفت: این افراد سپرده گذاران را اطمینان داده اند که اصل سپرده‌ها و تا ٣٠ درصد سود آنها بیمه شده است.
نیازآبادی در ادامه به بررسی جرایم و رکن مادی آن پرداخت و گفت: به دلیل حیف و میل اموال عمومی مردم، متهمان مورد تعقیب هستند.
وی با اشاره به عناصر متشکله جرم افزود: آنچه چهره مجرمانه به متهمان داده نتیجه و قصد مجرمانه اقدامات آنها بوده است چرا که آنها قصد حیف و میل اموال با هدف اخلال در نظام اقتصادی کشور را داشته اند.
نماینده اضافه کرد: متهم اقدام به جذب نقدینگی مردم و سرمایه گذاری وجوه در واردات گندم و صادرات زعفران می کرده و همچنین به سرمایه گذاری در شرکت نیلگون افق و مشارکت در ساخت هتل در کربلا اشاره کرده است.
وی ادامه داد: وی فردی به نام محمودی اشاره دارد که در مورد آقای محمودی که متهم به او اشاره کرده است اطلاعاتی به دست نیامد و طبق تحقیقات، سپرده گذاری در شرکت نیلگون افق صحت ندارد.
نیازآبادی افزود: مریم هاشمی به واسطه نزدیکان با خویشاوندان خود مبادرت به جذب سرمایه کرده است و در این باره گفته وجوه را در شرکت داخل و خارج سرمایه گذاری کرده است ولی درباره اینکه در چه شرکتی و طی چه اسناد و مدارکی انجام داده اطلاعات محکمه پسند به ما ارائه نداده است و همکاری نکرد.
نماینده دادستان گفت: مریم هاشمی قراردادهایی را با هتل کربلا، هتل آکسفورد، شرکت کشت کتان در استرالیا، تأسیس کلینیک توانبخشی معلولان، فرستادن ۵۰۰ نفر به زیارت امام حسین (ع) منعقد کرده است.
وی افزود: مریم هاشمی می‌گوید شرکت‌هایی که با آنها کار می‌کردم ایرانی و خارجی بودند و با آقایان محمودی و بهشتی همکاری داشتم. او در مورد همکاری با نهادهای حاکمیتی گفته است که با هیچیک از این نهادهای حاکمیتی مستقیم همکاری نداشته اما با آقای محمودی همکاری داشته است.
نماینده دادستان گفت: با بررسی ادعاهای مریم هاشمی، هیچ دلیلی برای اثبات ادعاهای او وجود ندارد.

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.