توضیحات دادستانی تهران درباره پرونده‌های اخیر کشور

دادستانی تهران درباره پرونده‌های بقایی، مشایی، واژگونی اتوبوس دانشجویان، کارگران هفت‌تپه، بابک زنجانی و ثبت سفارش خودرو توضیحاتی ارائه داد.

کد خبر : 92214
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 دی 1397 - 12:10

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، عباس جعفری دولت آبادی درباره پیگری پرونده‌های اقتصادی و مبارزه با فساد در قوه قضائیه گفت: چندین عامل در گستردگی فساد موثر است؛ از جمله شرکت‌های صوری. مثل برق و باد شرکت‌های صوری تاسیس می‌کنند که نه تجربه دارند و نه کالایی وارد می‌کنند، این شرکت‌ها فقط ارز دریافت می‌کنند.

دادستان تهران ادامه داد: معضل دوم ضمانت‌نامه‌هایی است که بانک‌ها صادر می‌کنند، این ضمانت‌های سنگین واقعی نیستند و نمی‌دانم برچه اساسی داده می‌شود. مسئله بعدی پرداخت تسهیلات از سوی برخی از بانک‌ها است،‌ بانک سرمایه نمونه‌ای از این دست است.

وی افزود: کارت‌های بازرگانی، سامانه‌های ثبت و سامانه‌های بهینه‌یاب هم از دیگر مشکلات هستند. سامانه‌ها برای ایجاد شفافیت صادر شده‌اند اما چنین نیست.

جعفری دولت آبادی تاکید کرد: سیاست‌های ما درمبارزه با فساد بر دوبخش پیشگیری و مقابله است و معتقدیم قوه قضائیه آخر خط این مبارزه قرار دارد. این دولت است که نباید به سامانه‌ها و صرافی‌ها محلی برای دریافت غیرقانونی ارز اجازه دهد. خصوصی‌سازی هم مشکل دیگری است که فساد ایجاد می‌کند و ما باید رسیدگی کنیم.

وی در ادامه با بیان این‌که قوه قضائیه هنگامی ورود می‌کند که جرمی اتفاق افتاده باشد، گفت: قوه قضائیه با جرائم به صورت عادی و ویژه برخورد می‌کند. در تیرماه که بازار ارزی کشور بهم خورد، ما شیوه مبارزه را با استجازه رهبری تغییر دادیم و سرعت بخشیدیم و با قاطعیت برخورد کردیم .

دادستان تهران درباره آمار پرونده‌های رسیدگی شده درخصوص مبارزه با فساد طی ۶ ماه گذشته گفت: ظرف ۶ ماه گذشته ۱۷۰۰ نفر احضار شدند که از این تعداد ۴۲۰ نفر بازداشت شدند و برای  ۶۵ نفر کیفرخواست صادر شد.

وی ادامه داد: ۳ نفر محکوم به اعدام و حکم‌شان نیز اجرا شد و  ۴۸ نفر هم از آن ۴۲۰ نفری که در زندان هستند، در انتظار اجرای حکم‌اند.

جعفری دولت آبادی با بیان اینکه نظارت در قوه قضائیه دقیق‌تر و شدیدتر شده است، بیان کرد: پرونده ۱۵۰ شرکت که ارز گرفته‌اند که کالا وارد کنند، مفتوح است و منتظر هستیم که مشاهده کنیم کالا وارد می‌کنند یا خیر.

وی درخصوص پرونده ثبت سفارش خودرو هم عنوان کرد: ۹ خودرو ثبت سفارش غیرقانونی شده‌اند و ۳۰ نفر  هم در این جریان بازداشت شده‌اند .

دادستان تهران ادامه داد: پرونده مربوط به قاچاق کالا و پتروشمی‌ها هم در دست بررسی است. پرونده کسی که ارز گرفته بود کالا وارد کند اما در بازار آزاد آن‌ها را به فروش رسانده و در تبریز کارخانه خریده نیز در دست بررسی است.

وی درخصوص پرونده اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی و علی اکبر جوانفکر هم گفت: آقای بقایی درحال گذارندن محکومیت خود است. ۵ سال از ۶/۵ سال محکومت آقای مشایی نیز تائید شده و ایشان درحال گذراندن محکومیت خود هستند.در حال حاضر اطلاعی از حکم آقای جوانفکر ندارم.

جعفری دورلت آبادی ادامه داد: در خصوص نیشکر هفت‌تپه مسائلی وجود دارد که قوه قضائیه در حال رسیدگی است .

وی درخصوص اجرایی شدن حکم بابک زنجانی گفت:‌ تنها مانعی که وجود دارد بازگشت وجوه است، زیرا مبلغ کمی نیست و حدود ۲ میلیارد یورو است. اموالی که شناسایی شده به حراج گذاشته شده و این روند ادامه دارد .

دادستان تهران درباره پرونده اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات هم گفت: دانشجویان عنوان کرده‌اند که در گذشته تذکر، طومار و نامه به مسئولان دانشگاه در مورد اتوبوس‌ها داده‌اند. آنها اگر چنین نامه‌هایی را دارند به دادستانی و بازپرسی تحویل دهند تا رسیدگی کنیم؛ تاکنون یک مورد را بیشتر به ما ارسال نکردند.


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.