توصیه‌های رهبر انقلاب برای استفاده از ماه رجب/ دعاها را با حضور قلب بخوانید

همه‌ دعاهایى که در این ماه وارد شده، درس است؛ صِرف لقلقه‌ زبان نیست. این دعاها را با حضور قلب و با آگاهى از عمق معناى آنها، بر دل و زبانتان جارى کنید.

کد خبر : 113816
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 اسفند 1398 - 7:53

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، در موسمی بس عظیم قرار داریم، ماه رجب؛ ماهی از ماه‌های خداوند که حال‌وهوای دیگری به انسان می‌دهد، انگار از همان روزهای اول و حتی لحظات ابتدایی ورود به ماه رجب، عطری خاص به مشام می‌رسد، انگار قرار است در فضایی دیگر از رحمت الهی وارد شویم، انگار خدا این ماه را بهانه‌ای قرار داده است تا زنگارهای وجود انسان‌ها را بار دیگر از انس با زندگی دنیا و متعلقاتش بشوید و به‌تدریج آنان را از فضایی نورانی به موقعیتی نورانی‌تر یعنی به ضیافت‌الله برساند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در موقعیت‌های مختلف به بیان نکاتی راهبردی و اساسی دربارۀ جایگاه مناسبت‌های مذهبی پرداخته‌اند، به‌عنوان مثال، ایشان ماه رجب را ماه دعا، توسّل و استغفار نامیدند و این‌چنین بر لزوم مغتنم شمردن این فرصت تأکید کردند:

ایام ماه مبارک رجب است. اولین چیزى که در این ایام و بعد در ایام ماه مبارک شعبان، بالاخره در پله‌ سوم و بالاتر در ماه مبارک رمضان باید مورد توجه یکایک ما قرار بگیرد ــ هر جا هستیم ــ اصلاح خود و زدودن غفلت‌ها و ظلمت‌ها از دل خود باید باشد؛ اصل این است.

ماه رجب فرصت خوبى است؛ ماه دعاست، ماه توسل است، ماه توجه است، ماه استغفار است. دائم هم باید استغفار کنیم. هیچ کس هم خیال نکند که “من از استغفار مستغنى‌ام”. پیغمبر خدا می‌فرماید که: «إِنَّهُ لَیُغانُ عَلیٰ قَلْبی وَ إِنّی لَاَسْتَغْفِرُ اللهَ بِالنَّهارِ سَبْعینَ مَرَّه». بدون شک پیغمبر هم حداقل روزى هفتاد مرتبه استغفار می‌کرد. استغفار براى همه است؛ به خصوص ماها که در این تحرکات مادى، در این دنیاى مادى غرقیم و آلوده‌ایم. استغفار بخشى از این آلودگى را پاکیزه می‌کند و از بین می‌برد. ماه استغفار است؛ ان‌شاءاللَّه فرصت را مغتنم بشماریم. حلول این ماه را به شما تبریک عرض می‌کنیم. ان‌شاءاللَّه که بر ما و شما این ماه مبارک باشد و از این ماه وقتى وارد ماه شعبان می‌شویم، بخشى از کار را به‌توفیق الهى انجام داده باشیم. (بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شوراى اسلامى ۸۸/۰۴/۰۳)

* توجه به توحید و عظمت الهی

در دعاهاى ماه رجب که از ائمه علیهم السّلام مأثور است، انسان وقتى نگاه می‌کند، مى‌بیند بیشتر این دعاها ناظر به جهات توحیدى است؛ پرداختن به عظمت الهى، به صفات الهى، خود را در مقابل این عظمت مشاهده کردن، راه روشن را به‌سوى پروردگار شناختن، دانستن و به آن میل و رغبت پیدا کردن. یکى از خصوصیات دعاهاى ماه رجب این است: توجه دادن به توحید، توجه دادن به خدا، به اسماء و صفات الهى. این ماه را باید قدر دانست. اول این ماه، متبرک است به ولادت امام باقر علیه السّلام؛ آخر این ماه، متبرک است به بزرگترین حادثۀ تاریخ؛ یعنى بعثت پیغمبر. (بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ ۹۲/۰۲/۲۵)

* دعاهای ماه رجب را با آگاهی از معنا بر دل و زبان جاری کنید

دل غافل در معرض هجوم شیطان قرار مى‌گیرد و وقتى شیطان بر دل و جان آدمى تسلّط پیدا کرد، شرّ و فساد در دنیا به‌وجود مى‌آید. راه علاج عمیق و حقیقى در برخورد با هرگونه شرّ و فسادى در عالم، ارتباط با خدا و مصونیت بخشیدن به دل و جان خود از نفوذ و چیرگى شیطان است. اگر شیطان بر دل‌هاى انسان‌هایى که منشأ آثار بزرگى در جوامع جهانى هستند، مسلّط نمى‌شد، دنیا روى آرامش به خود مى‌دید و انسان‌ها از امنیت و سلامت برخوردار بودند. همه‌ بدبختی‌هاى بشر ناشى از دورى از خداست، لذا در اسلام فرصت‌هایى براى ارتباط ویژه با خداوند متعال معین شده است.

یکى از این فرصت‌ها ماه رجب است. ماه رجب را قدر بدانید. همه‌ دعاهایى که در این ماه وارد شده، درس است؛ صِرف لقلقه‌ زبان نیست. این دعاها را با حضور قلب و با آگاهى از عمق معناى آنها، بر دل و زبانتان جارى کنید. اگر انسان مسلمان ــ جوان و پیر، زن و مرد ــ در ماه رجب و سپس ماه شعبان، رابطه‌ خود را با خداى متعال روان و نزدیک‌تر کند، با آمادگى به ماه رمضان مى‌رسد، آنگاه ماه رمضان ضیافت الهى مى‌شود. انسان باید آماده و سپس وارد ضیافت شود.
«شست‌وشویى کن و آنگه به خرابات خرام»
انسان باید این شست‌وشو را در ماه رجب و شعبان بکند تا بتواند در ماه رمضان بر سرِ سفره‌ الهى وارد شود و از آن سفره متنعّم شود و فیض ببرد. (دیدار با خانواده‌هاى شهداى نیروهاى مسلح ۸۰/۰۷/۰۴)

 


 

 

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.