تنش در روابط رژیم اسرائیل و لهستان با پایان کنفرانس ورشو

در پی پایان کنفرانس آمریکایی ورشو، اظهارات نخست وزیر رژیم اسرائیل باعث تنش در روابط این رژیم و لهستان شد.

کد خبر : 95003
تاریخ انتشار : جمعه 26 بهمن 1397 - 14:56

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، دولت لهستان آنا ازاری سفیر رژیم اسرائیل در ورشو را فرا خواند تا او را به خاطر گفته های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم توبیخ کند. نتانیاهو پیش از ترک ورشو، لهستانی ها را به “همکاری با نازی های” آلمان متهم کرده بود.

رسانه های لهستانی نوشتند: سفیر اسرائیل در مسیر فرودگاه برای بازگشت به تل آویو بود که مسئولان لهستانی او را برای توبیخ به خاطر گفته های نتانیاهو به وزارت خارجه احضار کردند. گفته های نتانیاهو طوفانی در لهستان به راه انداخت.

نتانیاهو ساعاتی بعد از پایان کنفرانس آمریکایی ورشو گفت: “لهستانی ها با نازی های آلمان (در جریان جنگ دوم جهانی) همکاری کردند”.

این گفته های نتانیاهو یادآور کننده اختلافات سال گذشته بین دوطرف درسایه مخالفت ورشو در ارتباط قائل شدن بین لهستان و جرایم نازی ها بود و تل آویو این رویکرد ورشو را “شانه خالی کردن از مسئولیت” قلمداد کرده بود.

درپی وقوع این تنش، ماتیوس موراویسکی نخست وزیر لهستان سفرش به تل آویو در ۱۸ فوریه جاری برای شرکت در اجلاس ویسگارد را لغو کرد.

اندریه دودا رئیس جمهور لهستان نیز با شدت بیشتر گفت: “اگر نتانیاهو این حرف را زده باشد، لازم است که اجلاس برگزار نشود”.

وی افزود که آماده است که میزبان اجلاس در مقر اقامت خود باشد. در اجلاس ویسگارد که قرار است در تل آویو برگزار شود، سران مجارستان و چک و اسلواکی شرکت می کنند.

در همین حال شبکه تلویزیونی روسیا الیوم اعلا مکرد: وزارت خارجه لهستان بعد از دریافت پیام کتبی سفارت اسرائیل بیانیه ای صادر کرد و گفت که توضیحات طرف اسرائیلی درباره اظهارات نتانیاهو را می پذیرد و این تنش به خاطر “دستکاری مطبوعاتی” در سخنان او بوده است.

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.