تعیین ممیزی‌ برای کاندیداتوری، یعنی دخالت در تصمیم مردم

دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: وقتی مدرک تحصیلی را ملاک قرار می‌دهیم؛ کسانی که در حوزه کار و تلاش هستند و از کودکی به دلیل مسائل مالی مجبور به ترک تحصیل و کار بوده‌اند دیگر فرصت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی پیدا نمی‌کنند و این تنها فرصتی برای حضور یقه‌سفید‌ها بوده که نتیجه‌اش چیزی جز همین رخوت در جامعه نیست که تولید را به حاشیه رانده‌است.

کد خبر : 97477
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 فروردین 1398 - 8:03

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، حسین کمالی با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال جاری و با انتقاد از دو تصمیم نمایندگان دوره دهم قوه مقننه در محدود کردن انتخاب نمایندگان به سه دوره و حذف تبصره احتساب یک دوره نمایندگی به مثابه یک مقطع تحصیلی، گفت: اینکه نمایندگان تصویب کرده‌اند که تعداد دوره‌های نمایندگی پی‌در‌پی نباشد و آن را به سه دوره محدود کرده‌اند، دخالت در آرا و تصمیم مردم است.

وی ادامه داد: مردم تا زمانی که به یک شخصیت اعتماد دارند و او را برای نمایندگی خود مناسب می‌دانند، باید به انتخاب آنها احترام بگذاریم. اینکه ما دخالت کنیم و تصمیم بگیریم که یک شخصیت بیش از این تعداد دوره وارد مجلس نشود، دخالت در اراده و آرای مردم بوده و پسندیده نیست.

دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: همچنین در خصوص حذف این بند که یک دوره چهارساله حضور در مجلس به مثابه یک مقطع تحصیلی محسوب می‌شد در ذات خود یک تبعیض در امر انتخابات است؛ یعنی آنهایی که این مساله را مطرح کردند، خواسته‌اند قانونی را تصویب کنند که به نفع خودشان باشد.

وی افزود: نکته بعدی  این است که حتی  مدرک تحصیلی کارشناسی را به عنوان مدرکی برای ثبت نام محسوب کردن هم دخالت در اراده مردم است؛ چراکه این انتخاب‌کنندگان هستند که تشخیص می‌دهند یک نفر ظرفیت و قابلیت نمایندگی مجلس را دارد یا خیر؛ اینکه ما مدرک تحصیلی را ملاک کاندیداتوری در نظر بگیریم قطعا کار غلطی است.

این نماینده پیشین مجلس گفت: از پیش از انقلاب اسلامی، خواندن و نوشتن ملاک کاندیداتوری نمایندگان مجلس بود و همواره پیش فرض این بود که مردم خود می‌دانند چه کسی را به عنوان نمایندگان خود راهی قوه مقننه کنند. وقتی ما ضوابطی را تعیین می‌کنیم یعنی فرض را بر این می‌گذاریم که مردم قدرت تشخیص ندارند و ما باید با در نظر گرفتن ممیزی‌هایی تعیین کنیم آنها مجاز هستند چه کسانی را انتخاب کنند و هدایتشان کنیم.

کمالی با تاکید بر این موضوع که این تصمیمات در حقیقت ناشی از خود برتر‌پنداری برخی نمایندگان مجلس است، گفت:  بنده موافق هیچ کدام از این محدودیت‌ها در انتخاب نبوده و معتقد هستم همان چیزی که در زمان پیش از انقلاب برای نمایندگان در نظر گرفته شده بود، کافی است و باقی را باید به آرای مردم واگذار کنیم و فرض کنیم که مردم قدرت تشخیص دارند.

وی با اشاره به قوانین کاندیداتوری در سایر کشورها، گفت: در هیچ جای دنیا با این شکل که ما مدرک‌گرایی می‌کنیم به مساله انتخابات نگاه نمی‌کنند به این معنا که ما شیوه‌های خودساخته درست کرده‌ایم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: وقتی مدرک تحصیلی را ملاک قرار می‌دهید؛ کسانی که در حوزه کار و تلاش هستند و از کودکی به دلیل مسائل مالی مجبور به ترک تحصیل و کار بوده‌اند دیگر فرصت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی پیدا نمی‌کنند و این تنها فرصتی برای حضور یقه‌سفید‌ها بوده که نتیجه‌اش چیزی جز همین رخوت در جامعه نیست که تولید را به حاشیه رانده‌است.

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.