تحریم‌ها نتوانستند خللی در حرکت ما ایجاد کنند/ خلع سلاح نمی‌شویم

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه تحریم‌ها نتوانستند خللی در حرکت ما ایجاد کنند، گفت: ایران واقعیت‌های وجود خود را بر اساس آمریکا تنظیم نکرده است.

کد خبر : 73871
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 اردیبهشت 1397 - 20:04

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری ایسنا، سردار حسین سلامی در همایش روز ملی خلیج‌فارس که در دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی برگزار شد، با بیان اینکه همواره از ابتدای تاریخ، خلیج‌ فارس دارای ارزش و اهمیت راهبردی بوده است، اظهار کرد: خلیج فارس محل تلاقی تمدن‌های شرق باستان بوده است و پیشینه‌ای چندین هزاره ساله دارد. در تمام کتب جغرافیایی لاتین از این دریا به نام دریای پارسی یا خلیج‌فارس نام برده شده است.

وی با اشاره به شرایط تاریخی پیرامون موضوع خلیج فارس، یادآور شد: کتیبه‌ای از داریوش در کانال سوئز به دست آمده که در آن از دریای پارس یاد شده است. در معاهداتی که بین برخی کشورها با ایران امضا شده از این دریا با نام خلیج فارس یاد شده و حتی در معاهدات بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم مستندات غیرقابل انکاری بر روی نام این دریا به دست آمده است.

سلامی گفت: هیچ سند معتبر تاریخی پیدا نمی‌شود که از واژه‌ای به جز واژه خلیج فارس یا معادل لاتین آن جهت نام بردن این دریا استفاده کرده باشد. کشورهای جنوبی این دریا یعنی خلیج فارس دارای تاریخ اندکی هستند و حداکثر بعد از پایان جنگ جهانی دوم ایجاد شده است در حالیکه ایران قدمتی چند هزار ساله با تمدنی با شکوه دارد.

جانشین فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد که استفاده از نام‌های جعلی برای نام بردن خلیج فارس با مستندات تاریخی در تعارض است.

وی ادامه داد: امروز خلیج فارس دارای یک اهمیت جهانی است؛ بیش از ۵۰ درصد ذخایر انرژی جهان در این منطقه نهفته است. دلیل اینکه از ۴۰ سال پیش تمام جنگ‌های جهانی و منطقه‌ای در این نقطه اتفاق افتاده نمایانگر این اهمیت است.

جانشین فرمانده کل سپاه یادآور شد: آمریکایی‌ها منافع خود را به سه دسته تقسیم می‌کنند. منطقه خاورمیانه برای امنیت آمریکا و رژیم صهیونیستی اهمیتی حیاتی دارد. اینکه آنها با وجود هزاران مایل فاصله از کشورشان در این منطقه حضور مستقیم نظامی دارند و بیشترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در این منطقه رشد و گسترش پیدا کرده، یا حمایت سیاسی و اقتصادی که آمریکا از صدام در زمان جنگ با ایران نشان دهنده اهمیت این منطقه برای آنان است.

سلامی تصریح کرد که ایران بازیگری قدرتمند در منطقه خاورمیانه به حساب می‌آید.

وی اظهار کرد: بخش مهمی از ایجاد امنیت منابع انرژی جهان در منطقه خلیج فارس بر عهده ایران است و همچنین اقتدار امنیتی ایران است که امنیت انرژی جهان را تامین می‌کند.

وی در همین راستا ادامه داد: اروپا باید بداند ایران بر تمام منابع انرژی این منطقه سیطره دارد به همین جهت نباید با اقتدار انرژی ایران دست و پنجه نرم کند.

سلامی خطاب به اروپاییان گفت: ما یک کشور آفرینش‌گر ناامنی نیستیم. اگر اینطور بود امروز نباید از خلیج فارس یک قطره نفت خارج می‌شد در مقابل این آمریکا است که ناامنی را خلق می‌کند.

جانشین فرمانده کل سپاه در ادامه صحبت‌های خود به صحبت‌های اخیر وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرد و گفت: وزیر خارجه آمریکا، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد در حالیکه بر اساس صحبت‌های رییس‌جمهور فعلی آنها، آمریکا خالق داعش و تروریسم در منطقه است و ایران بود که به سیطره داعش در منطقه پایان داد.

وی افزود: ما با هیچ یک از کشورهای منطقه مشکل نداشتیم و آنها را تهدید نکرده‌ایم مگر اینکه آنها شروع‌کننده مشکل برای ما باشند. آمریکا همیشه یک کشور قدرتمند را به عنوان تهدید معرفی کرده است. ایران هراسی در منطقه را هم در همین راستا ترویج کرده است.

سلامی در بخش دیگری از این سخنرانی با تاکید بر قدرت امروز ایران، گفت: ایران آنقدر قدرتمند شده است که در هر نقطه‌ای می‌تواند شرافتمندانه از خود دفاع کند.

وی ادامه داد: امروز جنگ یمن هیچ فایده راهبردی برای عربستان ندارد. آنها از داعش حمایت می‌کنند، ما با داعش می‌جنگیم. کدام یک منطقی است، آنها نخست‌وزیر یک کشور مانند لبنان را گروگان می‌گیرند و ما از لبنان حمایت می‌کنیم. کدام یک منطقی است؟ چون ما با ساختار فکری مردم منطقه هماهنگ هستیم با حضور اندک و صرف انرژی کم کاملا بر منطقه مسلط هستیم اما آمریکایی‌ها با صرف هزینه‌های هنگفت در حاشیه مسائل منطقه قرار دارند.

جانشین فرمانده کل سپاه افزود: آمریکا تنها بر بخشی از منطقه کردستان سوریه تسلط دارد اما نفوذ ایران در سوریه بسیار گسترده است و به همین دلیل است امروز آمریکا نمی‌تواند هزینه‌های نظامی را به منفعت سیاسی تبدیل کند و این نشان دهنده آن است که آمریکایی‌ها باید در نوع نگرش‌شان تغییر ایجاد کنند.

سلامی با بیان اینکه اشتباه تاکتیکی یک کشور قابل جبران اما اشتباه راهبردی آن قابل جبران نیست، گفت: با حمله موشکی آمریکا به سوریه چیزی تغییر نکرد. امروز ساختارهای قدرت در جهان اسلام ایجاد شده و بر همین اساس ما توانسته‌ایم تمرکز دشمن بر سرزمین خودمان را هم بر هم بریزیم. امروز تمام برخورد آمریکایی‌ها در تشدید تحریم و خروج از برجام خلاصه می‌شود اما با توجه به تجربیات انقلاب اسلامی، تحریم‌ها نتوانستند خللی در حرکت ما ایجاد کنند. ایران واقعیت‌های وجود خود را بر اساس آمریکا تنظیم نکرده است.

جانشین فرمانده کل سپاه در پایان گفت: اروپایی‌ها بدانند ما در حالی که تحریم می‌شویم خلع سلاح نمی‌شویم و اهرم‌های خود را از دست نمی‌دهیم. ما هستیم که انرژی را برای آنها امن کردیم و آنها نباید با قدرت ما بازی کنند. ملت ایران امروز قادر است که از منافع خود در هر نقطه‌ای دفاع کند. ما تا فتح قله‌های بزرگ راهی نداریم و قدرت‌مان را تا حدود زیادی در برابر آنها مقاوم کردیم.

 


 

 

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.