تازه‌ترین وضعیت شهر سیل‌زده پلدختر| آب‌گرفتگی ۱۷ روستا/ مدیران ممنوع‌الخروج شدند/ مردم خانه‌هایشان را ترک کردند

بارندگی‌های سیل آسا و بی‌سابقه در شهرستان پلدختر بار دیگر سبب سیلابی‌شدن خیابان‌های شهر شده و در بیشتر روستاها آب وارد منازل روستائیان شد.

کد خبر : 89865
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 آذر 1397 - 9:54

 

به گزارش پایگاه خبری ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، هرساله با فرارسیدن فصل بارش‌ها، آب‌گرفتگی معابر و خیابان‌های شهر پلدختر و محاصره مسکن مهر این شهر سبب بروز مشکلاتی برای شهروندان پلدختری می شود. هر چند خبر بارش باران در فصل پاییز برای هر کسی در هر جایی از کشور ممکن است خوشایند باشد و حال وهوای آن ها را عوض کند ولی برای شهروندان پلدختری خوشایند نبود.

معضل آب‌گرفتگی خیابان‌ها و معابر شهر پلدختر به‌طوری‌ است که با هر بارشی خیابان‌های شهر تبدیل به رودخانه می‌شود و منطقه‌ای مثل کوی بسیجیان و مسکن مهر به علت هدایت نشدن آب‌های سطحی در محاصره سیلاب قرار میگیرند.

عدم اجرای طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی، برطرف نکردن مشکل آب‌گرفتگی معابر عمومی و همچنین نبود زیرساخت‌های مناسب شهر سبب شده هر ساله با هر بارشی پلدختر زیرآب برود و مسکن مهر این شهر در محاصره سیلاب قرار بگیرد.

خسارت سیلاب به تمامی زیرساخت‌های شهری و روستایی پلدختر

نعمت الله دستیاری صبح امروز در شورای مدیریت بحران که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهارداشت: سیلاب اخیر به بخش عمده‌ای از زیر ساخت‌های شهرستان پلدختر خسارت زده است.

وی با بیان اینکه راه‌های روستایی پلدختر به شدت آسیب دیده‌اند، افزود: سیلاب به ابنیه‌های شهرستان، راه‌های اصلی، خطوط انتقال آب، برق، گاز و تمامی زیر ساخت‌های داخل شهر و روستا خسارت وارد کرده است.

پایگاه خبر ججین

فرماندار پلدختر عنوان کرد: انتظار می‌رود تمامی ادارات دست‌اندرکار پای کار بیایند تا میزان خسارت سیلاب را جمع بندی و گزارش آن را به استان ارائه دهیم. در هنگام بحران یک یا دو اداره مسئولیت ندارند بلکه تمامی ادارات با همه ظرفیت و  امکانات باید پای کار بیایند چون این وظیفه ماست که به مردم کمک کنیم که شب گذشته نیز این مسئولیت به خوبی انجام شد.

دستیاری خاطرنشان کرد: خوشبختانه در اتفاقی که افتاد خسارت جانی نداشتیم و امیدواریم همه دستگاه‌های اداری این موضوع را جدی بگیرند و منتظر این گونه بارش‌ها باشند. تمام ادارت از همین امروز نسبت به جمع بندی خسارت اقدام کنند تا بتوانیم گزارش جامعی از خسارت وارده به شهرستان را اعلام کنیم.

آب‌گرفتگی ۱۷ روستای لرستان؛ اعزام تیم‌های امدادی به منطقه

صارم رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، با اشاره به بارش شدید باران و وقوع سیلاب در دو شهرستان کوهدشت و پلدختر اظهار داشت: شب گذشته در شهرستان‌های کوهدشت و پلدختر بارندگی‌های شدیدی داشتیم که سبب وقوع سیلاب شد.

پایگاه خبر ججین

وی افزود: در شهرستان پلدختر آب‌گرفتگی ۱۵ روستا به هلال‌احمر گزارش شد که بلافاصله تیم‌های امدادی به منطقه اعزام و اقدامات انجام شد و در حال حاضر وضعیت خوب است و مشکلی نداریم.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان لرستان عنوان کرد: در پلدختر لجن‌کش اعزام و آبی که وارد منازل شده بود را خارج کرده و ارزیابی می‌شود در روستاهایی که خسارت بیشتری داشته‌اند اقلام امدادی و اسکان را به عهده بگیریم.

وی بیان کرد: دو اکیپ تیم واکنش سریع از استان به شهرستان پلدختر اعزام شد و بر اساس اعلام وقوع سیلاب در کوهدشت نیز به این شهرستان رفته و به همراه فرماندار و شهردار سطح شهرستان را گشت زنی کردیم که آب‌گرفتگی زیادی وجود داشت، عوامل امدادی و شهرداری اقدامات لازم را در راستای رفع آب‌گرفتگی انجام دادند.

رضایی تصریح کرد: در شهرستان کوهدشت نیز آب‌گرفتگی دو روستا در منطقه طرهان به هلال‌احمر گزارش شد که تیم‌های امدادی به این روستاها اعزام شدند و اقدامات لازم در راستای رفع مشکل انجام شد.

خودرو غرق شده در کشکان

رضایی تصریح کرد: بررسی‌ها در حال انجام است و در صورت اعلام، آمادگی اسکان و تغذیه مردم روستاهایی که دچار سیلاب شدند را انجام می‌دهیم.

پایگاه خبر ججین

وی در راستای غرق شدن یک دستگاه خودرو در رودخانه کشکان گفت: بر اساس گزارشاتی که به هلال‌احمر شعبه پلدختر مبنی بر اینکه یک دستگاه خودرو در رودخانه کشکان غرق‌شده است بررسی‌ها صورت می‌گیرد ولی تاکنون کسی اثبات نکرده است و ما نیز تأیید و تکذیب نکرده‌ایم.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان لرستان اظهار داشت: هنوز صحت این موضوع برای ما روشن نشده و باید اثبات شود بنابراین پیگیری‌های لازم و نتیجه اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر در شهرستان کوهدشت شرایط پایدار است و بارندگی‌ها نسبت به شب گذشته کاهش‌یافته است؛ شدت بارندگی‌های شب گذشته در کوهدشت بسیار زیاد بود در سطح شهر نیز آب‌گرفتگی شدید بود ولی الان شرایط عادی است.

سیلاب به تمام روستاهای پلدختر خسارت زد

غلامرضا آقا میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، اظهارداشت: در پی بارش شدید باران و وقوع سیلاب در شهرستان پلدختر  خسارت‌های زیادی به ساختمان‌های شهری، منازل روستایی، احشام، جاد‌ه‌های روستایی، جاده‌های بین مزارع، جاده خرم‌آباد پلدختر و به ویژه مسکن مهر پلدختر وارد شده است.

وی با بیان اینکه تقریبا تمامی روستاهای پلدختر خسارت دیده است، افزود: میزان این خسارت‌ها در هر روستایی متفاوت است و در یک روستا خسارت بیشتر و در روستایی دیگر خسارت کمتر است.

پایگاه خبر ججین

مدیر کل مدیریت بحران لرستان با بیان اینکه سیلاب به شهر پلدختر خسارت وارد کرده است، عنوان کرد: از آنجا که شدت بارندگی بسیار زیاد بوده است دیواره‌های ساحلی رودخانه‌ها از بین رفته است.

وی با اشاره به تخریب یک منزل مسکونی روستایی در این شهرستان بیان کرد: به گفته صاحب این ملک، ۳۰۰ راس گوسفند وی در این سیلاب از بین رفته است.

آقا میرزایی از دیگر خسارت‌های مالی این سیلاب را تلف شدن ۲۰ راس گاور برشمرد و گفت: در این سیلاب بسیاری از تجهیزات و لوازم خانگی مردم از بین رفته است.

وصل شدن برق و گاز در روستاها

مدیرکل مدیریت بحران لرستان به قطعی آب، برق، گاز و تلفن در شهرستان پلدختر اشاره کرد و اظهار داشت: برق، گاز و تلفن وصل شدن و در برخی از روستاها که مشکل قطعی آب وجود دارد، اداره آب و فاضلاب روستایی ورود پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه برخی از راه‌های روستایی این شهرستان هم اکنون قطع است و راهداری درصدد بازگشایی است، افزود: برای بررسی وضعیت این شهرستان از ۴ صبح با همراهی معاون امور عمرانی استانداری در پلدختر حضور داریم و مدیران دستگاه‌های خدمات رسان استان نیز حضور پیدا کرده‌اند.

پایگاه خبر ججین

آقا میرزایی عنوان کرد: امروز ساعت ۱۰جلسه شورای مدیریت بحران شهرستان پلدختر را برگزار تا در این جلسه تقسیم کار بین دستگاه‌ها انجام شود و ضمن حل مشکلات مردم در اسرع وقت خسارت‌های وارد شده را برآورد و اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه در بین شهرستان‌ها بیشترین خسارت را شهرستان پلدختر دیده است، بیان کرد: به تمامی فرمانداری‌ها اعلام کردیم خسارت احتمالی را برآورد و اعلام کنند.

قطع آب برخی مناطق

شهاب محمودی مدیر آبفای شهری شهرستان پلدختر هم در گفت وگو با خبرنگار تسنیم عنوان کرد: آب شرب روستای چم گردله که زیر نظر آبفای شهری است به علت سیلاب قطع شده بود که به کمک نیروهای اداره آبفا لوله های آب در ساعت چهار صبح ترمیم وآب این روستا  وارد مدار شد.

وی با اشاره به اینکه آب مسکن مهر در همان لحظات ابتدایی سیلاب قطع شده بود که بلافاصله آب این منطقه در مدار قرار گرفت افزود:مشکل خاصی در شهرستان از لحاظ آبرسانی وجود ندارد ونیروهای این اداره در حال گشت زنی در سطح شهر هستند تا در صورت گزارشات مردمی سریع به موضوع رسیدگی کنند .

پایگاه خبر ججین

 ۳ نقطه شهر پلدختر زیر آب رفت

صمد چراغی پورشهردار پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: به علت بارش شدید باران سیلاب شب گذشته مسکن مهر را در محاصره سیلاب قرار داد که به کمک نیروهای شهرداری وستاد بحران شهرستان همه اهالی نجات پیدا کرده و خطر کاملا رفع شد.

وی با اشاره اینکه در ابتدای سیلاب  امکان ورود و خروج به کل مسکن مهر وجود نداشت، افزود: در حال حاضر آبی که وارد مسکن مهر شده بود فروکش کرده و خطر کاملا رفع شده ولی شرایط به گونه ای است که در صورت بروز بارندگی به علت پر شدن کانال آب های سطحی دوباره آب وارد مسکن مهر می شود.

شهردار پلدختر با بیان اینکه سیلاب به زیرساختها، تاسیسات، معابر و طبقات همکف مسکن مهر خسارت  وارد کرده است، عنوان کرد: در منطقه کوی شهرداری و دردیا هم آب وارد منازل شهروندان پلدختری شده است که نیروهای امدادی در حال کمک رسانی به مردم هستند.

پایگاه خبر ججین

وی با اشاره به اینکه در سیلاب شب گذشته  مشکل جانی برای هیچکس پیش نیامده بیان کرد: معابر و خیابان‌های شهر پلدختر پر از آب شده که نیروهای شهرداری و ستاد بحران در حال کمکرسانی به مردم مناطق آسیب دیده از سیلاب هستند واز مرکز استان درخواست کمک کرده که قرار است نیروهایشان را بفرستند.

چراغی‌پور گفت: بهسازی کوچه ومعابر آسیب دیده از سیلاب در صورت نداشتن بارندگی فردا انجام می شود وشست شوی طبقات همکف مسکن مهر ومنازلی که دچار سیلاب شدند صورت خواهد گرفت.

سیلاب وارد منازل روستایی پلدختر شد

مرتضی کائیدی فرد بخشدار مرکزی پلدختر  در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در پلدختر اظهار داشت: راه ارتباطی روستاهای چم گردله، میدان بزرگ وپران پرویز با شهر پلدختر به دلیل سیلاب ناشی از بارش شدید قطع شده وسیلاب وارد بیشتر منازل روستایی این شهرستان شده و مردم منازل خود را ترک کردند.

وی با اشاره به اینکه سیلاب وارد منازل روستایی چم مهر، چاله، چشمه شیرین واشیان، هلوش شده است، افزود: آب کوهستانها و زمین های کشاورزی  وارد روستاها شده و وضعیت روستاهای شهرستان بحرانی است.

پایگاه خبر ججین

بخشدار پلدختر با اشاره به اینکه در صورت ادامه بارشها مشکلات بیشتر میشود، عنوان کرد: سطح آب رودخانه کشکان در حال بالا آمدن است وچندین خانه در روستای بابازید در کنار رودخانه کشکان قرار دارند که باید منازل خود را ترک کنند و به منازل بالای روستا بروند.

مسکن مهر پلدختر زیر آب رفت

نعمت الله دستیاری فرماندار پلدختر در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در پلدختر، با اشاره به ورود موج بارشی به این شهرستان اظهار داشت: خطر سیلاب همراه با ورود این سامانه جدی است به طوری که بر اساس نقشه‌های هواشناسی شاخه اصلی و بسیار فعال موج بارشی که توده های تندری و بسیار قوی در پی دارد از سمت غرب وارد کشور شده است.

وی با بیان اینکه این وضعیت و بارش شدید تا عصر دوشنبه در شهرستان ادامه دارد افزود: دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران شهرستان پلدختر آماده باش کامل داده شده و نسبت به رفع  نقاط حادثه‌خیز شهرستان اقدام شده است.

فرماندار پلدختر عنوان کرد: به دلیل حجم زیاد بارش ها برخی محورهای مواصلاتی در روستا و شهر با مسائل و مشکلاتی مواجه شده است. مشکل اصلی ما در مناطق دردیا و مسکن مهر اسا که بهدلیل جانمایی بد و بافت گچی بودن زمین و حجم زیاد روان آب هایی که وارد این منطقه می شود،طبقه اول آن زیر آب رفته است.

پایگاه خبر ججین

مدیران شهرستان پلدختر برای مقابله باسیلاب ممنوع الخروج شدند

نعمت اله دستیاری با اشاره به اینکه بارش باران در شهرستان پلدختر امروز شروع شد و تا فردا ادامه دارد، اظهار داشت: بیشترین میزان بارشها در استان لرستان در شهرستان پلدختر با ۵۱ میلی متر بارش است و به گفته هواشناسی تا فردا ادامه دارد که طبق دستور ستاد بحران شهرستان پلدختر تمام مدیران تا تمام شدن این وضعیت در آماده باش کامل قرار دارند و ممنوع الخروج هستند.

وی با اشاره به اینکه تمام عوامل راهداری، اداره برق،گاز ،شهرداری در آماده باش صد درصد و در سطح شهر هستند، افزود: تا این لحظه مشکلی برای شهرستان رخ نداده ولی وضعیت به خاطر بارش شدید باران بحرانی است.

فرماندار پلدختر به مردم توصیه کرد از تردد در مسیر رودخانه ها ودر مسیرهای خطر آفرین به شدت اجتناب کنند چون بارش های بی سابقه ای در پلدختر رخ می دهد.

وی با اشاره به باز بودن محورهای این شهرستان بیان کرد: تمام جاده های شهرستان باز وتردد در آنها در جریان است وتاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است ولی مردم نکات ایمنی را رعایت کنند.

 


 

 

 

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.