رئیسی: سال گذشته چند اَبَر بدهکار بانکی محاکمه شدند/ بانک‌ها تسهیلات را به تولیدکننده بدهند نه دلال و سوداگر

رئیس قوه قضائیه با اشاره به بسیج ملی مقابله با کرونا و مشارکت مردم و تولیدکنندگان برای رفع برخی کمبودها گفت: این موضوع مثال روشنی است که می‌توانیم از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم.

کد خبر : 114004
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 فروردین 1399 - 7:13

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله رئیسی امروز سه شنبه پنجم فروردین ماه در جلسه با معاونان دستگاه قضا، درباره تحقق شعار سال که از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان جهش تولید نامگذاری شد، اظهار کرد: این شعار نه فقط در ضمن سخن، بلکه در همه زوایای اجرایی و تقنینی و قضایی کشور باید جایگاه خود را باز کند و قانونگذاری‌ها و اجراییات مبتنی بر تحقق این شعار باشد و دستگاه‌های نظارتی و قضاوتی هم در جهت تحقق این شعار حرکت کنند.

وی تحقق این شعار را یک ضرورت جدی برای کشور عنوان کرد و افزود: شعار اعلام یک نیاز برای کشور است که باید تمام ظرفیت‌ها و دلسوزان و فرهیختگان تلاش کنند که این شعار تحقق پیدا کند و قطعا جهش تولید برای اینکه به صورتی باشد که در زندگی مردم حس و ملموس شود، نیاز به کار و تلاش و جدیت دارد.

رئیس قوه‌قضائیه یکی از الزامات تحقق شعار سال را همکاری همه بخش‌ها در کشور عنوان کرد و بیان داشت: همکاری، هماهنگی و همراهی همه دستگاه‌ها در کشور می‌تواند در جهت تحقق شعار سال کمک جدی داشته باشد.

رئیسی با تأکید بر اینکه باید چرخ‌های تولید به صورت جهش فعالتر شود، به مقدماتی لازم در این زمینه اشاره کرد و افزود: از جمله این مقدمات، برداشت غل و زنجیرها از چرخ‌های تولید در کشور است، باید هیچگونه مانعی پیش پای تولید کننده نباشد و نظام کسب و کار در کشور رونق داشته باشد.

وی ادامه داد: هر مشکلی که برای نظام تولید و کارآفرین مانع ایجاد می‌کند، باید رفع شود، پس یکی از وظایف مهم این است که موانع تولید برداشته شود تا تولیدکننده احساس کند که یک زمین باز برای جهش کردن در این میدان دارد و این جهش را هم خود و هم مردم کاملا بتوانند لمس کنند.

نقدینگی موجود در کشور باید با سیاست‌های درست به سمت تولید هدایت شود

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در کشور نقدینگی کم نداریم، گفت: این نقدینگی باید با سیاست‌های درست به سوی تولید هدایت شود.

آیت الله رئیسی ادامه داد: اگر نقدینگی به سوی تولید هدایت نشود، مصیبت‌های بسیار اقتصادی برای کشور ایجاد می‌کند و هدایت نقدینگی به سوی تولید، می‌تواند چرخ‌های تولید را بیشتر به حرکت درآورد.

وی با بیان اینکه واردات بی رویه یکی از موانع جدی برای رونق و جهش تولید است، تصریح کرد: حتما مسئله واردات بی‌رویه باید در دستور کار بخش‌های نظارتی قرار گیرد و دولت پیگیری جدی کند. سازمان‌های نظارتی مثل سازمان بازرسی کل کشور دنبال کنند که شاهد واردات بی رویه در کشور نباشیم.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موانع جدی برای تولید بروکراسی است. باید همه کاری کنیم که نظام اداری پیچیده‌ای که تولید کننده را دچار مشکل می‌کند کنار گذاشته شود و امر کار افرینی و تولید باید تسهیل شود.

وی افزود: امیدواریم در سال جاری در ارتباط با جهش تولید بخش‌های نظارتی در دستگاه قضائی با همکاری دستگاه‌هایی که در این میدان مسئولیت اصلی را بر عهده دارند یعنی دولت کار را دنبال کند به نحوی که در همین ابتدای سال آثار اجرای این شعار و عملیاتی شدن آن هم برای مردم و هم مسئولین روشن باشد.

سال گذشته چند اَبَر بدهکار بانکی محاکمه شدند/بانک‌ها تسهیلات را به تولیدکننده بدهند نه دلال و سوداگر

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: در سال گذشته چند اَبَربدهکار بانکی را پای میز محاکمه آوردیم و قبل از اینکه در دادگاه محکومیت پیدا کنند اول پول‌ها و اموالشان توسط قضات گرفته و به بانک‌ها مسترد شد. این نکته مهمی است برای بانک ها، که تسهیلات به سراغ تولید کننده برود نه افرادی که بخواهند دلالی و سوداگری کنند.

وی بیان داشت: عزیزان ما مشکلات جدی در بانک‌ها داشتند و می‌گفتند میزان بالایی از پول‌های ما دست افرادی است که حاضر نیستند بدهند، با پیگیری دستگاه قضایی این کار انجام شد. نباید به جای اول بازگردیم، باید تلاش شود این پول‌ها به سمت تولید، رونق تولید و جهش تولید برود.

همه نهادهای مبارزه با قاچاق کالا فعالیت کردند اما در بازار کالای قاچاق به وفور پیدا می‌شود

رئیسی تصریح کرد: یکی از موانع جدی تولید، قاچاق کالا است؛ قاچاق خنجری است که از پشت به تولید می‌خورد و تولیدکننده را مأیوس می‌کند. به هر دستگاهی مراجعه کنیم که مبارزه با قاچاق کالای شما چگونه بوده آماری ارائه می‌دهد و این آمار‌ها همه درست است. وقتی به آمار‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم همه فعالیت کردند، ولی در بازار می‌بینیم کالای قاچاق به وفور پیدا می‌شود. این آمار‌ها غلط نیست سوال این است که این آمار‌ها با هم می‌سازد؟ آنچه باید اتفاق بیافتد مبارزه با قاچاق سازمان یافته است.

رئیس قوهقضائیه افزود: حتما لازمه مبارزه با قاچاق کالا این است که باید سامانه‌هایی به صورت هماهنگ در بخش‌های مختلف گمرکات، بخش‌های نظارتی و … فعال شود. این سامانه‌ها با هم لینک شود به نحوی که بتوان مرز‌ها و شرایط بازار را کنترل کرد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در ارتباط با تولید در حوزه نساجی و لباس تولیدکننده‌ها می‌گفتند اتفاقی افتاده که احساس می‌کنیم الان نسبت به تولید ما بیشتر توجه می‌شود، چون قاچاق کالا فیتیله‌اش پایین آمده است و کار ما بیشتر رونق پیدا می‌کند، در برخی کسب‌ها این اتفاق افتاده است. در هر کسبی این اتفاق بیافتد و صاحبان این حرفه اعلام کنند در حرفه ما اتفاق جدیدی افتاده است و احساس می‌کنیم تولید در این میدان بازار و رونق خود را دارد و جهش اتفاق افتاده است این نشانه مبارزه ما با قاچاق کالاست.

رئیسی بیان داشت: قاچاق نباید برای قاچاقچی صرف کند. این نیاز به این موضوع دارد که دستگاه قضا، مجموعه اجرایی و قانون گذاری در سه حوزه کار جدی انجام دهند.

وی گفت: جهش تولید به پشتوانه کار علمی و کاری که از یک جزمیت علمی برخوردار و همراه با یک عزم عملی باشد. همراه با یک عزم و دوراندیشی و نگاه به آینده و رونق تولید و اقتصاد در کشور باشد، باید نسبت به تکانه هایی که دشمن ایجاد می‌کند اقتصاد ما تکان نخورد.

رئیس قوه قضائیه ضمن تقدیر از همکاران قضائی در نقاط مرزی و بندری و حوزه مبارزه با قاچاق کالا، ادامه داد: می‌خواهیم در این حوزه کار متفاوتی از سال گذشته صورت بگیرد. امروز نیازمندیم تصمیمی متفاوت برای تحقق شعار سال صورت بگیرد و این امکان‌پذیر است.

رئیسی در بخشی از اظهاراتش گفت: در ارتباط با موضوع کرونا در روز‌های اول مسئله ماسک، کالای پزشکی و مواد ضدعفونی کننده موجب گله‌مندی مردم بود.

وی افزود: همه بسیج شدند و مردم به میدان آمدند، برخی کارخانه‌ها فقط برای تولید ماسک خط تولید خود را تغییر دادند. الان وضعیت ما با وضعیت آغاز این مشکل کرونا قابل قیاس نیست. در این بسیج که مردم پای کار آمدند کمبود این کالا وضعیتش متفاوت و در خیلی حوزه‌ها مرتفع شده است.

رئیسی افزود: کرونا مثال روشنی است که می‌توانیم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم و در جهت رفع مشکلات آن‌ها را به کار بگیریم.

 


 

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.