برخورد دو گروه کهکشانی با یکدیگر

ناسا اخیرا در حساب کاربری خود در اینستاگرام تصویری زیبا از دو گروه کهکشان که در حال برخورد به یکدیگر هستند، منتشر کرده است.

کد خبر : 109792
تاریخ انتشار : جمعه 29 آذر 1398 - 8:57

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، تصویری که ناسا در حساب کاربری خود منتشر کرده، مربوط به دو گروه از کهکشان‌ها است که در حال برخورد به یکدیگر و تولید گرما هستند. تصویری که شاهد هستیم، توسط ” تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا ” (Chandra X-ray Observatory) به ثبت رسیده است.

ناسا

رصدخانه پرتو ایکس چاندرا یا تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا یک تلسکوپ فضایی ساخته شده به‌وسیله ناسا است که تمام فعالیت‌هایش در زمینه پرتو ایکس است.

همه کهکشان‌ها تنها نیستند و بیشتر کهکشان‌ها به صورت جداگانه به وجود نمی‌آیند، بلکه آنها از طریق جاذبه به سایر کهکشان‌ها متصل می‌شوند و گروه کهکشانی (galaxy group) را تشکیل می‌دهند. گروه کهکشان دقیقاً همانطور که از نام آن پیداست، گروهی است که از ۵۰ کهکشان که از نظر گرانشی محدود و نسبتاً نزدیک به یکدیگر هستند، تشکیل شده است.

دو سیستم کهکشانی مذکور که در تصویر مشاهده می‌کنید، کهکشان NGC 6338 نامیده می‌شوند که در حدود ۳۸۰ میلیون سال نوری دور از زمین قرار دارند و جرم آن در حدود ۱۰۰ تریلیون برابر جرم خورشید است.

در این تصویر، داده‌های اشعه ایکس چاندرا میزان گرمای داغ حدود ۲۰ میلیون درجه سانتیگراد را با رنگ قرمز و گازهای با دمای پایین‌تر را با رنگ آبی نشان داده است.

بررسی داده‌های چاندرا با تلسکوپ “نقشه‌برداری آسمانی دیجیتال اسلون” (Sloan Digital Sky Survey) نشان داد که نورهای سفید کهکشان‌ها و ستارگان هستند.

 


 

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.