ایران دارای رکورد کاهش نرخ باروری در جهان است

دبیر کارگروه جمعیت مرکز ماهر بسیج با اشاره به اینکه ایران در شرایط بحران خاموش جمعیت قرار دارد، گفت: ایران با توجه به کاهش بی‌سابقه زاد و ولد در سه دهه گذشته رکورد کاهش نرخ باروری در جهان را از آن خود کرده است.

کد خبر : 112100
تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 بهمن 1398 - 10:40

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری ایرنا، صالح قاسمی روز پنج‌شنبه در چهل و پنجمین نشست «انقلاب اسلامی، مخاطرات امروز و فردا» که به همت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان سمنان در سالن جلسات سازمان تبلیغات اسلامی این استان برگزار شد بیان کرد: امروز ایران بیش از گذشته با بحران جمعیتی دست به گریبان است و در صورت ادامه روند کاهش جمعیت در سه دهه آینده جزو پنج کشور سالمند جهان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: امروزه کاهش جمعیت در ایران از بیش از ۶ فرزند به ازای هر یک زن، به کمتر از ۲ فرزند به ازای هر یک زن رسیده است.

این پژوهشگر و نویسنده کتاب جنگ جهانی جمعیت ادامه داد: سونامی جمعیت سالمند در ایران در راه است و قبل از اینکه این چالش گریبان کشور را نگیرد، هر چه سریع‌تر به فکر چاره باشیم.

وی تاکید کرد: بحران جمعیت در ایران تمام ساختارهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور را به چالشی عمیق می‌کشاند که رهایی از آن بسیار سخت و هزینه‌بردار است.

پدیده «انقلاب خانوادگی» ایران را تهدید می‌کند

قاسمی اضافه کرد: مردم ایران باید بدانند در صورت حل نشدن بحران جمعیتی کشور، باید منتظر پدیده «انقلاب خانوادگی» باشند که پیامدهای بسیار ناگواری دارد.

وی دگرگون شدن ساختار خانواده و خارج شدن خانواده از کارکردهای اصلی خود مانند فرزندآوری را از جمله پیامدهای انقلاب خانوادگی در ایران ذکر کرد.

این پژوهشگر اجتماعی ادامه داد: ۱۰ درصد جمعیت فعلی در ایران، بالای ۶۰ سال سن دارند و سالمند محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در ۲ دهه آینده در افزایش سالمندان کشور نیز رکورد خواهیم زد، گفت: این آمار در سه دهه آینده به ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند به این معنی که در ۳۰ سال آینده از یک جامعه ۹۴ میلیونی، ۳۰ میلیون نفر بالای ۶۰ سال خواهند بود.

دبیر کارگروه جمعیت مرکز ماهر بسیج در ادامه یادآور شد: امروز جمعیت بالای ۶۰ سال ۳ برابر نرخ رشد جمعیت، نرخ رشد دارد، این میزان در دهه‌های آینده ۱۶ برابر خواهد شد که این یک رکورد است و پیامدهای جدی آن در حوزه اقتصاد اجتماعی و امنیتی را به دنبال دارد.

صالحی خاطرنشان کرد: چهار سال گذشته تعداد تولدهای کشور از یک میلیون و ۵۷۰ هزار تولد تا سال ۹۴، ۱۲۰ هزار تولد کاهش داشته است و از سال ۹۷ تا ۹۸ بیش از ۱۶۰ هزار تولد کاهش خواهیم داشت.

ارگان‌های مربوطه در زمینه درمان ناباروری اقدمات موثری انجام دهند

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود قبل از سال ۱۴۲۵ نرخ رشد جمعیت صفر شود چرا که نرخ ناباروری در کشور نیز بالاست.

قاسمی از  نهادها و ارگان‌های مربوطه خواست در این زمینه اقدمات موثری انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه و قدرت در هر کشور است، اضافه کرد: جمعیت جوان در یک کشور، ظرفیت‌ها و منابع موجود را به کار می‌گیرد و کشور را در جهات مختلف به پیشرفت می‌رساند که این ظرفیت در ایران با تهدید جدی روبه رو شده است.

قاسمی تاکید کرد: کشورهای دارای منابع طبیعی و سرمایه‌های فراوان نیز در صورت نبود نیروی انسانی جوان، تنها به صورت بالقوه باقی خواهند ماند و مشکلات بسیاری گریبان این کشورها را خواهد گرفت.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: بنابراین مسائل جمعیتی باید در هر کشوری جزو مسائل اصلی و اولویت‌های سیاست‌گذاری باشد و برای آن برنامه‌ریزی صحیح انجام گیرد.

سلسه نشست‌های «انقلاب اسلامی، مخاطرات امروز و فردا» به همت موسسات و نهادهای اجتماعی و فرهنگی در استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود.

نشست چهل و پنجمین با موضوع«توصیه هفتم رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم» در استان سمنان به همت مدیریت حوزه علمیه خواهران این استان در نوبت صبح و عصر درحال برگزاری است.

اساتید، طلاب و مبلغان سطوح سه و چهار حوزه علمیه خواهران استان سمنان در این نشست حضور دارند.


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.