ایران خواستار خودداری پلیس فرانسه از خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان شد

وزارت امور خارجه چهارشنبه‌ شب در پیامی توئیتری خواستار خوددار دولت و پلیس فرانسه از اعمال خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان این کشور شد.

کد خبر : 111734
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 بهمن 1398 - 19:56

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، حساب رسمی وزارت امور خارجه کشورمان در توئیتر چهارشنبه‌شب در پیامی دولت و پلیس فرانسه را “در مواجهه با «تظاهرات صنفی، قانونی، آرام و غیرمسلحانه مردم خود» به پرهیز از کاربرد زور و خشونت عریان و رعایت حقوق آنها فرا خواند.

پلیس ضد شورش فرانسه روز گذشته به تظاهرات مسالمت‌آمیز و صنفی آتش‌نشانان با مشت آهنین پاسخ داد.

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ گزارش داد که آتش‌نشانان فرانسه در اعتراض به اصلاحات نظام بازنشستگی و همچنین مطالبات صنفی، در پاریس تظاهرات کردند.

این تظاهرات به صورت مسالمت‌آمیز در میدان «رپوبلیک» پاریس برگزار شد، اما بعد از مدت کوتاهی به زد و خورد با پلیس ضد شورش فرانسه منجر شد.

پلیس فرانسه با استفاده از باتوم و گاز اشک‌آور تلاش کرد تا ماموران آتش‌نشانی را متفرق کند.

پیش از دخالت پلیس، چند تن از آتش‌نشانان در اعتراض به اصلاحات نظام بازنشستگی در فرانسه، بطور نمادین خودسوزی کردند.

شنبه هفته گذشته نیز حدود یک هزار آتش‌نشان فرانسوی به علت مطالبات صنفی در شهر استراسبورگ تظاهرات کردند.

یکی دیگر از مواردی که آتش‌نشانان به آن اعتراض دارند، خشونت‌های مردم علیه آنها در هنگام ماموریت‌ها و بی‌تفاوتی دولت به این موضوع است.

یکی از آخرین موارد این خشونت‌ها به جشن‌های سال نو میلادی در شهر استراسبورگ باز می‌گردد که در جریان پرتاب مواد محترقه و آتش‌زا به سوی یک خودروی آتش‌نشانی، ۲ مامور زخمی شدند.

به گزارش رسانه‌های فرانسوی سه مامور آتش‌نشان نیز روز یکشنبه گذشته هنگامی که قصد کمک رسانی به فردی در نزدیکی استراسبورگ را داشتند با چاقو مورد حمله قرار گرفتند.

علاوه بر آتش‌نشان‌های فرانسوی، روز شنبه نیز تظاهرات مردمی در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت و نظام سرمایه‌داری برگزار شد.

اعتراض‌های مردمی علیه سیاست‌های دولت مکرون از ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸ (۲۶ آبان ۹۷) در سراسر این کشور با جمعیت حدود ۳۰۰ هزار نفری آغاز شد. این اعتراض‌ها در کنار اعتصاب‌ها علیه اصلاحات بازنشستگی همچنان در روزهای شنبه هر هفته دنبال می‌شود.

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.