ایران با داشتن «کی روش» غمی ندارد

شبکه تلویزیونی «ESPN» نوشت: تیم ملی فوتبال ایران پس از پیروزی شیرین مقابل مراکش؛ در دومین بازی خود در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه می بایست برابر اسپانیا قرار گیرد اما اهمیتی ندارد که ملی پوشان این کشور با چه تیمی روبرو خواهند شد چرا که آنان با داشتن کی روش غمی ندارند.

کد خبر : 78864
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 خرداد 1397 - 13:03

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین“، «ESPN» روز سه شنبه در گزارش خود آورده است: سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران تاکنون با سه تیم مختلف در چهار دوره جام جهانی شرکت کرده است اما بازی چهارشنبه پیش رو مقابل اسپانیا نه تنها مهم ترین یک ساعت و نیم او در صحنه بین المللی محسوب می شود بلکه می تواند بهترین و متفاوت ترین ۹۰ دقیقه دوران طولانی سرمربیگری وی باشد. این در حالیست که اگر در ورزشگاه کازان و در برابر اسپانیا و بدنبال آن در سارانسک مقابل پرتغال؛ همه چیز برای او خوب پیش برود؛ سرمربی پرتغالی ۶۵ ساله تیم ملی ایران یکی از بزرگترین سرمربیان جهان لقب خواهد گرفت.
این در حالیست که پس از پیروزی ۱ – صفر مقابل مراکش در نخستین بازی مرحله گروهی زمانی که در ورزشگاه سن پترزبورگ روی دست های شاگردانش به هوا پرتاب می شد؛ کی روش این لقب را دستکم نزد شاگردانش برای خود تثبیت کرد.
ایران پنجمین حضور خود در ادوار برگزاری جام جهانی را تجربه می کند و پیروزی مقابل مراکش دومین پیروزی آن ها در جام جهانی پس از ۲۰ سال انتظار بود؛ پیروزی که به نوعی می توان آن را کلاس آموزشی کی روش دانست.
ایران در این بازی استقامت، هماهنگی و هوش سرمربی خود را به رخ همگان کشید.
بهترین تیم آسیا اگرچه در اوایل نبرد، تحت فشار زیادی قرار گرفت اما با عقب رفتن امید ابراهیمی و کمک وی به خط دفاعی دوباره احیا شد و آرام آرام تیم آفریقایی را از پا در آورد.
سرمربی پرتغالی ایران در پایان دیدار اظهار داشت: استراتژی ما از ابتدای بازی فروپاشی ذهنی بازیکنان مراکش بود و ما اینکار را از طریق خسته کردن و سد کردن راه های نفوذ بازی سازهای این تیم انجام دادیم.
هر چه از زمان بازی سپری می شد، شاگردان کی روش خطرناک تر می شدند و سرانجام پاداش بازی جسورانه خود را با گل به خودی دقایق پایانی «عزیز بوهادوز» مدافع تیم مراکش گرفتند.
کی روش ادامه داد: درست از زمانی که توانستیم در خط دفاعی آنان وحشت ایجاد کنیم، جریان بازی تغییر کرد، در واقع بازیکنان مراکش فهمیده بودند که ما می توانیم برنده بازی باشیم و این دلهره در نهایت همه چیز را به سود ما تغییر داد.
فریاد شادی صدها هوادار ایرانی حاضر در ورزشگاه زیبای سن پترزبورگ به احتمال زیاد روی عرشه کشتی های تفریحی بندر مجاور به راحتی قابل شنیدن بود.
این پاداشی برای هفت سال تلاش سخت بود؛ در جام جهانی ۲۰۱۴ تیم ایران از سه بازی خود تنها ۱ امتیاز گرفت و حالا با اضافه شدن بازیکنانی بهتر علی الخصوص در خط حمله؛ نه تنها گزینه های کی روش بلکه انتظارات و اعتماد به نفس او و بازیکنانش نیز افزایش یافته است.
بهترین تیم آسیا، بهترین سرمربی آسیا را هم روی نیمکت دارد و در کنار هم آن ها به مجموعه ای تبدیل شده اند که قادرند با اعتماد به نفس در برابر تیم های بزرگ قرار گرفته و به میادین بزرگ پا بگذارند.
از نظر کی روش این پیشرفت روند طبیعی حضور وی در تهران و بحث و جدل هایش با فدراسیون فوتبال این کشور، مربیان باشگاهی، غول های بزرگ تجهیزات ورزشی آمریکا و هر کسی است که سد راه وی برای بردن تیم ایران به جایگاه مد نظرش، بوده است.
در این دوره، هدف تیم ملی ایران رسیدن به مرحله حذفی جام جهانی برای نخستین بار است و در این مسیر اسپانیا مانع بعدی است و برای آزمایش کی روش چه موقعیتی بهتر از این موقعیت است؟ علاوه بر گرفتن امتیاز، کی روش شانس این را دارد تا انتقامی سرد از لاروخا بگیرد.
در سوی مقابل، تیم ملی اسپانیا جام جهانی را در سوچی و در جریان یک نبرد هیجان انگیز با تساوی ۳ – ۳ مقابل پرتغال آغاز کرد؛ دو همسایه ای که از جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی به بعد تاکنون با یکدیگر مواجه نشده بودند؛ این در حالیست که کی روش در آن زمان سرمربی پرتغال بود و بدنبال شکست ۱ – صفر مقابل اسپانیا از سمت خود برکنار شد.
برتری یافتن بر اسپانیا به خاطر آن شکست که تا ماه ها او را آزار می داد (و همچنین اخراج از رئال مادرید در فصل ۲۰۰۴ آن هم تنها پس از یک فصل حضور در این تیم)؛ می تواند یک جام جهانی خوب را به اتفاق بزرگ تری برای او تبدل کند.
کی روش جز آندسته از سرمربیانی است که همیشه نمی بخشد و هیچگاه فراموش نمی کند؛ شخصیتی آتشین که چندین بار در مقاطع مختلف از نیمکت تیم ملی ایران استعفا داد و چند هفته بعد بار دیگر بازگشت و پیش از آغاز این تورنمنت نیز در واکنش به تمدید قراردادش به مدت شش ماه که عملا او را تا سال ۲۰۱۹ و همزمان با آغاز جام ملت های آسیا در سمت سرمربیگری تیم ملی ایران نگه می دارد؛ اعلام کرد که در پایان جام جهانی از نیمکت ایران خداحافظی خواهد کرد.
محاصره ذهنی به وجود آمده توسط کی روش با انزوای نسبی ایران در مجامع بین الملل شدت گرفت؛ بازی های دوستانه به سختی تدارک دیده می شد و به سادگی لغو. در این بین در حالی که تنها چند روز تا آغاز جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه باقی مانده بود، تحریم های آمریکا علیه ایران شرکت آمریکایی نایک – تولید کننده لوازم ورزشی را مجبور به امتناع از فراهم آوردن کفش ورزشی برای فوتبالیست های ایرانی کرد. کی روش در واکنش، این اقدام نایک را خصمانه خواند و از آن ها خواست که از بازیکنان تیمش عذرخواهی کنند؛ واکنشی که تا اینجای کار به بهترین شکل ممکن جواب داده است.
دستیار اسبق سر الکس فرگوسن سرمربی افسانه ای شیاطین سرخ، همواره از این نوع درگیری ها به سود تیمش استفاده کرده و مسلما شاگردان کی روش در بازی های بعدی هرگز تسلیم نمی شوند.
وی در این خصوص گفت: پیروزی خوشایندی بود، سه امتیاز را به دست آوردیم و حالا باید به بازی مقابل اسپانیا فکر کنیم؛ در این بازی تمامی بازیکنان اسپانیا از دروازه بان تا مهاجم می توانند موقعیت خلق کنند، بنابراین باید تدبیر تازه ای برای مواجهه با آن ها بیاندیشیم.
بنابر این اگر او در بازی بعدی تیمش مقابل تیمی که به خوبی آن را می شناسد و برای بردنش انگیزه دارد به دستاورد خوبی دست یابد و بتواند ایران را به دور حذفی رقابت ها برساند، اتفاقی بی نظیر برای او رقم خواهد خورد. در واقع این دستاورد نه تنها بر بهترین بودن او صحه می گذارد بلکه در صورت ترک ایران، کی روش در اوج دوران کاری خود قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، اهمیتی ندارد که ایران با چه تیمی روبرو می شود، برای ایران تحت هدایت کی روش، همیشه چیز ویژه ای وجود دارد و جام جهانی تازه آغاز کار آن هاست.

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.