انقلابیون و حزب‌اللهی‌ها؛ مروجان جدید ناامیدی در جامعه ایرانی

برچسب‌زنان سیاه‌نمایی، عنوان ترسناکی که خیلی از سینماگران ایرانی را به انفعال و انزوا کشاند؛ حالا امروز خود در حال القای بن‌بست کامل در جامعه ایران هستند.

کد خبر : 101313
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 تیر 1398 - 7:26

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، ۱. از چند هفته پیش پویشی تحت عنوان «صاحبخانه خوب» ازشبکه سوم سیما در حال تبلیغ و معرفی است. این پویش در آستانه فصل سنتی تغییر مکان اجاره نشین‌ها و تمدید قرارداد مستاجرها به دنبال این است که کنترلی اخلاقی بر افزایش بی‌سابقه و وحشتناک نرخ اجاره مسکن در موقعیت فعلی به وجود بیاورد. آدم‌ها را متوجه ارزش‌های اصولی و ساده اما فراموش شده مثل انصاف و رعایت حال دیگری کند و نهایتاً در رابطه بسیار مخرب صاحبخانه‌ها و مستاجرها در جامعه امروز ایران و به ویژه در کلانشهرها تغییراتی به وجود آورد. سالهای سال است که از صداوسیمای جمهوری اسلامی با توجه به گستردگی فضای پوشش و همین‌طور تأثیرگذاری بر قشرهای مختلف اجتماعی انتظار ورود به عرصه عینی جامعه و تأثیر بر تحولات کف میدان اجتماع ایران می‌رود و حالا پویش صاحبخانه خوب حرکتی اجتماعی و قابل‌توجه از صداوسیمایی است که سالهاست تاثیرگذاری‌اش محدود به پخش سریال‌های طنز و خندوانه‌بازی شده است. این پویش البته راه سختی پیش رو دارد. رشد منفعت‌گرایی بی‌حدوحصر در جامعه امروز ایران و بی‌اعتنایی بخش قابل‌توجهی از جامعه به هر آنچه از تریبون‌های رسمی تبلیغ و پشتیبانی می‌شود کار شبکه سوم و مدیران جوانش برای تغییر در فرهنگ عمومی را بسیار سخت می‌کند؛ چه آنکه آنها دست روی مسئله سختی هم گذاشته‌اند که با منفعت ملموس و عینی بخشی از سرمایه‌داران جامعه ارتباط پیدا می‌کند. اما این شروعی تحسین برانگیز برای رسانه‌ای است که نام ملی بر روی آن است و سالهاست بی‌اعتنا به آنچه در واقعیت زندگی روزمره می‌گذرد زیست می‌کند.

 

 

پایگاه خبر ججین

 

 

مستأجران این روزها سرگردانند. منفعت طلبی جامعه ایرانی شرایط را بسیار سخت کرده است

اما این حرکت اجتماعی قابل‌توجه خیلی زود در فضای اجتماعی منتسب به انقلابیون، عدالتخواه‌ها و حزب‌اللهی‌ها با واکنش‌هایی منفی روبرو می‌شود و این نشانه‌ای دیگر است بر اینکه ذهنیت جوانان انقلابی و حزب‌اللهی در حال سیر به مسیر خطرناکی است. مسیری که هر گونه تغییر اجتماعی مثبت در فرهنگ عمومی را تا جایی که به حل این مشکل به صورت ساختاری و حاکمتی مربوط نشود؛ طرد و نفی می‌کند. تغییرات ساختاری و عوض شدن جریان‌های دولتی و حکومتی البته بسیار مهم و حیاتی است و نیاز امروز جامعه ایران اما اتفاقی که در این میان در حال رخ دادن است این است که به بهانه این تغییرات ساختاری تغییرات خرد اجتماعی که منجر به تأثیرات اندک یا زیاد اما امیدوارکننده در سطح جامعه می‌شود به سخره گرفته شده یا نفی و طرد می‌شود. مخالفان پویش صاحبخانه خوب معتقدند که این حرکت باید از سمت حکومت آغاز شود و با قانون‌گذاری و تغییر قوانینی که به نفع مالکان وجود دارد حمایت از مستاجرین به صورت عملی انجام شود. پیشنهاد و راه‌حلی معقول اما مشخص نیست که چرا تصور می‌شود که این حرکت منافاتی با تغییر در سطح خرد جامعه و تأثیر بر اخلاق و فرهنگ عمومی و سیر دادن مردم به سمت بهبود رفتار اجتماعی دارد. چه کسی می‌تواند فراموش کند که این دو؛ تغییرات ساختاری و تغییر در فرهنگ عمومی لازم و ملزوم یکدیگر هستند و اگر جامعه‌ای تغییرات عمودی را آغاز کند و نگاهی به بهبود وضعیت عمومی اخلاق و فرهنگ نداشته باشد حتی تغییرات ساختاری بنیادینش نیز منجر به تغییری نمی‌شود.

این چنین است که آغاز یک حرکت برای ایجاد تغییرات کوچک جامعه در مسیر بهبود فرهنگ عمومی به پای تغییرات ساختاری مد جدید جامعه انقلابیون ذبح می‌شود.

۲. اما ماجرا محدود به این نمی‌شود. این نفی و طردها و این بدبینی تعجب‌برانگیز به اقدامات مثبتی که در جامعه در حال انجام است فقط محدود به این حرکت نمی‌شود. گسترش یافته است و ما را مجبور می‌کند که به سبک خود آنها با کمی بدبینی به آن نگاه کنیم. رئیس جدید قوه قضائیه در ابتدای ریاستش بر این نهاد پر حرف و حدیث اقدامات قابل‌توجهی را شروع کرده است. در جلسه‌ای جوانان عدالتخواه و انقلابی و حزب‌اللهی را دعوت می‌کند تا پس از سال‌ها بی‌اعتنایی به آنها در این قوه حرف آنها را هم بشنود. در همین حال دادگاه‌های متخلفین اقتصادی از برادر رئیس‌جمهور تا سرمایه‌داران بزرگ وابسته به نهادهای قدرت یکی یکی در حال برگزاری است و امیدواری به مقابله با فساد در فضای عمومی افزایش پیدا کرده است. اما صحبت‌های انقلابیون جوان داستان ما؛ همان‌ها که باید بزرگترین مروجان امیدواری در وضعیت فعلی جامعه ایران باشند سرشار از ناامیدی و تزریق آن به جامعه است. یکی از جوانان عدالتخواه دیگر حجت را تمام می‌کند و رسماً اعلام می‌کند که تا رئیس قبلی قوه قضائیه محاکمه نشود کاری صورت نگرفته است.

 

 

پایگاه خبر ججین

 

 

دادگاه متهمین فساد اقتصادی یکی بعد از دیگری در حال برگزاری است

۳. مروجان ناامیدی در وضعیت فعلی جامعه که اقدامات قابل‌توجهی در مقابله با فساد یا هر اقدام ساختاری دیگری که منجر به بهبود می‌شود در حال انجام است طبیعتاً باید نسبت به ترویج حس ناامیدی و بن‌بست پاسخگو باشند. اگر سالهای سال همین دوستان حزب‌اللهی و انقلابی به ساخت فیلم‌های اجتماعی واقع‌گرایانه با برچسب سیاه‌نمایی حمله می‌کردند؛ حالا آنها هستند که با هر گونه اقدام خرد اصلاحی به بهانه ناکامل بودن مقابله می‌کنند و جامعه روز به روز به احساس بن‌بست و ناامیدی کامل نزدیک می‌شود. این تنها دو نمونه از اقدامات یأس‌آفرینی بود که باین این روزهای آن جماعتی هستند که باید برای آینده این انقلاب و کشور احساس مسئولیت پیدا کنند. فراوان است نمونه‌هایی که این روزها این دوستان در مواجهه و واکنش به آن مشغول یأس آفرینی هستند. درباره آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.