انتقال فرهنگ ایرانی به کودکان با قصه‌گویی

بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه دو کشور از امروز به میزبانی اراک آغاز به کار کرد، یکی از مزیت‌های جشنواره قصه‌گویی این است که بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم از طریق قصه‌ها و داستان‌های ایرانی به کودکان منتقل می‌شود.

کد خبر : 89539
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 آبان 1397 - 6:30

 

به گزارش پایگاه خبری ججین به نقل از خبرگزاری فارس، از جمله کارهایی که والدین باید برای کودکان انجام دهند قصه‌گویی است، قصه‌گویی برای کودکان فواید و ثمرات زیادی دارد، وقتی برای کودکان قصه می‌گوییم در واقع آن‌ها را با راه و رسم زندگی آشنا می‌کنیم.

ذهن کودکان با قصه‌ همراه و خلاقیت آنان با قصه‌ها بیشتر می‌شود، کودکان با رفتن به دنیای قصه‌ها خودشان را جای قهرمان قصه می‌پندارند و از او تقلید می‌کنند، می‌توان گفت قصه‌ها تخیل کودکان را قوی می‌کند.

 با قصه گفتن دایره واژگانی کودکان افزایش می‌یابد

کارشناس مسائل تربیتی کودکان در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: در قصه‌گویی موضوع مهم برقراری ارتباط کلامی با کودک است، زمانی که به کودکان قصه می‌گوییم با او ارتباط برقرار می‌کنیم و از این طریق به او نشان می‌دهیم که دوستش داریم و محبت و توجه ما از این طریق به کودک منتقل می‌شود.

پایگاه خبر ججین

زهرا شاهسوارانی می‌افزاید: با قصه گفتن است که دایره واژگانی کودکان افزایش می‌یابد و از لابه‌لای همین قصه‌هاست که کودکان شیوه زندگی کردن را می‌آموزند.

وی می‌افزاید: قدرت بیان کودکان از طریق قصه‌ها بیشتر می‌شود، وقتی قصه می‌گوییم در حقیقت به کودک مهارت خوب گوش کردن را می‌آموزیم.

کارشناس مسائل تربیتی کودکان ادامه می‌دهد: در زندگی امروز شاهد هستیم اکثر افراد دوست دارند بیشتر حرف بزنند و به دنبال مهارت‌هایی مثل سخنران خوب بودن و چگونه سخن گفتن هستند اما کمتر کسی است که به دنبال خوب شنیدن و همدلی کردن با دیگران باشد، پس از طریق قصه گفتن کودکان یاد می‌گیرند چگونه خوب گوش کنند.

پایگاه خبر ججین

شاهسوارانی با اشاره به اینکه در زندگی امروز ما به دنبال این هستیم که بیشتر اظهار عقیده کنیم و نظرات خودمان برایمان اولویت دارد، اما هنر خوب شنیدن را در کمتر کسی می‌توان یافت، خاطرنشان می‌کند: قصه‌ها و لالایی‌های مادران در تربیت کودکان نقش مهمی دارد و به کودکان می‌آموزد شنوای دیگران باشند و به سخنان دیگران اهمیت بدهند و درباره آن فکر کنند.

وی بیان می‌کند: ما در حال حاضر اصلاً شنوای سخنان دیگران نیستیم و در ذهنمان دنبال پیدا کردن جواب مناسب برای سخنان طرف مقابل می‌گردیم، همه می‌دانیم که کودکان از پند و نصیحت مستقیم گریزان هستند و ممکن است آن را قبول نکنند ولی به روش غیرمستقیم این کار ممکن است.

 قصه‌ها آمیخته از نصایح و پندهای گوناگون هستند 

مربی یکی از مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز می‌گوید: قصه‌ها آمیخته از نصایح و پندهای گوناگون هستند و کودکان با شنیدن قصه‌ها آن‌ها را می‌آموزند، علاوه بر این اصول اخلاقی مثل راست‌گویی و صداقت، شجاعت، سخاوت و … از طریق قصه‌گویی به کودکان منتقل می‌شود.

پایگاه خبر ججین

 الناز احمدی ادامه می‌دهد: در ادبیات غنی ما داستان‌های زیبا و نغز وجود دارد اما متأسفانه از ظرفیت این داستان‌ها به‌خوبی استفاده نمی‌شود، فراموش نکنیم قصه گفتن مادر برای فرزند آن‌قدر سودمند است که باید والدین برای این کار وقت بگذارند و از مزایای تربیتی که این کار برای فرزندشان دارد، استفاده کنند.

وی اظهار می‌کند: یک مزیت دیگر قصه‌گویی برای کودکان این است که بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم از طریق قصه‌ها و داستان‌های ایرانی به کودکان منتقل می‌شود، اگر با مهر و محبت برای کودکان قصه بگوییم به رشد ذهنی آن‌ها کمک زیادی کردیم.

این مربی با اشاره به اینکه برخی از مهارت‌ها مثل مسئولیت‌پذیری و تفکر و تعقل و… را می‌توان به‌وسیله قصه‌ها آموزش داد، بیان می‌کند: حتی می‌توان برخی اختلالات کودکان را از طریق قصه‌ها از بین برد، نکاتی که از طریق قصه‌ها به بچه‌ها آموزش داده می‌شود شاید نتوان از روش‌های دیگری آموزش داد، تمرکز و حافظه کودکان با قصه گفتن بیشتر می‌شود زیرا آن‌ها باید نام شخصیت‌های داستان را در ذهن بسپارند.

پایگاه خبر ججین

احمدی می‌افزاید: قصه‌گویی نوعی ارتباط و تعامل دو سویه بین والدین و فرزند است و آن‌ها را برای زندگی آینده آماده می‌کند.

 آغاز به کار جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه دو کشور در اراک

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی نیز از آغاز به کار بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه دو کشور خبر داده و می‌گوید: برای برگزاری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی استان‌های کشور به پنج منطقه تقسیم شدند که استان مرکزی میزبانی منطقه دو این جشنواره را بر عهده گرفته است.

جهانبخش قنبری می‌افزاید: در این جشنواره همچنین اردبیل میزبانی منطقه یک، خوزستان منطقه سه، کرمان منطقه چهار و مازندران میزبانی منطقه پنج را عهده‌دار است.

پایگاه خبر ججین

 وی با اشاره به اینکه در منطقه دو این جشنواره استان مرکزی میزبان قصه‌گویانی از استان‌های قم، همدان، لرستان، کرمانشاه، کردستان و ایلام است، بیان می‌کند: از مجموع ۱۰ هزار اثر قصه‌گویی ارسالی به دبیرخانه مرکزی ۲ هزار و ۲۵۳ اثر آن شامل ۳۹۱ اثر قصه‌گویی دختران و پسران، ۳۹۴ اثر قصه‌گویی زنان و مردان، ۵۱ اثر قصه‌گویی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، یک‌هزار و ۳۳۹ قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای و ۵۵ اثر مقاله‌نویسی است.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی اظهار می‌کند: در مدت دو روز برگزاری جشنواره ۳۵ نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند که پنج نفر از برترین‌ها به جشنواره بین‌المللی کشوری راه پیدا می‌کنند.

به گفته وی جشنواره بین‌المللی کشوری قصه‌گویی اول دی‌ماه در تهران برگزار خواهد شد.

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.