اسرائیل در قضیه دو نفتکش متهم است

منابع دیپلمات عربی با بیان اینکه هویت عامل حادثه دو نفتکش در دریای عمان روشن نیست، گفتند، «اسرائیل هم با توجه به امکانات و توانایی‌هایی که دارد، در مظان اتهام است».

کد خبر : 100586
تاریخ انتشار : شنبه 25 خرداد 1398 - 8:13

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، صبح پنجشنبه (۲۳ خرداد) دو انفجار مهیب در دریای عمان رخ داد و منابع خبری دقایقی بعد اعلام کردند، دو نفتکش بزرگ هدف انفجار قرار گرفته‌اند.

با آنکه ایران این حادثه را مشکوک خواند، مقامات آمریکایی از جمله مقامات وزارت خارجه و دفاع، تلاش کردند با توجه به تنش موجود، ایران را متهم جلوه دهند.

اما «منابع دیپلمات عربی» به روزنامه الجمهوریه لبنان گفته‌اند، «حمله‌ای که در دریای عمان رخ داد، از حیث زمان وقوع و اهداف، سؤال‌برانگیز است چرا که، درست زمانیکه نخست‌وزیر ژاپن در تهران و حامل پیامی از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای متقاعد کردن ایران به مذاکره بود، نفتکش ژاپنی هدف قرار گرفت».

الجمهوریه امروز شنبه (دو روز پس از حادثه) به نقل از دیپلمات‌های عربی که هویت آنان را فاش نکرد، نوشت: «قطعاً یک جناح تندرو در دولت آمریکا قصد جنگ‌افروزی دارد که دو رکن آن، مایک پامپو وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید هستند. در مقابل اینها،‌ یک جناح در دولت آمریکا نیز خواستار آرامش است. ظاهرا [دونالد] ترامپ با ماهیت عملگرایش، بیشتر جانب جناح آرامش‌خواه است. در نتیجه اصلاً بعید نیست که جناح تندرو از طریق مانور روی این حمله، قصد بازیابی خود و کشاندن رئیس جمهور آمریکا به جنگ مستقیم علیه ایران را داشته است».

بر خلاف آنکه مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه (۱۳ ژوئن) ایران را مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان معرفی کرد (+)، این دیپلمات‌های عربی گفتند «تا الآن، شواهدی متقن وجود ندارد که نشان بدهد، چه کسی دو نفتکش را هدف گرفته است. از همین روست که باب اتهام‌زنی سیاسی برای بهره‌برداری و فشار بر طرف مقابل، هنوز باز است. همان‌طور که آمریکا ایران را متهم می‌کند که پشت حادثه حمله به دو نفتکش است، اسرائیل را نیز به دلیل امکانات و توانایی‌هایی که دارد، می‌تواند در مظان اتهام باشد، چرا که از بروز هر جنگی میان آمریکا و ایران، اول اسرائیل است که بهره‌مند می‌شود [نه کسی دیگر].

این منابع عربی توضیح دادند که «باید مراقب آنچه طی هفته‌های اخیر در منطقه افتاده، بود؛ از حمله در دریای عمان تا حمله حوثی‌ها به فرودگاه [سعودی] أبها [+]. در نتیجه زمان حمله [در دریای عمان کاملا] مشکوک است؛ چه از حیث هم‌زمانی با سفر نخست‌وزیر ژاپن چه از این حیث که بلافاصله پس از حمله حوثی‌ها [به فرودگاه أبها] بود. هدف اتهام [آمریکا] تأکید بر متهم بودن ایران است و [این کشور] تلاش می‌کند با انتشار تصاویری ویدئویی، بر مسئول‌سازی ایران تأکید کند.

این منابع عربی اینطور نتیجه گرفتند که «بر خلاف صدای طبل جنگ که در منطقه به گوش می‌رسد و حضور جناحی تندرو در آمریکا که تمایل به درگیری دارد، واشنگتن و تهران مُصرّ هستند که از جنگ بزرگ، دوری کنند. این بدین معنا نیست که هیچ تقابل محدودی و در مکانی از قبل بررسی شده‌، رخ نخواهد داد. خطرناک بودن مسئله در سوء مدیریت احتمالی است که ممکن است مهار آن از کنترل خارج شود».

نفتکش‌های حادثه دیده در دریای عمان یکی «فرونت التر» با پرچم جزایر مارشال و دومی «کوکوکا کاریجس» با پرچم پاناما هستند که به ترتیب حامل محموله‌های «اتانول» و «متانول» بودند. نفتکش اول مدتی پس از بارگیری در بندر ابوظبی دچار سانحه شده و کشتی دوم از «الجبیل» عربستان راهی سنگاپور بوده است.

وزارت تجارت ژاپن اعلام کرد یکی از نفتکش‌های حادثه‌دیده در دریای عمان حامل «محموله متعلق به ژاپن» بود. این حادثه روز پنجشنبه ۲۳ خرداد هم‌زمان با سفر «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن به تهران، رخ داد.

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.