اردوغان: روزنامه‌نگاران بازداشتی در ترکیه تروریستند

رئیس‌جمهور ترکیه در پاسخ به سوالی درباره خبرنگاران بازداشتی در کشورش پس از کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ گفت: باید میان تروریست‌ها و خبرنگاران تفاوت قائل شد.

کد خبر : 75342
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397 - 7:32

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: تاریخ درباره تصمیم دولت ترامپ برای انتقال سفارتش از تل‌آویو به قدس قضاوت خواهد کرد.

ترزا می نیز در این کنفرانس بار دیگر درخواست خود را برای انجام تحقیقات شفاف و مستقل درباره کشتار دست‌کم ۶۰ فلسطینی توسط نیروهای رژیم صهیونیستی در غزه تکرار کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه اظهاراتش آمریکا را به گسترش خشونت‌ها در خاورمیانه با انتقال سفارتش از تل‌آویو به قدس متهم کرد و گفت، هرگز این اقدام آمریکا مبنی بر انتقال سفارت را قبول نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: آمریکا به وقوع جنگ و درگیری در منطقه کمک می‌کند. آمریکا کشور قدرتمندی است اما آنها صادق نیستند و در مسیر درستی حرکت نمی‌کنند.

اردوغان افزود: اسرائیل در آینده بخشیده نخواهد شد. ما شاهد این مساله در آینده خواهیم بود. در حال حاضر سفیر اسرائیل از آنکارا اخراج شده و سفیر کشورمان نیز از تل‌آویو فراخوانده شده است.

ترزا می هم در ادامه با بیان اینکه اسرائیل باید خویشتن‌داری از خود نشان دهد، مدعی شد: فلسطینی‌ها حق اعتراض دارند اما این اعتراضات باید صلح آمیز باشد. ما نگران هستیم برخی عوامل افراط گرا به دنبال زیر سوال بردن اعتراضات مشروع هستند.

رئیس‌جمهور ترکیه که در سفرش به لندن با تظاهرات کردها و همچنین مدافعان حقوق بشر مواجه شده،  در کنفرانس خبری گزارش‌های مربوطه مبنی بر اینکه بیش از ۲۰۰ خبرنگار در حال حاضر در بازداشت به سرمی‌برند، گفت: شما باید میان تروریست‌ها و خبرنگاران تفاوت قائل شوید. ما درباره کسانی صحبت می‌کنیم که دستشان به خون مردم آغشته شده است. آیا ما باید این افراد را تنها به دلیل اینکه کارت خبرنگارانی دارند روزنامه‌نگار بنامیم.

براساس اعلام یک گروه مدافع آزادی مطبوعات بیش از ۱۶۰ خبرنگار در ترکیه پشت میله‌های زندان هستند که بیشتر آنها تحت وضعیت فوق‌العاده در زندان به سر می‌برند.

وی افزود: در حال حاضر روند قضایی افراد بازداشت شده در ترکیه ادامه دارد.

در ادامه ترزا می اعلام کرد که در گفت‌وگویش با اردوغان مساله حقوق بشر را مطرح کرده و گفت: درست است کسانی که به دنبال براندازی دولت منتخب که از راه‌های دموکراتیک انتخاب شده است تلاش کرده‌اند، مورد محاکمه قرار گیرند. همچنین در این مساله حمایت از دموکراسی بسیار مهم است. دموکراسی که در حال حاضر در فشار فوق‌العاده‌ای ناشی از کودتای نافرجام ۲۰۱۶، بی‌ثباتی در مرزها از سوی سوریه و تروریسم کردها مواجه است. برهمین اساس ما خواهان اجرای ارزش‌های دموکراتیک و تعهدات بین‌المللی حقوق بشر در ترکیه هستیم.

وی تاکید کرد: انگلیس به عنوان دوست واقعی در کنار ترکیه خواهد بود.

همچنین ترزا می افزود: نیاز است که ترکیه ارزش‌های دموکراتیک را اجرا کند.

 

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.