ادعای آمریکایی‌ها درباره عدم تحریم غذا و دارو دروغ است

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه در ده ماهه امسال ۳ میلیارد دلار دارو وارد کشور شده است، گفت: آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند که برای دارو و مواد غذایی محدودیت ایجاد نمی‌کنند.

کد خبر : 112007
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 بهمن 1398 - 8:34

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری ایرنا، «اسحاق جهانگیری» صبح روز سه شنبه در آیین رونمایی همزمان از طرح‌های عمرانی ورزشی، رفاهی و نیروگاه های خورشیدی دانشگاه فنی و حرفه ای در سراسر کشور در دانشکده فنی و حرفه ای شریعتی در تهران اظهار داشت: انقلاب در زمان خودش یکی از بزرگترین رخدادهایی بود که در دنیا اتفاق افتاد. ملت بزرگ ایران با دست خالی ولی با اتحاد، همدلی و انسجام و تحت رهبری، رهبر بزرگ انقلاب اسلامی به یک انقلاب بزرگ و مردمی انقلاب را به پیروزی رساندند.

معاون اول رییس جمهوری افزود: انقلاب با جهت‌گیری اسلامی به دنبال خواسته‌هایی بود که ملت ایران در طول یکصد سال گذشته همواره در نهضت‌های مختلف و در حرکت‌های مختلف به دنبال آزادی، استقلال و پیشرفت و حاکمیت قانون بودند. همه اینها به عنوانی شد که هم بر زبان رهبر انقلاب و هم بر زبان مردم در شهرها، روستاها و اقصی ‌نقاط کشور تکرار می‌شد.

جهانگیری اضافه کرد: حتماً بعد از گذشت ۴۱ سال از پیروزی انقلاب همچنان ما به دنبال همان برنامه هستیم. ما همچنان به دنبال استقلال، آزادی و توسعه و پیشرفت ایران عزیز هستیم و باید نسبت به نسل اینها دنبال شود که بتوانیم این آرمان‌ها را محقق کنیم.

معاون اول رییس جمهوری بیان کرد: در منطقه‌ و جهانی که ما قرار داریم یعنی در میان کشورهای جهان سوم یا کشورهای در حال توسعه‌ای که بتوانند به این آرمان‌ها و خواسته‌ها برسند،  به معنای واقعی آزادی و حق تعیین سرنوشت با مردم باشد و مردم احساس کنند که روز به روز به سمت آرمان‌هایی که برای نظامشان در بخش آزادی داشتند بیشتر دسترسی پیدا کنند و اینکه نقش آنها در اداره کشور تعیین کننده می‌شود و اداره کشور با اراده مردم محقق می‌شود.

جهانگیری ادامه داد: این در واقع معنای آن این است که ما یک قدم به آن آرمان‌های اولیه نظام و انقلاب نزدیک شویم و هر چند اگر خدای نکرده در مردم این احساس در مردم به وجود بیاید که آزادی و حرکت به سمت آزادی و دخالت مردم و تعیین سرنوشت به دست مردم کمرنگ تر می‌شود. مردم مایوس می‌شوند و احساس می‌کنند که از آرمان‌ها فاصله گرفته‌اند.
وی در ادامه درباره موضوع استقلال از ابتدای انقلاب گفت: بحث‌هایی درباره اینکه مداخلات خارجی و حضور خارجی‌ها در سرنوشت کشور نباید وجود داشته باشد، اقتصاد کشور باید قادر باشد روی پای خودش بایستد. ایران باید بتواند حرف خودش را در مجامع مختلف بر کرسی بنشانند و حرف خودش را بزنند و آنچه که اراده مسئولین کشور است را در جاهای مختلف محقق کند، مطرح بود.
جهانگیری افزود:حتما دانشگاه‌های کشور به عنوان مهمترین مراکزی که آسیب‌شناسی و بررسی می‌کنند سال به سال در مراکز مطالعاتی و پژوهشی‌شان روی این نکته متمرکز شوند که تا چه حد ما نسبت به آرمان‌های انقلاب نزدیک شده و چه دستاوردهایی داشتیم و اگر اشکالات یا نقاط ضعفی وجود داشته در کجاها بوده است که باید بیشتر به آن رسیدگی کنیم.
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به تحریم‌های آمریکا  علیه ملت ایران گفت: همه می‌دانند تحریمی که مبدع، ‌مصوبه و پشتیبان آن شورای امنیت باشد، تحریم سخت‌تری است، به دلیل این که تمامی کشورها ملزم به اجرای تحریم می شوند و کشوری نمی‌تواند از آن تخطی کند و در این صورت با مصوبات شورای امنیت روبرو می‌شود.
جهانگیری اضافه کرد: خیلی از کشورها در تحریم هستند به همین دلیل ممکن است تفاوت در نحوه اجرای تحریم‌ها باشد.
معاون اول رییس جمهوری افزود: موضوع دوم این است که این تحریم که وضع شود چه تحریم آمریکا باشد، چه اتحادیه اروپا یا شورای امنیت وضع می‌کند، چه کسی، چه دستگاهی و چه سازمانی پیگیری اجرای این تحریم‌هاست. در مقاطعی ما خودمان با تحریم مواجه بودیم.  نفت ایران از اول انقلاب تحریم بود ما هیچ وقت احساس نمی کردیم که برای تولید و فروش نفت‌مان مانعی هست. آمریکایی‌ها نمی‌خریدند، برخی کشورهای اروپایی نمی‌خریدند ولی ده‌ها و صدها مشتری دیگر می‌آمدند و می‌خریدند. برخی از شرکت‌ها نمی‌آمدند در نفت ایران سرمایه‌گذاری کنند ده‌ها شرکت دیگر می‌آمدند سرمایه‌گذاری می کردند و کسی هم متعرض آنها نمی شد پس ساختاری که این را پیگیری می‌کند، مهم است.

جهانگیری میزان پیگیری نظارت و دنبال کردن تحریم را مسئله دیگر در این زمینه عنوان کرد و گفت: تا این مرحله جدید این موضوع خیلی در دستور کار دولت ها نبود، گاهی اوقات در برخی کشورها ساختارهایی ایجاد می شد برای مثال در دروه عراق می گفتند پول نفت عراق در حسابی در سازمان ملل برود و از محل آن اجازه داده شود برای مردم عراق غذا تهیه کند. همه آن در کنترل بود. نفت عراق فروخته می‌شد پول آن در حسابی در سازمان ملل می‌رفت  و از محل آن پول فقط اجازه داده می‌شد یک سری کالا برای عراق خریداری شود.

وی اضافه کرد: امروز آمریکا تقریباً بزرگترین و قویترین سازمان و تشکیلات آمریکا در سرتاسر دنیا وضع کرده است که روزانه و لحظه‌ای پیگیری کنند تا تحریم ها علیه ایران اجرا شود. یک کشتی نفتی بخواهد نفت ایران را جابجا کند، تعقیبش می‌کنند، اگر بتوانند شناسایی کنند با شرکت هدف تماس می‌گیرند که این نباید جابجا شود. این بی سابقه‌ترین تحریم هست.

جهانگیری خاطرنشان کرد: آمریکایی ها واقعاً دروغ می گویند که برای دارو و مواد غذایی ایران محدودیت درست نمی کنیم. ما خودمان میلیاردها دلار پول در کشورهای مختلف مانند کره جنوبی، ژاپن و خیلی از کشورهای دیگر داریم. اما از محل پول خودمان یک دلار نمی‌توانیم برای خرید دارو و مواد غذایی جابجا کنیم و آمریکایی ها اجازه نمی‌دهند.
وی گفت: این همه تبلیغات راه انداختند، سوئیسی ها که بانکی چند میلیون دلاری که در آن داشتیم زحمت کشیدند و دو میلیون دلار داروی بیمار سرطانی اجازه دادند از آن محل بانک بتواند تسویه کند.
معاون اول رییس جمهوری افزود: ما در سال جاری تا الان نزدیک به ۳ میلیارد دلار دارو وارد کشور کردیم. اعدادی که می‌گویید شوخی است یا کشور ایران را نشناختید و یا اقتصاد ایران متوجه نیستید چیست.
جهانگیری گفت: در همین شرایط تحریم که به این سختی اعمال می شود، مسئولین ایران، مخصوصاً بخش خصوصی و فعالان اقتصادی حجم تجارتی که الان با دنیا دارد در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۷۰ میلیارد است. بالاخره روش هایی داریم اقتصاد ایران اقتصاد بزرگی است و این اقتصاد بزرگ را نمی شود حبس کرد نمی‌توان با آن مبارزه کرد.

معاون اول رییس جموری در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به نحوه اداره اقتصاد ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا گفت: پیداست که یکسری کالاهای صنعتی دیگری در کشور تولید شده که کالاهایی است که امروز به همه اقصی نقاط دنیا صادر می‌شود، ارز حاصل آن به کشور می‌آید و اقتصاد کشور با آن اداره می‌شود.

وی افزود: در بحث‌های سیاسی و اقتصادی گفته می‌شد که می‌توان کاری کرد که اقتصاد کشور بدون نفت اداره کنیم. علاوه بر این در بررسی‌هایی که انجام می‌شود در مسائل اقتصاد بین‌المللی این حرف جدی بود که کشورهایی که توسعه‌شان بر مبنای منابع طبیعی بنیاد گذاشته شده است هیچ اتفاق تعیین کننده‌ای در این کشورها رخ نداده است. الا کشوری استثنایی چون نروژ که به‌رغم داشتن منابع غنی نفت و فروش نفت، اقتصادش را بدون درآمدهای نفت بنا گذاشته و نفت آن در صندوق توسعه ملی و سرمایه‌گذاری می شود.

جهانگیری ادامه داد: کشورهای نفتی منطقه منابع نفتی زیرزمینی را می‌فروشند کالا وارد و مصرف می‌کنند. ما امروز در ایران عملاً تحت فشار به این نتیجه رسیدیم که در اقتصادمان، سهم نفت باید به حداقل برسد. البته از مدت‌ها قبل در دولت خاتمی حساب ذخیره ارزی درست کردیم که با دستور رهبری به صندوق توسعه ملی تبدیل شد و قرار شد بخش عمده‌ای از منابع نفت برای کارهای بزرگ، توسعه به صندوق توسعه ملی و بخشی از آن هم در امور جاری برود و به مرور از آن درصد بودجه کم و درصد صندوق توسعه اضافه شود.

وی گفت: اگر شرایط ما خوب بود الان باید ۳۷ درصد بودجه به صندوق توسعه ملی می‌رفت و در بودجه می آمد و این نسبت تکرار می شد و در نهایت سهم نفت کم می‌شد. عملاً از پارسال و امسال با فشارهای آمریکایی‌ها سهم نفت در بودجه بسیار ناچیز شده است.

معاون اول رییس جمهوری با طرح این سوال که آیا واقعاً می شود اقتصاد ایران را بدون نفت اداره کرد و آیا می‌توان به راهکارهایی رسید که این اتفاق بیفتد، گفت: خیلی از اتفاقات در بخش‌های مختلف کشور افتاده که با افتخار می شود آن را اعلام کرد. زمانی برای کل تجهیزات نفت منتظر بودیم شرکت‌های خارجی بیایند کار کنند و سرمایه‌گذاری کنند. زمانی برای کارخانه‌های ابتدایی صنعتی کشور منتظر بودیم یک شرکت اروپا شرقی در ایران کارخانه دایر کند اما امروز توانمندی صنعتی کشور متحول شده است.

وی اضافه کرد:  بعد از برجام، وقتی توتال برای فاز ۱۱ پارس جنوبی قرارداد بست، آنجا پیش بینی دیگری برای بازیافت گاز انجام گرفته بود که بر اساس آن  باید در دریا سکویی نصب می شد که گفته شد ۲۰ هزار تن وزن آن است.

جهانگیری گفت: یادم می آید زمانی که وزیر بودم، در شروع کار،  بخشی از سکوهایی که در خلیج فارس نصب می‌شد در داخل تولید می‌شد دو هزار و ۳ هزار تن بود. بخشی از آن را رنگ می‌کردند که  مشخص شود کدام بخش داخلی و کدام خارجی است. ولی معلوم بود راهی شروع شده است.

وقتی توتال کار را قبول کرد، ارزیابی که از شرکت‌های ساخت سکوهای نفتی انجام شد که کدام شرکت با قیمت و کیفیت مناسب این سکوی مناسب در خلیج فارس بسازد و نصب کند، نهایتا به این نتیجه رسید که شرکت‌های ایرانی قادر هستند این کار را انجام دهند و طبق قرارداد هم باید توتال انتخاب می‌کرد. بنابراین توانمندی امروز در پروژه‌های کشور ایجاد شده است.

معاون اول رییس جمهوری افزود: این کشور، کشوری نیست برای نیازهای اولیه خود منتظر شود که دست بیل و کلنگ از خارج وارد کند. وقتی امروز مناقصه برگزاری کارخانه فولاد، پتروشیمی، سیمان و کارخانه‌های دیگر در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود یکی از پایه‌های ثابت مناقصات شرکت‌های ایرانی هستند که از الف تا ی پروژه انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: اخیراً در کردستان عراق برای هزینه سدی که ژاپنی‌ها می خواستند بسازند مناقصه برگزار شد. شرکت های داخلی و خارجی از سراسر دنیا دعوت کرده بودند و برنده آن یک شرکت ایرانی شد.

جهانگیری گفت: به فضل الهی در این ایام اتفاقات مهمی در کیفیت و توانمندی نیروی انسانی ومدیریت و ساخت پروژه اتفاق افتاده است. البته حق ایران بیش از اینها بوده است ما از دهه ۴۰ و ۵۰ تصمیم گرفتیم ایران صنعتی شود. اگر این مزاحمت‌هایی که برای ایران ایجاد کردند نبود، قطعاً ایران امروز از خیلی از کشورهایی که ادعای صنعتی‌شدن دارند می توانست موقعیت بهتری داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های کشور یکی از مهمترین جاهایی است که می تواند توسعه ایران را در این شرایط تا این مرحله کمک کند و پیش ببرد و می‌تواند حتی بالاتر ببرد.

معاون اول رییس جمهوری گفت: کل دانشجوهای کشور در سال ١٣۵٧ جمعا ١٧٠ هزار بوده است اما اکنون و پس از سال ٩٢ سالانه بیش از چهارو نیم میلیون دانشجو داشتیم.

جهانگیری افزود: در اقصی نقاط کشور آموزش و پرورش و آموزش عالی مراکز آموزشی افتتاح کرده اند و دانشگاه فنی و حرفه ای اخیرا خیز بزرگی برداشته است. مجموعه ای از نیروی انسانی تحصیلکرده‌ای از سال‌های گذشته داریم، اما برخی فقط نیمه خالی لیوان را می‌بینند که «بیکاران فارغ التحصیل دانشگاه‌ها هستند» منکر نمی‌شوم که این اشکال نیست اما این همه دستاوردی که با افتخار در بخش صنعت و علوم و آب و کشاورزی ارتباطات و موشک اعلام می‌کنیم، همین فارغ التحصیلان دانشگاهی انجام دادند.


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.