ادب در زندگی

در عرف مردم، معمولا ادب را به معنی اخلاق می‌گیرند. وقتی می‌گویند: فلانی با ادب است یعنی خود را به سجایای اخلاقی آراسته است.

کد خبر : 45782
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 - 5:00

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، یکی از شاخصه‌های تاثیرگذار در شخصیت انسانها، داشتن ادب است. دین مبین اسلام بر داشتن ادب در همه جنبه‌های زندگی آدمی تاکید دارد. البته آن ادب و مرامی که در راستای توجه به معنویت و جنبه‌های انسان مدارانه باشد، نه رعایت ادب مثلا به خاطر کسب شهرت و غیره.

ادب در لغت

ادب در لغت به معنی ظرف و حسن تناول است. به تعبیر بعضی به معنای نیک گفتاری و نیک کرداری است، و بعضی ادب را در فارسی به فرهنگ ترجمه کرده و گفته‌اند: ادب یا فرهنگ به معنی دانش است و با علم چندان فرقی ندارد. همین منبع درباره معنای اصطلاحی ادب می‌نویسد: در معنای اصطلاحی ادب اختلافاتی بین اهل لغت هست، بعضی ادب را به معنای ملکه‌ای که انسان را از خطا و اشتباه حفظ می‌کند؛ گرفته‌اند و… سپس از قول علامه طباطبایی استفاده نموده و می‌نویسد: حاصل معنای ادب آن است که ادب هیات نیکو و پسندیده‌ای است که سزاوار است رفتار مشروع دینی یا عقلایی بر مبنای آن شکل گیرد؛ مانند آداب دعا و آداب دیدار دوستان.

ادب در عرف مردم

در عرف مردم، معمولا ادب را به معنی اخلاق می‌گیرند. وقتی می‌گویند: فلانی با ادب است یعنی خود را به سجایای اخلاقی آراسته است. اتفاقا حدیثی از مولا امیر المومنین علی (ع) داریم که ادب را به معنای اخلاق گرفته است: «دوستی با انسان بی ادب، صمیمانه نخواهد بود». ممکن است این اصل عقلایی هم مثل سایر اصول و ارزش‌های انسانی خدشه‌دار شده باشد. گاهی انسان در جامعه دوستانی را مشاهده می‌کند که شاید در دید اول به دوستی و صمیمیت آنها غبطه بخورد، ولی با اندک تاملی متوجه می‌شود که این دوستان با کوچک‌ترین سوء تفاهمی بین خودشان، به راحتی اخلاقیات و حریم‌ها را دور می‌زنند.، چون به اخلاق اسلامی پایبند نیستند. در حدیثی از پیامبر مکرم اسلام (ص) این اخلاق اسلامی و معنوی، مورد تاکید قرار گرفته است: «من ادب آموخته خدا هستم و علی (ع) ادب آموخته من، خدا مرا امر نموده به بخشش و نیکویی و نهی نموده از بخل و ستم، و هیچ چیزی نزد خدا منفورتر از بخل و اخلاق بد نیست و اخلاق بد عمل (نیک) را خراب می‌نماید همچنان که سرکه عسل را». ادب و اخلاق آنگونه که خدا و پیامبر و اهل بیت (ع) می‌گویند، باید باشد.

با ارزش‌تر از طلا و نقره

حضرت علی (ع) درباره میزان نیاز افراد به ادب نیکو می‌فرماید: «یقینا مردم به ادب شایسته، بیشتر از طلا و نقره نیازمندند». در حقیقت هم همین است. ادب و اخلاق و کردار شایسته است که انسانیت انسان را مشخص می‌کند. ادب شایسته، در حقیقت زیربنای شخصیت و منش انسان است. اگر ادب را به معنای فرهنگ و دانش بگیریم؛ خواهیم فهمید که حضرت در این حدیث بر خردورزی تاکید نموده است. ولی با تاکید بر جنبه اخلاق و راست کرداری… اتفاقا در حدیثی از امام صادق (ع) بر همراهی ادب شایسته و دانش تاکید شده است: «شخص مومن همواره خانواده خود را از دانش و ادب شایسته بهره مند می‌سازد تا همه آنها را وارد بهشت گرداند.» واضح است که علم و دانشی که با ادب و اخلاق و راست کرداری همراه نباشد؛ آسیب‌های بسیاری را به همراه دارد.

بهترین میراث

حضرت علی (ع) ادب را بهترین میراث می‌داند: «هیچ میراثی مانند ادب نیست». وجود این سرمایه ارزشمند و میراث پر بها است که انسانها را شخصیت می‌دهد. روابط بین جامعه را به سمت صلح و صفا پیش برده و از تنش‌های بی‌مورد باز می‌دارد.

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.