آیا چای سیاه لاغر می‌کند؟

بیش از ۸۰ درصد کل چای مصرفی در ایالات متحده چای سیاه است. چای سیاه با مواد مغذی کمی متفاوت است از چای سبز و سفید، اما مانند چای سبز چای سیاه با کاهش وزن ارتباط دارد.

کد خبر : 31374
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مهر 1397 - 22:08

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از تبیان، شما از کافئین موجود در هر دو نوع چای مزایای یکسانی خواهید دید. فلاوونوئیدهای بخصوص چای سیاه به شما کمک می‌کند وزن بیشتری را از دست دهید. اما با استفاده از چای سیاه برای جایگزینی نوشیدنی‌های با کالری بالا، بیشترین تأثیر را در کاهش وزن خواهید داشت.

فلاوونوئیدهای موجود در چای سیاه موجب کاهش وزن می‌شود

گروهی از آنتی‌اکسیدان‌های بر پایه گیاهی به نام فلاونوئیدها یا پلی فنل ها مسئول بسیاری از مزایای سلامتی مرتبط با چای هستند. همه انواع چای از برگ‌های گیاه یکسانی تشکیل شده است که حاوی گروهی از فلاوونوئیدها به نام کاتچین ها هستند. فلاوونوئیدهای اصلی در چای سبز کاتچین ها هستند.

زمانی که برگ‌های چای بیشتر فراوری می‌شود تا به چای سیاه تبدیل شود، کاتچین ها تبدیل به فرم جدیدی از فلانویدها به نام تئافلاوین می‌شود. چای سیاه ممکن است مقدار کمی کاتچین را حفظ کند، اما فواید آن برای سلامتی مفید است.

تحقیقات منتشر شده تا کنون نشان می‌دهد که چای سیاه دارای خواص بالقوه برای کاهش وزن است. آنزیم گوارشی لیپاز در حیوانات آزمایشگاهی که فلاوونوئیدهای چای سیاه مصرف می‌کنند، مهار می‌شود. از آنجا که چربی‌ها بدون لیپاز هضم نمی‌شوند، برخی از چربی‌های رژیمی به جای این که جذب شوند، از بدن حذف می‌شوند. هنگامی که موش آزمایشگاهی با رژیم غذایی با چربی بالا تغذیه می‌شود، حیواناتی که دوز بالاتری از پلی فنول‌های چای دریافت می‌کردند، وزن بیشتری از گروهی که پلی فنول کمتری دریافت می‌کردند از دست می‌دهند.

محققان همچنین گزارش داده‌اند که مصرف انرژی و سوزاندن کالری، به طور قابل توجهی در موش‌های آزمایشگاهی پس از مصرف فلاوین های چای سیاه افزایش یافته است. اما آن‌ها فقط از حیوانات آزمایشگاه استفاده می‌کنند. برای تعیین تأثیر چای سیاه بر کاهش وزن، تحقیقات بیشتر در افراد مورد نیاز است.

کافئین باعث افزایش میزان متابولیسم می‌شود

هنگامی که یک فنجان چای سیاه معمولی را می‌نوشیدید، ۳۰ تا ۸۰ میلی‌گرم کافئین دریافت خواهید کرد. بر طبق یک مطالعه در مجله اروپایی تغذیه بالینی در سال ۲۰۰۹، حدود ۵۰ میلی‌گرم کافئین کافی است مصرف شود تا میزان انرژی مورد نیاز بدن شما را در حالت استراحت افزایش دهد. در حالی که هیچ راهی برای تعیین اثر دقیق آن بر وزن بدن وجود ندارد، در ۱۲ مطالعه روی شرکت کنندگان، نشان داده شد کافئین متابولیسم پایه را ۶ درصد افزایش می‌دهد. کافئین همچنین لیپولیز را تسریع می‌کند – تخریب چربی‌های ذخیره شده – و باعث تحریک چرخه‌ای می‌شود که چربی‌ها را متابولیزه می‌کند.

کافئین ممکن است به کاهش وزن در مدت زمان طولانی کمک کند. از ۲۰۰۰ نفر مورد بررسی، نزدیک به ۵۰۰ نفر گزارش کردند که با موفقیت وزن خود را از دست دادند و آن را حفظ کردند؛ گروه کوچک‌تری که قهوه و نوشیدنی‌های کافئین دار بیشتری نسبت به دیگر شرکت کنندگان مصرف کردند. این بررسی در مجله تغذیه اروپا در ماه نوامبر ۲۰۱۵ گزارش داده شد. با این حال، این بررسی تنها نشان دهنده ارتباط است و اثبات کننده این که مصرف بیشتر کافئین اثرات مثبتی دارد نیست.

اکثر مردم با خیال راحت می‌توانند روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف کنند که این یعنی ۵ تا ۱۳ فنجان چای سیاه است. توجه داشته باشید که اکثر محصولات مقدار کافئین هر فنجان را گزارش نمی‌کنند، بنابراین شما نمی‌دانید چای شما در مقدار پایین یا مقدار بالای کافئین قرار دارد. افرادی که نسبت به کافئین حساسیت بیشتری دارند و افرادی که ریتم قلب نامنظم، فشارخون بالا یا استرس بیش از حد دارند، ممکن است نیاز به مصرف کمتری کافئین از دستورالعمل مصرف عمومی داشته باشند.

چای سیاه مصرف کالری را کاهش می‌دهد.

با توجه به مزایای بالقوه پلی فنل ها و کافئین، مصرف چای سیاه به جای نوشیدنی‌های کالری دار به شما کمک می‌کند که وزن بیشتری از دست دهید. یک فنجان چای سیاه فقط ۲ کالری دارد حتی اگر یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید، هنوز هم ۲۳ کالری دارد. اگر شما هر نوع نوشیدنی شیرین دیگری را بنوشید، تغییر آن با چای سیاه، باعث کاهش قابل توجه کالری می‌شود. یک فنجان کولا شیرین دارای ۱۰۳ کالری می‌باشد، اما به یاد داشته باشید که یک میوه از سودا حاوی ۱۲ اونس است که ۵۲ کالری دیگر اضافه می‌کند. و اگر شما یک نوشابه بزرگ در رستوران محلی فست فود دریافت کنید، ۴۱۳ کالری مصرف خواهید کرد!

آب آشامیدنی قبل از غذا موجب احساس سیری می‌شود، که به برخی افراد کمک می‌کند کمتر بخورند. دو مطالعه منتشر شده در مجله چاقی – یکی در سال ۲۰۱۰ و دیگری در سال ۲۰۱۵ – دریافتند افرادی که آب گرم یا سرد قبل از غذا می‌خورند، وزن بیشتری از دست داده‌اند نسبت به شرکت کنندگانی که هیچ نوشیدنی نداشتند. شما همچنین به طور موقت چند کالری اضافی را هنگام متابولیزه شدن در بدن از دست می‌سوزانید. اگرچه این مطالعات تنها برای آب ساده بوده است، نوشیدن یک فنجان چای نیز ممکن است منافع مشابهی را به همراه داشته باشد

 


 

 

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.