آیا «دوپینگ» و «پایتخت»، حریف «دورهمی» و «عصر جدید» می‌شوند؟

تلویزیون مانند سال‌های گذشته برای ایام نوروز سریال‌هایی را در نظر گرفته است؛ با این تفاوت که امسال این مجموعه‌های طنز نه صرفا در عید که در ایام قرنطینه خانگی بناست دیده شوند.

کد خبر : 114061
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 فروردین 1399 - 8:00

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری ایرنا، مجموعه‌های تلویزیونی همواره یکی از تدارکات رسانه ملی برای نوروز بوده است؛ فرصتی استثنایی که می‌تواند بستری برای بهتر و بیشتر دیده شدن یک اثر باشد. تجربه نشان داده پخش سریال‌های  طنز برای این ایام مناسب‌تر هستند و بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند. از بارزترین مجموعه‌های طنزی که در این سال‌ها برای نوروز متولد شد، «پایتخت» است که فصل ششم آن در کنار سه اثر دیگر در این شب‌ها روی آنتن می‌روند.

سریالی که می‌تواند دوپینگ کند

فیلمنامه فیلم «لیلی با من است» را نوشته است. با مروری بر کارنامه حرفه‌ای‌اش متوجه خواهید شد که نویسنده‌ای گزیده‌کار و صبور است. رضا مقصودی بعد از بیست و چند سال نوشتن، اولین کارگردانی خود را تجربه  کرد. او در سال ۱۳۹۶ فیلم «خجالت نکش» را برای اولین بار در جشنواره سی‌وششم به نمایش درآورد. اثری قابل قبول و تحسین شده که توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم اولی را برای او به ارمغان آورد. حال این نویسنده برای اولین بار کارگردانی در تلویزیون را هم تجربه کرده است.

«دوپینگ» نام مجموعه‌ای است که این شب‌ها از شبکه سوم سیما در حال پخش است. اثری که می‌تواند رقیب جدی برای سایر مجموعه‌های نوروزی مخصوصاً «پایتخت» باشد. حضور هادی حجازی‌فر، بازیگر محبوب و کاربلد سینما، شبنم مقدمی، بازیگری که بارها خود را در آثار طنز ثابت کرده، همچنین محمد بحرانی، الناز حبیبی و نیما شعبان‌نژاد در این اثر تلویزیونی، نوید یک مجموعه باکیفیت را می‌دهد. قرار گرفتن این بازیگران در کنار رضا مقصودی به‌عنوان نویسنده و کارگردانی که نشان داده حرفه خود را به‌درستی می‌شناسد، دوپینگ را می‌تواند به یکی از آثار پرمخاطب این روزها تبدیل کند. البته در کنار این اسامی باید از برزو نیک‌نژاد هم نام برد؛ کارگردانی که در بخش‌هایی به مقصودی کمک کرده تا کار با سرعت بیشتری پیش رود. این مجموعه ۳۰ قسمتی هر شب از شبکه سوم سیما در حال پخش است.

پایتخت؛ بدون خمسه

به‌جرأت می‌توان گفت تنها مجموعه‌ای است که بینندگان تلویزیون در این سال‌ها همیشه منتظر فصل جدیدش بوده‌اند و حتی تکرارهای چندباره این سریال کسی را دلزده نکرده است. قرار گرفتن ایده‌های بکر و بامزه‌ای که از دل زندگی مردم عادی بیرون می‌آیند در کنار یک گروه اجرایی که همیشه هم در ساخت مجموعه‌های پرمخاطب تلویزیونی موفق بوده‌اند، پایتخت را به یک اثر تلویزیونی بی‌بدیل تبدیل کرده است. کارگردان این مجموعه سیروس مقدم است. کسی که کارنامه حرفه‌ای پرباری دارد و نشان داده یک سریال‌ساز خستگی‌ناپذیر و کاربلد است.

پایتخت، مجموعه‌ای است که از سال ۹۰ تاکنون توانسته محبوبیت خود را در میان مردم حفظ کند و به عضو همیشگی خانواده‌های ایرانی در ایام عید تبدیل شود؛ اما تولید فصل ششم آن، در میانه برخی حواشی، احتمالا، پایتخت ۹۹ را به آخرین فصل این سریال طنز و جذاب تبدیل خواهد کرد.

اتفاقاتی در اواخر دی‌ماه سال گذشته رخ داد که باعث شد محسن تنابنده، طراح، نویسنده و بازیگر این مجموعه، از تلویزیون برای همیشه خداحافظی کند، اما با این حال تنابنده درباره تصمیم خود چنین گفت: «در پی توهین‌هایی که به رخشان بنی‌اعتماد و باران کوثری در تلویزیون رخ داد، اعلام می‌کنم که پس از پایان تصویربرداری «پایتخت ۶» دیگر هیچ همکاری با تلویزیون نخواهم داشت و دیگر هم در هیچ سریال تلویزیونی بازی نخواهم کرد و حتی به‌عنوان نویسنده هم با تلویزیون همکاری نخواهم کرد. هم‌اکنون هم چاره‌ای جز ادامه تصویربرداری «پایتخت ۶» نداریم وگرنه می‌خواستم همین الان همکاری‌ام را با تلویزیون به اتمام برسانم.»

احمد مهران‌فر، بازیگر نقش ارسطو هم بازی در پایتخت ۶ را آخرین حضورش در تلویزیون دانسته و گفته است: «پایتخت۶ آخرین حضورم در تلویزیون خواهد بود و به دلیل توهین‌هایی که به سینماگران معتبر و محترم شده، دیگر به‌هیچ‌عنوان در سریال‌های تلویزیونی و برنامه‌های صداوسیما حاضر نخواهم شد.»

اگر تصمیمات این بازیگران که عملاً ساخت قسمت‌های آینده مجموعه پایتخت بدون حضورشان امکان‌پذیر نیست، تغییر نکند، امسال آخرین قسمت از این مجموعه پخش می‌شود؛ اتفاقی که باعث می‌شود برای همیشه جای خالی‌اش را در رسانه ملی حس کنیم.

کامیون مهدی هاشمی

با ساخت فیلم‌های سینمایی‌اش، ثابت کرده فرمول جذب مخاطب امروزی را می‌داند. مسعود اطیابی که توانسته سال‌های ۹۶ و ۹۷ دو اثر پرفروش سینما یعنی «تگزاس ۱و ۲» را بسازد، امسال برای شبکه دوم سیما سریال «کامیون» را تدارک دیده است. شهاب عباسی بازیگر و کارگردان مجموعه موفق «خنده‌بازار» به‌عنوان نویسنده و بازیگر در این اثر حضور دارد. این مجموعه  که درباره یک پیشکسوت فوتبال است، از بازیگران باتجربه‌ای چون مهدی هاشمی و لعیا زنگنه بهره برده است. البته اطیابی در کنار بازیگران مطرح، چهره‌های جدیدی هم به تلویزیون معرفی کرده است.

تصویربرداری کامیون مانند مجموعه‌های دیگر نوروزی با گسترش ویروس کرونا همزمان شد؛ اتفاقی که باعث تعطیلی بسیاری از پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی شد. اما مسعود اطیابی و گروهش، تصویربرداری‌ این مجموعه را در روزهایی که بیشتر مردم کشور در قرنطینه خانگی به سر می‌بردند، ادامه دادند که البته مورد انتقاد هم قرار گرفت.

این کارگردان در گفت‌وگویی با ایرناپلاس درباره ادامه تصویربرداری‌اش، عنوان کرد: «علی‌رغم میل باطنی‌ام مجبور هستیم این مجموعه را در این شرایط به پایان برسانیم و تلاش می‌کنیم که با حداکثر شرایط بهداشتی کار خود را پیش ببریم. خیلی از میزانسن‌هایمان به دلیل اینکه عوامل کمتر به یکدیگر نزدیک شوند، تغییر پیدا کرده است، اما مجبوریم برای مردمی که دچار بحران هستند، آنتن تلویزیون را پر و مفرح کنیم.»

کامیون یک اثر ۳۰ قسمتی است. اما باید دید آیا می‌تواند با پایتختی که قبل از پخش شدنش طرفداران خود را داشته و دوپینگی که عوامل و بازیگران حرفه‌ای و کاربلد طنز را دارد، رقابت کند؟

میانبر؛ مجموعه‌ای متفاوت

سریالی که شبکه پنج سیما برای ایام نوروز در نظر گرفته است با سایر مجموعه‌هایی که نام برده شد، تفاوت دارد. یزدان فتوحی، کارگردان این مجموعه که با بازی در مجموعه خنده‌بازار به مخاطبان تلویزیون معرفی شد، «میانبر» را با بازیگران قدیمی طنز تلویزیون و سینما روی آنتن برده است. محمود جعفری، سیاوش چراغی‌پور، کمند امیرسلیمانی، غلامرضا نیکخواه و اشکان اشتیاق از جمله بازیگران این مجموعه هستند. اما تفاوتی که در ابتدا برای این اثر قائل شدیم این بود که میانبر قبل از نوروز هم در حال پخش بود. میانبر یک اثر ۹۰ قسمتی است که البته گفته می‌شود فصل‌بندی شده و تقریباً از اوایل اسفندماه در حال پخش است. این مجموعه که در این شب‌ها ساعت ۲۳ پخش می‌شود، مضمونی اجتماعی و کمدی دارد و محوریت داستانش درباره ساکنان یک آپارتمان و اتفاقات شیرین پیرامون آنان است.

سریال‌هایی که می‌توانند یاری‌دهنده این روزها باشند

نکته مثبتی که در مجموع این سریال‌ها دیده می‌شود این است که همه آنها طنز هستند؛ طنزی که با توجه به روزهای پراضطراب و عجیب شیوع ویروس کرونا و قرنطینه شدن مردم در منازلشان می‌تواند لبخندی بر روی لب‌هایشان بیاورد. هر چند که باید دید این مجموعه‌ها می‌توانند گوی سبقت را از برنامه‌هایی چون «دورهمی»، «عصر جدید» و دیگر تاک‌شوها که چندین سال است رقیب سریال‌ها شده‌اند، بربایند؟

آیا دوپینگ، کامیون یا میانبر می‌توانند به موفقیتی چون پایتخت برسند و سال‌های بعدی منتظر پخش قسمت‌های جدیدشان باشیم؟ یا باید همچنان چشم‌انتظار آشتی محسن تنابنده و احمد مهران‌فر با تلویزیون و ساخت قسمت هفتم پایتخت بود؟

گزارش از هنگامه ملکی


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.