آیا اعجاز عددی قرآن واقعیت دارد؟

برخى از نویسندگان و صاحب‏نظران در چند دهه اخیر بعد دیگرى براى اعجاز قرآن بیان کرده ‏اند که همان اعجاز عددى قرآن است.

کد خبر : 75323
تاریخ انتشار : شنبه 20 بهمن 1397 - 11:00

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”، برخى از نویسندگان و صاحب‏نظران در چند دهه اخیر بعد دیگرى براى اعجاز قرآن بیان کرده ‏اند که همان اعجاز عددى قرآن است. اینان ادعا مى‏ کنند که یک نظم ریاضى بر قرآن حاکم است. با ظهور رایانه‏ هایى که مى ‏تواند حساب‏هاى بسیار زیادى را در مدت زمان کمى و با دقت بالائى انجام دهد، پرده از روى نظم ریاضى قرآن برداشته شده و اعجاز این کتاب مقدس بار دیگر بر جهانیان ثابت گردید.

به عنوان مثال برخی صاحبنظران قرآنی کوشش هایی برای کشف معانى و اسرار حروف مقطعه قرآن صورت داده و ثابت کرده اند که رابطه نزدیکى میان حروف مذکور، با حروف سوره ‏اى که در آغاز آن قرار گرفته ‏اند، وجود دارد. مثلا ثابت کرده اند در سوره «ق» و سوره «ص»، نسبت حرف “ق” و “ص” از تمام سوره های قرآن بیشتر است. برخی دیگر تلاش کرده اند نظم ریاضی تکرار واژ ها را در قرآن ثابت کنند.

برای مثال:
واژه دنیا ۱۱۵ بار و واژه آخرت نیز ۱۱۵ بار آمده است.
واژه شیاطین و ملائکه هر کدام ۶۸ بار در قرآن آمده است.
واژه حیات و مشتقات آن و نیز واژه موت ۱۴۵ بار در قرآن آمده است.[۱]

این صاحبنظران با توجه به این توازن در کلمات قرآن ثابت مى ‏کنند که امکان ندارد قرآن، جز وحى الهى باشد. چرا که این نظم و توازن فوق قدرت انسان و بالاتر از عقل بشرى است. هم چنین می توان ادعای تحریف قرآن را با استناد به این موضوع رد کرد.

برخی قرآن پژوهان با استناد به دلایلی، اعجاز عددی قرآن را رد می کنند، از جمله:

۱٫ در این محاسبات خطاهایی وجود دارد و نمی توان به آنها اطمینان حاصل کرد.
۲٫ بر فرض که توازن و تناسبى در تکرار واژه ‏هاى قرآن باشد، این به تنهایى معجزه بودن قرآن را ثابت نمى‏ کند، زیرا مشابه این امور در کارهاى بشرى وجود دارد.
۳٫ در کتاب و سنّت هیچ اشاره و کنایه ‏اى به وجود نظم ریاضى در قرآن دیده‏ نمی شود. حتی در هیچ جای قرآن به صورت تلویحی نیز به این گونه کاوش ها دعوت نشده ایم.

برخی نیز صحت و سقم این مطالب را نیازمند تحقیقات بیشتر می دانند. از سخنان موافقان و مخالفان اعجاز عددی قرآن استفاده مى ‏شود که نظم ریاضى قرآن در برخی موارد مورد پذیرش موافقان و مخالفان اعجاز عددى واقع شده است، اما به صورت موجبه کلیه (یعنى در همه موارد ادعا شده) مورد قبول نیست. نظم ریاضى قرآن (در همان موارد محدودى که وجود دارد و مورد پذیرش طرفین است) یک مطلب شگفت‏ انگیز است، چرا که یک فرد امّى و درس ناخوانده  طى ۲۳ سال کتابى با نظم خاص ریاضى آورده است که در حالات روانى مختلف مثل جنگ و صلح و در مکان‏ها و زمان‏هاى متفاوت آورده شده است. (نه مثل یک دانشمند فارغ از همه چیز که در یک کتابخانه، با آرامش، کتابى منظم تدوین مى‏ کند) و مطالبى عالى و همراه با فصاحت و بلاغت در آن وجود دارد.

امّا آیا مى ‏توان ادعا کرد که این نظم ریاضى، اعجاز قرآن را نیز ثابت کند؟

از آنجا که نظم ریاضی قرآن در تمام موارد قابل اثبات نیست و تنها در برخی موارد چنین نظمی مشاهده شده است، نمی توان نام اعجاز بر آن نهاد. هم چنین از آنجا که در کتاب و سنت هیچ اشاره ای به چنین اعجازی نشده است نمی توان تنها با تکیه بر موارد محدود، اعجاز قرآن را در ریاضیات ثابت کرد.

بنابراین تنها می توان گفت اعجاز عددی قرآن فعلا قابل اثبات قطعی نیست، اما این مساله به معنای رد کامل این نظریه نیز نمی باشد، بلکه تنها نیاز به تحقیقات و بررسی های بیشتر را لازم می داند.[۲]

پی نوشت:
[۱] .برای مطالعه بیشتر درباره توازن واژگان قرآن رجوع کنید به “اعجاز عددی در قرآن کریم، عبدالرزاق نوفل، ترجمه مصطفی حسینی طباطبایی، نشر ناشر، تهران،۱۳۶۲ش.”
[۲] . پژوهشى در اعجاز علمى قرآن، کتاب مبین، رشت، ۱۳۸۱،ص: ۲۳۲-۲۱۹

 

 


 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.