آکیهیتو رسما از امپراتوری ژاپن کناره‌گیری کرد

آکیهیتو، امپراتوری ژاپن امروز (سه‌شنبه) با حضور در معبد شینتو، با امید به شروع دوره‌ای جدید برای کشورش از سلطنت کناره‌گیری کرد.

کد خبر : 98262
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 اردیبهشت 1398 - 16:53

 

به گزارش پایگاه خبری “ججینبه نقل از ایسنا، شبکه‌های تلویزیونی ورود امپراتور آکیهیتو با لباس سنتی را به معبد اصلی کاشیکودوکورو در توکیو پخش کردند. در مراسم کاخ سلطنتی که عصر امروز به وقت محلی برگزار شد، آکیهیتو مقابل اعضای خاندان سلطنتی و مقام‌های ارشد دولتی بازنشستگی خود را اعلام کرد.

نیمه شب امشب با پایان دوران او، ولیعهد ناروهیتو به عنوان صد و بیست و ششمین امپراتور جایگزین می‌شود. ناروهیتو چهارشنبه بر تخت طلایی می‌نشیند و در مراسم دیگری، یک شمشیر، یک قطعه جواهر و مهرهای سلطنتی را که تاییدی بر جانشینی اوست، تحویل می‌گیرد.

مراسم کناره‌گیری آکیهیتو با حضور شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن، میچیکو همسر امپراتور، نارو هیتو ولیعهد و همسرش و روسای مجالس پارلمان و قضات دادگاه عالی این کشور برگزار شد و در پایان آن، نخست‌وزیر رسما کناره‌گیری امپراتور آکیهیتو را اعلام کرد.

آکیهیتوی سالخورده در سخنانی حین کناره‌گیری از مقامش تاکید کرد: “امروز، وظیفه‌ام را به عنوان امپراتور به اتمام می‌رسانم. از صمیم قلبم از اظهارات نخست‌وزیر آبه که به نمایندگی از مردم ژاپنی ایراد شد، قدردانی می‌کنم. مایه خوشبختی و مباهات است که توانستم از زمان آغاز سلطنت به مدت ۳۰ سال با اعتماد عمیق و احترام مردم ژاپن وظایفم را انجام دهم. از مردم که مرا به عنوان یک سمبل پذیرفته و مورد حمایت خودشان قرار دادند، عمیقا سپاسگزارم. من و همسرم با تمام وجود امیدواریم دوره جدید امپراتوری که از فردا آغاز می‌شود، صلح‌آمیز و مثمرثمر باشد. من برای صلح و شادی کشورم و مردم جهان دعا می‌کنم.”

پایگاه خبر ججین

ساعاتی پیش از آغاز مراسم مذکور، مردم با وجود هوای سرد و نمناک بیرون از ساختمان کاخ تجمع کردند. هزاران تن از مردم ژاپن و بازدیدکنندگان از این کشور در میان تدابیر امنیتی شدید برای مشاهده مراسم امروز در برابر کاخ سلطنتی ازدحام کرده بودند.

آکیهیتو ٨۵ ساله، اولین امپراتور ژاپن در دویست سال اخیر است که از سلطنت کناره‌گیری می‌کند. سایر امپراتوران تا زمان مرگ مقام خود را حفظ کردند.

آکیهیتو در سال ١٩٩٠ با درگذشت امپراتور هیروهیتو به سلطنت رسید. او در سال ٢٠١۶ تلویحا نسبت به استعفای از مقام سلطنت ابراز تمایل کرده بود. براساس گزارش‌ها، او در سال‌های اخیر به دلیل ابتلا به بیماری‌های مختلف تحت درمان بوده است. در پی اعلام تمایل امپراتور به کناره‌گیری، دولت لایحه مربوط به مجوز این اقدام را به تصویب پارلمان رساند و زمینه قانونی برای اجرای خواست امپراتور را فراهم آورد.

رهبران جهان به این تحولات واکنش نشان دادند. مون جائه-این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در نامه‌ای به آکی هیتو بر تاکید او بر صلح و گسترش روابط میان سئول و توکیو قدردانی کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از مشارکت او در روابط دوستانه دو کشور تشکر کرد. ترامپ سال ۲۰۱۷ در جریان سفر به ژاپن با آکی هیتو دیدار داشت و اولین رهبر خارجی است که قصد دارد ماه مه با امپراتوری جدید ژاپن دیدار کند.

امپراتور ژاپن علاوه بر موقعیتی که طبق قانون اساسی در ساختار سیاسی آن کشور داراست، وظایف متعددی را هم در آیین شینتو، مذهب سنتی مردم ژاپن، ایفا می‌کند. مراسم امروز در معبد کاخ سلطنتی به منظور اعلام رسمی قصد امپراتور به کناره‌گیری در برابر مقدسان شیتنو و ارواح امپراتوران سابق ژاپن بود.

طبق تاریخ رسمی ژاپن، آکیهیتو یکصد و بیست و پنجمین امپراتور این کشور است. برای دوره امپراتوری هر یک از امپراتوران ژاپن نامی خاص انتخاب می‌شود و دوره سلطنت آکیهیتو “عصر هیسه‌آیی” نام دارد که به معنی “دستیابی به صلح” است. برای دوره امپراتور بعدی عنوان “عصر ریوا” انتخاب شده است که به معنی “همسازی دلنشین” است. این عناوین با تشریفات خاص و پس از مشورت با کارشناسان تاریخ و ادبیات ژاپن برگزیده و به نخست‌وزیر پیشنهاد می‌شود.

 


 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.