آغاز آخرین تلاش ها برای حفظ برجام

مذاکرات وزیران خارجه ایران و سه کشور اروپایی با هدف حمایت از برجام در مقابل خروج یک‌جانبه آمریکا و چگونگی بهره‌مندی از منافع این توافق برای اعضای باقی‌مانده انجام شد.

کد خبر : 75336
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397 - 7:15

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”، نشست یک ساعت و نیمه چهار جانبه وزیران خارجه ایران و سه کشور اروپایی با حضور فدریکا موگرینی سه شنبه شب در شورای اروپا در بروکسل انجام و دو طرف با دادن اطمینان به یکدیگر برای حفظ برجام تلاش ها در سطوح مختلف را برای متنفع شدن تمام طرف ها از این توافق پس از خروج از برجام در دستور کار قرار دادند.

*ظریف:
اروپایی‌ها گفتند تلاش خود را می‌کنند / کمیسیون مشترک برجام هفته آینده در وین تشکیل می‌شود

وزیر امور خارجه کشورمان نشست خود با وزرای خارجه سه کشور اروپایی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را خوب و مفید توصیف کرد و گفت که اروپایی‌ها متعهد شده‌اند تلاش خود را برای اجرای مفاد توافق‌های نشست امشب به کار گیرند.

محمدجواد ظریف پس از نشست با وزیران خارجه سه کشور اروپایی و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: در این نشست درباره ارائه تضمین و اطمینان به ایران به خصوص مفادی که ایران از آنها منتفع می‌شود، صحبت شد.

وی افزود: خانم موگرینی در بیانیه‌ای که ارائه می‌کند، کارهایی را که قرار است در هفته‌های آینده انجام شود و روی آنها توافق سیاسی صورت گرفته است، اعلام خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه حرکت مناسبی آغاز شده است ابراز امیدواری کرد که این حرکت به نتیجه برسد.

ظریف افزود: ما زمان زیادی نداریم. در چند هفته آینده خواهیم دید آیا اقداماتی که روز روی آن توافق شد در عمل پیش می‌رود یا خیر.

وی تصریح کرد: همه طرف‌های اروپایی تاکید کردند و متعهدند شدند که کارها و اقدامات توافق‌شده را انجام دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: کمیسیون مشترک برجام به درخواست ایران هفته آینده تشکیل می‌شود که در سطح مدیران وزارت خارجه ۱+۴ است. همچنین جلسه وزیران خارجه ۱+۴ به همراه خانم موگرینی نیز پیش‌بینی شده است که در زمان مناسب تشکیل می‌شود.

ظریف گفت: جلسات کارشناسی در روزهای آینده نیز به طور فشرده برگزار می‌شود.

وزیر خارجه کشورمان درباره مواضع ایران در نشست چهارجانبه گفت: ما در این نشست اعلام کردیم باید حقوق ایران در چارچوب برجام تضمین شود و آنها گفتند تلاش خود را می‌کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تحریم رئیس کل بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا گفت: این اقدام مثل بقیه اقدامات آمریکا غیرقانونی است.

*تعهد سه کشور اروپایی به ایجاد اطمینان نسبت به تحقق اهداف برجام

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست ایران و سه کشور اروپایی پیرامون برجام، بیانیه‌ای صادر کرد:
متن این بیانیه به شرح زیر است:

در پی اعلام ایالات متحده مبنی بر خروج آن کشور از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور امنیتی و سیاست خارجی و وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، فرانسه، آلمان و انگلیس در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ در بروکسل دیدار کردند.

شرکت‌کنندگان در این نشست:

– تعهد خود بر ادامه اجرای کامل و موثر برجام را که به اتفاق آرا توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به عنوان عنصری کلیدی در ساختار نظام عدم اشاعه هسته‌ای جهانی و یک دستاورد دیپلماتیک قابل توجه مورد تاکید قرار گرفته است، یادآوری کردند.

– با اظهار تاسف از خروج آمریکا از برجام، بر اینکه رفع تحریم‌های مرتبط هسته‌ای و عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران بخش‌های اساسی توافق (برجام) را تشکیل می‌دهد، صحه گذارند. آنها همچنین بر تعهد خود به ایجاد اطمینان نسبت به ادامه تحقق این اهداف تاکید کرده و موافقت کردند که گفت‌وگوهای خود را در راستای این هدف تعمیق بخشند.

– به طور ویژه متعهد شدند که مباحث کارشناسی فشرده‌ای را با ایران در خصوص مسائل زیر، با هدف رسیدن به راه‌حل‌های عملی ظرف چند هفته آینده آغاز نمایند:

* حفظ و تعمیق روابط اقتصادی با ایران

* تداوم فروش نفت، گاز، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران و تعاملات مالی مربوطه

* تعاملات موثر بانکی با ایران

* ادامه روابط حمل‌ونقل موثر دریایی، زمینی و هوایی و خط آهن با ایران

* تامین بیشتر اعتبارات صادراتی اتحادیه اروپا و ایجاد مسیرهای ویژه در حوزه‌های مالی، بانکی، بیمه‌ای و تجاری با هدف تسهیل همکاری‌های اقتصادی و مالی شامل تسهیل همکاری‌های اقتصادی و مالی شامل ارائه حمایت‌های عملی از تجارت و سرمایه‌گذاری

* تکمیل و اجرای بیشتر یاداشت‌های تفاهم و قراردادهای منعقده بین شرکت‌های اروپایی و طرف‌های ایرانی

* سرمایه‌گذاری بیشتر در ایران

* حمایت از فعالان اقتصادی اتحادیه اروپا و تامین فضای اطمینان‌بخش حقوقی

* ایجاد هرچه بیشتر فضای شفاف و قانونمند

اقتصادی

– یک بار دیگر عزم و اراده خود را برای اجرای برجام در تمامی بخش‌های آن همراه با حسن نیت و در فضایی سازنده مورد تاکید قرار داده و موافقت کردند به مشورت‌های فشرده خود در تمامی سطوح و با سایر اعضای باقیمانده برجام ادامه دهند.

ظریف همچنین هنگام ورود به این مذاکرات در جمع خبرنگاران از فرصت محدود مذاکرات صحبت کرد و گفت: ما می‌خواهیم ببینیم در این چند هفته اراده سیاسی که از طرف اعضای باقی‌مانده در برجام برای حفظ آن مطرح شده است می‌تواند به اقدامات مشخص تبدیل شود یا خیر. ما فرآیندی فشرده را آغاز می‌کنیم که برای آن زمان زیادی نداریم.

همچنین بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس پیش از این مذاکرات اظهار کرد: تمام تلاشمان این است که از کسب و کار قانونی شرکت‌ها و موسسات انگلیسی و دیگر کشورهای اروپایی در ایران در چارچوب برجام حمایت کنیم.

وی در عین حال اظهار کرد که باید نسبت به تهدیدها و نگرانی‌هایی که تحریم‌های جدید آمریکا ایجاد می‌کند، واقع‌بین باشیم.

همچنین فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی اظهار کرد: ما روز چهارشنبه در صوفیه بلغارستان با سران ۲۸ کشور اروپایی درباره نحوه حفظ برجام، حفظ سرمایه‌گذاری‌های خود و مهم‌تر از همه حفظ منافع امنیتی خود گفت‌وگو می‌کنیم و همچنین سران ۲۸ کشور را در جریان محتوای مذاکرات امشب قرار خواهیم داد.

وی تاکید کرد: ما در مذاکرات امشب درباره موضوع هسته‌ای صرفا صحبت می‌کنیم و اینکه چگونه این توافق را حفظ کنیم.

موگرینی بر حفظ امنیت در راستای منع اشاعه هسته‌ای تاکید کرد و گفت: من نمی‌توانم درباره ارائه تضمین صحبت کنم بلکه ما درباره گام‌ها و اقداماتی گفت‌وگو می‌کنیم که یک تلاش هماهنگ برای اجرای کامل توافق باشد.

به گزارش ایسنا، در نشست چهار جانبه وزیران خارجه سه کشور اروپایی و ایران به همراه موگرینی، معاونان و مدیران کل وزارت خارجه‌های طرف‌ها نیز حضور داشتند.

این نشست در محل شورای اروپا برگزار شد.

قرار بود این نشست در چارچوب “شام کاری” برگزار شود که در نهایت به یک “نشست کاری” تبدیل شد.

خبرنگاران و رسانه‌های مستقر در بروکسل و نیز خبرنگاران و رسانه‌هایی از کشورهای مختلف برای پوشش خبری و تصویری این نشست در محل مذاکرات حضور داشتند.

فضای حاکم بر هیات‌های مذاکره‌کننده هنگام ورود به محل نشست چندان صمیمی نبود و هر یک از وزیران خارجه همزمان بر مواضع ملی و منطقه‌ای خود و حتی بین‌المللی تاکید داشتند.

نشست برجامی ایران و کشورهای اروپایی در حالی برگزار می‌شود که صداهای ضد و نقیض، مبهم و سوال‌برانگیزی از سوی چین و روسیه نیز شنیده می‌شود.
سرگی ریابکوف در هفته جاری در اظهارنظرهایی نسبت به اینکه ایران باید امتیازهایی بدهد تا برجام حفظ شود داشته است که این اظهارات تعجب مقامات و افکار عمومی ایران را برانگیخت.

ایران همواره اعلام کرده است با بازیابی و اصلاح یا اضافه و کاستن از مفاد برجام مخالف است و موضوعات دیگر نباید به مساله هسته ای وارد شود.

به گزارش ایسنا، در حالی که کشورهای ۱+۴ (فرانسه، انگلیس، روسیه، چین + آلمان) و ایران تلاش می‌کنند تا برجام را نجات دهند آمریکا روز سه‌شنبه در اقدامی تخریبی تحریم‌هایی را علیه مراکز و نهادهای دولتی ایران به ویژه ولی الله سیف رییس بانک مرکزی کشورمان اعمال کرد.

محمد جواد ظریف در واکنش این اقدام آمریکا را غیرقانونی اعلام کرد.

 

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.