آزادی امثال مازیار ابراهیمی نشان‌دهنده پویایی نظام است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اتهام دست داشتن ایران در حمله به تاسیسات آرامکو گفت: ما این فرافکنی‌ها را رد می‌کنیم. از حقوق مردم یمن دفاع می‌کنیم اما اتهام اقدام نظامی همان فریب و دروغ حداکثری است. کشورهای وابسته همچنان وابسته هستند و کشورهای دیگر برای دوشیدن آنها این حرف‌ها را میزنند. این اتهام از بیخ بی‌اساس است

کد خبر : 105250
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 شهریور 1398 - 6:22

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، سیدعباس موسوی در نشست خبری امروز خود ضمن تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) گفت: در یکی دو روز آینده روز شعر و ادب پارسی را پیش رو داریم که یاد استاد شهریار را گرامی می‌داریم.

وی افزود: در چهارچوب دیپلماسی فعال ایران در هفته‌های اخیر تحرکات دیپلماتیک زیادی چه در سطح وزیر خارجه و رئیس‌جمهور را شاهد بودیم. امروز هم آقای روحانی در ترکیه هستند و امیدواریم مذاکرات پیش رو نتایج خوبی برای مردم سوریه داشته باشد.

ظریف به زودی نیز مهیای سفر به نیویورک می‌شود

موسوی ادامه داد: سفر دکتر ظریف به کشورهای مختلفی را نیز شاهد بودید که به زودی نیز مهیای سفر به نیویورک می‌شوند. در نیویورک هم دیدارها با مقام‌های کشورهای دوست برقرار است.

اتهام دست داشتن ایران در حمله به تاسیسات آرامکو از بیخ بی‌اساس است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص اتهام دست داشتن ایران در حمله به تاسیسات آرامکو گفت: ۵ سال یمن درگیر جنگ است و ائتلاف سعودی‌ها مرتکب جنایات جنگی زیادی شدند و طبیعی است نیروهای یمنی واکنش نشان دهند. ما این فرافکنی‌ها را رد می‌کنیم. از حقوق مردم یمن دفاع می‌کنیم اما اتهام اقدام نظامی همان فریب و دروغ حداکثری است. کشورهای وابسته همچنان وابسته هستند و کشورهای دیگر برای دوشیدن آنها این حرف‌ها را میزنند. این اتهام از بیخ بی‌اساس است.

آزادی امثال مازیار ابراهیمی نشان‌دهنده پویایی نظام است

وی در خصوص گزارش بی بی سی در رابطه با مازیار ابراهیمی گفت: اجازه بدهید وارد مسائل امنیتی نشوم. تنها می‌دانم ایران متهمانی را دستگیر کرده و براساس شواهد بازجویی شدند و بعد عده‌ای در چهارچوب پویا بودن نظام، آزاد و حق و حقوق آنها جبران شد. معاندان در این خصوص اقداماتی انجام دادند اما این نشان پویایی نظام است.

موافقت ترامپ با ایجاد خط اعتباری فرانسه به ما ربطی ندارد

موسوی در رابطه با امکان موافقت ترامپ با ایجاد خط اعتباری فرانسه برای حفظ برجام گفت: ایران بعد از بی‌عملی کشورهای اروپایی اقداماتی انجام داده و آنها هم متعهد به اجرای تعهداتی بودند که خرید نفت ایران و تسهیل مبادلات بانکی جزو این تعهدات بود. در چهارچوب پیشنهادات فرانسه این مساله هم مطرح است و از آنجایی که هنوز برخی کشورها باید برای اجرای تعهداتشان از دیگران اجازه بگیرند، جای تاسف دارد. تعهد آنها پشتوانه قطعنامه شورای امنیت را دارد اما برای اجرای همین تعهد باید از کشور دیگری اجازه بگیرند. من نمی‌دانم شرایط فعلی اجازه و مذاکره آنها در چه مرحله‌ای است. ما همچنان منتظر اقدام اروپا برای اجرای تعهداتشان هستیم و رایزنی ما ادامه دارد. موافقت ترامپ به ما ربطی ندارد.

وی در رابطه با مساله توریسم سلامت گفت: یکی از مزیت‌های نسبی ایران علاوه بر مراکز فرهنگی و تاریخی که برای توریست‌ها علاقمندی ایجاد کرده مساله توریسم سلامت است و وزارت خارجه همواره در این رابطه با وزارت‌خانه‌های مربوطه همکاری می‌کند.

دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در دستور کار ما نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص گمانه زنی برای دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا گفت: چنین دیداری در دستور کار ما نیست و فکر هم نمی‌کنم چنین اتفاقی بیفتاد و آقای روحانی هم مواضع ایران را اعلام کردند.

اقدامات حقوقی برای بازپس‌گیری اموال ایران از کانادا آغاز شده است

موسوی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدام اخیر کانادا در فروش املاک ایران گفت: این پرونده جدید نیست و حکمش دو سال پیش صادر شد و ما همان زمان هشدار دادیم و بعد از اقدام هم گفتیم این اقدام برخلاف نص صریح قانون است و ایران حق خود را برای بازپس‌گیری اموال محفوظ می‌داند و اقدامات حقوقی ما آغاز شده است.

وی در رابطه با ایجاد پیمان پولی ایران و روسیه گفت: ایران با توجه به اقدامات آمریکا در استفاده از دلار و استفاده ابزاری از آن تصمیم گرفته با کشورها از مکانیسم های مالی استفاده کند و تبادل با ارز ملی کشورها در همین راستا آغاز شده است و این پیمان نیز در راستای همین مکانیسم مالی است و امیدواریم تسری پیدا کند.

محدودیت بازرسی آژانس از دانشگاه‌ها ربطی به کاهش تعهدات ما ندارد

موسوی در خصوص محدودیت بازرسی آژانس از دانشگاه‌ها و تایید وزارت علوم گفت: این بازدیدها مربوط به برجام نیست و داوطلبانه و ذیل پروتکل الحاقی است تا بهانه را از دست مخالفان بگیریم و ربطی به کاهش تعهدات ما ندارد.

دستگیری سه تبعه دستگیر شده استرالیایی را  باید از نهادهای امنیتی بپرسید

موسوی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر رایزنی‌های استرالیا در خصوص سه تبعه دستگیر شده این کشور در ایران و دیدار وزرای خارجه ایران و استرالیا در بنگلادش گفت: یک مورد دستگیری تبعه استرالیا سال گذشته اتفاق افتاد که به دلیل جاسوسی بود و به حبس محکوم شد و من در دو مورد بعدی اطلاعی ندارم و باید از نهادهای امنیتی بپرسید. دیدار وزیر خارجه استرالیا با ظریف هم در حاشیه اجلاسی بوده که وزیر امور خارجه کشورمان در بنگلادش شرکت کردند.

به اجرای تعهدات اروپا در چهارچوب برجام دل نبسته‌ایم

وی در خصوص موضع وزارت خارجه در خصوص اخراج بولتون از کاخ سفید گفت: ما اظهارنظری نمی‌کنیم چراکه هرازگاهی این اتفاق در کاخ سفید می‌افتد و کسی توسط آقای ترامپ اخراج می‌شود و برای ما مسائل عملی و اقدامات مهم است که آنها امروز از آن با عنوان فشار حداکثری یاد می‌کنند.

موسوی همچنین در خصوص میزان امیدواری برای اجرای تعهدات اروپا گفت: امیدواری همیشه هست ولی به اجرای تعهدات اروپا در چهارچوب برجام دل نبسته‌ایم. تجربه ١۶ ماهه نشان داده امیدواری کم است اما ما پنجره دیپلماسی را نبسته‌ایم.


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.