آثار رعایت حق‌الناس

رعایت حق‌الناس در قرآن

کد خبر : 42607
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 خرداد 1398 - 0:57

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، خانواده یکی از استوار‌ترین و مهم ترین بناها در اسلام و محبوب‌ترین‌ نهاد نزد خدای تعالی است، اما چه بسا به سبب عدم رعایت حق‌الناس موجب سلب اعتماد و تنفر از یکدیگر شده و بنیان آن متلاشی شود. والدین، نخستین معلم فرزندان هستند که قادرند فرزندان خویش را نسبت به آثار زیانبار آن آگاهی داده و با منع از این گناه آنها را در رسیدن به کمال یاری رسانند. این نوشتار قصد بیان مصادیق حق‌الناس و تأثیر آن در زندگی به استناد قرآن را دارد.

 

 

رعایت حق‌الناس در قرآن

یکی از مصادیق حق‌الناس حفظ آبروی افراد است که با غیبت از بین رفته و اعضا نسبت به هم بدبین خواهند شد. خداوند در سوره حجرات صفاتی را به عنوان مقدمه غیبت برشمرده است. در آیه ۱۱ از این سوره مبارکه می‌خوانیم: اى اهل ایمان، از بسیار پندارها در حق یکدیگر اجتناب کنید که برخى ظنّ و پندارها معصیت است و نیز هرگز (از حال درونى هم) تجسس مکنید و غیبت یکدیگر روا مدارید، هیچ یک از شما آیا دوست مى ‏دارد که گوشت برادر مرده خود را خورد؟ البته کراهت و نفرت از آن دارید (پس بدانید که مثل غیبت مومن به حقیقت، همین است) و از خدا پروا کنید، که خدا بسیار توبه‌پذیری و مهربان است. امام باقر (ع) نیز مفهوم آیه را به زبانی دیگر بیان نموده است: به خدا که حرمت مومن بزرگ‌تر از حرمت کعبه است.

کم‌فروشی

از مصادیق دیگر حق‌الناس کم‌فروشی و ضرر زدن به دیگران است.» خداوند در قرآن می‌فرماید: واى بر کم‌فروشان. آنها که وقتى براى خود کیل مى ‏کنند حق خود را به‌طور کامل مىگیرند. اما هنگامى که مى‏‌خواهند براى دیگران کیل یا وزن کنند کم مى‌گذارند این نکته نیز قابل توجه است که آیات فوق گرچه تنها از کم‌فروشى درباره کیل و وزن سخن مى‏گوید، ولى بدون شک مفهوم آیه وسیع است و هرگونه کم‌‏فروشى را هر چند در معدودات (چیزهایى را که با عدد مى‏ فروشند) نیز شامل مى ‏شود.

اسراف

یکی دیگر از مصادیق حق‌الناس اسراف است و اسراف یعنى تجاوز کردن از اندازه و اعتدال و پیامبر (ص) در تفسیر آیه ۶۷ سوره فرقان فرمود: هرکس در غیر مورد لازم (بجا و درست)، خرج کند اسراف کرده است. امام على (ع) فرمود: «بیش از کفاف (مقدار متعارف رفع نیازها) اسراف است.» فردی از امام صادق(ع) از مفهوم آیه شریفه «و لا تُبذِّرْ تبْذِیراً» (اسرى، ۲۶) پرسید. امام فرمود: هر که چیزى در غیر فرمان خدا خرج کند مبذر است و هر که در راه خیر خرج کند مقتصد است. کسى که همه دارائى خود را بپاشد و بى ‏چیز بماند به او مبذر گویند. گفت: در مصرف حلال هم تبذیر هست؟ فرمود: آرى.

 

 

 

 

 


 

 

telegram.me/jajinnews

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.