«کفریا-فوعه» از محاصره تا آزادی؛ روایت ۳ سال ایستادگی در نفس‌گیرترین شرایط +تصاویر

عملیات تخلیه ساکنان باقی‌مانده در شهرک‌های کفریا-فوعه در حومه ادلب که بیش از سه سال در محاصره گروه‌های تروریستی بودند و در برابر صدها حمله آنها مقاومت کردند، به پایان رسید.

کد خبر : 81408
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 تیر 1397 - 17:52

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین به نقل از خبرگزاری تسنیم،عملیات خروج آخرین گروه از شهروندان باقی‌مانده در کفریا و فوعه از چهارشنبه ۲۷ تیر ماه آغاز شد و تا صبح امروز پنجشنبه ۲۸ تیر ماه ادامه یافت.

 

پایگاه خبر ججین

آمار ساکنان شهرک‌های کفریا و فوعه تا پیش از محاصره، حدود ۴۰ هزار نفر بود که در این مناطق با مساحت حدود ۲۵ هزار کیلومتر مربع زندگی می‌کردند تا اینکه باند تروریستی موسوم به جیش‌الفتح در مارس ۲۰۱۵ میلادی، شهر ادلب و مناطق اطراف آن را به اشغال خود درآورد و از آن زمان شهرک‌های کفریا و فوعه در محاصره همه جانبه تروریست‌های تکفیری قرار گرفت.

پایگاه خبر ججین

از لحظه تشکیل باند تروریستی موسوم به جیش‌الفتح، تروریست خطرناک سعودی به نام عبدالله المحیسنی بر اشغال این شهرک‌های مقاوم و سربریدن همه مردان و زنان و کودکانش اصرار می‌کرد که برخی ویدئوهایی که تروریست‌ها در فضای مجازی قرار داده بودند، این ماهیت وحشیانه مفتی وهابی سعودی را مورد تاکید قرار داده است.

پایگاه خبر ججینپایگاه خبر ججین

گروه‌های تروریستی مستقر در اطراف این دو شهرک، با انواع سلاح‌های سنگین اعم از موشک و توپ و تک تیراندازهای خود به طور مستمر مردم این شهرک‌ها را هدف قرار می‌دادند که در مجموع ۱۹۲۳ نفر به شهادت رسیدند و ۳۸۶۸ نفر هم زخمی شدند که بیشتر آنها زن و کودک بودند.

پایگاه خبر ججین

محاصره سه ساله سبب مختل شدن تمام ارکان و ابعاد زندگی در این شهرک‌ها شد به طوری که تروریست‌ها مانع ورود هرگونه مواد  غذایی و دارویی می‌شدند که مشکلات زیادی را به ویژه برای بیماران، کودکان و سالخوردگان به وجود آورد.

پایگاه خبر ججین

در زمینه انرژی، به سبب آنکه گروه‌های تروریستی جریان برق این شهرک‌ها را قطع کرده بودند و کمبود شدید سوخت، بر موتورهای کوچک و متوسط برای دستیابی به انرژی برق تکیه شد آن هم برای مدتی بسیار اندک در طول روز در صورت امکان، اما همین وسایل هم به مرور زمان به سبب خرابی‌های مکرر و نبود امکانات برای حفظ و یا جایگزینی از بین رفت و دیگر قابل استفاده نبود. در زمینه رفت و آمد و تردد هم مشکلات این دو شهرک تشدید شد.

پایگاه خبر ججین

در خصوص آب این دو شهرک با کمبود شدید آب روبرو بودند به طوری که میزان آبی که دریافت می‌کردند تنها برای رفع نیازهای حداکثر ۱۵ روز یعنی نصف ماه کافی بود و مردم مجبور بودند شرایط بسیار سختی را تحمل کنند.

پایگاه خبر ججین

کشاورزان این مناطق در دوران محاصره شدید سه ساله، از کمبود شدید آرد در کفریا و الفوعه و عدم امکان کاشت محصولات کشاورزی به سبب اقدام تروریست‌ها در از بین بردن بیش از ۷۰ درصد اراضی کشاورزی سخن می‌گفتند و اینکه، آنچه باقی مانده نیز قابل کشاورزی نیست،‌چرا که آب به میزان لازم برای آبیاری زمین‌ها و سوخت هم برای ادوات کشاورزی وجود ندارد و اگر محاصره برای چند ماه دیگر ادامه یاید،‌مردم از گرسنگی خواهند مُرد.

پایگاه خبر ججین

تروریست‌های تکفیری بارها طی این سال به زمین‌های کشاورزی اندک مردم فوعه و کفریا حمله می‌کردند و محصولاتشان را به آتش می‌کشیدند.

پایگاه خبر ججین

مدارس هم به خاطر گلوله‌باران هر روزه این دو شهرک از سوی گروه‌های تروریستی از ترس به خطر افتادن جان کودکان تعطیل شد و دانش‌آموزان و دانشجویان از تکمیل تحصیلات خود در خارج از این دو شهرک محروم شدند.

پایگاه خبر ججین

یکی از معلمان زن ساکن این شهرک در دوران محاصره به خبرنگار تسنیم در سوریه گفته بود بیشتر مدارس به سبب حملات خمپاره‌ای تروریست‌ها آسیب دیده است و مدت تحصیل دانش‌آموزان به سه ساعت یا کمتر از آن در روز رسیده است، زیرا علاوه بر سرمای هوا، دانش‌آموزان هر روز در معرض حملات خمپاره‌ای و تک تیراندازان تروریست قرار دارند.

پایگاه خبر ججین

در زمینه بهداشتی و سلامتی، در سایه سکوت جامعه بین‌المللی رنج ساکنان این دو شهرک هر روز بیشتر می‌شد به طوری که تنها مرکز بهداشتی شهرک فوعه با مشکلات زیادی از جمله کمبود پزشک و امکانات و تجهیزات پزشکی روبرو بود و این کمبود به حدی بود که کارکنان این مرکز تنها به ارائه کمک‌های اولیه می‌پرداختند و این وضع سبب افزایش آمار شهدا می‌شد.

پایگاه خبر ججین

پایگاه خبر ججین

محاصره همه جانبه فوعه و کفریا از سوی گروه‌های تروریستی سبب شده بود که دولت سوریه هر گاه فرصت فراهم می‌شد، از طریق نیروی هوایی کمک‌هایی را برای مردم این شهرک‌ها ارسال می‌کرد، ولی تنها تعداد کمی از این محموله‌های پرتاب شده سالم به دست مردم می‌رسید چرا که تروریست‌ها با سلاح‌های خود این محموله‌ها را هدف قرار می‌دادند .

پایگاه خبر ججین

حملات گروه‌های  تروریستی به فوعه- کفریا طی ۳ ساله محاصره

با وجود محاصره و کوچ اجباری نیمی از ساکنان فوعه و کفریا، رزمندگان کمیته‌های مردمی توانستند طی سه سال محاصره تمام تلاش‌های تروریست‌ها برای ورود و اشغال این شهرک‌ها را ناکام بگذارند، این شهرک‌ها در معرض حملات گسترده‌ای قرار داشت که شدیدترین آن، یورش باند تروریستی جیش‌ الفتح در آگوست ۲۰۱۵ به منطقه  الصواغیه در شرق فوعه بود، تروریست‌ها در این حمله متحمل تلفات سنگین شدند و صدها نفر از آنها به هلاکت رسیده یا زخمی شدند و حدود ۲۰ دستگاه انواع تانک و خودروی سنگین آنها منهدم شد.

پایگاه خبر ججین

دومین حمله گسترده تروریست‌ها در ماه فوریه ۲۰۱۶ از سمت ناحیه دیرالزغب در جنوب فوعه که منطقه‌ای در همجواری شهر بنش بود که البته تروریست‌ها در این حمله هم شکست خوردند و متحمل تلفات سنگین شدند.

اولین مرحله خروج ساکنان کفریا و فوعه

با اجرای توافق خروج بیماران و افراد دارای شرایط خاص انسانی از فوعه و کفریا،‌دو گروه از مجروحان در اواخر سال ۲۰۱۶ از طریق زمینی به ترکیه و سپس از راه هوایی به لبنان و دمشق و دومین گروه در اوایل سال ۲۰۱۷ از طریق زمینی از راه ادلب به حماه و سپس دمشق در چارچوب توافق فوعه-کفریا در حومه ادلب و مضایا-الزبدانی در حومه دمشق رفتند.

پایگاه خبر ججین

رنج‌نامه ساکنان کفریا و فوعه هنگام سوارشدن به اتوبوس‌ها و ترک خانه و دیارشان

دو گزینه در برابر ساکنان فوعه و کفریا بیشتر نمانده بود، یا باقی ماندن و زندگی سخت و دشوار زیر گلوله‌باران و ویرانی و یا خروج و رها کردن وطن و دوستان، این‌ها روایاتی است که مادران هنگام سوار شدن به اتوبوس به خبرنگار تسنیم در کفریا و فوعه بیان کردند.

پایگاه خبر ججین

یکی از این مادران به خبرنگار تسنیم در فوعه و کفریا گفته بود: افراد مسلح ما را از اینجا راندند و مجبورمان کردند تا منازلمان را ترک کنیم، چرا؟ ما دیگر نمی‌توانیم به‌خاطر حملات مستمر موشکی و گلوله‌باران و کمبود غذا در اینجا زندگی کنیم، جوانان ما از شدت گرسنگی به‌روی زمین می‌افتند.

پایگاه خبر ججین

یک زن دیگر تصریح کرده بود: شرایط در شهرمان روز به روز بدتر می‌شود، نه غذایی وجود دارد و نه دارو، هر روز شهید و زخمی داریم، بیماران ما جان می‌‌دهند و مجروحان ما درد را تحمل می‌کنند، ما امیدواریم که سازمان ملل و رئیس جمهور بشار اسد، حزب‌الله و سید حسن نصرالله وضعیتمان را درک کنند و فوراً راه‌حلی برای ما پیدا کنند، زیرا راه‌حل‌های موقت هیچ سودی نداشته و درباره فجایع انسانی هشدار می‌دهیم.

پایگاه خبر ججین

زن دیگری هم از وضعیت دشوار زندگی در سایه حملات مستمر تروریست‌های تکفیری اینگونه سخن گفته بود: ما در محاصره‌ بودیم، در معرض خمپاره و گلوله قرار داشتیم، و امروز تروریست‌ها ما را وادار به ترک خانه و دیارمان کرده اند، قطعاً ما دیگر از اینجا خارج می‌شویم و عزیزترین کسان خود را جا می‌گذاریم، امیدواریم که خداوند ما را به خانواده‌هایمان ملحق کند.

جنایت هولناک تروریست‌ها در قتل عام ده‌ها زن و کودک خارج شده از کفریا و فوعه

بر اساس توافقات با حامیان گروه‌های تروریستی، ده‌ها نفر از ساکنان فوعه و کفریا به ویژه بیماران طی سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ از این شهرک‌ها خارج شدند از جمله توافقی که در  ۱۱-۴-۲۰۱۷ صورت گرفت و یکی از شروط آن در آن زمان، اخراج ۳۸۰۰ فرد مسلح و خانواده‌هایشان از طریق چهار گذرگاه از شهرک‌های مضایا، بقین، الزبدانی و الجبل الشرقی درحومه دمشق به سمت ادلب در مقابل خروج ۸ هزار نفر از ساکنان فوعه و کفریا در حومه ادلب به سمت استان حلب به عنوان اولین ایستگاه بود، اما در جریان خروج اهالی فوعه و کفریا، تروریست‌های تکفیری در یک جنایت هولناک در  ۱۵-۴-۲۰۱۷ هنگام ورود اتوبوس‌های حامل مردم به منطقه الراشیدن در غرب حلب، دست به حمله انتحاری زدند که در نتیجه آن دست‌کم ۱۰۰ نفر شهید شدند که بیشتر آنها زن و کودک بودند،‌ده‌ها نفر هم زخمی شدند که این جنایت برای مدت کوتاهی در برابر اجرای توافق وقفه ایجاد کرد تا با خروج افراد باقی مانده به مناطق تحت کنترل ارتش در حلب از طریق گذرگاه راموسه این روند تکمیل شود.

پایگاه خبر ججین

با گذشت چند ماه از به دست آمدن توافق فراگیر، مرحله دوم اجرا شد به طوری  که ۴۵ دستگاه اتوبوس حامل سه هزار نفر از ساکنان فوعه و کفریا در مقابل خروج ۱۱ اتوبوس حامل افراد مسلح از الزبدانی، سرغایا و الجبل الشرقی خارج شد.

پایگاه خبر ججین

آخرین مرحله خروج ساکنان کفریا و فوعه

در اواخر آوریل سال ۲۰۱۸ آخرین توافق برای تخلیه حدود ۱۲۰۰ نفر از ساکنان فوعه و کفریا در برابر اخراج تروریست‌های جبهه النصره از اردوگاه الیرموک در جنوب دمشق به دست آمد، اما مردم فوعه و کفریا این توافق را به سبب اندک بودن تعداد کسانی که خارج خواهند شد،‌نپذیرفتند و خواستار خروج همه اهالی فوعه و کفریا شدند، که این مسئله سبب شد وضعیت این دو شهرک به همان وضع موجود باقی بماند تا اینکه توافقی در  ۱۷/۷/۲۰۱۸(جولای) به دست آمد که بر خروج کامل تمام ساکنان باقی‌مانده فوعه و کفریا که تعدادشان ۹۶۰۰ نفر بود با تضمین‌های بین‌المللی تصریح می‌کرد که در عمل صبح روز چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۲۱ دستگاه اتوبوس وارد این شهرک‌ها شد تا تمام مردم باقی‌مانده را از طریق گذرگاه العیس به مرکز اسکان موقت در جبرین منتقل کند در مقابل ۱۵۰۰ تروریست به سمت ادلب منتقل شدند با تکمیل خروج آخرین گروه از ساکنان فوعه و کفریا و ورود آنها به حلب ، تمام مردم این دو شهرک تخلیه شدند و آنها سرزمین‌های خود را در حالی ترک کردند که خاطره سه سال ایستادگی و مقاومت جانانه در برابر گروه‌های تروریستی تکفیری در سخت‌ترین شرایط اقتصادی انسانی و تهدیدهای مکرر هیچ گاه از یادشان نخواهد رفت.

پایگاه خبر ججین

پایگاه خبر ججین

 


 

 

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.