به گزارش پایگاه خبری “ججین، بیش از نیم قرن پیش یعنی در سال ۱۳۴۶، پس از چندین تلاش ناموفق برای ساخت اتومبیل‌های فیات در ایران، قرارداد مونتاژ پیکان در ایران میان شرکت ایران ناسیونال (ایران خودرو کنونی) و گروه صنعتی روتس (صاحب کارخانه تالبوت) انگلستان بسته شد. در آن زمان، یک دهه از تولید این خودرو در انگلستان می‌گذشت. بعد از راه‌اندازی خط تولید پیکان، میزان محبوبیت این خودرو نوستالژیک به‌حدی رسید که هویدا نخست وزیر وقت ایران، آن را به بنز زیر پای خود ترجیح داد و تصمیم گرفت به جمع پیکان‌سواران بپیوندد. محبوبیت پیکان بعد از سه سال از راه‌اندازی خط تولید آن آنقدر بالا گرفت که تولد باشکوهی برای آن در استادیوم آزادی برگزار شد. در این مراسم آهنگ «تولدت مبارک» به سفارش ایران‌ ناسیونال برای نخستین بار رونمایی شد؛ آهنگی که به زمزمه ثابت جشن‌های تولد تبدیل شده است.

 

 

سرنوشت خودرو نوستالژیک

اما بعد از انقلاب در روند تولید پیکان برخی تغییرات ایجاد شد. سال ۱۳۵۹ بود که ساخت پیکان با ظاهر جدید (طراحی شرکت کرایسلر معروف به چراغ بنزی) در کشور آغاز شد. روند مونتاژ پیکان در ایران خودرو به‌همین ترتیب تا سال ۱۳۶۴ ادامه یافت و کماکان قطعات اصلی از خارج از کشور وارد می‌شد. اما قسمت‌هایی چون بدنه، رادیاتور، شیشه و کمک فنر عقب و جلو در ایران ساخته می‌شدند. در سال ۱۳۶۴ خط تولید پیکان در کرایسلر انگلستان متوقف و در شرکت پژو فرانسه ادغام شد. این موضوع شرکت ایرانی را با بحران مواجه کرد؛ به‌گونه‌ای که تولید پیکان از ۷۰ هزار دستگاه در سال به سه هزار دستگاه در سال ۱۳۶۸ محدود شد. در این سال کارخانه پژو موافقت کرد که ایران‌خودرو با به کار بردن سیستم تعلیق و موتور پژو ۵۰۴ روی بدنه پیکان، به تولید پیکان ادامه دهد. به این ترتیب روند تولید پیکان پژویی حدود ۶ سال ادامه داشت. پس از آن و در شهریورماه ۱۳۷۱،‌ ایران‌خودرو با ساخت قطعات لازم در کشور و کاستن از حجم موتور، پیکان۱۶۰۰ را ساخت که تولید آن تا ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۴ و تعطیلی دائمی خط تولید ادامه داشت. هر چند برادر آن (وانت‌پیکان) توانست یک دهه بیشتر دوام بیاورد.

 

 

مظنه قیمت‌ها

با وجود اینکه ۱۴ سال از تعطیلی دائمی تولید پیکان می‌گذرد، اما نگاهی به آگاهی‌ سایت‌ها نشان می‌دهد این خودرو هنوز در بازار، خرید و فروش می‌شود. این خودروی ملی و در اصطلاح موزه‌ای با قیمت‌های گوناگونی در بازار خودرو یافت می‌شود. برخی مدل‌های پیکان که در سال ۱۳۷۷ ساخته شده‌اند با قیمتی ۵ میلیون فروخته می‌شوند و برخی دیگر تا ۷۵ میلیون هم قیمت‌گذاری شده و مشتری‌های خاص به خود را دارند. در ادامه این گزارش لیستی از قیمت‌های روز پیکان آورده شده است.

 

 

در جدول زیر میزان قیمت خودروهای پیکان کم‌کارکرد (نسبت به سن خودرو) را بخوانید

سال ساختمیزان کارکردقیمت بازار (تومان)
۱۳۸۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
۱۳۸۳۲۷۸۰۰۰۲۴,۵۰۰,۰۰۰
۱۳۸۲۴۷۰۰۰۳۳,۰۰۰,۰۰۰
۱۳۸۱۲۵۰۰۰۰۱۱,۲۰۰,۰۰۰
۱۳۸۷۳۶۸۲۱۳۲۱,۰۰۰,۰۰۰
۱۳۷۹۲۴۰۰۰۰۱۴,۵۰۰,۰۰۰
۱۳۷۸۲۰۰۰۰۰۱۴,۰۰۰,۰۰۰
۱۳۷۷۱۱۹۰۰۰۲۳,۸۰۰,۰۰۰
قبل از ۱۳۶۶۸۵۵۸۸۵,۰۰۰,۰۰۰

 

 

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد