شماره : 1872974
10 / 9 / 1404 - 1:10

درباره سخنان عجیب حسن روحانی/ عملیات علیه اتحاد مقدس و کارسازی برای اسرائیل

آقای حسن روحانی، رئیس جمهور اسبق، بار دیگر در دیدار وزیران و معاونان زمان ریاست‌جمهوری خود، درباره جنگ ۱۲ روزه تحلیل‌ها و توصیه‌هایی ارائه کرده است که بسیار قابل نقد است.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، نقد به یک سخنرانی یا موضع‌گیری را می‌توان از دو جنبه صورت داد؛ نخست: تحلیل جزئیاتی است که در آن سخنرانی یا موضع‌گیری به کار رفته است؛ تحلیل از این جهت که آیا جزئیات و تمامیت آن گفته، صادق و اجزائیش با هم سازگار است و یا خیر.

و دوم: تحلیل کلیات یک موضع‌گیری؛ از آن جهت که کارکردش و مقصودش دقیقاً چیست و یا چه می‌تواند باشد؟

یکم: آقای روحانی در بخش اولیّه سخنانش با اشاره به ماجرای الخبر در عربستان، تفسیر نارسیستی و توام با خودشیفتگی از ماجرا دارد و می‌گوید که او شخصاً با دیپلماسی در آن مقطع جلوی جنگ را گرفته است! او جزئیاتی هم از مذاکراتش با مقام عربستانی نقل می‌کند که قاعدتاً برای بیننده امکان راستی آزمایی ندارد؛ امّا مخاطب حتماً می‌تواند از حسن روحانی چند پرسش کلیدی را مطرح کند:

  1. آقای روحانی! شما مدعی هستی که غیر از مذاکرات شما، هیچ اهرم دیگری مانع از جنگ نشد؟ یعنی هم آمریکا و اسرائیل در آن زمان همه‌ی توانش را داشتند و هم ایران هیچ امکان بازدارنده خاصی نداشت و فقط شما با منطق سقراطی و ارسطوئیت توانستی مانع یک جنگ بزرگ شوی؟ این تفسیر، بیش از حد نارسیستی نیست؟
  2. جناب روحانی! اینکه شما در طراز افلاطون توانستی مقام عربستانی را قانع کنی و همین مانع از جنگ شد، می‌دانی چه پیامد منطقی دارد؟ یعنی مسئله دشمن در دشمنی، صرفاً یک بحث منطقی و شبهات علمی واقعی است و اگر واقعاً او را بتوانیم اقناع کنیم و دست او را از استدلال پر کنیم، دیگر جایی برای دشمنی و حمله نمی‌ماند!

این میزان از اعتبار به دشمن دادن و او را منطقی جلوه دادن، واقعی و عقلانی نیست؟ یا مصداق دست دشمن را گرفتن است؟

  1. اگر بپذیریم که جناب روحانی با منطق و مذاکره‌اش می‌توانسته جلوی حمله را بگیرد، پس لاجرم می‌توانیم این را هم بگوئیم که پس وقتی که جلوی حمله آمریکا و ترور حاج قاسم سلیمانی را نگرفت، تلاشی نکرده و خدائی نکرده موافق بوده؟ یا آنگاه که شهید فخری زاده در آب‌سرد تهران ترور شد، آقای روحانی و دوستانش مانع نشدند چون مذاکره نکردند؟ یا مثلاً وقتی ترامپ از برجام خارج شد، مشکل این بود که روحانی مذاکره نکرده بود و مرام نگذاشته بود برای برجام؟ و یا وقتی اسرائیل در صنعت هسته‌ای کشور آشکارا خرابکاری می‌کرد، مشکل از عدم تلاش جناب روحانی بود؟
    این تبعات مهمی است که اگر آقای حسن روحانی بداند احتمالاً آن حس نارسیستی اولیه‌اش می‌تواند فروکش کند!

دوّم: آقای روحانی می‌گوید که ما اگر بازدارندگی گسترده منطقه‌ای داشته باشیم، کار دشمن سخت‌تر می‌شود؛ بدین معنا که اگر عراق و سوریه و لبنان و دیگر کشورهای منطقه می‌توانستند در مقابل اسرائیل بایستند، اسرائیل به این سادگی نمی‌توانست به آسمان ایران بیاید و شرارت کند.

حرف غلطی نیست؛ اما اینکه جناب روحانی این گزاره را حق‌به‌جانب به کار می‌برد خیلی عجیب است! آقای روحانی این گزاره را خودش قبول دارد؟ اگر دارد، پس این را هم قبول دارد که عدم کمک کافی دولت به ماجرای رفع فتنه از سوریه در سالهای ۹۲ و ۹۳ می‌تواند نزدیک به خیانت باشد؟ یکی از گلایه‌های بسیار بزرگ حاج قاسم سلیمانی، عدم همراهی دولت روحانی در ماجرای سوریه بود؛ ایشان برخی جلسات را با اشک ترک می‌کرد، اما نهایتاً به دستور رهبر معظم انقلاب ایستاد و نگذاشت ماجرای سوریه حداقل ۱۲ سال زودتر و با حالتی بدتر رخ بدهد! آقای روحانی اینها را به خاطر نمی‌آورد؟

سوّم: آقای روحانی می‌گوید «امن شدن فضا» در همه‌ی ساحتهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و … خوب است اما امنیتی کردن فضا غلط است؛ این هم گزاره غلطی نیست؛ اما آقای روحانی خودش بهتر از بقیه نمی‌داند که امنیتی‌ترین دولت، دولت خودش بود؟ به نحوی که تنها وزیر غیرامنیتی آقای روحانی، همان وزیر اطلاعاتش بود! یعنی بقیه وزرا همگی مهمترین سابقه‌شان، سابقه امنیتی بود!  سابقه امنیتی داشتن نه تنها بد نیست، بلکه خوب هم هست و حتماً آن فرد خدمتی کرده است؛ امّا اینکه کابینه را آنطور بچینی و دیگران را اینطور نصیحت کنی، اصلاً با عقل جور نمی‌آید! با چیز دیگر چرا.

چهارم: آقای روحانی می‌گوید: تکرار نشدن جنگ فقط دست خود ماست! این جمله از آقای روحانی، جزو عجیب ترین گزاره‌هاست و از قضا برخی روزنامه‌های وابسته به جریان اصلاح‌طلب، همین بخش را برجسته کرده‌اند.

اما تبعات منطقی این گزاره چیست؟

  1. اگر جنگی رخ بدهد قاعدتاً خودمان مقصریم؛ پس دشمنی دشمن، امر ثانویه محسوب می‌شود!
  2. اگر جنگی رخ بدهد مقصر خودمانیم، پس اینکه برجام هم توسط ترامپ پاره شد، تقصیر خود روحانی باید باشد. شاید جناب روحانی بگوید آنهم تقصیر ما بود ولی تقصیر بقیه حاکمیت! خب در این باره خود آقای روحانی قبلاً اعلام موضع کرده است؛ کار تا آنجا پیش رفت که جناب روحانی می‌گفت اگر کسی با آمریکای بعد از پاره کردن برجام مذاکره کند دیوانه است! خب چرا آنجا ترامپ را دیوانه بخوانیم؟ او که مقصر نبوده، شاید با منطق فعلی آقای روحانی، آنکس که برجام را به ثمر آورده عاقل نبوده. چون بالاخره اگر چیزی رخ بدهد مقصر فقط خودمانیم!

پنجم: اما در تحلیل کلان‌تر ماجرا چند نکته به نظر می رسد که اهمیت داشته باشد:

  1. آقای روحانی در حالی ردای یک متخصص امنیتی و ناصح نظامی را به تن خود می‌کند که از قضا می توان با استدلالهای مختلف اثبات کرد که یکی از دلایل اصلی اینکه دشمن جرات می‌کند به ایران حمله کند، اولاً محاسباتی است که دولت او در هشت سال برای دشمن ایجاد کرد. ثانیاً: بلایی است که او به لحاظ اقتصادی و اجتماعی بر سر کشور آورد و ثالثاً: بن بستی است که او برای دیپلماسی تولید کرد! دولت روحانی با مذاکره‌ی بد، و دیپلماسی فرسوده و افتضاح کاری کرد که عملاً همه‌ی مسیرها به سمت دیپلماسی هم بسته شد. دولت آمریکا که پیش از دولت روحانی آرزوی مذاکره با ایران می‌ کرد، بعد از برجام و پاره کردن برجام، مسیر دیپلماسی را هم بست و با ۱۲ شرط پامپئو، وزیر خارجه وقت آمریکا، عملاً بیانیه تسلیم ایران را نوشت و گفت نیازی به گفتگو هم نیست، همینها را باید بپذیرید!
  2. آنچه آقای روحانی می‌گوید، علیرغم مقدمات ریاکارانه‌اش، در نهایت صرفاً به سود اسرائیل است و دشمن را تبرئه می‌کند. اگر حمله‌ای شود مقصر مائیم و این مائیم که فضا را امنیتی می‌کنیم، پس اسرائیل چرا باید سرزنش شود؟
  3. مواضع روحانی عملاً یک عملیات سیاسی علیه اتحاد مقدس است؛ او در واقع به سود اسرائیل به اتحاد مقدس می‌تازد اما با مقدماتی که تصور شود حالت واقع‌بینانه و دلسوزانه دارد.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1872974 توسط ججین و در روز دوشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴ ساعت 01:10:46
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1872973
10 / 9 / 1404 - 1:00

قالیباف: از روز ششم جنگ هرجا را اراده کردیم، زدیم

رئیس مجلس در دیدار مدیران رسانه‌ها گفت: در روز پنجم و ششم اسرائیلی‌ها منفعل شدند زیرا زمین و آسمان آنها در دستان ما بود و هر کجا را اراده کردیم، زدیم.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، نشست صمیمانه‌ و صریح جمع زیادی از مدیران رسانه‌های کشور از طیف‌ها و جریان‌های سیاسی مختلف با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، شامگاه شنبه (۸ آذرماه ۱۴۰۴) و در آستانه فرارسیدن روز مجلس برگزار شد.

در این جلسه که بیش از ۳ ساعت به طول انجامید، ابتدا حدود ۳۰ نفر از مدیران مسئول رسانه‌های کشور به بیان دیدگاه‌ها، انتقادات، گلایه و پیشنهادات و پرسش‌های خود درباره مسائل مختلف کشور از جمله مسائل رسانه‌ها پرداختند.

سپس در بخش پایانی این نشست، قالیباف با اشاره به برخی نکات مدیران مسئول رسانه‌ها درباره جنگ ۱۲روزه با بیان اینکه باید بپذیریم شرایط قبل و بعد از جنگ ۱۲روزه متفاوت است، گفت: دشمن صهیونیستی با حمایت‌های همه‌جانبه دولت کنونی آمریکا اقدام خودش را انجام داد اما مردم ایران مقابل این توطئه ایستادند.

وی با اشاره به تحرکات دشمن صهیونیستی در منطقه از جمله سوریه، لبنان، عراق و قطر تاکید کرد: این واقعیت‌ها پیش روی ماست و در مقابل این دشمن باید با اقتدار، آمادگی و قدرت مقابل این دشمن بایستیم.

قالیباف با یادآوری جزئیاتی از جنگ ۱۲روزه افزود: من یک‌بار دیگر در زندگی‌ام مشاهده کردم، حضرت آقا همانند دوران دفاع مقدس که به نمایندگی از امام خمینی (ره) در جبهه‌های اهواز حاضر بودند، در میدان و اتاق فرماندهی جنگ حاضر شدند و قبل از ساعت ۸ صبح روز آغاز تهاجم دشمن، همه فرماندهانی که منصوب شدند به‌صورت حضوری توجیه شدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشادت رزمندگان موشکی در ایام این جنگ و شهادت آن‌ها اظهار کرد: دشمن فکر نمی‌کرد ما با قدرت برگردیم اما با فداکاری و تلاش رزمندگان‌مان، در روزهای پنجم الی ششم جنگ، ما غلبه آتش بر دشمن پیدا کردیم و نواخت تیر و آتش‌مان، روز به روز بهتر و دقیق‌تر شد یعنی به تناسب اینکه آنها در فضای ما بودند، ما در فضا و زمین آنها بودیم و هرجا را اراده کردیم، زدیم.

قالیباف با تاکید بر اینکه ما با همه ناتو درگیر بودیم و این واقعیت مشهودی است، گفت: ترامپ در سال ۲۰۱۶ که رئیس جمهور آمریکا شد، ۴ میلیارد دلار از کشورهای منطقه عربی دریافت کرد تا سیستم پدافند مشترک بین کشورها ایجاد کند که این شبکه پدافندی، غیر از سیستم گنبد آهنین و پدافند ناتو و سایر سامانه‌های ضدموشک منطقه است.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در چنین شرایطی ما در عملیات‌های موشکی خود لایه‌های پدافندی ناتو و غیره را رد کردیم؛ در روز اول و دوم، حجم پهپادهای ما با هواپیماهایی که آنها در آسمان داشتند برابر بود و هواپیماهاشان حتی فرصت نمی‌کردند در فرودگاه خودشان فرود بیایند و گاهاً در فرودگاه کشور دیگری فرود می‌آمدند و بعداً به فرودگاه خودشان می‌رفتند.

وی عنوان کرد: نهایتاً در روز پنجم و ششم آنها منفعل شدند زیرا زمین و آسمان آنها در دستان ما بود و هر کجا را اراده کردیم، زدیم؛ و همینجا بود که وَنس، معاون رئیس جمهور آمریکا از روز ششم مستقیماً پیگیری کرد که ما حاضر هستیم وزیر خارجه ایران را در هر کجا ببینیم اما شما آتش‌بس را بپذیرید.

قالیباف با بیان اینکه آنها به هیچ یک از اهدافشان نرسیدند، گفت: در یکی از مراسم‌های سالگرد شهید حسن تهرانی‌مقدم گفتم که ما حتما به توان موشکی خودمان افتخار می‌کنیم اما دید و باورم این است، آنچه جمهوری اسلامی ایران را مستحکم، مقتدر و ماندگار می‌کند، قلب مردم ایران است، نه فقط موشک‌های ما و در کنار قدرت موشک‌های ما، یکپارچگی مردم و انسجام اجتماعی باعث شد لذت پیروزی بر دشمن را درک کنیم و بچشیم.

وی تاکید کرد: با اطمینان می‌گویم که قدرت ما از جهت کمی و کیفی، با همه مسائل و سختی‌ها، بیش تر از گذشته است زیرا تجربه‌هایی که ما در بعد عملیاتی، تکنیکی و تاکتیکی در یک سال اخیر به‌خصوص جنگ ۱۲روزه به‌دست آوردیم اصلاً قابل مقایسه با قبل نیست.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه انسجام اجتماعی باید مورد توجه قرار بگیرد و رسانه‌ها در این زمینه موثر هستند، افزود: این مولفه نباید لقلقه زبان باشد بلکه باید باور ما باشد؛ در این حوزه نیازمند محبت، گذشت و همچنین انتقاد سازنده هستیم تا مردم با قلب خود و اعتماد که مهمترین عامل سرمایه اجتماعی است، احساس کنند که همه ما در حال تلاش برای حل مشکلات آن‌ها هستیم.

وی اظهار کرد: در طول عمر رژیم صهیونیستی، هیچ نیرویی نتوانست تل‌آویو را زیر آتش قرار دهد که این موضوع در جنگ‌های سابق این رژیم با کشورهای عربی قابل مشاهده است.

قالیباف افزود: در کنار رژیم صهیونیستی، وقتی آمریکایی‌ها به خاک ایران تجاوز کردند، ما نیز مقر سنتکام را مورد هدف قرار دادیم و اگر آنها ۱۴ بمب پرتاب کردند ما ۱۴ موشک به مقر سنتکام شلیک کردیم و ۷ موشک به این پایگاه مهم اصابت کرد.

وی ادامه داد: با توجه به گنبد آهنین، دکترین نظامی آنها و موشک‌هایی که در اختیار داشتند، باید عنوان کرد که مطابق اطلاعات جمع‌آوری‌شده و گزارش‌ها، حجم تخریب موشک‌های ما بسیار قابل توجه بوده است.

۲۲ قانون داریم که هر کدام می‌تواند تحول ایجاد کند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد مجلس در سال‌های اخیر گفت: به جرأت می‌گویم که ما ۲۲ قانون داریم که هر کدام می‌تواند تحول ایجاد کند زیرا آنها را با درایت، پختگی و به‌صورت هدفمند پیگیری کرده‌ایم تا زیرساخت قانونی لازم برای تحول در کشور ایجاد شود؛ به‌عنوان مثال قانون نظام تامین مالی فرصت‌های بزرگی را ایجاد می‌کند اما متاسفانه به این قانون در اجرا بی‌توجهی می‌شود.

قالیباف با بیان این که در عرصه قانون متورم هستیم به فرایند تنقیح قوانین و حذف قوانین زائد اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر با کمک هوش مصنوعی حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ قانون که در طول ۱۱۹ سال قانون‌گذاری در کشور مصوب شده را جمع‌آوری و دسته‌بندی کرده‌ایم این سامانه با عنوان سامانه قانون‌یار اکنون در اختیار عموم مردم است و البته این تعداد قانون را در تنقیح قوانین به حدود ۳۵۰۰ قانون تبدیل خواهیم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح موضوع ناکارآمدی در حل مسائل از سوی برخی حاضران در این نشست، افزود: یکی از اشکالات این است که ما می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم در صورتی که اگر مشکلات را به مسئله تبدیل نکنیم، مشکلات قابل حل نیستند و این یکی از عوامل ناکارآمدی در حل مسائل است؛ در واقع ما باید مشکلات را تبدیل به مسئله کنیم و مسئله از سوی ما به رسمیت شناخته شده تا بتوانیم مسائل را حل کنیم.

وی بیان کرد: این درحالی است که ما چنین کاری را انجام نمی‌دهیم و حداکثر شجاعت و تدبیر ما، آن است که مشکل را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل می‌کنیم؛ در این میان برای عبور از این آسیب جدی تلاش کردیم، برنامه هفتم کاملاً مسئله‌محور باشد؛ لذا از رسانه‌ها می‌خواهم اگر در جایی از آن مشکلی احساس می‌کنند که قابل بررسی باشد این نکات را به ما منتقل کنند و ما نیز قادریم اشکالات برنامه ۵ ساله را در کمتر از ۴۵ روز اصلاح کنیم.

قالیباف با بیان این که در برنامه هفتم برای حل ۹ مسئله مهم کشور در قالب ۳۰ ماده قانون‌گذاری و سیاستگذاری شده است، اظهار کرد: معتقدم اگر اجرا و تحقق همین ۳۰ ماده از برنامه هفتم، آغاز شود، بسیاری دیگر از موضوعات در دل آنها حل خواهد شد.

وی در این راستا، عنوان کرد: طی ۳۰ سال گذشته همواره گفته‌ام با هر نگاه و عقیده‌ای اگر به ایران، انقلاب، آینده فرزندان و اسلام علاقمند هستیم، وظیفه داریم کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برسانیم.

قالیباف با تاکید بر اینکه همواره به مسئله کارآمدی تاکید کرده‌ام، گفت: این مهم با هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی محقق می‌شود.

رئیس مجلس در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که درحالی که ۸۵ درصد اقتصاد ما دولتی است نمی شود حرف از مردمی‌سازی زد، گفت: به‌عنوان مثال سهام عدالت به حدود ۵۰ میلیون نفر ارائه شده اما مدیریت آن به مردم داده نشده است!

وی در همین زمینه گفت: آیا از میان ۵۰ میلیون نفر سهامدار، افراد توانمندی وجود ندارند که بتوانند پول خود را مدیریت کنند!؟ ما از میان این ۵۰ میلیون نفر، به نخبگان احتیاج داریم که این مسئله را مدیریت کنند و این یعنی مردمی‌سازی.

بر اساس این گزارش، مدیران رسانه‌های حاضر در این نشست به ضرورت حمایت از خبرنگاران، اصلاح قانون مطبوعات، رعایت شروط وفاق اجتماعی، ایجاد مفاهمه جدی میان مسئولان و مردم در راستای حل مسائل کشور و توجه به حکمرانی کارآمد و اصلاح ناکارامدی‌ها پرداختند.

همچنین موضوعات مربوط به فضای مجازی، اصلاح ساختار انرژی ، ارزیابی اجرای برنامه هفتم، لزوم دوری از نگاه حاکمیتی به رسانه‌ها و توجه به رسانه‌های بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای آسیب‌شناسی مسائل کشور، ایجاد نظام انتخاباتی تناسبی، افزایش نظارت مجلس بر اجرای قوانین و… از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مدیران رسانه‌های کشور به آن اشاره کردند.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1872973 توسط ججین و در روز دوشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴ ساعت 01:00:45
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1872972
10 / 9 / 1404 - 0:50

‌‌لرستان در شدیدترین خشک‌سالی نیم‌قرن/ فروچاله‌ها به جان دشت‌ها افتاد

استانی که روزگاری با نام رودهای خروشان شناخته می‌شد، امروز درگیر یکی از عمیق‌ترین بحران‌های آبی نیم‌قرن اخیر است.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، پاییز از نیمه گذشته و لرستان در میانه یک بحران آبیِ فعال و چندلایه قرار دارد. این تصویر تنها کاهشِ نرمالِ بارش فصلی نیست؛ بلکه فروپاشی نسبیِ ترازِ آبی است.

پاییز لرستان بدون حتی یک میلی‌متر بارش مؤثر آغاز شد و ردِ بحران را از کوهستان‌های زاگرس تا دشت‌های جنوبی گستراند. کاهش شدید دبی رودخانه‌ها و ذخایر پشت سدها، وضعیت آب این استان را حالا به‌شکل هشدارآمیزی به نمایش گذاشته‌است.

بررسی روند بلندمدت بارش‌ها نشان می‌دهد لرستان با سابقۀ رودها و چشمه‌ها در پنج سال گذشته یکی از شدیدترین افت‌های بارندگی در غرب کشور را تجربه کرده‌است.

متوسط بارندگی سالانه که باید در بازه‌ای حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر نوسان داشته باشد، در برخی سال‌ها به زیر ۳۵۰ میلی‌متر سقوط کرده و در برخی ایستگاه‌ها رکوردهایی تاریخی ثبت شده که در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بوده‌است.

این کاهش نه‌فقط در مجموع بارش، بلکه در توزیع زمانی آن نیز دیده می‌شود؛ به‌گونه‌ای که بخش عمده‌ای از بارش‌ها در بازه‌های کوتاه و به‌صورت رگباری رخ داده و امکان نفوذ مؤثر به سفره‌های زیرزمینی را از بین برده‌است.

بررسی آخرین برآوردهای فنی در حوزه آب نشان می‌دهد لرستان وارد یکی از سخت‌ترین دوره‌های کم‌آبی در نیم‌قرن اخیر شده‌است. خشک‌سالی حالا تنها به معنای کم‌بارشی نیست؛ این بحران یک واکنش زنجیره‌ای است که در آن هر حلقه، حلقه‌ بعدی را نیز از کار می‌اندازد.

کاهش بارندگی به افت جریان رودخانه‌ها منجر شده، افت رودخانه‌ها ذخایر سدها را تحلیل برده، کاهش امکان تنظیم آب از سدها فشار را به آبخوان‌ها منتقل کرده و پمپاژ فزاینده‌ آب‌های زیرزمینی خود به افت لایه‌های آب و فرونشست زمین انجامیده‌است.

اخبار استان لرستان , استان لرستان , نظام مسائل استان لرستان , بحران آب , نظام مسائل استان ,

تازیانه خشک‌سالی بر دشت

یک پژوهش علمی که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و تحلیل شاخص‌های پوشش گیاهی وضعیت خشک‌سالی در لرستان را بررسی کرده، نتایج قابل‌توجهی دارد. طی ۲۰ سال گذشته، مناطق بدون خشک‌سالی در لرستان حدود ۱۴.۷٪ کاهش یافته‌اند.

در عوض مناطق با خشک‌سالی خفیف در این بازه زمانی حدود ۶.۵٪ افزایش یافته‌اند و مناطق با خشکسالی متوسط حدود ۸.۲٪ گسترش یافته‌اند. این تغییرات با کاهش پوشش گیاهی (کاهش مناطق با پوشش گیاهی فشرده) و افزایش مناطق زمین برهنه/خاک همراه بوده‌است.

داده‌های علمی مستقل تأیید می‌کنند که لرستان طی دو دهه گذشته روندی رو به تشدید خشک‌سالی، کاهش پوشش گیاهی و تخریب محیط‌زیست را تجربه کرده‌است.َ

از سوی دیگر سدها به حدی خالی‌اند که نقش تنظیم‌کننده و ذخیره‌ای آن‌ها به‌شدت تضعیف شده، سفره‌های زیرزمینی به‌سرعت افت کرده‌اند، دبی چشمه‌ها کاهشِ شدید یافته و شبکه‌های شهری و روستایی تأمین آب را تجربه‌ای شکننده می‌دانند.

این وضعیت محصول تلاقی سه مجموعه عاملِ طبیعی و انسانی است: کاهش بلندمدت بارش و تغییر اقلیم، برداشت مازاد از سفره‌های زیرزمینی و الگوهای نامتناسبِ مصرف و کشت.

مجموع ظرفیت ذخیره سدهای لرستان اکنون به ۱۰ درصد رسیده و تنها حدود ۲۰ میلیون متر مکعب آب در مخازن موجود است که بخش مهمی از آن نیز در رده حجم مرده طبقه‌بندی می‌شود.

بررسی روند پرشدگی سدها طی پنج سال اخیر نشان می‌دهد کسری مخازن نه‌تنها جبران نشده بلکه روندی افزایشی داشته است. کاهش ورودی رودخانه‌ها، افت شدید رواناب‌ها کاهش تغذیه آبخوان‌ها و استمرار برداشت‌ها باعث شده تراز آبی هر سال منفی‌تر شود.

اخبار استان لرستان , استان لرستان , نظام مسائل استان لرستان , بحران آب , نظام مسائل استان ,

فروپاشی ذخایر سطحی لرستان

لرستان اکنون وارد مرحله‌ خشکی چندلایه شده‌است؛ به این معنا که نه‌فقط بارندگی کاهش یافته، بلکه ذخایر پشتیبان نیز به‌طور هم‌زمان تحلیل رفته‌اند.

در بسیاری از استان‌ها، سدها حداقل امکان مدیریت نوسانات اقلیمی را فراهم می‌کنند، اما در لرستان، سدها خود قربانی همین نوسانات شده‌اند.

زمانی که یک سد برای چند سال پیاپی به زیر تراز بحرانی می‌رسد، بازگشت آن بسیار دشوار می‌شود. سطوح گلی و رسوبی، تبخیر بالا و فرسایش شدید باعث می‌شود حتی در صورت بارندگی مناسب، بازدهی ذخیره‌سازی به‌شدت کاهش یابد.

این فرآیند در لرستان باعث شده که مجموع ورودی آب به شش سد فعال نیز تنها ۰.۱۴ مترمکعب‌برثانیه گزارش شود. پیامد فوری این کاهش شدید، محدودیت در حقابه‌ کشاورزی است.

اما مسئله به اینجا ختم نمی‌شود. زمانی که سدها توان تنظیم منابع را از دست می‌دهند، فشار مستقیم به شبکه‌ آب شرب منتقل می‌شود. شهرها ناچار می‌شوند به سراغ چاه‌های عمیق‌تر بروند، کیفیت آب کاهش می‌یابد، هزینه‌ پمپاژ بالا می‌رود. فروپاشی سدها حالا بحران را از سطح زمین به عمق زمین کشانده‌است.

شرایط منابع زیرزمینی، به‌مراتب نگران‌کننده‌تر است. میانگینِ افت سطحِ آبخوان‌ها به حدود ۶ متر گزارش شده که به‌لحاظ تراز حجمی معادل از دسترفتنِ حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب از ذخایر زیرزمینی در بازه‌های اخیر برآورد می‌شود.

مقایسه داده‌های سالانه نیز حکایت از آن دارد که حجم کسری مخازن زیرزمینی از حدود ۵۲۲ میلیون مترمکعب در سال قبل به بیش از ۶۰۶ میلیون متر مکعب در سال جاری رسیده؛ افزایشی که بیانگر شتاب‌گرفتن بحران است، نه تثبیت آن.

اخبار استان لرستان , استان لرستان , نظام مسائل استان لرستان , بحران آب , نظام مسائل استان ,

فروپاشی آب در زمین

هر متر افت سطح آب زیرزمینی به‌معنای نابودی میلیون‌ها مترمکعب ذخیره‌ی طبیعی است. وقتی این عدد به شش متر می‌رسد، یعنی لرستان چیزی در حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب از اندوخته‌یاستراتژیک خود را از دست داده‌است.

وقتی تراز منفی منابع زیرزمینی تثبیت می‌شود، نشانه‌های ثانویه آن به‌تدریج بروز پیدا می‌کند؛ از شورشدن منابع آب در برخی مناطق گرفته تا کاهش کیفیت زمین‌های کشاورزی و افزایش احتمال نشست زمین.

نمود بیرونی این فاجعه به‌شکل فروچاله‌ها بروز پیدا کرده‌است. شکاف‌هایی که زمین دهان باز می‌کند و نشان می‌دهد زیرپوست خاک، آب نیست؛ خلأ است. در دشت‌های مرکزی و جنوبی لرستان، ترک‌ها دیگر نشانه‌ خشکی سطحی نیستند، بلکه نشان فروکش کردن ستون‌های حیات در زیر زمین‌اند.

سال‌ها بود که هرگاه بارندگی کم می‌شد، چاه‌های بیشتری حفر می‌شد. مجاز و غیرمجاز. هر کشاورز برای نجات محصول، زمین را می‌شکافت. در چنین شرایطی، هرگونه تداوم برداشت با الگوی فعلی، به معنای فشار بیشتر بر منابعی است که توان جایگزینی طبیعی خود را از دست داده‌اند.

اما بحران آب در لرستان فقط یک معادله‌ طبیعی نیست. بیش از ۸۰ درصد کل مصرف آب در این استان در بخش کشاورزی انجام می‌شود، آن هم عمدتاً با روش‌هایی با راندمان پایین.

کشاورزی‌ای که دهه‌ها بر پایه آب فراوان طراحی شده بود، اکنون با محدودیت‌های شدید مواجه شده‌است. الگوهای کشت همچنان بر اساس شرایط دهه‌های پرآب تنظیم شده‌اند.

آبیاری غرقابی که همچنان در بخش بزرگی از مزارع رایج است، راندمانی حدود ۳۵ درصد دارد. در بهترین حالت، فقط یک‌سوم آبی که مصرف می‌شود به ریشه گیاه می‌رسد.

اخبار استان لرستان , استان لرستان , نظام مسائل استان لرستان , بحران آب , نظام مسائل استان ,

دوره‌ نااطمینانی آبی

در مقابل، سامانه‌های نوین آبیاری می‌توانند این عدد را به بیش از ۸۵ درصد برسانند؛ اما روند توسعه این سامانه‌ها در لرستان کند و پراکنده بوده‌است.

کاهش بارندگی و افزایش تبخیر موجب شده سطح زیر کشت محصولات پاییزه نیز کاهش یابد. بسیاری از کشاورزان یا کشت نکرده‌اند یا زمین‌ها را با حداقل بذر رها کرده‌اند. برخی فقط برای حفظ مالکیت زمین، کشت صوری انجام داده‌اند.

در بخش دامداری نیز اوضاع به همان اندازه بحرانی است. مراتع خشک شده‌اند، چشمه‌ها کم‌آب یا ناپدید شده‌اند و دامداران ناچار شده‌اند دام‌های خود را زودتر از موعد روانه بازار کنند. این عرضه ناگهانی، قیمت دام را کاهش داده و خسارت مضاعفی به خانوارهای دامدار وارد کرده‌است.

در چنین شرایطی، تداوم الگوی کشت پرآب‌بر نه‌تنها یک خطای مدیریتی، بلکه نوعی مخاطره‌ ساختاری محسوب می‌شود. ادامه‌ این وضعیت، در میان‌مدت به نابودی خاک، خالی‌شدن روستاها و گسترش مهاجرت اقلیمی منجر خواهد شد.

موضوع مهم دیگر، الگوی کشت است. کشت بهاره محصولات پرآب‌بر در استانی که سال‌هاست با کسری منابع روبه‌روست، یک تناقض مدیریتی محسوب می‌شود.

در شرایطی که کشاورزی باید متناسب با ظرفیت اقلیمی سامان‌دهی شود، استمرار کشت‌های پرمصرف نه‌تنها منابع آب را تحلیل می‌برد، بلکه آینده اقتصادی روستاها را نیز به خطر می‌اندازد.

پیامدهای این فروپاشیِ تراز آبی رو به همهٔ بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی سرایت کرده‌است. در کشاورزی، مزارعِ آبی و دیم، عملکردشان به‌شدت افت کرده؛ برخی زمین‌ها یا کشتِ خود را کاهش داده‌اند یا به‌کل متروکه شده‌اند.

به‌گفته نامدار صیادی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، تغییر الگوی کشت به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل و بر جایگزینی کشت پاییزه به جای بهاره تأکید شده‌است.

اخبار استان لرستان , استان لرستان , نظام مسائل استان لرستان , بحران آب , نظام مسائل استان ,

آب شرب در سرازیری جیر‌ه‌بندی

اما تصویر بحران فقط به روستاها و مزارع محدود نیست. شهرهای لرستان نیز وارد دوره‌ نااطمینانی آبی شده‌اند. منابع شرب عمدتاً متکی‌بر آب زیرزمینی‌اند. یعنی همان منابعی که کشاورزی آن‌ها را می‌بلعد، شهر هم از همان سهم برمی‌دارد. تضاد پنهانی که هر روز شدیدتر می‌شود

در حوزه تأمین آب شرب، نشانه‌های بحران به‌صورت محسوس‌تری در حال ظهور است. بسیاری از شهرهای لرستان منابع پایدار ندارند و بخش عمده آب شرب از چاه‌ها و چشمه‌ها تأمین می‌شود.

اما افت دبی این منابع، شرایط را بحرانی کرده‌است. در برخی نقاط، کاهش دبی چشمه‌ها به بیش از ۸۰ درصد رسیده و تکیه‌بر منابع زیرزمینی نیز با افت محسوس روبه‌روست.

از طرف دیگر، مشاهدات عملیاتی از سطح بهره‌برداری شهری نشان می‌دهد که ایستگاه‌های مهم پمپاژ و تأمین شهری با کاهش شدیدِ میزان برداشت مواجه شده‌اند.

مثالِ شاخص به‌گفته نورالدین نوریزدان، مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب لرستان، ایستگاه پمپاژ شهید مطهری است که سال گذشته حدود ۱۳۰۰ لیتر در ثانیه از منبع برداشت می‌کرده و اکنون این رقم به حدود ۱۶۰ تا ۲۰۰ لیتر در ثانیه کاهش یافته‌است.

وقتی تکیه‌گاه‌های شهری چنین افتِ شدیدی را تجربه می‌کنند، خطرِ اعمال جیره‌بندیِ آب و اختلال شدید در زندگی شهری و خدمات پایهٔ شهری کاملاً محسوس می‌شود.

از سوی دیگر الگوی نادرست مصرف خانگی نیز فشار مضاعفی بر شبکه‌ها وارد کرده‌است. مصرف آب شرب برای کاربری‌های غیرضروری، عدم رعایت اصول بهینه‌سازی، فرسودگی شبکه‌های توزیع و هدررفت قابل‌توجه آب، شرایط را پیچیده‌تر کرده‌اند.

اخبار استان لرستان , استان لرستان , نظام مسائل استان لرستان , بحران آب , نظام مسائل استان ,

فروپاشی ادامه‌دار آب

پیش‌بینی‌های هواشناسی از احتمال بارش‌های پراکنده در ماه‌های آینده حکایت دارد، اما هیچ‌یک از مدل‌های اقلیمی نوید یک دوره ترسالی پایدار را نمی‌دهد. بارندگی‌های مقطعی اگرچه می‌تواند بخشی از نگرانی‌های کوتاه‌مدت را کاهش دهد، اما قادر به جبران کسری انباشته منابع نیست.

لرستان حالا نمونه‌ای فشرده از بحرانی است که سراسر ایران را در برگرفته، اما شدت، سرعت و عمق آن در این استان نگران‌کننده‌تر از بسیاری مناطق دیگر است.

ترکیب اقلیم نیمه‌خشک، توپوگرافی فرساینده، ضعف زیرساخت‌های آبی و الگوهای مصرف ناپایدار، لرستان را در معرض فرسایش آبی سریع قرار داده‌است.

خشک‌سالی دیگر یک احتمال نیست؛ یک وضعیت موجود است. لرستان حالا نه در آستانه‌ بحران، بلکه در متن بحران آب قرار دارد.

 گزارش از فاطمه نیازی

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1872972 توسط ججین و در روز دوشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴ ساعت 00:50:39
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1873038
10 / 9 / 1404 - 0:45

تشدید آلودگی هوا در اطراف فرودگاه‌ها/ مردم این مناطق بیشتر آسیب می‌بینند

آژانس محیط‌زیست اتحادیه اروپا در گزارشی تازه هشدار داد که ساکنان اطراف فرودگاه‌ها و بنادر در معرض بالاترین سطح آلودگی هوا ناشی از حمل‌ونقل دریایی و هوایی قرار دارند.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، آژانس محیط‌زیست اتحادیه اروپا در گزارشی تازه هشدار داد که ساکنان اطراف فرودگاه‌ها و بنادر در معرض بالاترین سطح آلودگی هوا ناشی از حمل‌ونقل دریایی و هوایی قرار دارند و این مناطق باید هرچه سریع‌تر تحت پایش دقیق‌تر آلودگی قرار بگیرند.

اساس نتایج این ارزیابی، نیتروژن دی‌اکسید (NO₂) و ذرات معلق ریز (PM2.5) به شکل فزاینده‌ای هوای اطراف مراکز مهم حمل‌ونقل هوایی و دریایی را آلوده می‌کنند؛ آلودگی‌هایی که سلامت هزاران شهروند را تهدید کرده و بار محیط‌زیستی این دو صنعت را بیش از پیش برجسته می‌کند.

حمل‌ونقل هوایی و دریایی همچنان از سخت‌ترین بخش‌ها برای کاهش انتشار کربن به شمار می‌روند؛ زیرا اتکای آن‌ها به سوخت‌های فسیلی بسیار بالاست. داده‌های اتحادیه اروپا نشان می‌دهد این دو بخش در مجموع حدود ۸.۴ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند.

طبق گزارش جدید آژانس محیط‌زیست اتحادیه اروپا (EEA)، انتظار می‌رود حمل‌ونقل دریایی تا سال ۲۰۳۰ به اصلی‌ترین منبع آلودگی هوای مرتبط با حمل‌ونقل در شهرهای ساحلی تبدیل شود.

تحلیل‌های EEA نشان می‌دهد: سطح NO₂ در بنادر و فرودگاه‌ها به‌طور مداوم بالاتر از مناطق اطراف است و در برخی نقاط  مانند بنادر پیرئوس و ناپولی و فرودگاه میلان لیناته میزان NO₂ حتی از حد مجاز سالانه ۲۰۳۰ اتحادیه اروپا نیز فراتر رفته است. در نیمی از بنادر بررسی‌شده، میزان NO₂ بیش از دو برابر مناطق پیرامونی بوده است.

بر اساس این گزارش، آمستردام و آنتورپ بالاترین غلظت‌های آلایندگی NO₂ را ثبت کرده‌اند و پس از آن الجزیراس، بارسلون، استکهلم، هامبورگ و ناپولی قرار دارند.

EEA تأکید می‌کند که این روندها علاوه‌بر انتشار کشتی‌ها یا هواپیماها، ممکن است تحت‌تأثیر منابع شهری دیگر مانند خودروها و کامیون‌ها نیز باشد.

پیچیدگی تأثیر PM2.5

درحالی‌که افزایش NO₂ تقریباً مستقیم و قابل‌ردیابی است، تأثیر ذرات ریز PM2.5 پیچیده‌تر بوده و به‌طور کامل نمی‌توان آن را فقط به بنادر یا فرودگاه‌ها نسبت داد؛ با این حال شش فرودگاه و ۱۳ بندر سطح آلایندگی بالاتر از حد تعیین‌شده برای سال ۲۰۳۰ را ثبت کرده‌اند.

کارشناسان آلودگی ناشی از شناورهای روشن و بی‌حرکت در بندر را «غیرضروری» توصیف کرده و یکی از سریع‌ترین راه‌حل‌ها را استفاده از سیستم‌های برق‌رسانی ساحلی دانسته‌اند.

در حالی که آلودگی هوای اطراف فرودگاه‌ها و بنادر در اروپا رو به افزایش است، در تهران سهم این آلایندگی‌ها تنها ۳ درصد کل آلودگی مربوط به شهر است و فرودگاه‌ها هنوز تهدید جدی برای کیفیت هوا محسوب نمی‌شوند.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1873038 توسط ججین و در روز دوشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴ ساعت 00:45:46
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1872949
10 / 9 / 1404 - 0:40

کارت سوخت سفید تکذیب شد

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد کارت سوخت تحت عنوان «کارت سوخت سفید» در سامانه هوشمند سوخت وجود ندارد.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، اخیرا شایعاتی ذیل کلید واژه «کارت‌های سوخت سفید» در فضای مجازی مطرح شده است که در این باره ضمن تکذیب ادعاهای مطرح شده، ذکر نکات ذیل ضروری به نظر می‌رسد:

۱- اساسا امکان وجود کارت سوخت تحت عنوان «کارت سوخت سفید» در سامانه هوشمند سوخت وجود ندارد. فرآیند ثبت درخواست و صدور کارت سوخت، یک فرآیند بین دستگاهی است که هر کارت براساس شماره شناسایی خودرو(VIN) دقیقا به یک وسیله نقلیه موتوری تخصیص داده شده است.

۲ – طبق اطلاعات سامانه هوشمند سوخت، ۳۱ میلیون کارت سوخت فعال وجود دارد که از این تعداد ۲۲ میلیون کارت برای گروه خودروی سواری، ۶ میلیون برای گروه موتورسیکلت، و ۳ میلیون کارت سوخت برای خودروهای دولتی و عمومی صادر شده است. همچنین بنا بر اعلام پلیس راهور، تعداد کل وسایل نقلیه کشور بالغ بر ۴۰ میلیون ناوگان است.

۳ – این شرکت آمادگی دارد تا تمامی اطلاعات مرتبط را جهت صحت سنجی به نهادهای ذیصلاح ارائه نماید و همچنین حق پیگیری قضایی هرگونه شائبه در این خصوص را برای خود محفوظ میداند.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1872949 توسط ججین و در روز دوشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴ ساعت 00:40:42
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1872964
10 / 9 / 1404 - 0:35

از دهلی تا تهران؛ چگونه جهان مه‌دود را شکست داد و چرا ایران هنوز در چرخه تعطیلی مانده است

در حالی‌ که شهرهایی مثل دهلی، پکن زمانی در صدر آلوده‌ترین نقاط جهان بودند، اما با سیاست‌های سخت‌گیرانه، اصلاح سوخت، توسعه حمل‌ونقل پاک و مدیریت صنعتی توانستند خود را از «مه‌دود» مزمن رهایی دهند، اما تهران همچنان هر زمستان با موجی از تعطیلی مدارس و ادارات به‌جای اقدام‌های ساختاری مواجه است. داده‌های جهانی نشان می‌دهد کشورهایی که زمانی در وضعیت بحرانی بودند با برنامه‌ریزی بلندمدت مسیر تنفس را پیدا کردند، اما ایران هنوز در نقطه‌ای ایستاده که راه‌حل‌های موقت جایگزین تصمیم‌های پایدار شده است.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، آلودگی هوا امروز به یکی از جدی‌ترین تهدیدهای سلامت عمومی در جهان تبدیل شده و بنا بر داده‌های سازمان جهانی بهداشت، سالانه میلیون‌ها نفر به‌طور مستقیم در معرض پیامدهای مرگبار ذرات معلق، گازهای آلاینده و ترکیبات شیمیایی حاصل از سوخت‌های فسیلی قرار می‌گیرند. این بحران، به‌ویژه در کلان‌شهرهای پرجمعیت و کشورهای در حال توسعه، چهره‌ای ملموس‌تر دارد؛ جایی که رشد سریع شهری، فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل، کیفیت پایین سوخت و استقرار نامناسب صنایع، ترکیبی از عوامل پیچیده را پدید آورده است.

در سال‌های اخیر، کشورهایی چون هند، پاکستان، بنگلادش، نیجریه و برخی شهرهای چین در صدر فهرست آلوده‌ترین نقاط جهان قرار داشته‌اند؛ شهرهایی که غلظت ذرات معلق در آنها گاه چندین برابر حد مجاز سازمان جهانی بهداشت ثبت شده است. در چنین شرایطی، آلودگی هوا دیگر صرفاً یک مسئله زیست‌محیطی نیست، بلکه بحرانی اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی به‌شمار می‌رود که می‌تواند بهره‌وری نیروی کار را کاهش دهد، هزینه‌های درمانی را افزایش دهد، مهاجرت‌های اجباری ایجاد کند و کیفیت زندگی شهروندان را به‌طور محسوسی فرسایش دهد.

ایران و به‌ویژه تهران نیز طی دو دهه گذشته با روندی نگران‌کننده در آلودگی هوا روبه‌رو بوده‌اند. ترکیبی از فرسودگی خودروها، سوخت غیر استاندارد، بارگذاری بی‌رویه شهری، جغرافیای بسته و وارونگی دما، شرایطی ایجاد کرده که بسیاری از روزهای سال، هوا در محدوده «ناسالم» یا حتی «بسیار ناسالم» قرار می‌گیرد. در این میان، مقایسه تجربه تهران با شهرهایی که توانسته‌اند بر بحران آلودگی هوا غلبه کنند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ تجربه‌هایی مانند سئول، توکیو، لندن و لس‌آنجلس که با اجرای مجموعه‌ای از اصلاحات ساختاری، قوانین سختگیرانه و توسعه حمل‌ونقل پاک توانستند طی یک بازه چندساله کیفیت هوای خود را بهبود دهند.

گزارش حاضر با مرور وضعیت جهانی آلودگی هوا، معرفی آلوده‌ترین کشورها و تحلیل وضعیت تهران، به بررسی نمونه‌هایی می‌پردازد که توانسته‌اند مسیر عبور از بحران را طی کنند؛ نمونه‌هایی که نشان می‌دهند کنترل آلودگی هوا ممکن است، اما نه با اقدامات سطحی یا مقطعی، بلکه با اراده سیاست‌گذاری، تغییرات زیرساختی و پایبندی به برنامه‌های بلندمدت.

کشورهایی با بیشترین میزان آلاینده هوا

با این حال، برای درک بهتر جایگاه ایران در این مسئله جهانی، بررسی تجربه کشورهایی که با آلودگی شدید مواجه بوده‌اند اهمیت دارد؛ کشورهایی که برخی از آنها در دوره‌هایی به مراتب وضعیتی بدتر از امروز تهران داشته‌اند، اما با اجرای سیاست‌های سختگیرانه و سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل پاک و اصلاح ساختار انرژی توانسته‌اند مسیر کنترل و کاهش آلودگی را طی کنند. مرور این نمونه‌ها نه‌تنها نشان می‌دهد بحران تا چه اندازه می‌تواند گسترده باشد، بلکه روشن می‌کند چه اقداماتی واقعاً نتیجه‌بخش بوده و کدام کشورها موفق به تغییر مسیر شده‌اند.

تجربه ژاپن

دهه‌ ۶۰ و ۷۰ میلادی آلودگی هوا در بعضی شهرهای ژاپن به حد بسیار ناسالم رسیده بود، به گونه‌ای که شهرهایی چون “تویوها”، “یاهاتا”، و مخصوصاً یوکائی‌چی جزء آلوده‌ترین نقاط صنعتی جهان بودند.

این کشور برای مقابله با این معضل محیط زیستی و اجتماعی در گام نخست قانون هوای پاک با استانداردهای بسیار سختگیرانه را اجرایی کرد و در گام بعدی اقدام به انتقال صنایع آلاینده به خارج از محدوده شهری، توسعه حمل‌ونقل عمومی با کیفیت و کنترل شدید خودروها و سوخت کرد.

نتیجه این رویکرد این شد که امروز توکیو و اوزاکا جزء تمیزترین شهرهای پرجمعیت دنیا به شمار می‌روند.

تجربه کره جنوبی

سئول تا اوایل دهه ۹۰ مثل تهران امروز ما بود؛ ترافیک، خودروهای قدیمی، سوخت آلوده و مه‌دود دائمی. دولت مرکزی طی اقدامات کلیدی موفق شد که به طور تدریجی، خودروهای دیزلی قدیمی را حذف کند، استاندارد سوخت فوق‌العاده سخت را اجرایی کرد و توسعه مترو و BRT را در دستور کار قرار داد.

به دنبال آن جریمه‌های‌ سنگین برای صنایع اتخاذ شد و سیاست تغییر ساختار انرژی (گاز و انرژی‌های تجدیدپذیرها) را دنبال کرد. نتیجه آنکه طی ۲۰ سال میزان PM2.5 حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافت.

تجربه چین نمونه بارز موفقیت سریع

پکن در ۲۰۱۳ رسماً «شهر بحران‌زده» از نظر آلودگی هوا اعلام شد، اما دولت چین یک برنامه جنگی راه انداخت؛ یعنی هزاران کارخانه کوچک آلاینده را تعطیل کرد و نظارت شدیدی بر خروج کامل خودروهای بسیار آلاینده داشت و به دنبال آن اقدام به استانداردسازی سوخت پاک کرد.

انتقال نیروگاه‌های زغال‌سنگ از اطراف شهر و نوسازی بزرگ‌مقیاس ناوگان عمومی را پیاده‌سازی کرد. نتیجه این شد که از ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ آلودگی PM2.5 در پکن حدود ۵۰ درصد کاهش یافت.

تجربه آمریکا

وضع آلاینده‌های هوای لس‌آنجلس در دهه ۷۰ از تهران هم بدتر بود، اما با اجرای مقررات بسیار سختگیرانه بر خودروها، توسعه سیستم سوخت پاک، کنترل صنایع شیمیایی و پالایشگاهی توانست آلودگی هوا را کاهش دهد و نتیجه آن شد که آلودگی شدید فتوشیمیایی (اسمگ) به‌شدت کاهش یافت و امروز به وضعیت قابل‌قبول رسیده است.

تجربه بریتانیا

دهه ۵۰ لندن پوشیده از مه‌دود سمی بود و تاکنون خاطره سمی آن در اذهان مانده است ولی این کشور بعد از اجرای قانون هوای پاک، اقدام به خروج تدریجی سوخت زغال‌سنگ از شهر و پاکسازی ناوگان حمل‌ونقل کرد.

نتیجه این شد که انگلستان یکی از موفق‌ترین مدل‌های جهانی کاهش آلودگی شهری محسوب می‌شود.

نکات کلیدی

تجربه جهانی نشان می‌دهد که هیچ کشوری با «پیامک، توصیه، تعطیلی اداری یا اقدامات نمادین» آلودگی هوا را حل نکرده است و همه این کشورها یک سیاست واحد را اتخاذ کرده‌اند؛ «استاندارد سوخت را اصلاح کردند»، «خودروهای آلاینده را حذف کردند»، «صنایع را از شهر بیرون بردند»، «حمل‌ونقل عمومی را جذاب و قابل‌اتکا کردند» و «با مقررات سختگیرانه جلوی دور زدن قانون را گرفتند» و مهمتر از همه « مدیریت انرژی را اصلاح کردند».

تجربه کشورهای موفق نشان می‌دهد که آلودگی هوا نه یک سرنوشت محتوم، بلکه مسئله‌ای قابل مدیریت است؛ به شرط آنکه سیاست‌گذاری‌ها از سطح توصیه و اقدام مقطعی فراتر برود و به اصلاحات واقعی در ساختار انرژی، حمل‌ونقل، صنعت و سوخت منجر شود. همان‌طور که سئول، توکیو، لندن، لس‌آنجلس و پکن طی سال‌های گذشته ثابت کردند، کنترل آلودگی تنها زمانی محقق می‌شود که دولت‌ها بر اجرای استانداردهای سختگیرانه پافشاری کنند و در برابر فشار گروه‌های ذی‌نفع کوتاه نیایند. برای شهری مانند تهران نیز مسیر کاهش آلودگی از همین نقطه آغاز می‌شود: جایگزینی تدریجی خودروهای فرسوده، ارتقای سوخت، ساماندهی صنایع، توسعه حمل‌ونقل پاک و پایبندی مداوم به برنامه‌های بلندمدت. در غیر این صورت، روند کنونی نه‌تنها متوقف نخواهد شد، بلکه هزینه‌های سلامت، اقتصادی و اجتماعی آن با سرعت بیشتری بر پیکره جامعه تحمیل می‌شود.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1872964 توسط ججین و در روز دوشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴ ساعت 00:35:48
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1872963
10 / 9 / 1404 - 0:30

صفحه نخست روزنامه ها/ دوشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴

مهمترین عناوین روزنامه های کشور را در این صفحه یخوانید.

 

 

پایگاه خبری “ججین

عناوین اخبار روزنامه آسیا در روز دوشنبه ۱۰ آذرعناوین اخبار روزنامه ابرار در روز دوشنبه ۱۰ آذرعناوین اخبار روزنامه اترک در روز دوشنبه ۱۰ آذرعناوین اخبار روزنامه اخبار صنعت در روز دوشنبه ۱۰ آذرعناوین اخبار روزنامه افکار در روز دوشنبه ۱۰ آذرعناوین اخبار روزنامه اقتصاد آینده در روز دوشنبه ۱۰ آذرعناوین اخبار روزنامه اقتصاد پویا در روز دوشنبه ۱۰ آذرعناوین اخبار روزنامه اقتصاد سرآمد در روز دوشنبه ۱۰ آذرعناوین اخبار روزنامه امروز در روز دوشنبه ۱۰ آذرعناوین اخبار روزنامه ایده روز در روز دوشنبه ۱۰ آذرعناوین اخبار روزنامه بازار کسب و کار در روز دوشنبه ۱۰ آذرعناوین اخبار روزنامه تجارت در روز دوشنبه ۱۰ آذرعناوین اخبار روزنامه ثروت در روز دوشنبه ۱۰ آذرعناوین اخبار روزنامه جهان صنعت در روز دوشنبه ۱۰ آذرعناوین اخبار روزنامه خوب در روز دوشنبه ۱۰ آذرعناوین اخبار روزنامه عصر ایرانیان در روز دوشنبه ۱۰ آذرعناوین اخبار روزنامه قدس در روز دوشنبه ۱۰ آذرعناوین اخبار روزنامه مردم سالاری در روز دوشنبه ۱۰ آذرعناوین اخبار روزنامه مهد تمدن در روز دوشنبه ۱۰ آذرعناوین اخبار روزنامه مهد تمدن در روز دوشنبه ۱۰ آذر

عناوین اخبار روزنامه ابرار ورزشى در روز دوشنبه ۱۰ آذر

 

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1872963 توسط ججین و در روز دوشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴ ساعت 00:30:49
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1872965
9 / 9 / 1404 - 12:44

رکورد ورود پول به صندوق‌های طلا شکست/ ورود بی‌سابقه ۳.۵همتی در ۱ روز

رکورد تاریخی ورود پول به صندوق‌های طلا طی روز گذشته شکست، در پایان معاملات ۸ آذر، سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی با تزریق بی‌سابقه ۳۵۱۱.۶ میلیارد تومان، رکورد ورود پول به این صندوق‌ها را شکستند.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، در پایان معاملات شنبه ۸ آذر بورس کالا، ۳۵۱۱.۶ میلیارد تومان (بیش از ۳.۵ همت) ورود پول سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی به صندوق‌های طلای بورس کالا به ثبت رسید تا رکورد تاریخی ورود پول به این صندوق‌ها شکسته شود.

این ورود بی‌سابقه سرمایه در حالی رقم خورد که سهم خریداران حقیقی با ۸۴ هزار و ۵۵۷ نفر (۸۲ درصد خریداران)، یک‌هزار و ۵۱ میلیارد تومان و سهم خریداران حقوقی با ۶۰۴ شخص حقوقی (۱۸ درصد خریداران) ۲ هزار و ۳۲۲ میلیارد تومان بوده است.

به‌دنبال این ورود پول، تمامی نمادهای صندوق‌های طلا نیز در پایان ساعت فعالیت بورس کالا در معاملات ۸ آذر، مثبت به کار خود پایان دادند و بازدهی یک‌روزه صندوق‌های طلا بین ۳ تا ۴.۵ درصد بود.

قیمت جهانی طلا ,

رکوردشکنی قیمت شمش طلا و معامله ۱۷۰۰میلیاردتومانی

در معاملات گواهی‌های سپرده کالایی بورس کالا نیز، در گروه شمش طلا بیش از یک میلیون و ۸۳ هزار گواهی سپرده شمش طلا به‌ارزش حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان معامله شد؛ همچنین قیمت هر شمش یک‌کیلویی طلا با رشد حدود ۲.۸درصدی نسبت به قیمت چهارشنبه ۵ آذر، ۱۵ میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان کشف شد.

این قیمت، بالاترین نرخ کشف‌شده برای شمش طلا در بورس کالا از ابتدای معاملات گواهی سپرده شمش طلاست.

رشد قیمت سکه در بورس کالا

در گروه معاملات سکه طلا نیز به‌ارزش حدود ۳۱۷ میلیارد تومان معامله انجام شد و قیمت هر سکه طلای بهار آزادی طرح جدید با رشد ۲.۶درصدی نسبت به آخرین قیمت معاملات ۵ آذر، ۱۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کشف شد.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1872965 توسط ججین و در روز یکشنبه ۹ آذر ۱۴۰۴ ساعت 12:44:45
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر