شماره : 1873183
19 / 9 / 1404 - 10:00

دستگیری ۲ عامل درگیری مرگبار مقابل قهوه‌خانه اوشان

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی پایتخت از شناسایی و دستگیری دو عامل درگیری منجر به قتل مرد ۴۲ ساله در محدوده اوشان تهران خبر داد.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، سرهنگ کارآگاه مرتضی نثاری، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی پایتخت اظهار کرد: در ساعت ۰۲:۲۶ بامداد مورخ ۱۴۰۴/۰۳/۰۷ وقوع یک فقره درگیری منجر به قتل و انتقال مجروح به بیمارستان شهدای تجریش به اداره دهم پلیس آگاهی اعلام شد.

وی افزود: بلافاصله اکیپ بررسی صحنه قتل به‌همراه بازپرس ویژه قتل، تیم تشخیص هویت و کارشناس پزشکی‌قانونی در سردخانه بیمارستان حاضر شدند. جسد مردی به هویت معلوم ۴۲ ساله، مشاهده شد که در معاینه اولیه آثار متعدد جراحت افقی با سلاح سرد در نواحی سر، گردن، کتف، کمر و ساعد چپ وی مشاهده شد.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی پایتخت ادامه داد: در تحقیقات میدانی اولیه مشخص شد ساعت ۰۱:۰۰ همان شب مقتول در آدرس بلوار اوشان، در قهوه‌خانه  با دو مرد ناشناس درگیر شده و بر اثر ضربات چاقو زخمی و توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شده است که متأسفانه جان خود را از دست داده و ضاربان از محل گریخته‌اند.

نثاری افزود: در بازبینی تصاویر دوربین مداربسته قهوه‌خانه و تحقیقات محلی، هویت دو نفر از عاملان درگیری مشخص شد که هردود در محدوده سنی ۲۴ و ۲۵ ساله بودند. در ادامه  بررسی‌ها محرز شد هر دو پس از وقوع درگیری با خودروی پژو ۲۰۷ مشکی‌رنگ از محل گریخته‌اند.

وی گفت: با شناسایی دقیق محل‌های رفت‌وآمد متهمان، طی عملیات ضربتی کارآگاهان اداره دهم هر دو نفر دستگیر شدند. هنگام دستگیری، آثار جراحت در هر دو دست متهم یکی از متهمان مشهود بود که با هماهنگی اورژانس تحت‌الحفظ به مرکز درمانی منتقل شد.

به گفته این مقام انتظامی، در تحقیقات تکمیلی مشخص شد شب حادثه، سامان در داخل خودرو در حال گفت‌وگو با خانم جوانی، روبه‌روی قهوه‌خانه بوده که مقتول از بیرون به آن‌ها نگاه کرده و همین مسئله باعث مشاجره لفظی و درگیری شده است. در ادامه، بهرام برای حمایت از دوستش وارد صحنه شده و با چاقو ضرباتی به مقتول وارد کرده است.

نثاری افزود: متهمان با دستور مرجع قضایی به اتهام مشارکت در قتل عمد بازداشت موقت شده‌اند. تحقیقات برای بررسی انگیزه دقیق و کشف جزئیات بیشتر ادامه دارد.

وی با اشاره به اهمیت کنترل هیجانات آنی و پیشگیری از درگیری‌های خیابانی، تأکید کرد: درگیری‌های لحظه‌ای بر پایه سوء‌تفاهم و خشم ناگهانی، می‌تواند در کمتر از چند ثانیه به جنایتی جبران‌ناپذیر تبدیل شود. از شهروندان انتظار می‌رود در مواجهه با اختلافات یا تحریکات فردی، محیط را ترک کرده و موضوع را از طریق پلیس یا مراجع قضایی پیگیری کنند.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1873183 توسط ججین و در روز چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴ ساعت 10:00:56
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1873166
19 / 9 / 1404 - 9:45

لیورپول با یک پنالتی اینتر را برد/ شب کامبک‌ها؛ بارسا و اتلتیکو زدند، چلسی خورد

بازی بزرگ شب نخست هفته ششم لیگ قهرمانان اروپا با پیروزی لیورپول در خانه اینتر خاتمه یافت.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، شب نخست هفته ششم لیگ قهرمانان اروپا ۲۶-۲۰۲۵ با پیروزی لیورپول مقابل اینتر، برتری بارسلونا و شکست چلسی به پایان رسید.

اینتر که از ساعت ۲۳:۳۰ شب گذشته (سه‌شنبه) و در ورزشگاه سن‌سیرو میزبان لیورپول بود، تن به شکست یک بر صفر مقابل میهمان خود داد. این دومین شکست متوالی اینتر پس از باخت هفته گذشته مقابل اتلتیکومادرید محسوب می‌شود.

تک گل بازی را دومنیک سوبوسلای در دقیقه ۸۸ و از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند؛ این در حالی است که گل دیگر لیورپول توسط ابراهیما کوناته و در دقیقه ۳۲ از سوی VAR رد شد.

در بازی همزمان؛ بارسلونا در ورزشگاه خانگی خود نوکمپ میزبان اینتراخت فرانکفورت بود و در حالی که ابتدا با یک گل از میهمان خود عقب افتاد، کامبک زده و با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی رسید.

ژول کونده، مدافع فرانسوی بلوگرانا هر ۲ گل این تیم را در دقایق ۵۰ و ۵۳ وارد دروازه میهمان آلمانی کرد. یک گل روبرت لواندوفسکی در دقیقه ۱۰ نیز از سوی VAR مردود اعلام شد.

در دیگر بازی؛ چلسی در خانه آتالانتا به میدان رفت و بر خلاف بارسلونا، کامبک خورد. این تیم ابتدا با گل دقیقه ۲۵ ژوائو پدرو پیش افتاد اما در ادامه جانلوکا اسکاماکا که به تازگی از مصدومیتی طولانی بازگشته در دقیقه ۵۵ کار را به تساوی کشاند و سپس شارل دکتلاره در دقیقه ۸۳ کار چلسی را ساخت.

همچنین اتلتیکومادرید نیز بعد از پیروزی روحیه‌بخش هفته گذشته مقابل اینتر؛ این بار در خانه آیندهوون به میدان رفت و در حالی که با یک گل از میزبان خود عقب بود، کامبک زد و به پیروزی ۳ بر ۲ رسید.

خولین آلوارس (۳۷)، دیوید هانکو (۵۲) و الکساندر سورلوث (۵۶) برای روخی‌بلانکو در این بازی گلزنی کردند.

در دیگر بازی‌های برگزار شده نتایج به شرح زیر رقم خوردند:

تاتنهام ۳ – اسلاویاپراگ صفر
موناکو یک – گالاتاسرای صفر
سن‌ژیلوا ۲ – مارسی ۳

در شب دوم و پایانی هفته ششم لیگ قهرمانان اروپا ۲۶-۲۰۲۵ امشب و در دو نوبت ۹ بازی دیگر برگزار خواهند شد.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1873166 توسط ججین و در روز چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴ ساعت 09:45:52
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1873165
19 / 9 / 1404 - 0:50

اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل چهارشنبه ۱۹ آذر

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد؛ طرح زوج و فرد روز چهارشنبه از ۶:۳۰ صبح تا ساعت ۲۰:۳۰ از درب منازل در تهران اجرا می‌شود.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، سردار سید ابوالفضل موسوی پور  رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد با توجه به اعلام کارگروه اضطرار آلودگی هوا در استانداری تهران، طرح زوج و فرد روز چهارشنبه از ۶:۳۰ صبح تا ساعت ۲۰/۳۰ از درب منازل در تهران اجرا می‌شود.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد تردد کامیون‌ها و وسایل نقلیه سنگین نیز به جز وسایل نقلیه حامل سوخت،  دارو ، مواد غذایی  و وسایل نقلیه ای حمل بتن  که مجوز رسمی دارند ،  نیز در تهران حتی در شب ممنوع خواهد بود.

سردار سید ابوالفضل موسوی پور اعلام کرد: پلیس راهور تهران بزرگ ضمن رصد تخلفات زوج و  فرد نسبت به ابطال معاینه فنی خودروهای دودزا نیز اقدام می‌نماید.

قابل ذکر است تردد خودروهای هیبریدی و برقی در سطح شهر تهران بلامانع است.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1873165 توسط ججین و در روز چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴ ساعت 00:50:27
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1873159
19 / 9 / 1404 - 0:45

موج‌سواری ضدانقلاب روی یک جنایت تلخ/ ماجرای قتل زن جوان در گنبدکاووس چه بود؟

قتل زن جوان گنبدی که مادر ۴ فرزند است، سبب جریحه‌دار شدن احساسات مردم این شهر شده و پلیس نیز توانسته در کمتر از ۴۸ ساعت قاتل را شناسایی و دستگیر کند.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، صبح روز چهارشنبه هفته گذشته س.شیرمحمدلی که برای خرید نان از منزل خارج شده، دیگر بازنگشت. موضوع از سوی خانواده به پلیس شهرستان گنبدکاووس اطلاع داده شد تا اینکه حوالی ساعت ۱۲ همان شب، جسد این خانم در کیسه‌ای در نزدیکی محل زندگی‌اش کشف شد.

بررسی‌های پزشکی قانونی نشان می‌داد که علت قتل، خفگی بوده و پس از بررسی محل کشف جسد و آغاز تحقیقات و بررسی‌های فنی همان شب، یک مظنون شناسایی و دستگیر شد.

مظنون این پرونده که طبق گفته اهالی یک عکاسی در همان حوالی دارد مورد بازجویی قرار گرفت. پلیس برای یافتن شواهد و مدارک مستند به محل کار این فرد که نزدیک به محل سکونت مقتول بوده، رفت و سرنخ‌های مهم و غیرقابل انکاری به دست آورد و ظن قتل از سوی متهم تقویت شد.

مظنون این پرونده که با مستندات و شواهدی که پلیس از محل کارش به دست آورده بود، دیگر نمی‌توانست این جنایت را انکار کند، لب به اعتراف گشود و به قتل س. شیرمحمدلی مادری که ۴ فرزند داشت، اعتراف کرد.

سرهنگ نادعلی صادقی، فرمانده انتظامی گنبدکاووس در این باره گفته که به دنبال اعلام گزارش مفقودی یک خانم جوان از اهالی گنبدکاووس و کشف پیکر بی‌جان وی در یکی از معابر شهری، رسیدگی به موضوع به‌سرعت در دستور کار ماموران پلیس آگاهی انتظامی این شهرستان قرار گرفت.

کارآگاهان پلیس آگاهی با انجام اقدامات فنی، تخصصی و شبانه‌روزی، موفق شدند، قاتل را در کمتر از ۴۸ ساعت شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضایی، طی عملیاتی ضربتی دستگیر کنند. متهم پس از مواجهه با مستندات و ادله محکم پلیس، به ارتکاب قتل اعتراف و انگیزه خود را سرقت اعلام کرد.

فرمانده انتظامی گنبدکاووس همچنین با اشاره به تشکیل پرونده و معرفی متهم به مرجع قضایی جهت سیر مراحل قانونی، تصریح کرد: باتوجه به انتشار برخی شایعات درباره انگیزه و جزئیات این حادثه، از شهروندان خواست تا اخبار را صرفاً از منابع رسمی دنبال کرده و به شایعات در فضای مجازی توجه نکنند.

در روزهای گذشته با حضور متهم در محل قتل، بازسازی صحنه انجام شد؛ جمعی از مردم و نزدیکان مقتول نیز با حضور در محل، خشم و ناراحتی خود را از این اتفاق تلخ ابراز کردند و دستگاه قضایی خواستند که عدالت اجرا و قاتل به اشد مجازات برسد.

محمد ارمی، دادستان این شهرستان هم گفته پیکر بی جان زن جوانی که در یکی از خیابان‌های نزدیک محل زندگی وی کشف و شده بود به پزشکی قانونی انتقال یافت و مشخص شد به علت خفگی جان باخته است.

دادستان گنبدکاووس تصریح کرد: متهم پس از مواجهه با قرائن به قتل اعتراف کرد و انگیزه خود را سرقت طلاهای این خانم اعلام کرد. متهم بازداشت است و پرونده در شعبه سوم بازپرسی دادسرای این شهرستان، تشکیل و در حال رسیدگی است.

قتل زن جوانی که مادر ۴ فرزند است، سبب جریحه دار شدن احساسات مردم گنبدکاووس شده است. هرچند ضدانقلاب که طبق معمول نانش را در خون مردم ایران می‌زند و می‌خورد، وارد عمل شده و می‌خواهد با گل‌آلود کردن آب، ماهی خودش را بگیرد؛ اما پلیس توانست در کمتر از ۴۸ ساعت قاتل را شناسایی و بازسازی صحنه جرم را انجام دهد. دستگاه قضایی نیز بارها تأکید کرده است که به هیچ وجه با مجرمان جرایم خشن، مماشاتی نخواهد کرد.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1873159 توسط ججین و در روز چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴ ساعت 00:45:36
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1873184
19 / 9 / 1404 - 0:35

سهم کودکان از کتاب باز هم آب رفت

آمارهای بازار نشر نشان می‌دهد که تعداد عناوین کتاب‌های کودک و نوجوان در آبان‌ماه سال جاری، ۳۱ درصد کمتر از دوره مشابه در سال گذشته بوده است.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، بنا بر آمار منتشر شده خانه کتاب؛ در آبان‌ماه سال جاری تعداد ۱۱ هزار و ۷۰۹ عنوان کتاب منتشر شده که از این تعداد، ۹ هزار و ۳۵۹ اثر در قالب تألیف و دو هزار و ۳۵۰ عنوان کتاب نیز به صورت ترجمه روانه کتابفروشی‌ها شده است. براساس این آمار، سهم تهران از بازار نشر در آبان‌ماه سال جاری، تعداد هفت هزار و ۶۹ عنوان و سهم سایر استان‌ها، چهار هزار و ۶۴۰ عنوان برآورد شده است.

بیشترین عناوین منتشر شده در این ماه مربوط به گروه علوم اجتماعی با دو هزار و ۴۴۷ عنوان، ادبیات با هزار و ۷۷۸ عنوان و ادبیات کودک و نوجوان با هزار و ۷۲۱ عنوان بوده است.

از مجموع آثار منتشر شده در ماه گذشته، تعداد هشت هزار و ۶۳۱ عنوان چاپ اول و تعداد سه هزار و ۷۸ عنوان تجدید چاپ بوده‌اند؛ شمارگان کل کتاب نیز در این ماه به ۱۳ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۱۳۴ نسخه با میانگین هزار و ۱۳۸ نسخه رسید.

قیمت کل آثار منتشر شده در ماه گذشته به ۲۲ میلیارد و ۲۸۶ میلیون و ۴۵۴ هزار و ۱۵۰ ریال رسیده است که در قیاس با دوره مشابه در سال گذشته با شش درصد رشد همراه بوده است.

در حوزه کودک و نوجوان نیز در آبان‌ماه تعداد هزار و ۷۲۱ عنوان منتشر شده که در قیاس با دوره مشابه سال گذشته، با ۳۱ درصد کاهش همراه بوده است. شمارگان کل در این گروه پرمخاطب نیز به دو میلیون و ۴۸۹ هزار و ۵۷۷ نسخه رسیده است که در قیاس با آمار نشر در سال گذشته، بیش از ۳۷ درصد کمتر از دوره مشابه پارسال بوده است.

در گروه ادبیات به عنوان یکی دیگر از گروه‌های پرمخاطب نیز تعداد هزار و ۷۷۸ عنوان منتشر شده که از این تعداد، هزار و ۳۱۱ عنوان تألیف و ۴۶۷ عنوان ترجمه بوده است.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1873184 توسط ججین و در روز چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴ ساعت 00:35:30
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1873157
19 / 9 / 1404 - 0:30

صفحه نخست روزنامه ها/ چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴

مهمترین عناوین روزنامه های کشور را در این صفحه بخوانید.

 

 

پایگاه خبری “ججین

عناوین اخبار روزنامه ابرار در روز چهارشنبه ۱۹ آذرعناوین اخبار روزنامه ابرار اقتصادی در روز چهارشنبه ۱۹ آذرعناوین اخبار روزنامه اترک در روز چهارشنبه ۱۹ آذرعناوین اخبار روزنامه اخبار صنعت در روز چهارشنبه ۱۹ آذرعناوین اخبار روزنامه اسکناس در روز چهارشنبه ۱۹ آذرعناوین اخبار روزنامه افکار در روز چهارشنبه ۱۹ آذرعناوین اخبار روزنامه اقتصاد آینده در روز چهارشنبه ۱۹ آذرعناوین اخبار روزنامه اقتصاد پویا در روز چهارشنبه ۱۹ آذرعناوین اخبار روزنامه اقتصاد سرآمد در روز چهارشنبه ۱۹ آذرعناوین اخبار روزنامه اقتصاد مردم در روز چهارشنبه ۱۹ آذرعناوین اخبار روزنامه اقتصاد ملی در روز چهارشنبه ۱۹ آذرعناوین اخبار روزنامه امروز در روز چهارشنبه ۱۹ آذرعناوین اخبار روزنامه ایده روز در روز چهارشنبه ۱۹ آذرعناوین اخبار روزنامه بازار کسب و کار در روز چهارشنبه ۱۹ آذرعناوین اخبار روزنامه جهان صنعت در روز چهارشنبه ۱۹ آذرعناوین اخبار روزنامه خوب در روز چهارشنبه ۱۹ آذرعناوین اخبار روزنامه صدای اصلاحات در روز چهارشنبه ۱۹ آذرعناوین اخبار روزنامه عصر توسعه در روز چهارشنبه ۱۹ آذرعناوین اخبار روزنامه عصر رسانه در روز چهارشنبه ۱۹ آذرعناوین اخبار روزنامه فوق العاده در روز چهارشنبه ۱۹ آذرعناوین اخبار روزنامه کیهان در روز چهارشنبه ۱۹ آذرعناوین اخبار روزنامه کیمیای وطن در روز چهارشنبه ۱۹ آذرعناوین اخبار روزنامه مردم سالاری در روز چهارشنبه ۱۹ آذرعناوین اخبار روزنامه نقش اقتصاد در روز چهارشنبه ۱۹ آذرعناوین اخبار روزنامه یادگار امروز در روز چهارشنبه ۱۹ آذرعناوین اخبار روزنامه ابرار ورزشى در روز چهارشنبه ۱۹ آذر

 

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1873157 توسط ججین و در روز چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴ ساعت 00:30:56
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1873182
18 / 9 / 1404 - 13:17

جزئیات پرونده پزشک‌نمای اینستاگرامی با ۵۰شاکی/ هشدار پلیس فتا درباره تبلیغات درمانی در شبکه‌های اجتماعی

رئیس پلیس فتا تهران از دستگیری مهدی عربلو، پزشک‌نمای اینستاگرامی با ۵۰ شاکی، خبر داد و گفت: این فرد تنها مدرک دیپلم داشت اما خود را پزشک معرفی می‌کرد و با تبلیغات گسترده بیماران را فریب می‌داد.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ از دستگیری یک پزشک‌نمای فعال در اینستاگرام خبر داد و اظهار کرد: پرونده‌ای که ملاحظه کردید مربوط به فردی (مهدی عربلو) است که بدون داشتن صلاحیت علمی و تخصص پزشکی، در فضای مجازی خود را پزشک معرفی کرده و با تبلیغات گسترده، اقدام به جذب بیمار کرده بود. این فرد توسط همکارانم شناسایی و بازداشت شد.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های پلیس فتا، رسیدگی به پرونده‌های سلامت‌محور است، افزود: موضوعاتی که به جان و سلامت مردم مرتبط است، برای پلیس فتا اولویت مطلق دارد. طی سال‌های اخیر طرح‌های متعددی در این حوزه انجام شده و همواره برخورد با افراد سودجو و پزشک‌نما از برنامه‌های اصلی ما بوده است.

رئیس پلیس فتا تهران گفت: با گسترش شبکه‌های اجتماعی، به‌خصوص اینستاگرام، شاهد افزایش فعالیت پزشک‌نماها، پزشک‌بلاگرها و دلالان بیمار هستیم. این افراد بدون صلاحیت، از ناآگاهی مردم سوء‌استفاده کرده و حتی از نام و مهر برخی پزشکان برای فریب افراد بهره می‌برند.

۵۰ شاکی؛ مدرک متهم فقط دیپلم!

وی درباره مهدی عربلو گفت: این فرد فقط مدرک دیپلم داشت اما خود را پزشک معرفی می‌کرد و در فضای مجازی تبلیغات حرفه‌ای انجام می‌داد. متأسفانه بیش از ۵۰ نفر از شهروندان فریب او را خورده‌اند و حتی برخی پزشکان نیز با در اختیار گذاشتن مهر پزشکی، به نوعی ابزار ارتکاب جرم او شده‌اند.

رئیس پلیس فتا تهران افزود: پزشکی که متهم از مهر او سوءاستفاده کرده بود، بازداشت شد و پروانه طبابتش نیز توسط نظام پزشکی به صورت مادام‌العمر باطل شد. چند پزشک دیگر نیز که هویت و مهرشان در اختیار این فرد قرار گرفته بود، در مقام متهم احضار و بازجویی شده‌اند.

معظمی گودرزی گفت: یکی از اتاق عمل‌هایی که این فرد در آن اقدام به جراحی می‌کرد، با حضور بازپرس و مأموران پلیس فتا در حین عمل بازدید و در حال حاضر پلمب شده است. فیلم‌هایی وجود دارد که در آن خود را فوق‌تخصص معرفی کرده، درحالی‌که تمام مدارک تحصیلی او جعلی بوده و تنها مدرک معتبرش دیپلم است.

چرا تصویر متهم بدون پوشش منتشر شد؟

وی در توضیح انتشار تصویر متهم بدون پوشش چهره اظهار کرد: این اقدام با دستور قضایی انجام شده است. متهم دارای سابقه کیفری بوده و علیرغم برخوردهای قانونی در گذشته، دوباره به چرخه جرم بازگشته است. بنابراین لازم بود چهره او برای جلوگیری از تکرار این فریب‌کاری‌ها قابل شناسایی باشد.

رئیس پلیس فتا تهران تأکید کرد: احتمال می‌دهیم افراد بیشتری قربانی این فرد شده باشند. اگر کسی شکایتی دارد می‌تواند به پلیس فتا تهران یا دادسرای جرایم پزشکی مراجعه کند. با توجه به کارگروه مشترک پلیس فتا و دادسرای تخصصی، این قبیل پرونده‌ها بدون فوت وقت رسیدگی می‌شود.

معظمی گودرزی با هشدار به شهروندان گفت: بسیاری از پیج‌های اینستاگرامی که در حوزه درمان تبلیغ می‌کنند، دلال بیمار هستند و هیچ‌گونه صلاحیت تخصصی ندارند. مردم آگاهند که پزشک واقعی نیازی به این حجم تبلیغات ندارد و بسیاری از این تبلیغات صرفاً برای جذب دنبال‌کننده یا هدایت بیمار به مطب‌های زیرزمینی است.

وی در پایان تأکید کرد: تمام ادله پرونده علیه این فرد روشن است. بارها بازداشت شده اما به دلیل بازدارنده نبودن مجازات‌ها دوباره به جرم بازگشته بود. امیدواریم با اطلاع‌رسانی انجام‌شده، هیچ فرد دیگری قربانی فعالیت‌های این‌چنینی نشود.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1873182 توسط ججین و در روز سه شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴ ساعت 13:17:46
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1873163
18 / 9 / 1404 - 9:59

یک هفته فیلم بی هدف و نسبتاً غیرمعتبر در جشنواره جهانی فیلم فجر

چهل‌وسومین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر، در حالی برگزار شد که نه فیلم‌های تازه و معتبر داشت، نه داوران شناخته‌شده‌ و نه ساختاری درخور عنوان بین‌المللی؛ نشانه‌ای آشکار از اینکه این جشنواره هنوز راه خود را در جهان پررقابت امروز نیافته است.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، سعید مستغاثی منتقد سینما در یادداشتی که در صفحه شخصی اینستاگرام خود منتشر کرده است، به نقد و بررسی دوره اخیر جشنواره جهانی فیلم فجر پرداخته است. در ادامه این یادداشت را می‌خوانیم:
بالاخره برای چندمین بار و این بار بلافاصله پس از جلوس مدیران جدید بر صندلی ریاست سازمان سینمایی بازهم بدون دلیل بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر از بدنه اصلی و ملی آن جدا شد و بعد از یک سال تأخیر، در آذرماه امسال تحت عنوان چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار گردید.

جشنواره‌ای که مانند برخی سال‌های جدایی دور و البته دوران پیوستگی اخیر، بیشتر به یک هفته فیلم بیشتر شباهت داشت تا جشنواره ای بین المللی و جهانی.

چگونه یک جشنواره فیلم معتبر می شود؟

اما اعتبار و رتبه و درجه جشنواره های جهانی معمولا با چند عامل سنجیده می شود :

اول؛ کیفیت فیلم های شرکت کننده، دوم بکر بودن این فیلم ها که پیش از جشنواره فوق هیچ اکران جشنواره ای یا حداقل نمایش عمومی نداشته باشند، سوم هیئت های داوری و اعتبار جهانی اعضای آنها، چهارم بازار فیلم و استودیوها و کمپانی های شرکت کننده در آن و بالاخره میهمانان خاص جشنواره و شهرت و معروفیت جهانی آنها.

قدمت همه این موارد در یک جشنواره، استحکام و قوت آن را نشان داده و البته موضوعاتی مانند عنوان و نشانه و علامت اختصاری جشنواره ها و سالن های برگزاری آن به ویژه کاخ جشنواره (که بسیار در کادر دوربین ها و تبلیغات قرار می گیرد) هم همواره از نکات قابل توجه و تامل به شمار آمده است.

فی المثل جشنواره های گروه A جهانی مانند کن، برلین و ونیز که سابقه طولانی و قابل توجه داشته اند، همواره سعی می کنند که در زمره فیلم های هر سال بخش اصلی خود یعنی مسابقه فیلم های بلند داستانی، نام ها و عناوین مشهور که حداقل در جشنواره ها و سینمای هنری جهان شناخته شده اند، وجود داشته باشد.

مثلا در در جشنواره برلین یا کن و یا ونیز امسال به اسامی معروفی مانند پدرو آلمودوار، اسکارلت جوهانسون، اسپایک لی، کریستوفر مک کواری، ایتن کوئن، برادران داردن، جیم جارموش، کاستا گاوراس، ورنر هزتزوگ، الکساندر پین، و ریچارد لینک لیتر برمی خوردیم که تقریبا در عرصه سینمای جهانی، اسامی مطرحی به شمار می آیند.

اما جشنواره ای که در در همین هفته گذشته تحت عنوان جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد، براساس عناصری که ذکر گردید، تا چه حد از اعتبار برخوردار بود؟

اولین نشانه ای که از جشنواره موسوم به جشنواره جهانی فیلم فجر جلب توجه کرد، علامت اختصاری اش بود که گویا در سال ۱۳۹۵ با درایت و هوشمندی! مدیران و مسئولان جشنواره برای اولین بار طراحی و اجرا شد!!

اما متاسفانه وقتی این علامت اختصاری را جستجو کردیم، به جشنواره دیگری به نام “فرایبورگ” برخوردیم که اگرچه جشنواره ای درجه دوم در سوییس بود ولی خیلی پیشتر، علامت اختصاری خود را متشکل از “یک اف بزرگ انگلیسی و یک آی بزرگ و سپس ۲ اف کوچک” FIff قرار داده بود!!

اما مهمترین پارامتر برای اعتبار یک جشنواره فیلم ، آثار شرکت کننده در آن به خصوص در بخش های اصلی رقابتی محسوب شده که معمولا در جشنواره های معتبر چه از گروه A یا گروههای پایین تر سعی می کنند فیلم هایی را در بخش های اصلی خود شرکت دهند که قبل از آن در هیچ جشنواره دیگری (یا لااقل در جشنواره های درجه ۲ و ۳) نمایش نداشته و در نهایت اگر در برخی جشنواره های مهم و معتبر هم نمایش داده شدند، تا قبل از جشنواره یاد شده به اکران عمومی درنیامده باشند.

براساس همین قاعده، اعتبار جشنواره های مختلف فیلم، سنجیده می شود. مثلا در جشنواره های گروه A معمولا فیلم های بخش مسابقه پیش از آن جشنواره، هیچگونه اکران عمومی یا خصوصی اعم از جشنواره ای یا نمایش عمومی نداشته اند. در جشنواره های گروه B اگر فیلم هایی هم از بخش اصلی آن در جشنواره های دیگر به خصوص گروه A به نمایش درآمده اند اما سعی می شود فیلم هایی که اکران عمومی داشته، به هیچوجه در بخش های اصلی رقابتی شرکت داده نشوند و اصلا شرط حضور در این جشنواره ها، عدم اکران عمومی یا عدم نمایش در جشنواره های مشابه قید شده است.

فیلم های گمنامِ اکران شده تاریخ گذشته

در آیین نامه همین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر که به امضای دبیر آن انتشار یافت، آمده است:

“… – فیلم‌هایی که برای نخستین‌بار در جهان ارائه می‌شوند، در اولویت قرار دارند. تمامی فیلم‌های ارسال‌شده باید حداقل نخستین نمایش خود را در ایران داشته باشند.

– فیلم‌ها نباید پیش از تاریخ جشنواره در ایران به‌صورت سینمایی، ویدئو/DVD/تلویزیون، آنلاین یا VOD منتشر شده باشند.

– سال تولید (برای بخش‌های رقابتی): تنها فیلم‏هایی پذیرفته می‏‌شوند که پس از ژانویه ۲۰۲۴ تولید شده باشند

این درحالی است که دقیقا برخلاف آیین نامه خود جشنواره، در هر ۴ بخش رقابتی جشنواره (مسابقه بین الملل، جلوه گاه شرق، چشم انداز و زیتون شکسته) ، تقریبا هیچ فیلمی وجود نداشت که در جشنواره های متعددی شرکت و نمایش نداشته و بعضا حتی در کشورهای مختف به اکران عمومی درآمده و برخی تولید سال ۲۰۲۳ یعنی قبل از ۲۰۲۴ بودند و حتی بعضی از آنها به صورت آنلاین یا VOD هم منتشر شده اند که به سهولت می توانستیم با دانلود از اینترنت و یا به صورت آنلاین آنها را در فضای مجازی به تماشا نشسته و نیازی به این جشنواره و برگزاری پرهزینه آن نبود.

مثلا در بخش مسابقه بین الملل، فیلم “درس آموخته ها” ساخته بالینت سیملر که جایزه اول یعنی سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کرد، اصلا از ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۴ یعنی اواخر شهریور سال گذشته در مجارستان به اکران عمومی درآمده! و طی سال گذشته و امسال (قبل از نمایش در بخش مسابقه بین الملل جشنواره جهانی فیلم فجر) ، در ۱۱ جشنواره ریز و درشت دیگر نمایش داشته است، مانند لوکارنو (۹ اوت ۲۰۲۴) ، وین و لجوبلجانا (اکتبر ۲۰۲۴)، هند و کورک ایرلند (نوامبر ۲۰۲۴)، استانبول و مسکو (آوریل ۲۰۲۵)، تایپه و اورشلیم و شانگهای (ژوئن ۲۰۲۵) و …

فیلم “مارس تا مه” ساخته مارتین پاول رپکا که جایزه بهترین کارگردانی را در این بخش گرفت، در ۲۸ ژوئن ۲۰۲۴ یعنی تیرماه سال گذشته در جشنواره کارلو وی واری و یک سال بعد یعنی ۳ جولای ۲۰۲۵ در زمره فیلم های تابستانی لوپزیک به نمایش درآمد و همچنین امسال در چک به نمایش عمومی گذارده شد!!

و بالاخره بدتر از همه جایزه بهترین فیلمنامه بخش مسابقه بین الملل به فیلم “به من نگاه کن” ساخته ولادیمیر گراماتیکوف داده شد که از ۵ سپتامبر ۲۰۲۴ (یعنی نیمه شهریور سال گذشته) در روسیه به نمایش عمومی گذارده شده و بدتر از همه، از ۲۲ اکتبر همان سال یعنی مهرماه در روسیه به اکران آنلاین و VOD در آمد!! و البته در اردیبهشت همان سال گذشته در جشنواره مسکو و در ۱۴ اوت یعنی اواخر مرداد پارسال در فستیوال فیلم های روسی پنجره ای به اروپا نمایش داده شد!!

در بخش جلوه گاه شرق به جز فیلم ایرانی “مرد آرام” که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته و برخی جشنواره های دیگر نمایش داشت و از سوی مخاطبان و منتقدان اثر بسیار ضعیفی قلمداد گردید و متاسفانه سیمرغ بلورین مشارکت و بهترین دستاورد هنری را دریافت نمود و حتی در امتیاز دهی وب سایت معتبر IMDB نمره ۸/۳ از ۱۰ را گرفته،(از همین روی هم بهنوش صادقی یعنی سازنده فیلم روی صحنه اعطای جایزه سر از پا نمی شناخت)، The Settlement ساخته محمد رشاد جایزه ویژه هیئت داوران را گرفت در حالی که به جز جشنواره فیلم مصر در فوریه ۲۰۲۵ (بهمن سال گذشته) و بخش پرسپکتیو جشنواره پارسال برلین، در جشنواره های گمنامی مانند بولزانو و ال گونا و همچنین سینه MAD مصر شرکت داشت!!

و بالاخره فیلم “جایی که درناهای سفید می‌رقصند” به کارگردانی مایکل لوکاچفسکی جایزه بهترین فیلم این بخش را دریافت نمود در حالی که از ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ یعنی ۵ اردیبهشت سال گذشته در روسیه به اکران عمومی درآمد و در همان سال در جشنواره های ناشناخته فیلم کودکان شلینگل آلمان و جشنواره فیلم زرو پلاس نیز شرکت داشت!!

«ریورستون» از سریلانکا و به کارگردانی الیت راتنایک در بخش چشم انداز درحالی جایزه ویژه هیئت داوران را گرفت و کارگردانش با شور و حال عجیب و غریبی روی صحنه شوآف اجرا کرد که در جشنواره های سنگاپور و شانگهای حضور داشت و «راند ۱۳» از تونس، به کارگردانی محمد علی نهدی در حالی همراه “دو روی پاییز” بهترین فیلم این بخش گردید که قبلا در تونس به اکران عمومی درآمده و در جشنواره های تالین و قاهره هم شرکت داشته است!!

دیگر از آثار این بخش های باید به فیلم هایی مانند “رودخانه باز می گردد” ساخته ماساکازو کانکو اشاره کرد که از اول فروردین امسال در ژاپن و از اواخرآبان در اسپانیا به اکران عمومی گذارده شد و در نوامبر سال گذشته هم در بازار فیلم های آمریکایی حضور داشت و در چندین جشنواره دیگر هم شرکت کرد یا “حال عشق” ساخته مونا خالدی و کارول منصور که از اول اکتبر یعنی ۱۰ مهرماه اکران عمومی داشته و فیلم “پاوانه برای یک نوزاد” به کارگردانی چونگ کیات آون که علاوه بر اکران عمومی از تابستان امسال در هنگ کنگ و مالزی و تایوان، قبل از حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر، در ۱۵ جشنواره دیگر به نمایش درآمد.

و بالاخره فیلم “دره تبعید” به کارگردانی آنا فهر که اصلا تولید ۲۰۲۳ است (برخلاف آیین نامه جشنواره که تصریح دارد، آثار شرکت کننده در بخش های رقابتی بایستی از ژانویه ۲۰۲۴ به بعد ساخته شده باشند)، یکی دوسال قبل از حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر ۲۰۲۵، در ۶ جشنواره ۲۰۲۳ و ۳ جشنواره ۲۰۲۴ دیگر شرکت داشت!!

این داوران را از کجا آورده اید؟!

وضعیت داوران جشنواره از این هم اسف بارتر بود. به جز نوری بیلگه جیلان (فیلمساز مهم ترک) و آنگلوس فرانتزیس یونانی و همچنین برخی داوران ایرانی، بقیه اعضای هیئت های داوری اغلب ناشناس و با رزومه ای تقریبا خالی بودند؛ مثلا در هیئت داوران مسابقه بین الملل، حضور یک تهیه کننده و کارگردان به نام خوزه کابرا بتانکورت با فقط ۵ فیلم کوتاه ناشناس! (آن هم برای داوری فیلم های بلند داستانی!) ، یک بازیگر هندی به نام بیجایا جنا که از ۳۰ سال پیش تا کنون تنها یک فیلم بازی کرده!، در داوری بخش جلوه گاه شرق، آلکساندرا مارکوویتس که نامش به عنوان مستند ساز و تدوینگر آمد اما در رزومه اش هیچ مستندی وجود ندارد و به عنوان تدوینگر تنها دو فیلم کوتاه دیده می شود و البته از عوامل تولید یک سیت کام و یک شوی تلویزیونی در کرواسی هم بوده، تنگ لی یین که به عنوان مدیر رسانه و سینما معرفی شد اما در کارنامه اش تنها تهیه کننده اجرایی دو فیلم کوتاه و ۴ اپیزود از یک مینی سریال ثبت شده، شوشانیک میرزاخانیان که به عنوان تهیه کننده و مدیر سینمایی در این هیئت داوران قرار گرفت اما در رزومه او هم فقط به عنوان Additional Crew (افراد رزرو و کمکی در گروه پشت صحنه) در یک فیلم بسیار ضعیف با امتیاز ۳ از ۱۰ مربوط به ۳۵ سال به چشم می خورد!!

نبویشا یووانویک در هیئت داوران بخش زیتون شکسته هم اگرچه در کاتالوگ جشنواره، او را کارگردان و تهیه کننده معرفی کردند اما در کارنامه اش فقط ۲ فیلم کوتاه بسیار پرت و ناشناس وجود دارد!، این موضوع درباره محمد الکندی (که در همان کاتالوگ فیلمساز و تهیه کننده ذکر شده) تنها یک فیلم کوتاه ناشناس است!! و بالاخره دنیز یاووز که به عنوان مدیر هنری جشنواره در لیست هیئت داوران قرار گرفته اما آنقدر ناشناس بود که در منابع مختلف فقط به عنوان بازیگر چهارم یک فیلم بسیار گمنام یافت شد.

درباره بقیه اعضای هیئت داوران بخش های مختلف رقابتی مانند اوژن هنری مور، ایگور ویکتروویچ لوشین، سمیره حاج جیلانی هیچ گونه اطلاعاتی از منابع سینمایی مکتوب و اینترنتی و مجازی بدست نیامد!!!
قحطی مهمانان خارجی صاحب نام هم آنقدر برجسته بود که کلیت تبلیغات جشنواره برروی نوری بیلگه جیلان متمرکز شد.

هنوز افق های جشنواره جهانی فجر را درنیافته ایم

روشن است که مسئولان جشنواره برای حضور فیلم ها و مهمانان خارجی، محدودیت ها و موانع بسیاری بر سر راه داشته اند، اینکه یک فیلم خارجی بایستی مراحل بسیاری را بگذراند تا در صورت رضایت سازندگان آن در جدول نمایشات جشنواره قرار گیرد و مهمانان خارجی هم باید سدها و محدودیت های تحریمی متعددی را پشت سر بگذارند تا بتوانند در یک جشنواره ایرانی شرکت کنند. همه اینها برای نگارنده روشن و واضح و به قول معروف مبرهن است.

اما به نظر می آید پس از سالیان سال برگزاری جشنواره و تماس با سینما و جشنواره های جهانی، مسئولان و متولیان سینمای ما (که البته در طول این سالیان، تغییرات و جابجایی های هم چندانی نداشته اند) هنوز درنیافته اند بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر یا همان جشنواره جهانی فیلم فجر، باید و می تواند مامن و پناهگاه فیلم ها و فیلمسازان مستقل و آزادیخواهی باشد که به دلیل ناسازگاری با سیستم مسلط بر سینمای جهان، در هیچ یک از حدود ۹۰۰ جشنواره حال حاضر دنیا جایی ندارند.

بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر می تواند و باید میدان تازه ای برای سینمای مستقل جهان باز کند تا در مقابل میادین مختلف و رنگارنگی که لابی های پیچیده سینمای جهان ایجاد کرده، صبغه نوینی به سینما بدهد و قطعاً این میدان، شرکت کنندگان و تماشاگران بسیاری خواهد داشت.

جشنواره جهانی فیلم فجر می تواند و باید از این سرگشتگی و بی هدفی خلاص شود و شایسته نام و عنوانش و درخور مردمی که از کیسه آنها برایش هزینه می شود، سینمایی را به جهانیان بنمایاند که بتدریج سینمای امروز دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده و آن را از سلطه سیستم های تهیه و توزیع غرب رهایی بخشد.

متولیان جشنواره فیلم فجر باور کنند که از این جشنواره های کنونی جهان و سیستم مدیریت آن که تحت فرمان همان لابی های جهانی قرار دارد، آبی برای این جشنواره گرم نخواهد شد و نتیجه آن می شود که پس از صرف هزینه فراوان از بیت المال و راه اندازی دم و دستگاه عریض و طویل و تعیین مدیران ریز و درشت و ایجاد کانال های بسیار برای دریافت فیلم، در نهایت کل فیلم های بخش های رقابتی برخلاف روال جشنواره های معتبر و حتی خلاف آیین نامه های خود این جشنواره شامل تعداد فیلم اکران شده دست چندم و متوسط و ضعیف خواهد بود که جشنواره ای با این ادعای بسیار شدید و غلیظ را به یک “هفته فیلم” کم اعتبار تقلیل می دهد!

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1873163 توسط ججین و در روز سه شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴ ساعت 09:59:59
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر