میدان علم عرصه مبارزه امام صادق (ع) بود

حجت‌الاسلام توکل گفت: امام صادق (ع) مأموریت ویژه‌ای داشتند و آن سوق دادن مردم جامعه و فضای شهر به سمت مباحث علمی و برگزاری کلاس‌های متعدد درس بود و این عرصه مبارزاتی آن حضرت بود.

کد خبر : 101162
تاریخ انتشار : شنبه 8 تیر 1398 - 15:15

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام سید رحیم توکل عضو خبرگان رهبری و کارشناس مسائل دینی با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت امام صادق (ع) گفت: تمام افعال، کردار و حتی سکوت حضرات معصومین (ع) برای ما حجت است، اگر روزی امام حسین (ع) علیه ظلم قیام کرد، عمل لازم و خواست خدا را انجام داده، اگر امام حسن با فرد پستی همچون معاویه صلح کرد، در راستای برنامه‌ها و خواست خداوندی بود و اگر فضای دوران حیات امام صادق (ع) و خودِ آن حضرت به سمت و سوی مباحث علمی و ترویج کرسی‌های علمی کشیده شد، این امر نیز عمل لازم آن دوران و بر اساس خواست پروردگار بوده است.

وی افزود: اگر امام عالم را برای خود حجت می‌دانیم، پس باید اعتقاد داشته باشیم که اگر امام صادق (ع) نیز جای امام حسین (ع) بود و در برابر آن قوم و در آن بازه زمانی قرار می‌گرفت، امام صادق (ع) نیز به قیام می‌پرداخت.

حجت‌الاسلام توکل گفت: در زمان حیات امام صادق (ع) و قبل‌تر از آن یعنی دوران حضور امام باقر (ع)، مباحث علمی ترویج بسیار چشمگیری پیدا کرد، طوری که ما امروز بیشترین روایات را از این دو امام بزرگوار داریم. بیش از ۹۰۰ کرسی درس و بحث در دوران امام صادق (ع) برقرار شد که این برای ما باید قابل توجه باشد.

عضو خبرگان رهبری افزود: ما باید به سوی مباحث علمی حرکت کنیم و علاوه بر آموختن، به نشر علم نیز بپردازیم و اینگونه زکات آن علم‌مان را بدهیم. در روایت داریم کسی که علم بیاموزد و بعد آن را به دیگران بیاموزد، از او در ملکوت آسمان‌ها و زمین با عظمت یاد می‌کنند.

این کارشناس مسائی دینی خاطرنشان کرد: دشمنان حضرت صادق (ع) سخت به دنبال ضربه زدن به آن حضرت بودند، اما در تمام این مدت باز هم امام صادق (ع) از فعالیت‌های علمی و طرح مباحث و معارف الهی دست نکشید، آن حضرت مأموریت‌ خاصی در این زمینه داشتند و لذا فضای جامعه آن دوران به وسیله آن حضرت به سمت و سوی مباحث علمی و برگزاری کلاس‌های متعدد درس سوق داده شد.

وی بر این باور است که آن حضرت با این کار عرصه مبارزاتی خود را پیش بردند. بنابراین باید به فعل هر یک از حضرات معصومین (ع) در هر دوران تاریخ به دقت بنگریم، آن فعل برای ما حجت است و باید آن را بر اساس اراده خداوندی بدانیم.

 


 

 

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.