به گزارش پایگاه خبری “ججین“، هنرمند عکاس آمریکایی، زاده ۱۹۵۴ در نیوجرسی آمریکا است.

شرمن دانش آموخته کالج ایالتی بوفالو در نویورک است که به دانشگاه ایالتی نیویرک وابسته است.

آثار شرمن همواره تلفیقی از عکاسی و پرفورمنس هستند و این تلفیق باعث اهمیت هریک از آنها در هنر معاصر آمریکا و حتی جهان شده است.

شرمن که علاقه ای به هنر نداشت به اصرار والدین خود وارد رشته نقاشی شد، بی استعدادی او در این رشته باعث محدود شدن وی میشد.

بنابراین همین بی استعدادی او در نقاشی موجب شد تا کار را برای خود راحت کرده و به عکاسی روی آورد.

بررسی عملکرد سیندی شرمن

او یکی از مطرح ترین عکاسان پست مدرن آمریکا بود و با در هم آمیختن مسائل اجتماعی روز و موضوعاتی کلیشه ای و گاها کهنه و با موضعی کنایه ای به جایگاه زنان در جامعه، آثاری خلاقانه را ثبت کرد. عنصر اصلی این آثار بدن بود و شرمن از چهره و بدن خود استفاده میکرد.

او به نوعی دو هنر پرفومنس و عکاسی را هم زمان دنبال می کرد و در هردوی آن ها را با یک دیگر تلفیق می کرد. در حقیقت او بازیگر عکس های خودش بود.

Cindy Sherman

در آثار شرمن تلفیقی از المان های نمادین سمبلیستی با مفاهیمی مختلف چیده وثبت میشود.

او بدون هیچ ترسی چهره خود را به شکل هایی مختلف شبیه میسازد که هر کدام نماینده ای از هویتی متمایز هستند. شرمن نه تنها در آراستن خود و پوشیدن لباس این هویت ها بلکه در بازی کردن نقش آنها نیز مهارتی ستودنی دارد.

چشمان او نگاه یک زن خانه دار را نسبت به یک دختر جوان جسور به خوبی تفکیک میکند گویی که از نگاه خود موسیقی می نوازد. هر کدام از این سلف پرتره ها به طریقی آهنگین مفاهیم درونی خود را به وسیله نماد ها منتقل میکند.

شرمن با فاصله زمانی اندکی پس از فارق التحصیلی جمع آوری این مجموعه که” عکس های فیلم بدون عنوان” نام دارد را شروع کرد. این مجموعه حاوی انبوهی از مضامین و گرایش های هنری و غیر هنری بازسازی شده از شخصیت های تیاتر گونه است.

او که در آتلیه خود به تنهایی کار میکند هر بار خود را به شکلی متمایز می آراید و از المان هایی نمادین برای انتقال مفاهیم و ارجاعات مورد نظر خود استفاده میکند.شرمن از چیز هایی در پس زمینه و پیش زمینه استفاده میکند که با وجود بودن در حاشیه به اندازه موضوع اصلی مهم هستند.

اگر شرایط و جزییاتی که هر کدام از این المان ها دارند را مورد توجه قرار ندهیم بخش عظیمی از محتوای عکس را درک نخواهیم کرد.

Cindy Sherman

سلف پرتره های شرمن به همین صورت سال ها ادامه یافت و با شماره نام گذاری شد.

عکس هایی که در آن تفاسیری گاها فمنیستی، مضامین انتقادی نسبت به صنعت مد و نهیب هایی به جامعه کاپیتالیستی و سبک زندگی های روزمره موجود است.

Cindy Sherman

عکس رنگی که مشاهده میکنید مربوط به سال ۲۰۱۶ است. در مرکز تصویر خود سیندی شرمن را میبینید که با گریمی عروسکی و لباس و نوع آرایشی متعلق به سال های ابتدایی قرن بیستم است.

ظاهری که شاید نمادی از هویت گم شده زنان پس از انقلاب های جنسی گشته و آرامشی مصنوعی در آن دیده میشود که بدل شدن زنان به ابزار را در بر دارد که نهیبی به صنعت مد و استفاده ابزاری از زنان  در این صنعت است.

وجود نمادین درختی خشک و بی برگ در پس زمینه فریاد از هویت گم شده و فرسوده زنان بر می آورد  .

همچنین او در مجموعه دلقک ها از عناصر نمادین به خوبی بهره برده و حتما هر قطعه عکس از آن مجموعه، مخاطب را به فکر وا می دارد.

Cindy Sherman

شرمن دو مجموعه عکس با عنوان جن و پری و ……….؟ را با محتوایی که کمتر کسی از آن استفاده میکند به ثبت رساند و در آن ها حرف های بسیاری را در تصاویرش به نمایش گذاشت.

آثار شرمن را میتوان جزو برترین آثار پست مدرن در عکاسی به شمار آورد که تعدادی از آنها از گران قیمت ترین آثار عکاسی جهان هستند.

عکس زیر به قیمتی نزدیک به چهار میلیون دلار فروخته شد.

Cindy Sherman

او که سلف پرتره هایش از تجارب ماندگار عکاسی هستند عکاس هزار چهره نیز لقب گرفته.

آثار شرمن را به علت جامعیت محتوا می توان از ابعاد بسیاری بررسی نمود که هر کدام نتایج بسیاری را در بر دارند. تفاسیر آثار شرمن بسیار هستند و میتوان آنها را در هر جایی یافت.

به نسبت تاثیر عکسهای او اهمیتش در میان عکاسان معاصر تعیین میگردد که جایگاه شرمن را در میان عکاسان تعریف میکنند.

Cindy Sherman

 

 


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد