به گزارش پایگاه خبری “ججین، رفتار شما در مقابل مشکلات زندگی خوشحال یا ناراحت بودن شما را مشخص می‌کند. شما نمی‌توانید اتفاقاتی را که برایتان پیش می‌آید تغییر بدهید، ولی می‌توانید رفتار خود را در مقابل آنها تغییر بدهید. شما هر بار که به مشکل می‌خورید، نوع رفتارتان را انتخاب می‌کنید. مثلا چرخ ماشینتان پنچر می‌شود، هیچ‌کس دوست ندارد این اتفاق برایش بیفتد. حالا شما حق انتخاب دارید که چگونه با شرایط کنار بیایید. شاید بسیار ناراحت شوید، فشار خونتان را بالا ببرید و بعد از آن، بالاخره چرخ را عوض کنید. اگر شما ناراحت شدن را انتخاب کنید،‌ زمان زیادی ناراحت خواهید ماند. در حالت بعد، شاید شما ناراحت نشوید و پنچر شدن چرخ ماشین را به‌عنوان اتفاقی قبول کنید که ممکن است در زندگی پیش بیاید. نفس عمیقی بکشید و در آخر چرخ را عوض کنید. اگر شما ناراحتی را انتخاب نکنید، زمان ناراحتی شما چندان طولانی نخواهد شد. در واقع می‌توانید به آن مثبت فکر کنید.

 

به اتفاقات زندگی مثبت نگاه کنید

طرز صحبت شما درباره اتفاقات زندگی روی رفتار شما تاثیر می‌گذارد. اگر شما به اتفاقات دید منفی داشته باشید، هر بار که آن اتفاق رخ بدهد شما ناراحت می‌شوید، ولی اگر نگاه مثبت داشته باشید، رفتار‌تان نسبت به آن موضوع تغییر می‌کند. مثلا شما با پیام ناراحت‌کننده‌ای از خواب بیدار می‌شوید. شاید با خود بگویید «امروز که خراب شد»، ولی با دید مثبت به موضوع نگاه کنید و با خود بگویید «خب این خبر بد بود، ولی روز من تازه شروع شده». اتفاقی که افتاده هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند، ولی رفتار شما می‌تواند نسبت به موضوع عوض شود و رفتار شما را اصلاح کند.

حل کردن مشکل

در هر موقعیتی حق انتخاب دارید: شاید شکایت و گلایه کنید و شاید کاری انجام دهید که مشکل‌تان را برطرف کند. شکایت کردن فقط ناراحت‌تان می‌کند، ولی حل کردن مشکل حس خوبی به شما می‌دهد و باعث خوشحالی‌تان می‌شود.

تشکر کردن را تمرین کنید

تشکر کردن در زندگی روزمره ضروری است، چون رفتار‌تان را اصلاح و مسائل خوب را برای شما تداعی می‌کند. این کار کمک می‌کند به نکات مثبت زندگی توجه کنید، نه به اینکه چه کاری را اشتباه انجام داده‌اید. به چیز‌های خوبی که دارید فکر کنید. پس از فکر کردن به نکات مثبت روز، ۳ مورد از آنها را روی کاغذ بنویسید.

اهدافتان را به واقعیت تبدیل کنید

ثابت شده است که اگر به رسیدن به هدفتان فکر کنید، دستیابی آن هدف بسیار راحت‌تر خواهد بود. همچنین مطالعات نشان می‌دهند اگر فقط به آن هدف نهایی فکر کنید و نه مسیر رسیدن به هدف، این کار دستیابی شما به هدف را سخت‌تر می‌کند و باعث می‌شود شما کندتر پیشرفت کنید. به اهدافتان فکر کنید، ولی باید به مشکلاتی که در راه رسیدن به آنها برخورد می‌کنید نیز فکر کنید تا روند پیشرفتتان کند نشود.

درست صحبت کردن را یاد بگیرید

همه ما یک منتقد درونی داریم که با اشتباه انجام دادن کاری، ما را سرزنش می‌کند. هر چند این انتقاد مفید است، ممکن است به شما احساس منفی بدهد. به خودتان یاد بدهید درست صحبت کنید و صدای منتقد درونتان را به صدایی مثبت تبدیل کنید. با این کار ارزش شما در ذهنتان افزایش می‌یابد و احساس مثبتی در شما پدیدار می‌شود. یکی از تمرین‌هایی که می‌توانید انجام دهید، یادداشت‌برداری هنگام نقد کردن است. برای انجام این تمرین کافیست هر گاه در حال انتقاد از خودتان هستید، جملاتی را که در ذهن‌تان می‌گویید، یادداشت کنید. زمانی که یادداشت‌ها کافی بود، پی‌ می‌برید که چقدر خود را سرزنش می‌کنید و از لحن صحبت کردن‌تان آگاه می‌شوید. حالا باید این افکار منفی و این لحن بد را تغییر دهید و مثبت فکر کنید. این تمرین باعث می‌شود بیشتر به خودتان ارزش دهید و بهتر با خودتان صحبت کنید.

دوستانتان را مثبت‌اندیش انتخاب کنید

دوستان‌ شما بخش بزرگی از دید شما به زندگی را تشکیل می‌دهند. باید دوستانتان افراد شادی باشند و تنها در این صورت است که شما نیز به شاد بودن ترغیب می‌شوید. افرادی را انتخاب کنید که در زندگی شاد هستند و رابطه با افراد منفی‌باف را قطع کنید.

انگیزه داشته باشید

کتاب، مجله یا رسانه‌ای را انتخاب کنید که شما را تشویق می‌کند تا خودتان باشید. هر روز، زمانی را به مطالعه و جستجو در این فضا اختصاص دهید. با این کار، انرژی مثبت را به خود تزریق می‌کنید و به مسائل روزمره با دید منفی نگاه نمی‌کنید. بهتر است روی روش‌های تقویت انگیزه بیشتر تمرکز کنید.

به احساس درونتان گوش بدهید

همیشه افرادی هستند که باعث می‌شوند شما احساس بدی نسبت به خودتان داشته باشید. شاید در مورد لباس پوشیدن یا رانندگیتان قضاوت کنند. در واقع تنها نظری که مهم است، نظر خود شماست. کسانی که شما را قضاوت می‌کنند، در واقع در حال قضاوت خودشان هستند و با قضاوت کردن شما، کوتاهی‌های خودشان را در زندگی جبران می‌کنند. مثلا اگر کسی درباره لباستان نظر منفی داد، نگذارید ذهنیت‌تان راجع به لباس خراب شود. محترمانه به او بگویید: «متاسفم که از لباسم خوشت نمیاد، ولی من این لباس رو خیلی دوست دارم». یادتان باشد که تنها نظر شما مهم است.

به دیگران کمک کنید

با کمک کردن به دیگران، تغییری مثبت در زندگی‌تان ایجاد می‌شود. با این کار همیشه به فکر کمک کردن به دیگران هستید و این باعث اصلاح رفتار‌تان می‌شود. برای کار‌های خیرخواهانه داوطلب شوید.

خاطراتتان را بنویسید

صرف زمان برای نوشتن خاطرات می‌تواند استرس را کاهش دهد. اگر اجازه دهید احساساتتان با یادداشت کردن خاطره از فکر شما بیرون بروند، کمتر دچار استرس می‌شوید. چیزی که اهمیت دارد، بیرون راندن احساسات از ذهن شماست. پس نگران غلط‌های املایی یا مشکلات دستوری نباشید و فقط به نوشتن احساساتتان بپردازید. بهتر است روی روش‌های کاهش استرس بیشتر تمرکز کنید.

 

 

 

 

 


 

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد