قدیمی‌ترین مومیایی جهان سرطان گرفته‌است

مجموعه‌ای از بقایای مومیایی شده انسان که در شمال شیلی پیدا شده بودند به دلیل افزایش سطح رطوبت در حال تبدیل شدن به ماده سیاه چسبناکی هستند و دانشمندان هنوز راهی برای توقف آن پیدا نکرده‌اند.

کد خبر : 52604
تاریخ انتشار : جمعه 19 بهمن 1397 - 11:00

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، بیش از ۱۰۰ مورد از مومیایی‌های این مجموعه که دست‌کم ۷۰۰۰ سال قدمت دارند، در حال تبدیل شدن به ماده ژلاتینی سیاه رنگی هستند. مقامات محلی سال گذشته درخواستی را به آژانس میراث فرهنگی سازمان ملل متحد ارائه داده بودند تا این مومیایی‌ها را به عنوان میراث جهانی ثبت کنند.

با وجود این که تائیدیه گرفتن از سازمان ملل متحد به‌تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد اما دانشمندان امیدوارند که توجه جامعه بین‌المللی به این مومیایی‌ها جلب شود تا بتوان راه‌حلی پیدا کرد و مانع از تبدیل این مومیایی‌ها به ماده ژلاتینی بی‌استفاده‌ شد.

به گفته دانشمندان، این ماده چسبناک نتیجه حضور کلونی‌های باکتریایی و تغذیه آنها از پوست مومیایی است.

از دهه ۱۹۹۰، حدود ۳۰۰ مومیایی در امتداد ساحل جنوبی پرو و شمالی شیلی پیدا شده است که شامل بقایای افراد بالغ، کودکان، نوزادان و جنین‌های سقط شده است. قدمت برخی از این مومیایی‌ها به ۵۰۵۰ قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. این مجموعه، قدیمی‌ترین مومیایی‌‌های کشف‌شده در جهان هستند.

این مومیایی‌ها متعلق به جامعه شکارچی به نام مردم «چینچورو» بوده است که اجساد مردگان خود را مومیایی می‌کردند. به گفته دانشمندان، مردم چینچورو ۲۰۰۰ سال قبل از این که مصریان باستان شروع به مومیایی کردن فرعون‌های خود بکنند، اجساد مردگان خود را مومیایی می‌کردند.

پایگاه خبر ججیننمونه‌ای از مومیایی‌های کشف‌شده در شیلی

سرجیو مدینا پرا، انسان‌شناس، در این باره می‌گوید: «این اجساد مومیایی‌شده، ۷۰۰۰ سال قدمت دارند، بنابراین از نظر باستان‌شناسی ارزش آنها از مومیایی‌های کشف شده در مصر بیشتر است».

در حالی که مصریان باستان تنها اشراف‌زادگان را مومیایی می‌کردند، مردم چینچورو تمامی اعضای جامعه خود را مومیایی می‌کردند که این امر نشان می‌دهد که مردم چینچورو در جامعه مسالمت‌آمیزی زندگی می‌کرده‌اند.

برناردو ارازا، محقق دانشگاه تاراپاکا و سرپرست این مطالعه، در این باره گفت: «مومیایی‌های چینچورو محدود به افراد طبقه بالای جامعه نمی‌شود. این جامعه بسیار دموکرات بوده است».

ارازا گمان می‌کند که آب آشامیدنی آلوده در این منطقه که در نزدیکی آتشفشان قرار داشته است، منجر به آغاز فرآیند مومیایی کردن این اجساد شده است چرا که دانشمندان در بافت این مومیایی‌ها آرسنیک پیدا کرده‌اند. مسمومیت آرسنیک می‌تواند منجر به افزایش نرخ سقط جنین و مرگ نوزدان شود، بدین ترتیب غم و اندوه از دست دادن کودکان باعث شده است که جامعه چینچورو شروع به مومیایی کردن اجساد کند تا بدن‌های کوچک این کودکان را حفظ کنند.

مترجم: هانا حیدری

 

 

 


 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.