غذاهای مناسب برای وعده سحری

به دلیل مصادف شدن ماه رمضان با روزهای گرم و طولانی تابستان، لازم است برای پیشگیری از مشکلاتی نظیر ضعف بدنی، افت فشار، تشنگی و گرسنگی یک برنامه ی غذایی صحیح و سالم در این ماه داشته باشیم.

کد خبر : 14524
تاریخ انتشار : جمعه 20 اردیبهشت 1398 - 6:45

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین“، ماه رمضان ماه میهمانی خداوند، به انسان ها حال معنوی عجیبی می دهد. اهمیت این ماه به قدری نزد پروردگار بالاست که خداوند شب های قدر را که سرنوشت انسان در آن رقم می خورد در این ماه قرار داده است. برخی افراد تصور می کنند روزه تنها دارای اجر معنوی است و برای سلامت انسان هیچ فایده ای نخواهد داشت. این در حالی است که روزه می تواند نقش موثری در تقویت سلامت جسمانی و روانی ما داشته باشد. به دلیل مصادف شدن ماه رمضان با روزهای گرم و طولانی تابستان، لازم است برای پیشگیری از مشکلاتی نظیر ضعف بدنی، افت فشار، تشنگی و گرسنگی یک برنامه ی غذایی صحیح و سالم در این ماه داشته باشیم. در این مطلب قصد داریم شما را با بهترین مواد غذایی برای وعده سحری آشنا نماییم.

 بهترین مواد غذایی برای وعده سحری

از آن جایی که وعده ی سحری یکی از مهم ترین وعده ها در ماه رمضان است، لازم است به آن توجه ویژه ای داشته باشیم. در این قسمت قصد داریم شما را با مواد غذایی ای آشنا نماییم که به شما کمک خواهد کرد در طول روز کمتر احساس گرسنگی و تشنگی نمایید.

 

  • در ابتدا این نکته را در به یاد داشته باشید که سحری باید به مانند وعده ناهار باشد. خوردن غذاهای کامل به همراه پروتئین یکی از بهترین گزینه های سحری هستند. شما می توانید از غذاهایی مانند عدس پلو، لوبیا پلو و سبزی پلو برای سحری به میزان بیشتری استفاده کنید.
  • بدن انسان کربوهیدرات ها را به آهستگی هضم می کند که به آزاد کردن تدریجی انرژی طی ساعتهای روزه داری کمک می کند. متخصصان تغذیه تأکید دارند که برای وعده سحری باید از غذاهای متنوع مانند هیدروکربوتها،فیبرها و پروتئینهای کم چرب استفاده کرد. کربوهیدراتها در غذاهای سرشار از فیبر مانند نان و فطیرهای تهیه شده از غلات کامل وجود دارد.
  • هنگام سحر دقت داشته باشید که نباید بعد از غذا به سرعت سراغ چای بروید. نوشیدن چای مخصوصا نوع پر رنگ آن می تواند باعث کاهش جذب آهن در بدن شود همچنین میزان دفع ادرار بالا رفته و مواد معدنی از بدن خارج می شود.
  • استفاده از سبزی ها در هنگام سحر می تواند کمک خوبی به دستگاه گوارش و تامین آب بدن کند. این خوراکی ها منبع خوبی از فیبر و آب هستند پس باید هنگام سحر به میزان بیشتری از آن ها استفاده کنیم.

 

  • شیر و میوه را در برنامه سحری خود بگنجانید زیرا گزینه خوبی است، شما می توانید بادام و آجیل های بدون نمک را برای افزایش پروتئین به سفره سحری خود اضافه کنید.
  • در سحر از غذاهای سرشار از پتاسیم استفاده کنید زیرا در جلوگیری از تشنگی در زمان روزه داری نقش دارد. موز، شیر،خرما، آووکادو وکشمش خشک بهترین خوراکی های حاوی پتاسیم است.
  • سعی کنید از غذاهای آب پز شده و خورشت های آبدار و کم نمک استفاده کنید.
  • خوردن مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه هنگام سحر سبب افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می شود.

 

  • نان و پنیر کم نمک با سبزی یا گردو با یک لیوان شیر از بهترین خوردنی ها برای سحر محسوب می شود زیرا علاوه بر حجم سبک دارای قوت بسیار است.
  • در وعده سحر حتما از یک سالاد طبیعی و بدون سس استفاده کنید تا تشنگی را در طول روز کمتر کند.
  • حبوبات و نان جو به دلیل فیبر بالا و هضم دیرتر گزینه ای عالی برای وعده سحری هستند.
  • در سحر مقداری مغز بادام خام و یا مغز گردو را به خوبی بجوید و بعد از ان آب بنوشید همینطور انجیر خشک هم برای این وعده توصیه می شود.
  • برای تحریک اشتها بهتر است وعده سحری را با خوردن سالاد یا میوه آغاز نمایید.

در ماه مبارک رمضان استفاده از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل ۵ گروه اصلی غذایی یعنی نان و غلات+ میوه‌ها+ سبزیجات+ گوشت و حبوبات و تخم‌مرغ+ شیر و لبنیات، برای حفظ سلامت بدن و تامین انرژی و نیازهای تغذیه‌ای بدن توصیه می‌شود. استفاده از خرما در ماه رمضان به‌ خصوص در هنگام افطار برای تأمین قند خون فرد روزه‌دار بسیار مؤثر است

نوشیدنی های مناسب برای وعده سحری

توصیه می شود برای وعده سحری از نوشیدنی های گاز دار استفاده نکنید زیرا باعث سوء هاضمه می شود و به جای آن از آب و آبمیوه های مفید استفاده کنید.

خوردن این غذاها در وعده سحری شما را تشنه می کند

 

به دلیل گرم بودن هوا و طولانی بودن روزها در فصل تابستان، شناخت مواد غذایی که سبب افزایش تشنگی در این ماه می شوند، برای تمام روزه داران عزیز ضروری است. در این قسمت شما را با دسته ای از مواد غذایی آشنا خواهیم کرد که خوردن آن ها در وعده سحری سبب افزایش تشنگی خواهد شد.

از استفاده ازغذاهای روغنی و چرب هنگام سحری، به ویژه در روزهای گرم خودداری کنید زیرا حاوی مقادیر زیادی انرژی و کالری است که موجب افزایش ترشح عرق و اختلال در فعالیت دستگاه هاضمه می شود.

بهتر است در برنامه غذایی سحری از خوردن غذاهایی مثل انواع کوکو، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز، سیر و پیاز ، سیب زمینی سرخ شده، پنیر شور، فلافل، انواع ترشی و همچنین غذاهای پرنمک که سبب تشنگی زیاد در طول روز می شود پرهیز کنید.

برای جلوگیری از تشنگی یا گرسنگی طی روز، در وعده سحری از نمک و شیرینی جات استفاده نکنید.

برای اینکه در طول روز کمتر تشنه شوید بهتر است در فاصله افطار تا سحر، آب فراوان بنوشید.

بهترین خوراکی‌های کنار بشقاب غذا در وعده سحری

سالاد کاهو، سالاد گوجه و خیار یا سبزی خوردن. بهتر است از آبلیموی تازه به‌عنوان چاشنی سالادتان کمک بگیرید. انواع سبزی‌ها و صیفی‌ها مانند کاهو، گوجه‌فرنگی یا خیار علاوه بر اینکه قدری احساس سیری ایجاد می‌کنند، می‌توانند مقداری از آب خودشان را در دستگاه گوارش نگه دارند و آن را به تدریج در طول روز آزاد کنند. با این حساب، با خوردن سالادها و سبزی خوردن تازه، حس تشنگی ما در طول روز، کمی برطرف و قابل‌تحمل خواهد شد.

 

اگر در وعده سحر اشتها ندارید…

جدا از اینکه بیدار شدن در وعده سحر و راز و نیاز کردن با خداوند آن هم در ماهی که میزبان ما خداوند متعال است، حال روحی و معنوی عجیبی به انسان می دهد و سرشار از انرژی های مثبت است، خوردن سحری هم در اسلام بسیار مورد تاکید قرار گرفته است. با این وجود اغلب افراد تمایلی برای خوردن وعده سحری ندارند. به این افراد توصیه می شود شب ها کمی زودتر بخوابند تا در زمان سحر به موقع بیدار شوند و  فرصت کافی برای خوردن سحری داشته باشند.

به خاطر داشته باشید که نخوردن سحری باعث بروز بیماری های مختلفی خواهد شد. نمونه هایی که تا به حال بوده است که در آن مشخص شد افرادی که سحری را رد می کنند دچار افت فشار خون و سردرد های شدید خواهند شد. از این رو وعده سحری را به هیچ عنوان حذف نکنید زیرا ادامه دادن به این روال در طول ماه رمضان سبب افت بدنی و تحلیل عضلانی خواهد شد.

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.